اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دور دوم مذاکرات اشتون و ظریف پایان یافت / تاکنون بحث های مفیدی انجام گرفته است



مذاکرات ایران و 5+1 ,مذاکرات ژنو

دور دوم مذاکرات اشتون و ظریف پایان یافت / ادامه جلسه ساعت 20.30 به وقت تهران

دومین دور از مذاکرات تیم مذاکره کننده ایران به ریاست محمد جواد ظریف با کاترین اشتون به پایان رسید.

 نشست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمد جواد ظریف و کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید و قرار است دور سوم آن ساعت 6 به وقت ژنو(20.30 تهران) از سر گرفته شود.

نشست صبح دو طرف از ساعت 9 صبح به وقت ژنو آغاز شده بود و حدود ساعت 12 (14.30 تهران)به منظور ناهار و نماز و همچنین جلسه داخلی اعضای 1+5 با اشتون متوقف شد.

نشست عصر تیم مذاکره کننده ایران و 1+5 از ساعت 14:30 به وقت محلی آغاز شد .

بر اساس این گزارش قرار است ادامه نشست های ایران و 1+5 در ژنو بین ایران و کاترین اشتون باشد و مذاکرات دو جانبه فعلا صورت نخواهد گرفت. کاترین اشتون به نمایندگی از 6 کشور با ایران مذاکره می کند.

ظریف بعد از مذاکرات با اشتون گفت: بحث خوبی داشتیم، وارد جزییات شدیم، البته تفاوت دیدگاه بین طرفین وجود دارد، گفتگوی دوجانبه را ساعت 2.30 از سر می گیریم.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پس از پایان نشست صبح امروز کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران گفت: درباره اینکه آیا در بخش محتوایی اصلاحات مورد نظر ایران به 1+5 منتقل شده است گفت: ما تقریبا 3 ساعت دیدار فشرده ای را با خانم اشتون داشتیم ، بسیار بحث مفیدی بود و برای اولین بار از دیروز تا به حال وارد محتوای مذاکرات هم شدیم.

وی افزود: همانطور که قرار بود ، اول روی یک سری مفاهیمی که درک مشترک در آنها برای مذاکرات لازم است صحبت کردیم و بعد به تدریج نه اینکه وارد متن شویم ولی وارد محتوای مذاکرات شدیم.

عراقچی خاطر نشان کرد: برخی موارد جدی مورد اختلاف است که در این جلسه به صورت کلی مورد بحث واقع شد.

وی ادامه داد: هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که به طور جدی وارد متن شویم که این متن می تواند متن ما یا متن آنها باشد ، به آن مرحله هنوز نرسیده ایم فعلا روی کلیات اختلاف نظرها کار می کنیم.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا اعتماد از دست رفته بازگشته است گفت: به هر حال یک مقداری اطمینان جلب شده است که خانم اشتون به عنوان نماینده شش کشور صحبت می کند و هر شش کشور نیز به ما اطمینان داده اند که از مواضع خانم اشتون حمایت می کنند و ایشان نماینده تام الاختیار آنها است البته اکنون هم برای نماز و ناهار و هم برای اینکه خانم اشتون مشورتی با باقی اعضا داشته باشد جلسه متوقف شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که احتمال حضور جای کری افزایش یافته است و آیا به مرحله ای رسیده ایم که احتمال توافق تا این اندازه بیشتر شده گفت: به هر حال وزرای امورخارجه این طور که ما می بینیم آمادگی اولیه را پیدا می کنند که مثل بار قبل غافلگیر نشوند احتمال رسیدن به توافق وجود دارد و لازمه آن این است که انعطاف لازم از طرف مقابل نشان داده شود و ما بتوانیم به سرعت روی متن به تفاهم برسیم.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که چقدر احتمال دارد موارد اصلی اختلاف رفع شود بیان کرد: فضا در مجموع فضای مثبتی است و اراده در طرفین برای حل موضوعات دیده می شود ولی این اراده هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

معاون وزیرخارجه کشورمان درباره احتمال توافق در این دوره بیان کرد: هنوز زود است در این مورد قضاوت کرد.

 

 -----------------------------------


یک منبع: مذاکرات با جدیت ادامه دارد/ تاکنون بحث های مفیدی انجام گرفته است

یک منبع آگاه در پایان دور دوم مذاکرات ظریف و اشتون گفت: مذاکرات با جدیت ادامه دارد و تاکنون بحث های مفیدی انجام گرفته است.

دور دوم مذاکرات ظریف و اشتون دقایقی پیش پایان یافت و یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در این باره گفت: مذاکرات با جدیت ادامه دارد و تاکنون بحث های مفیدی انجام  گرفته و منتظر ادامه گفتگوی دکتر ظریف و خانم اشتون در حدود ساعت 6 هستیم.

/مهر

 


ویدیو مرتبط :
1392/08/30:مذاکرات ظریف با اشتون..ورود مذاکرات به جزئیات...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دور پنجم مذاکرات اشتون و ظریف پایان یافت/مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 به صبح شنبه موکول شد



مذاکرات اشتون و ظریف

دور پنجم مذاکرات اشتون و ظریف پایان یافت

دور پنجم مذاکرات محمد جواد ظریف با کاترین اشتون بعد از حدود دو ساعت پایان یافت.

به گزارش ایسنا، قرار است بعد از استراحتی کوتاه معاونان وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 مذاکرات کارشناسی را آغاز کنند.

مذاکرات امروز شنبه ادامه پیدا می‌کند.

گفتنی است که وزیران خارجه 1+5، شنبه برای چهارمین روز مذاکرات به هیات‌های مذاکره خود در ژنو می‌پیوندند.

مذاکرات ایران و 1+5 از روز چهارشنبه 29 آبان‌ماه با ناهار کاری اشتون و ظریف آغاز شد. مذاکرات در دومین روز نیز با مذاکرات اشتون و ظریف ادامه داشت اما با این تفاوت که کاترین اشتون به جای معاونان وزیران خارجه شش کشور با ایران مذاکره و نتایج را بعد از هر دور به آن‌ها ارایه می‌کرد.

گفت‌وگوها در سومین روز نیز با سه دور مذاکره میان اشتون و ظریف دنبال شد و در حالی که روند در دو روز گذشته چندان رو به جلو و مثبت نشان نمی‌داد، پیشرفت اندکی داشت.

از صبح روز جمعه موضوع حضور وزیران خارجه 1+5 و پیوستن آن‌ها به مذاکرات مطرح شد و چیزی نگذشت که سرگئی لاوروف به عنوان اولین وزیر خارجه وارد ژنو شود و مدتی بعد از ورود در محل مذاکرات با محمد جواد ظریف دیدار کرد.

گفتنی است وزیران خارجه پنج کشور دیگر از صبح روز شنبه وارد ژنو خواهند شد.

با وجود حضور وزیران خارجه در مذاکرات ژنو 3 اما هنوز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دو جانبه میان هیات ایران و 1+5 و نیز هر یک از هیات‌ها به طور جداگانه ادامه دارد.

دو طرف درحال بحث و گفت‌وگو بر روی جزییات متن تفاهم‌نامه مشترک هستند.

از ابتدای این دور از مذاکرات چند اختلاف نظر عمده موضوع بحث بوده است که گفته می‌شود مساله غنی‌سازی، راکتور اراک و تحریم‌ها از جمله موضوعات مهمی هستند که هنوز حل و فصل نشده‌اند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های دو طرف در این مذاکرات نگارش متن بیانیه مشترک است که اختلافاتی بر روی به‌کار بردن عبارات و کلمات وجود دارد.

برخی تحلیل‌گران معتقدند نباید انتظار داشت با وجود حضور وزیران خارجه برای دومین‌بار، دو طرف بتوانند بر روی بیانیه مشترک به تفاهم نهایی برسند.

----------------------------------------

 
مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 به صبح شنبه موکول شد

گفت‌وگوهای کارشناسی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 که قرار بود جمعه شب به وقت محلی در ژنو انجام شود به صبح روز شنبه موکول شد.

به گزارش ایسنا، مذاکرات کارشناسی میان معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 برای رفع اختلاف‌نظرها و رسیدن به متنی مشترک صبح شنبه برگزار می‌شود.

گفته می‌شود موضوع تحریم‌ها و شفاف‌سازی برخی مسایل در این زمینه از جمله مباحثی است که در گفت‌وگوهای کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از صبح روز شنبه وزیران خارجه پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین وارد ژنو می‌شوند.

گفته می‌شود وزیران خارجه شش کشور برای کمک به پیشرفت در مذاکرات به ژنو می‌آیند.
/ایسنا