اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دور اول مذاکرات وین پایان یافت



اخبار ,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات وین

 

اخبار سیاست خارجی - دور اول مذاکرات وین پایان یافت

دور اول مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون پس از حدود 40 دقیقه پایان یافت و مذاکرات از بعداز ظهر امروز به وقت محلی به ریاست معاونان طرفین برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، دور اول این مذاکرات به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و قرار است ادامه مذاکرات از بعد ازظهر امروز به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

طرفین در این مذاکرات درباره «دستور کار مذاکرات آتی» و نیز «تعیین موضوعات» با یکدیگر مذاکره می کنند. در واقع، آنها در این دور از مذاکرات فهرستی از موضوعاتی را که قرار است در مذاکرات آتی درباره آنها بحث و گفت و گو کنند تا بتوانند به توافق نهایی دست یابند، تهیه خواهند کرد که به نظر می رسد با توجه به اختلاف نظرها بر سر برخی موضوعات، تعیین این موضوعات و فهرست کردن آنها خود گام بزرگی در مرحله اول این مذاکرات باشد.

از پیش از آغاز این مذاکرات، آمریکایی ها تلاش دارند وانمود کنند که قرار است در این مذاکرات مباحث غیر هسته ای از جمله سامانه موشکی ایران نیز مطرح می شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت این موضوع را رد می کنند.

ظریف شب گذشته پس از شام کاری که با اشتون داشت در جمع خبرنگاران این موضوع را رد کرد .

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی وین اعلام کرد: واشنگتن خوشبینی محتاطانه ای به مذاکرات فردا (ایران و 1+5) در وین دارد.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، این مقام آمریکایی که خواست نامش بیان نشود، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ما نگاه واقع بینانه ای داریم و این موضوع بسیار پیچیده و سخت است .

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد موضوع موشک ها بخشی از مذاکرات هسته ای فردا در مقر سازمان ملل در وین خواهد بود زیرا به گفته وی در توافق ژنو قید شده است که هر دو طرف باید در نهایت به قطعنامه های سازمان ملل عمل کنند که در آن قطعنامه ها از تهران خواسته شده بود که موشک های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند را تولید نکند.

این ادعای مقام آمریکایی در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب پس از صرف شام کاری با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح مباحث نظامی در مذاکرات وین اظهار داشت: ما در حوزه نظامی فقط این بحث را مطرح می کنیم

 

که برنامه هسته ای ایران نظامی نیست و این هم از طرف ما موضوع پذیرفته شده ای است چون هم فتوای مقام معظم رهبری است و هم دیدگاه استراتژیک ایران است که برنامه هسته ای ایران هیچ ارتباطی به موضوعات نظامی ندارد.

ظریف تصریح کرد: لذا همانطوری که برنامه هسته ای ما ارتباطی به موضوعات نظامی ندارد، برنامه نظامی هم ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد و آنچه که ما به دنیا نشان خواهیم داد این است که برنامه هسته ای ما نظامی نیست.

وزیر امور خارجه گفت: هدف ما این است که در مذاکرات این اطمینان را بدهیم که برنامه هسته ای ایران همچنان مسالمت آمیز باقی خواهد ماند و این هدف مشترکی است که در ژنو نیز درمورد آن توافق کرده بودیم و در وین نیز قرار است برنامه ریزی برای اجرای آن انجام دهیم.

وی تاکید کرد: ما براین عقیده هستیم که اگر طرفین با اراده خوب و نیت سیاسی با هدف حل مساله وارد مذاکرات شوند، خواهیم توانست به نتایج مثبتی برسیم .این البته زمان بر خواهد بود زیرا نیازمند این است که همه با هم همکاری کنند و به همین خاطر در برنامه اقدام مشترک چارچوب زمانی از 6 ماه تا یکسال برای دستیابی به توافق نهایی پیش بینی شده است.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: واشنگتن مصمم است که به دیپلماسی فرصتی برای حل مساله هسته ای ایران بدهد و باید قبول کنیم که در این 6 ماه باید بر چند دهه بی اعتمادی غلبه کرده و آن را کنار گذاریم .

محمد جواد ظریف را در این دور از مذاکرات، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وی، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت خارجه و داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی و رحیمیان از سازمان انرژی اتمی همراهی می کنند.

اشتون را در این دور از مذاکرات علاوه بر نمایندگان 1+5، هلگا اشمید معاون وی و استفان کلمنت دستیار ویژه اش همراهی می کنند.

وندی شرمن نماینده آمریکا، سایمون گس نماینده انگلیس، ژاک اودبیر نماینده فرانسه، هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان، سرگئی ریابکوف نماینده روسیه و وانگ مین نماینده چین در این دور از مذاکرات حضور دارند.

وندی شرمن رییس هیات آمریکایی را نیز بروک اندرسون Brooke Anderson و جیم تیمبی Jim Timbie همراهی می کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از صرف شام کاری با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: معتقدیم می شود به نتیجه رسید و با این اراده سیاسی آمده ایم که کار را به نتیجه برسانیم .

به گزارش خبرنگاران ایرنا، وزیر امور خارجه دوشنبه شب پس از شام کاری با خانم اشتون افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب امروز تاکید فرمودند ما مردمی هستیم که نقض عهد نمی کنیم؛ قراری که گذاشتیم پای آن می ایستیم و روی آن اصرار داریم و همزمان از حقوق خودمان هم کوتاه نمی آییم .

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد: نشست فردا برای رسیدن به راه حل است و برای دستیابی به تفاهم وارد بحث شده و پیرامون موضوع با حسن نیت می خواهیم به نتیجه برسیم .

ظریف تصریح کرد: اعتماد مردم ایران که در چندین سال گذشته بشدت نسبت به روند کار و برخی از بازیگران خدشه دار شده است، باید مجددا اعتماد کسب کرد و این مرحله این امکان را فراهم کرده است .

وی اظهار داشت:متاسفانه برخی برخوردهایی که تا حالا بوده، کمکی به اعتماد سازی نکرده حتی میزان بی اعتمادی را نیز افزایش داده است همانطوری که امروز در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی همه دیدند ایشان فرمودند مردم نسبت به رفتار و گفتار آمریکایی ها خشنود نیستند؛ لذا آنچه ضروری است این است که از این فرصت استفاده شود و ما فردا بحث را در این چارچوب شروع می کنیم .

وی در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به دستیابی به توافق در مذاکرات فردا وجود دارد؟ گفت:ما از قبل از ورودبه مذاکرات گفته ایم که وارد مرحله اول از مرحله نهایی شده ایم لذا از مرحله اول توقع توافق نداریم و ما حتی قرار نیست در مذاکرات فردا راجع به متنی در این مرحله توافق کنیم.

ظریف تصریح کرد: قرار است موضوعات را مورد بحث قرار دهیم مطرح کنیم و انشاء الله راجع به چارچوب ها و سازو کارها برای رسیدن به توافق بحث کنیم.شاید یکی دو جلسه دیگر طول بکشد قبل از اینکه ما وارد نگارش متن توافق شویم.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
دور تازه مذاکرات وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکرات وین پایان یافت/جزییات دور بعدی دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات وین

 
اخبار سیاست خارجی - مذاکرات وین پایان یافت؛
ظریف و اشتون: شروع خوبی بود/دور بعدی مذاکرات در سطح وزرا خواهد بود

کاترین اشتون، پس از پایان این دور از مذاکرات در وین در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران گفت: خیلی کار برای انجام دادن داریم و آسان نخواهد بود. شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم.

وی افزود: کارشناسان فنی دراوایل مارس با هم دیدار خواهند کرد و من و آقای ظریف هم در روز 17 مارس (26 اسفند)دیدار خواهیم کرد.

ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت که دو طرف معتقدند که شروع خوبی بود.

وی افزود: کار زیادی پیش رو داریم اما پیشرفت های خوبی کردیم.

ظریف اضافه کرد: دور بعدی مذاکرات 17 مارس قبل از نوروز در سطح بنده و خانم اشتون خواهد بود.

کنفرانس خبری کوتاه ظریف و اشتون پایان یافت و این دو به سئوالات هیچ یک از خبرنگاران پاسخ ندادند.

 

                                   ......................................................


جزییات دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5

 عضو هیات مذاکره کننده ایرانی از دور بعدی گفتگوهای ایران و گروه ۱+ ۵ در اواخر اسفندماه خبر داد.

یک عضو هیات مذاکره کننده ایران در گفت وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در وین گفت: قرار است مذاکرات بعدی در اواخر اسفندماه 17 تا 20 مارس (26 تا 29 اسفند) در وین برگزار شود.

وی افزود: نشست ایران و1+5 ساعت 9صبح امروز (پنجشنبه) در مقر سازمان ملل آغاز و قرار است نتایج این مذاکرات سه روزه در کنفرانس خبری اشتون و ظریف ساعت 12.30 به وقت تهران اعلام شود.


 احخبار سیاست خارجی - انتخاب, واحد مرکزی خبر