اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دوست جنجالی وزیر دفاع انگلیس در ایران چه می کرد؟



 

 

دوست جنجالی وزیر دفاع انگلیس در ایران چه می کرد؟

 

روزنامه ایندیپندنت بریتانیا با انتشار گزارشی از اطلاعات جدیدی خبر داد كه از ارتباط گسترده "آدم وریتی" دوست نزدیك وزیر دفاع مستعفی بریتانیا با محافل اپوزیسیون ایران و نیز سفر چند باره وی به ایران حكایت دارد.

وریتی دوست وزیر سابق دفاع بریتانیاست که همراه شدن او با وزیر در چند سفر خارجی ، منجر به استعفای وزیر شد.

این روزنامه بریتانیایی می نویسد ، وریتی كه ارتباط و دوستی او با لیاس فاكس وزیر دفاع مستعفی بریتانیا سبب جنجال گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای بریتانیا شده است ، در سال 2007 و هنگامی كه لیام فاكس "وزیر دفاع سایه بریتانیا" بوده به ایران سفر كرده است .

در فرهنگ سیاسی بریتانیا حزب اپوزیسیون برای نظارت مستمر بر فعالیت وزرای واقعی کابینه ، برای هر وزارتخانه ای یک "وزیر سایه" تعیین می کند.

بر اساس این گزارش وریتی بارها قبل و بعد از سال 2007 نیز به ایران سفر كرده است و هنوز مشخص نیست ماموریت وی در این سفرها چه بوده ، چه مدتی در ایران اقامت داشته و با كدام اشخاص و افراد در ایران ملاقات داشته است؟

بر اساس این گزارش وریتی برای سفر به ایران از سازمان جاسوسی برون مرزی بریتانیا (ام آی 6) كسب اطلاعات كرده است .

همچنین بر اساس گزارش ایندپندنت وریتی با محافلی از نئو كان ها در آمریكا ارتباط داشته و برای " مقابله با احمدی نژاد " با آنها همكاری می كرده است.

وریتی همچنین بارها در لندن و واشنگتن میزبان هیئت ها و افرادی از اپوزیسیون ایران بوده است كه هنوز مشخص نشده این شخصیت ها چه كسانی بوده اند .

گفتنی است لیام فاكس در اثر فشارهای سیاسی و رسانه ای درباره ارتباطاتش با دوست نزدیكش آدم وریتی از سمت خود استعفا داد . بر اساس گزارش رسانه های بریتانیایی وریتی در 18 جلسه در خارج از بریتانیا به عنوان مشاور وزیر دفاع شركت داشته و در 22 جلسه داخلی وزارت دفاع نیز در كنار وزیر دفاع مستعفی بوده است.

حزب كارگر بریتانیا به عنوان مهم ترین حزب مخالف در پارلمان این كشور پس از استعفای فاكس از سمت وزارت دفاع اعلام كرد كه ابعاد تخلفات وزیر مستعفی باید پیگیری شود و استعفای فاكس از سمت وزارت دفاع نباید سبب بسته شدن پرونده شود..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
توهین نخست وزیر انگلیس به ملت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات وزیر دفاع انگلیس علیه ایران



وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی ضدایرانی از رژیم صهیونیستی خواست تا پیشبرد گفت‌وگوهای صلح با فلسطین مانع از پیشروی برنامه هسته‌یی ایران شود.

 

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویتر گزارش داد: لیام فاكس، وزیر دفاع انگلیس در كنفرانس امنیتی سالانه هرزیلیا گفت: انگلیس برای تحریم‌های جدی‌تر به منظور تاثیرگذاری بر ایران اعمال فشار می‌كند اما نباید اهمیت روند صلح خاورمیانه را نادیده گرفت.

وی در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود افزود كه پیشرفت به سوی راه‌حلی دو كشوری یعنی اسراییل ایمن و به رسمیت شناخته شده در عرصه جهانی در كنار كشور فلسطین ماندنی و هم جوار، برای جلوگیری از آنچه آن را نفوذ سیاسی مغرضانه ایران در منطقه خواند، حائز اهمیت است.

وی با اشاره به مذاكراتی كه با ایران انجام می‌گیرد، ادعا كرد: ما راه‌حلی از طریق مذاكره را خواهانیم، اما اگر قرار است به آن نتیجه دست یابیم، ایران باید اساسا رویكردش را تغییر دهد. ما عقب نخواهیم نشست.

فاكس گفت: برای آنكه تحریم‌ها كارایی داشته باشد، قدرت‌های منطقه‌ای و همسایگان باید اطمینان یابند كه مورد استفاده ایران برای كمك به آن در راستای جلوگیری یا كم اثر كردن تاثیر تحریم‌های اقتصادی قرار نمی‌گیرند.

وی كه در بیت‌المقدس صحبت می‌كرد، افزود: آنچه در اینجا رخ می‌دهد می‌تواند بر امنیت ملی انگلیس تاثیر مستقیم داشته باشد.

وزیر دفاع انگلیس افزود كه دولت انگلیس اذعان دارد كه اسراییل (رژیم صهیونیستی) نگرانی‌های امنیتی منحصر به فردی دارد.

وی گفت: ما از رابطه دفاعی دو جانبه قوی با اسراییل (رژیم صهیونیستی) بهره می‌بریم؛ این رابطه‌ای است كه رو به رشد است.../ایسنا