اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دور تازه افت قیمت‌ها در بازار سهام



اخبار,اخبار اقتصادی,افت قیمت‌ها در بازار سهام

 

اخبار اقتصادی - یك هفته با تپیكس
دور تازه افت قیمت‌ها در بازار سهام

  بورس تهران پس از تنفسی موقت در هفته گذشته، بار دیگر مسیر كاهش را در پیش گرفت تا با مصوبات نمایندگان مجلس و روشن شدن متغیرهای اقتصادی كلان در سال آینده، تصویر واقعی‌تری از چشم‌انداز اقتصاد و سودآوری شركت‌ها پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار گیرد و از شدت خوش‌بینی‌های روانی تا حد زیادی كاسته شود.

بدین‌ترتیب با تصویب افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان دو‌واحد درصد، تعیین كف 15 سنتی برای خوراك پتروشیمی‌های گازی و بهره مالكانه 30 درصدی معادن سنگ‌آهن، افت عمومی در انگیزه فعالان بازار سهام رقم خورد كه منجر به كاهش 7/0‌درصدی شاخص كل در مقیاس هفتگی و تشكیل صف‌های فروش قابل ملاحظه در روز گذشته شد.

 

انتظار می‌رود با رفع ابهامات بودجه‌ای و ارسال نخستین پیش‌بینی درآمد شركت‌ها در پایان بهمن‌ ماه، فاز نهایی اصلاح قیمت‌های سهام تكمیل شود و با افزایش جذابیت خرید سهام در اثر اصلاح اخیر، فضای تعادل و رونق منطقی در بورس تهران از اوایل اسفند‌ماه ایجاد شود.


بعد مثبت تعیین تكلیف نرخ گاز
روز گذشته هر چند تصویب كف نرخ گاز 15 سنتی برای سهامداران پتروشیمی روزی تلخ و ناگوار بود، اما اعلان مصوبه مجلس از یك زاویه رویدادی در جهت مثبت برای اهالی بازار سرمایه به شمار می‌رود. واقعیت این است كه آنچه در بازارهای مالی ركودهای فرسایشی را رقم می‌زند و باعث فراری دادن سرمایه‌گذاران می‌شود «احتمال مخابره اخبار منفی» است.

 

این وضعیت كه در بازارها از آن تحت عنوان «ابهام» یاد می‌شود تاثیری به مراتب مخرب‌تر از اخبار واقعی منفی دارد، چرا‌كه با حاكم كردن جو بلاتكلیفی و سردرگمی، عملا برای مدت طولانی سرمایه‌گذاران بالقوه را در وضعیت بی‌تصمیمی قرار می‌دهد؛ حال آنكه اخبار منفی، با وارد كردن یك ضربه كوتاه‌مدت، زمینه پالایش سریع نرخ‌ها و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران متناسب با رویداد را فراهم می‌كند.

 

مصداق بارز این روند در مورد رفتار گروه پتروشیمی در بورس تهران در یكسال گذشته صادق است. بررسی وضعیت سهام یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های پتروشیمی بورس در این دوره یعنی پردیس نمونه‌ای جالب برای توضیح این مساله است؛ سهام این شركت بزرگ پتروشیمی از پایان دی‌ماه گذشته تا به امروز به‌رغم دارا بودن نسبت قیمت بر درآمد مناسب، برگزاری دو مجمع با تقسیم سود حداكثری و رشد بیش از 100 درصدی شاخص بازار سهام، هیچ گونه بازدهی را نصیب سهامدارانش نكرده است!

 

حال آنكه اگر همین نرخ خوراك فعلی از یكسال گذشته تعیین شده بود، بسیاری سرمایه‌گذاران با انجام محاسبات لازم و لحاظ كردن ریسك و بازده خود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌كردند و چه بسا كه این سهام، به‌رغم پیش‌بینی سود كمتر با وضعیت به مراتب بهتری در بازار مواجه می‌شد.

 

بدین ترتیب نهایی شدن نرخ خوراك كنونی هر چند احتمالا منجر به اعلام كاهش میانگین 25 درصدی در سودآوری سهام پتروشیمی برای سال آینده خواهد شد، اما انتظار می‌رود با پالایش سریع قیمت‌ها، سهام این گروه با عنایت به P/E منطقی آنها پس از طی مدت كوتاهی به نرخ‌های جذاب برای خریداران برسند و روند آتی سهام پتروشیمی با تعیین تكلیف نرخ خوراك، متفاوت از قبل دنبال شود.


تداوم ابهام در بهره مالكانه سنگ‌آهنی‌ها
یكی دیگر از مهم‌ترین گروه‌های متاثر از تصمیمات بودجه‌ای مجلس در این هفته سنگ‌آهنی‌ها بودند. بر اساس مصوبه مجلس، كلیه استخراج كنندگان سنگ‌آهن كه پروانه بهره‌برداری از معدن آنها به نام ایمیدور است، موظفند 30 درصد از مبلغ فروش محصولات خود (سنگ‌‌آهن خام، سنگ‌آهن دانه‌بندی و كنستانتره- شامل كنستانتره تحویلی برای گندله‌سازی درون شركت و كنسانتره فروشی به خارج از شركت) را به خزانه دولت واریز كنند. شاخص صنعت كانه‌های فلزی در واكنش به این خبر یك درصد در این هفته عقب نشینی كرد.

 

در تحلیل آثار این مصوبه بر شركت‌ها، به عنوان یك نمونه، وضعیت شركت چادرملو به عنوان بزرگ‌ترین تولید كننده سنگ‌آهن كشور قابل‌بررسی است. در آخرین بودجه این شركت در سال جاری 846‌میلیارد تومان هزینه بابت بند مشابه قانونی در سال 92 پیش‌بینی شده كه 40 درصد هزینه (338 میلیارد تومان) توسط شركت و 60 درصد از طریق افزایش قیمت فروش كنسانتره توسط فولاد‌سازان پرداخت شود.

 

با مصوبه جدید و با فرض تولید و فروش 10 میلیون تن كنسانتره با نرخ‌های فعلی، رقم هزینه در سال آینده به 450 میلیارد تومان می‌رسد. باید توجه داشت این رقم هرچند از كل رقم مورد محاسبه برای سال 92 (846 میلیارد تومان) كمتر است، اما كماكان از بودجه فعلی چادرملو، 112 میلیارد تومان (نه درصد سود خالص فعلی) بیشتر است.

 

نكته مهم در این میان، عدم پذیرش هزینه 60 درصدی حق پروانه بهره‌برداری از معدن توسط فولاد‌سازان در سال جاری است كه در صورت حفظ وضعیت موجود می‌تواند منجر به تحمیل هزینه سنگین بابت عدم دریافت مابه التفاوت دو رقم مورد اشاره و تعدیل منفی سنگین سود سال 92 شركت‌های سنگ‌آهنی شود.

 

به این ترتیب می‌توان گفت هر چند تعیین عوارض 30 درصدی فروش نسبت به پرداخت 5 درصد از قیمت شمش فولاد خوزستان (مطابق روش سال جاری) واجد بار مالی كمتری در مجموع است اما عدم توافق نهایی در زمینه حق السهم فولادسازان از هزینه مصوب سال 92 و 93 كماكان به عنوان یك عامل ابهام در تعیین وضعیت مالی دوقلوهای سنگ‌آهنی در بورس خودنمایی می‌كند.


فاز دوم هدفمندی، شاید وقتی دیگر...
در حالی كه مطابق بودجه ارائه شده به نظر می‌آمد كه دولت برای برداشتن گام دوم هدفمندی با شیب معنادار آماده شده است، نمایندگان مجلس در هفته جاری با طرح یك پیشنهاد جایگزین عملا اجرای فاز دوم هدفمندی از ابتدای سال 93 را متوقف كردند.

 

به این ترتیب نمایندگان مجلس با ارزیابی صحیح از دشواری‌های كنونی وضعیت اقتصاد كشور (شامل فضای تورمی موجود در كنار ركود عمیق و سراسری در عرصه تولید)، اجرای گام دوم را منوط به تنظیم لایجه جداگانه و بررسی مجدد در صحن مجلس تا پیش از تابستان سال آینده كردند.
بنابراین، فرضیه قبلی سرمایه‌گذاران مبنی بر ثبات نسبی قیمت حامل‌های انرژی حداقل تا ابتدای تابستان سال آینده كماكان پابرجا خواهد بود.

 

علاوه‌بر این، مباحثات مجلس نمایانگر دغدغه عمیق نمایندگان از پیامدهای افزایش معنادار قیمت‌های انرژی در شرایط فعلی است؛ بر این اساس می‌توان گفت اجرای شوك درمانی در فاز دوم (كه به معنای جهش شدید قیمت حامل‌های انرژی همانند فاز اول است) احتمالا در سال آینده منتفی خواهد بود و از این منظر، می‌توان نسبت به عدم آسیب‌پذیری جدی بخش مهمی از صنایع انرژی بر بورسی در افق كوتاه مدت امیدوار بود.
 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
افت و نوسان بازار سهام اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افت قیمت ها در بازار ارز و سكه ادامه می یابد؟



 

 

بازار ارز و سكه , دلار , بازار سکه

 

با گذشت تقریبا یک هفته از اعلام ارز تک نرخی ۱۲۲۶ تومانی در کشور، دلار در بازار آزاد در محدوده ۱۸۰۰ تومان با اندکی نوسان به فروش می رسد.

به گفته برخی در سال گذشته ۹۰ میلیارد دلار ثبت سفارش شده اما ۶۵ میلیارد دلار کالا وارد شده كه برخی از ارزهای تخصیص داده شده سر از بازار ارز آزاد درآورده و از این رو باید دقت بیشتری در تخصیص ارز به متقاضیان صورت گیرد.

با این حال مشخص نبودن سرنوشت دلار ۱۲۲۶ تومانی و بلاتكلیفی آیین نامه های اجرایی و مكانیسم تخصیص صحیح این ارز همچنان قیمت ها را دچار بی ثباتی كرده است تا جایی كه فعالان بازار ارز هر یك قیمت خاصی را برای انجام فعالیت های خود منظور می كنند.

در همین حال برخی اخبار از سطح بازار نشان از نرخ های گران دلار به مقصد اروپا توسط برخی از صرافی ها دارد. در همین حال در بازار قیمت دلار اندکی از سطح ۱۸۰۰ تومان پایین تر قرار گرفته و ظاهرا شامه بازار برای افت قیمت ها در این روزها قوی تر می شود.

همچنین تازه ترین خبرها حكایت از آن دارد كه در سطح بازار دستگیری برخی دلالان خرده پا که تظاهر به فروش دلار می کنند توسط نیروی انتظامی صورت گرفته و مسوولان قضایی نیز احکام شدیدتری همچون اعدام را نیز برای اخلالگران بازار ارز و سکه گوشزد می کنند.

روز گذشته نیز قیمت ارز در بازار بازهم در نوسان بود که البته این نوسان بیشترمیل به کاهش داشت. در بازار البته یورو و لیر ترکیه با ۵۰ تومان و ۲۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۴۰۰ تومان و ۱۰۷۰ تومان فروخته شدند.اما سایر ارزها از جمله دلار کانادا و صد ین ژاپن با افت۵۰ تومانی و ۱۰۰ تومانی مواجه شدند.

در روزهای اخیر افزایش نرخ سود بانکی نیز بر کاهش تقاضا برای دلار و سکه تاثیر داشته است.

در این میان از آنجایی که هنوز اختلافاتی بر سر رقابتی کردن نرخ سود سپرده یا تعیین سقف ۲۰ درصدی برای آن در بین مسوولان وزارت اقتصاد، شورای پول و اعتبار، شورای هماهنگی مدیران عامل بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی در جریان است و تکلیف نهایی در این زمینه به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیر بر افت قیمت ارزو سکه مشخص نشده، امکان تاثیرافزایشی بر قیمت ها در بازار را نباید از نظر دور داشت. همچنین شرایط موجود در بازار برای فعالیت قانونی صرافان به عنوان ناقلان فعال ارز از کشور به شدت دشوار شده که موجبات توقف فعالیت حرفه ای آنها را فراهم آورده است.

بازار سکه

بازار سکه هم روز گذشته شاهد کاهش بیشتر قیمت ها بود. سکه دیروز با ۱۵ هزارتومان کاهش قیمت تا ۷۸۵ هزار تومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۲۵ هزارتومان کاهش به ۷۹۵ هزارتومان رسید. نیم سکه ۳۹۵ هزار تومان و ربع سکه ۲۰۰ هزارتومان فروخته شدند که البته قیمت های اعلام شده میانگینی از مجموعه قیمت های موجود در بازار بوده و امکان تفاوت با نرخ سایر مراجع خبری نیز وجود دارد. همچنین کاهش قیمت طلا در بازار به صورت افت ۳۵۰۰ تومان مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت نمایان شد . نرخ گرم طلای ۱۸ عیار از این رو با ۸۰۰ تومان افت تا

۷۵ هزار و ۲۵۷ تومان کاهش یافت . قیمت جهانی طلا نیز دیروز نوسان اندکی داشت به طوری که تا غروب تنها ۵ دلار افزایش داشت و به سطح ۱۷۴۵ دلار رسید..../دنیای اقتصاد