اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت بازار بنزین آزاد را سکه کرد


رئیس انجمن جایگاه‎‌داران سوخت با یادآوری اینکه اسفند ماه به طور طبیعی و همچون سال‌های گذشته با افزایش سفرهای پیش از نوروز مصرف بنزین افزایش می‌یابد، گفت: از این رو با اجرای طرح ساماندهی سهمیه ویژه بنزین، این موضوع در افزایش فروش بنزین 700 تومانی هم تاثیرگذار خواهد بود.

خبرگزاری مهر: از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین معمولی و سوپر ایران با ثبت رشدی هشت درصدی از مرز 70 میلیون لیتر در روز عبور کرد که پیش بینی می‌شود در صورت ادامه روند فعلی مصرف بنزین کشور سال آینده به حدود 80 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

با توجه به تاخیر در ساخت و راه اندازی طرح‌های جدید پالایشگاهی، ظرفیت تولید بنزین کشور در محدوده 65 میلیون لیتر تثبیت خواهد شد که این موضوع علاوه بر منفی کردن تراز تولید و مصرف بنزین منجر به افزایش واردات و یا تولید بنزین بیشتر در پتروشیمی‌ها خواهد شد.

از این رو دولت به منظور مدیریت مصرف بنزین در سال 93 دو سناریو شامل افزایش قیمت و ساماندهی سهمیه‌های بنزین نیمه یارانه‌ای و 400 تومانی خودروهای عمومی را در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس در نخستین اقدام سهمیه بنزین 400 تومانی متورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده از ابتدای دی ماه سالجاری قطع شد و ساماندهی سهمیه‌های ویژه بنزین وانت بار، آژانس و اتومبیل کرایه، موتورسیکلت‌ها، خودروهای موسسات آموزش رانندگی و حتی برخی از آمبولانس‌ها در اولویت قرار گرفته است.

آمارهای رسمی منتشر شده حاکی از آن است که در حال حاضر حدود دو میلیون وانت بار عمومی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با ساماندهی سهمیه ویژه بنزین 120 تا 400 لیتری این دسته از خودروها و تبدیل آن به سهمی خودروهای شخصی 8 تا 12 میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین صرفه‌جویی شود.

جزئیات ابطال کارت‌های بنزین

سید مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به ابطال روزانه 35 هزار کارت بنزین موتورسیکلت‌های فرسوده، گفت: در مجموع حدود 9.1 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که تا پایان سالجاری 3 میلیون کارت بنزین این دسته از موتوری‌ها باطل می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حدود یک میلیون موتورسیکلت نیز فاقد اسناد هویتی کامل هستند که تا پایان سالجاری کارت بنزین آنها باطل می‌شود، تصریح کرد: در نهایت با ساماندهی سهمیه بنزین موتور و خودروهای فرسوده انتظار صرفه جویی روزانه حدود 9 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور وجود دارد.

حسین هاشمی معاون ستاد مدیریت سوخت هم در گفتگو با مهر از آغاز طرح ساماندهی خودروهای آژانس مسافربری خبر داد و افزود: آن دسته از موسسات اتومبیل کرایه که تا 15 بهمن ماه سالجاری مشخصات خودروهای فعال خود را ارائه نکنند، از ابتدای اسفند ماه به‌جای سهمیه ویژه، سهمیه بنزین 60 لیتری خودروهای شخصی را دریافت می‌کنند.

در این بین مسئولان دولت پیش بینی می‌کنند به جای انجام سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری و پالایشگاه‌ سازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین، با ساماندهی سهمیه‌های ویژه بنزین خودروهایی که در خدمت حمل و نقل عمومی نیستند، عملا اقدام به صرفه‌جویی اقتصادی کنند.

قطع سهمیه‌های ویژه و توقف تولید بنزین پتروشیمی

گزارش منتشر شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاکی از آن است که هم اکنون به طور متوسط روزانه 8 میلیون لیتر بنزین خام در مجتمع‌های پتروشیمی کشور تولید می شود.

عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اخیرا با رد هرگونه آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها، گفته است: بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به طور مستقیم قابل مصرف در خودروها نیست.

پیش بینی می‌شود تنها با ساماندهی سهمیه‌های ویژه بنزین برخی از خودروهای عمومی، عملا از سال آینده امکان توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها فراهم شود.

توقف تولید روزانه 8 میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمیایی ایران، حجم آلایندگی‌ها در کلانشهرهای کشور را هم به حداقل کاهش می‌دهد.

جهش مصرف بنزین 700 تومانی در جایگاه‌ها

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط حدود 20 میلیون لیتر بنزین با قیمت آزاد 700 تومانی در جایگاه‌های سوخت مصرف شده است.

با این وجود برآوردهای انجام گرفته نشان می‌دهد که ابطال کارت های بنزین دارای سهمیه‌های بنزین 400 تومانی خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و ساماندهی سهمیه ویژه انواع خودروهای عمومی مصرف بنزین آزاد را به شدت در جایگاه‌ها افزایش دهد.

بیژن حاج محمدرضا درباره تاثیر ساماندهی سهمیه‌های بنزین 400 تومانی و افزایش مصرف بنزین آزاد در جایگاه‌ها، گفت: از دو سال گذشته تاکنون ابتدا سهمیه بنزین 400 تومانی خودروهای خارجی بالای 1200 سی.سی و سپس سهمیه بنزین خودروهای خارجی و داخلی بالای 2000 سی.سی حذف شد.

رئیس انجمن جایگاه‎‌داران سوخت با اعلام اینکه با تبدیل سهمیه‌های ویژه بنزین به 60 لیتر سهمیه عادی بنزین برخی از خودروهای عمومی قطعا منجر به جهش مصرف بنزین خواهد شد، تصریح کرد: از این رو پیش بینی می شود از ابتدای اسفند ماه و همزمان با قطع سهمیه ویزه برخی از خودروها فروش بنزین آزاد هم از مرز 30 میلیون لیتر در روز عبور کند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه اسفند ماه به طور طبیعی و همچون سال‌های گذشته با افزایش سفرهای پیش از نوروز مصرف بنزین افزایش می‌یابد، بیان کرد: از این رو با اجرای طرح ساماندهی سهمیه ویژه بنزین، این موضوع در افزایش فروش بنزین 700 تومانی هم تاثیرگذار خواهد بود.


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار بنزین 700 تومانی سکه شد



بازار بنزین 700 تومانی سکه شد/ استقبال مردم از شوک بنزینی دولت

در آستانه ماه مبارک رمضان و افزایش سفرهای تابستانی، مردم از شوک بنزینی دولت مبنی بر تثبیت قیمت حامل‌های انرژی استقبال کردند که این موضوع منجر به فروش 2 برابری بنزین آزاد در جایگاه‌ها در مقایسه با سال گذشته شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه ماه مبارک رمضان و با افزایش سفرهای تابستانی مردم، بنزین به عنوان پرطرفدارترین حامل انرژی در ایران رکوردهای جدید مصرفی را ثبت کرده است.

به عبارت دیگر، پس از تصمیم ناگهانی دولت در به تعویق انداختن اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها و تثبیت قیمت بنزین و گازوئیل، سفرهای تابستانی هم به یکباره به اوج خود رسیده است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری تاکنون روزانه حدود 63 میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روزانه بیش از سه میلیون لیتر افزایش یافته است.

در همین حال پس از حذف بنزین 100 تومانی و دو نرخی شدن عرضه بنزین، در روزهای اخیر فروش این فراورده استراتژیک نفتی با قیمت آزاد 700 تومانی هم یکی پس از دیگری رکوردهای جدید مصرف را به نام خود ثبت می کند.

بر این اساس از ابتدای هفته‌جاری تاکنون و با شدت گرفتن سفرهای تابستانی از یک سو و کاهش سهمیه بنزین 400 تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت از سوی دیگر، فروش بنزین آزاد هم در مقایسه با تابستان سال 1390 بیش از 2 برابر شده است.

در شرایط فعلی از مجموع 63 میلیون لیتر بنزین معمولی و سوپر مصرفی در سطح کشور 55 تا 60 درصد با قیمت نیمه یارانه‌ای 400 و 500 تومان و مابقی با قیمت آزاد 700 تا 800 تومان انجام می شود از این رو روزانه بین 25 تا 28 میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد در جایگاه‌ها به مردم عرضه می‌شود.

در همین حال وزارت نفت با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: متوسط مصرف بنزین کشور در هفته سوم تیرماه و همزمان با افزایش سفرهای برون شهری در آستانه ماه مبارک رمضان، 6.9 درصد افزایش یافت و به 67.6 میلیون لیتر در روز رسیده است.

در این مدت مصرف روزانه گازوییل کشور هم بیش از 100 میلیون لیتر گزارش شده است به طوریکه حتی رکورد مصرف 135 میلیون لیتر در روز هم به ثبت رسیده است.

 

راهکارهای کاهش صف بنزین در شهرهای توریستی

بهمن نیازمند اقدم در گفتگو با مهر درباره مهمترین اقدامات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تامین مطمئن و پایدار سوخت تابستانی مردم، گفت: همواره در طول سال در چندین نوبت با افزایش فروش بنزین و گازوئیل در جایگاه ها روبرو شده و به اصلاح مصرف سوخت به پیک می رسد.

 

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه پس از ایام تعطیلات نوروز، در روزهای اخیر و در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان تقاضا برای بنزین و گازوئیل افزایش یافته است، تصریح کرد: با وجود افزایش تقاضا اما تمامی تدابیر برای تامین سوخت مورد نیاز مردم به ویژه در مسیرهای پر رفت و آمد در استان های گردشگرپذیر کشور اندیشیده شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون در تمامی مسیرهای گردشگردی همچون استان های حاشیه دریای خزر، مشهد مقدس و استانهای شمالغرب کشور مشکلی در تامین بنزین و گازوئیل مردم وجود ندارد، اظهار داشت: بر خلاف گذشته هم با وجود افزایش تقاضا اما زمان سوخت گیری خودروها هم افزایش نیافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دوهزار و 750 جایگاه بنزین و گازوئیل و یکهزار و 900 جایگاه سی.ان.جی به طور همزمان به مردم سوخت رسانی می کنند، بیان کرد: حتی به منظور عدم توقف عرضه بنزین و گازوئیل، برخی از نفتکش های جاده پیما در نزدکی جایگاه های شلوغ بین شهری مستقر شده اند.

 

نیازمند اقدم، ادامه داد: به محض به اتمام رسیدن موجودی بنزین و گازوئیل در جایگاه های سوخت، این نفتکش ها در کوتاه ترین زمان سوخت مورد نیاز این مجاری عرضه را تامین می کنند که مردم بدون معطلی امکان استفاده از بنزین و یا گازوئیل مورد نیاز را داشته باشند.

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه هم اکنون جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور به حالت آماده باش کامل هستند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی با مجموعه اقدامات انجام شده در 37 منطقه عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مشکلی در تامین سوخت مردم وجود ندارد./مهر