اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دوران آرامش اروپا به ایستگاه پایانی رسید


جنگ علیه داعش به خانه آمده است. این پیغامی است که کشتار جمعه شب پاریس که درست قبل از اجلاس جی 20 در ترکیه رخ داد، رساند.

دیپلماسی ایرانی: جنگ علیه داعش به خانه آمده است. این پیغامی است که کشتار جمعه شب پاریس که درست قبل از اجلاس جی 20 در ترکیه رخ داد، رساند.

ماهیت سیستماتیک حملاتی که در استادیوم فوتبال، سالن کنسرت و چند رستوران در پاریس رخ داد نشان می دهد که این توطئه سازمان یافته ای از سوی تروریست های حرفه ای علیه کسانی است که داعش آنها را به عنوان «کافر» می داند.

نشنال اینترست نوشت: فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در این رابطه موضع گرفت. وی به درستی گفت که این حملات به منزله «اعلان جنگ» است. وی در ادامه می گوید: «در مواجهه با جنگ، کشور باید اقدام متناسب را انجام دهد.»

وی به این اقدام اشاره نکرد. اما قطعاً این اقدام آن چیزی نیست که سناتور تد کروز به صورت فرصت طلبانه ای اعلام کرد، یعنی افزایش شیب دار حضور در جنگ سوریه با استفاده از بمباران. کروز توضیح داده است که تروریسم اسلامی: «از طریق بیانیه و اعلامیه آرام نخواهد شد، آنها وقتی با اقدامات تروریستی شان به زندگی بی گناهان رحم نمی کنند، از حملات هوایی ترسی ندارند.» ما کجا را باید بمباران کنیم؟ این اقدام چه قدر موثر خواهد بود؟ لفاظی های در هم و برهم و گزافه گویی های کروز فقط بهانه دست داعش می دهد.

جبهه ای که اولاند آن را نشان می دهد محدود به فرانسه نیست. رئیس جمهور اوباما این حملات را «حمله به کل بشریت» نامید. این یکی از جبهه هایی است که همه کشورهایی که در درگیری بی پایان سوریه گرفتار شدند با آن روبه رو هستند. روسیه، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده همگی مورد هدف قرار گرفته اند. روسیه در حال حاضر تجربه سقوط هواپیمای ایرباس ا-321 خودش را در مصر دارد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هشدار داده است که کشورش باید در مقابل فشارها مقاومت کند. شماری از مجروحان کشتار پاریس انگلیسی هستند. در خود بریتانیا هم هشدار ترور داده شد. در عین حال فرانک یانسن، تحلیلگر آلمانی می گوید: «جنگ جهانی سوم به صورت اجباری ما را دربرگرفته است.»

یک نتیجه فوری این حملات این است که اروپا کنترل سخت گیرانه ای بر مرزهایش اعمال خواهد کرد. برقراری حکومت نظامی و بسته شدن مرزها که در فرانسه رخ داد می تواند گزینه ای جدی باشد که اروپا با آن مواجه خواهد شد. حتی سوئد که موضعی مهربانانه با موج مهاجرت بی سابقه پناهندگان داشت، در حال حاضر مجبور شده است تا کنترل مرزی اش را تشدید کند. دوران آرامش که طبقه نخبگان سیاسی اروپا آرزوی آن را داشتند به ایستگاه پایانی خودش رسیده است.

نتیجه دیگر این حمله همکاری نزدیک میان غرب و روسیه در سوریه است و فشارها برای رسیدن به توافقی موقت در مذاکرات سوریه افزایش پیدا خواهد کرد. هر دو طرف دارای منافع مشترک در کاهش هرچه سریعتر درگیری ها هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که کشورش طعم تهدید داعش را چشیده است، این گونه تهدیدات را نادیده نمی گیرد.

اما بالاتر از همه، فشارها بر روی اوباما است. در طول چند سال گذشته وی با اشتباهات و لغزش هایی که -همانند تعیین خط قرمز در یک روز و عقب نشینی از آن- در سوریه داشته است، خطرات ناشی از داعش را به منطقه و خارج از آن انتشار داده است. هم اکنون در هفته های اخیر دولت تلاش های دیپلماتیک و نظامی اش را برای ایجاد پیشرفتی واقعی در سوریه افزایش داده است.

بیانیه قوی اولاند مشخص می سازد که هیچ پسرفتی در نبرد علیه داعش وجود نخواهد داشت. اولاند تبدیل به یک رئیس جمهور جنگی خواهد شد. اگر بریتانیا بخواهد جدیتش در مبارزه با داعش را نشان دهد، مجلس عوام باید ممنوعیت حضور هواپیماهای بریتانیایی در درگیری های سوریه را لغو کند. این نبردی است که باید به پایان برسد.


ویدیو مرتبط :
‫نشریه راه به ایستگاه شصت و یکم رسید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بابک زنجانی با «ناگفته‌ها» به ایستگاه پایانی رسید



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, بابک زنجانی

بابک زنجانی که از طریق ارتباط با مقامات دولت دهم و کارتل‌های خارج کشور، ثروتی افسانه‌ای اندوخته، پس از دو سال با حکم اعدام دادگاه انقلاب به ایستگاه پایانی رسید، اما «ناگفته‌هایش» همچنان باقی است و تنها کورسوی امید آن است که متهم بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی تاریخ ایران در مدت زمان باقیمانده تا اعلام رأی دادگاه تجدیدنظر، لب گشاید و اسرار هویدا سازد»

بابک زنجانی با نام کامل بابک مرتضی زنجانی متولد ۲۱ اسفند ۱۳۴۹، تهران، به ادعای خودش تاجر، کارآفرین و سرمایه‌دار ایرانی است که بیش از ۷۰ شرکت از جمله شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم، نخستین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی اونور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان، برخی از دارایی‌های وی است.


بابک زنجانی بزرگ‌ترین اختلاس کننده تاریخ، موفقیت و میلیاردر شدن خود را از خوش‌شانسی می‌داند اما کمتر کسی صحبت‌هایش را باور می‌کند. قبول رسیدن وی به جایگاه فعلی بدون وابستگی به گروه و جریانی دور از ذهن می‌نماید، همان گونه که اکثر ثروتمندان جهان رابطه معناداری با سیاستمداران دارند. انباشت میلیاردها دلار دارایی شاید غیر قابل باور باشد که از دسترنج خود شخص حاصل شود. هر چند خود او تأکید زیادی دارد که این دارایی را اندک اندک و بدون کمک از هیچ بانکی اندوخته است.


داستان زندگی او بیشتر به یک فیلم تخیلی شبیه است که قهرمان داستان با وجود انواع ناملایمات باز هم روی پای خود می‌ایستد، حتی اگر بارها ورشکست یا زندانی شده باشد. از ادعای تکذیب شده راننده رئیس کل بانک مرکزی تا داشتن ده‌ها شرکت که تعدادشان بیشتر از سال‌های عمر اوست، بخشی از داستان زندگی پر از ابهام زنجانی است.


به استناد پرونده‌های نامبرده در دادستانی، سازمان بازرسی، دادگاه انقلاب که بخش نخست آن در 41 هزار و 800 برگ در 200 کلاسه تنظیم شده است، این میلیاردر 45 ساله که از سال 91 در محافل سیاسی، ورزشی، هنری و تجاری حضور پررنگی داشت، برای رسیدن به اهداف خود با افراد خاص در دولت دهم ارتباط برقرار کرد.


در 8 سال عمر دولت دهم  برخی که در مسند قدرت بودند، تصمیم گرفتند با واسطه یا بدون واسطه او را جذب کنند. در حالی که کشور در موقعیت تحریم نیاز به همدلی وکمک داشت، آنها تصمیم گرفتند در پروژه‌های تجاری و نفتی او را سهیم کنند تا با تبانی و ریزه‌خواری سود بیشتری نصیب‌شان شود. اما بابک زنجانی که ثروت هنگفتی کسب کرده بود، فقط به دنبال شهرت و مطرح شدن بود و به همین منظور در میهمانی‌های آشکار و پنهان در کیش، شمال، جنوب کشور یا باغ‌ها و ویلا‌های اطراف تهران شرکت می‌کرد. هرازگاهی نیز در جلسات برخی وزیران یا مدیران و معاونان برخی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از جمله (وزارت نفت، سازمان تأمین اجتماعی، شرکت‌های شستا، دو باشگاه ورزشی، دفاتر هواپیمایی و سینمایی، انبوه‌سازی مجتمع‌های مسکونی و تجاری و همچنین بلندمرتبه سازی و...) به عنوان سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه‌های صنعتی، عمرانی، ورزشی و فرهنگی حضور پیدا می‌کرد.


البته بابک زنجانی در هر محفلی که قصد داشت شرکت کند، تعدادی تحت عنوان مشاور او را همراهی می‌کردند و برخی نیز محافظ وی بودند. گاهی در میهمانی‌های آنچنانی که برگزار می‌شد، تعدادی از چهره‌های سرشناس سینما و عرصه ورزش و مدیران سابق شرکت‌های دولتی نیز حضور داشتند.


وی سال 91 با حمایت برخی از دولتمردان وقت از جمله سه وزیر و مدیرعامل سابق بانک مرکزی به بهانه دور زدن تحریم به ارزش دو میلیارد و 60 میلیون یوروی نفت از شرکت نفتی «اچ‌کی» وابسته به وزارت نفت دریافت کرده، اما هرگز پول آن را پرداخت نکرده است.


پیگیری رئیس جمهوری برای بازگشت پول به بیت‌المال
ماجرای پیگیری‌های دولت روحانی درباره مفاسد اقتصادی زمانی کلید خورد که رئیس جمهوری هفتم دی ماه سال 92 به معاون اول خود دستور داد تا اقدام‌های لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمد‌های غیرموجه را فراهم کرده‌اند، در اولویت کار قرار دهد. این دستور حجت‌الاسلام روحانی بازتاب مثبتی در افکار عمومی و نزد مردم داشت  ابتدا کمتر کسی امیدوار بود همگامی دولت و دستگاه قضا بتواند مسیری طی کند که انتهای آن به شناسایی ویژه‌خواران و بازگرداندن حق بیت‌المال و حق‌الناس  بینجامد، اما آنچه که گام به گام اتفاق افتاد، بدبینی‌ها را به خوشبینی تبدیل کرد؛ دو روز بعد از دستور رئیس جمهوری، بابک زنجانی با شکایت وزارت نفت به دلیل بدهی 8 هزار و 500 میلیارد تومان بازداشت شد.


با دستگیری میلیاردر نفتی، دستگاه قضا بیش از 40 نفر از جمله چهار مقام عالی‌رتبه دولت دهم که وی را در قراردادها تأیید کرده بودند، به عنوان مطلع تحقیق و 12 نفر از همدستان و همچنین چند نفر از مردان نفتی احمدی‌نژاد را نیز به اتهام معاونت در جرم بازداشت کرد.


بابک زنجانی در مراحل بازجویی چندین بار با معرفی اموال منقول و غیر منقول خود در داخل یا خارج کشور، آمادگی خود را برای پرداخت بدهی دو میلیارد و 60 میلیون یورویی اعلام کرد و حتی در بهمن سال گذشته یک فقره چک دو میلیارد یورویی به تاریخ 6/2/1393 (اردیبشهت امسال) داد، اما این چک هرگز وصول نشد.


اختلاس کننده بزرگ تاریخ ایران در مدت دو سال گذشته به بهانه‌های مختلف برای پرداخت بدهی میلیاردی خود، از دادگاه فرصت خواست و مورد پذیرش رئیس دادگاه قرار گرفت، اما هرگز متهم نفتی به وعده‌های خود عمل نکرد و این موضوع در جامعه قوت گرفت که وی قصد فریبکاری دستگاه قضایی و دولت را دارد.


اما غیر از بابک زنجانی، دو همدست او (مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی) که با حکم دادگاه انقلاب به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم شده‌اند، در کارهای میلیاردر نفتی نقش مؤثری داشتند.


شریک بابک زنجانی
مهدی شمس‌زاده (متهم ردیف دوم شریک کاری بابک زنجانی) بازرگان ایرانی‌الاصل مقیم دوبی، در سال‌های 91 و 92 اقدام به افزایش سرمایه‌گذاری خود در بخش حمل ‌و نقل ترکیه کرده است و این افزایش سرمایه‌گذاری را از طریق خرید خط هوایی- اونور- (ONUR) که یک شرکت حمل‌ و نقل هوایی خصوصی است، انجام داده است. سرمایه استفاده ‌شده برای این کار برابر با ٢٥٠‌ میلیون دلار اعلام شده است. این بازرگان ایرانی علاوه بر سهام شرکت هوایی مذکور، اقدام به خرید نیمی از سهام شرکت حمل‌ و نقل جاده‌ای ulusoy-varan کرد که سرمایه مورد نیاز برای خرید این سهم برابر با صد‌ میلیون دلار بوده است. این بازرگان ایرانی‌الاصل بعد از خرید هفت هواپیما برای خط هو‌ایی ounrAir ترکیه، این هواپیما‌ها را به شرکت ایرانی تأسیس‌ شده توسط بابک زنجانی منتقل کرد.


سرمایه استفاده ‌شده برای این کار برابر با ٢٥٠‌ میلیون دلار اعلام شده است. این بازرگان ایرانی علاوه بر سهام شرکت هوایی مذکور، اقدام به خرید نیمی از سهام شرکت حمل‌ و نقل جاده‌ای ulusoy-varan کرد که سرمایه مورد نیاز برای خرید این سهم برابر با صد‌ میلیون دلار بوده است. این بازرگان ایرانی‌الاصل بعد از خرید هفت هواپیما برای خط هو‌ایی ounrAir ترکیه، این هواپیما‌ها را به شرکت ایرانی تأسیس‌ شده توسط بابک زنجانی منتقل کرد.

در همان مقطع، رسانه‌های ترکیه نیز در گزارش‌های مفصلی به این موضوع پرداختند. همان زمان سیدجلال ابراهیمی، دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، با اشاره به خبری که از سوی روزنامه «وطن» چاپ ترکیه در این ‌باره منتشر شده بود، گفت: «ترک‌ها این شرکت هواپیمایی onur Air را در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۲۵۰‌ میلیون دلار به «قدرت تنجل»، تاجر ترک و مهدی شمس‌زاده، تاجری که در دوبی زندگی می‌کند و تبعه انگلستان است، فروختند اما بعد از آن اخباری منتشر شد مبنی‌ بر اینکه خریدار واقعی این شرکت، «بابک زنجانی»، صاحب شرکت هواپیمایی قشم بوده است.


نجفی، نماینده دادستان در جلسه دادگاه  در ادامه کیفرخواست مهدی شمس‌زاده (متهم ردیف دوم) گفت: در سال ٩١ «مهدی شمس‌زاده» نامه‌ای از «زنجانی» از طریق ایمیل دریافت می‌کند که در آن نوشته شده بود سعی کردم نامه‌نگاری نداشته باشم اما نتوانستم خودم را نگه دارم. شما برخلاف ظاهرتان افراد خداشناسی نیستید. یادم می‌آید گفتید ٣٣‌ میلیون دلار به هواپیمایی «اونور» دادید اما من را بدهکار نگه داشتید و حالا برنده ماجرا هستید و به همه جا رسیده‌اید.

این در حالی است که پول‌های بانک‌های نفتی را که گرفته‌اید، نداده‌اید و هواپیماهای «اونور» نیز هنوز ‌گیر است. این نامه در حالی بود که مهدی شمس‌زاده، نفت را ٤٠ ‌میلیارد دلار فروخته بود اما تنها ٤٠٢ میلیون دلار آن را به «زنجانی» داده بود که این امر منجر به اعتراض متهم ردیف اول شد. در بخش دیگری از کیفرخواست متهم ردیف دوم اشاره شد که تمامی محموله‌های نفتی را او تحویل گرفته و به زنجانی قول داده بوده تا آنها را بفروشد و از متهم ردیف اول کارمزد دریافت کند اما تنها بخشی از مبالغ را به حساب زنجانی واریز کرده است. مهدی شمس‌زاده به‌ همین‌ دلیل مبلغی حدود ٨٠٠‌ میلیون دلار به زنجانی بدهکار است.


جاده‌ صاف‌کن بابک زنجانی
حمید فلاح هروی (متهم ردیف سوم) پیش از پیوستن به بابک زنجانی، در حوزه پتروشیمی فعال بود و در سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح ایران موسوم به ساتا یکی از مدیران محسوب می‌شد. وی از جانب ساتا به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری غدیر معرفی شد.


دو معامله مهم حمید فلاح هروی که در آن نقش اصلی را ایفا می‌کرد، معامله با سعید مرتضوی و خرید سهام بانک پارسیان بود.


در کیفرخواست صادره دادستانی تهران اعلام شده است که حمید فلاح هروی، عضو هیأت مدیره بانک «اف‌آی‌بی» بوده، بانکی که ظاهراً در مالزی واقع بوده ولی بابک زنجانی همه کارهایش را از تهران انجام می‌داده است. این بانک نقش کلیدی در کلاهبرداری‌های بابک زنجانی ایفا کرده است. حمید فلاح هروی در گرجستان هم نماینده اصلی بابک زنجانی برای انجام امور بانکی بوده است.


براساس کیفر خواست صادره دادستان، 26 آذر 91 هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مصوبه فروش برخی شرکت‌های تحت نظر سازمان اجتماعی را امضا می‌کند. در اسناد مربوط به این معامله، حمید فلاح هروی، رئیس هیأت مدیره این شرکت و بابک زنجانی، مدیرعامل این شرکت معرفی شده‌اند. در این معامله، بابک زنجانی 138 شرکت وابسته به سازمان تأمین اجتماعی را خرید، معامله‌ای به ارزش 4/4 میلیارد یورو.


حمید فلاح هروی همچنین در معاملات نفتی هم همراه بابک زنجانی بود. او در جریان معامله دو میلیارد یورویی نفتی بابک زنجانی و مهدی شمس‌زاده با صندوق بازنشستگی نفت وابسته به وزارت نفت ایران هم یکی از رابطان و معرفی کنندگان اصلی بود.


میزان نفوذ حیمد فلاح هروی (متهم ردیف سوم) در دولت دهم چنان زیاد بوده که با معرفی  احمدی نژاد، بابک زنجانی موفق به اخذ مصوبه‌ای در هفتم تیر ٩١ از سه وزیر (وزرای سابق نفت، اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت) و رئیس سابق بانک مرکزی می‌شود.


این مصوبه رمز انفجار بابک زنجانی در اقتصاد ایران و اعتمادسازی گسترده در نهادهای دولتی و همه معاملات بعدی است. در ادامه کیفرخواست آمده است: «مصوبه مورخ ٧/٤/٩١ به امضای سه وزیر وقت رسیده است، از آن به‌عنوان مصوبه ستاد ویژه تدابیر رئیس‌جمهوری یاد می‌شود؛ اما این مصوبه در ستاد تدابیر ویژه مصوب نشده است و فقط سه وزیر وقت و رئیس وقت بانک مرکزی آن را مصوب کرده‌اند که باید در این ‌راستا از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی استعلام شود. در آن جلسه بابک زنجانی به همراه حمید فلاح هروی در بانک مرکزی حضور داشتند و متأسفانه به واسطه همان مصوبه، بانک اف‌آی‌آی‌بی مجوز واریز پول‌های نفتی به حساب در اختیار متهمان را دریافت می‌کند.» همان دو میلیارد و 600 میلیون یورویی که اکنون شرکت نفت دنبال آن می‌گردد.


روز 11 مهر سال جاری محاکمه بابک زنجانی، مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی، سه متهم فساد کلان نفتی با شکایت شرکت نفت، سازمان تأمین اجتماعی، بانک مسکن و دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد.

تیم بابک زنجانی چه کسانی هستند؟
س. ج. س: او از مردان نفتی دولت دهم بوده است. می‌گویند مرد شماره یک ایران در بازار نفت طی آن دولت بود و از مدیران عالی‌رتبه نفتی دولت احمدی‌نژاد که سابقه مدیریت در چندین شرکت اصلی نفتی را برعهده داشت، چهار سال پیش از شرکت ملی نفت به شرکتی پا گذاشت که مأموریت‌های اقتصادی، تجاری و کمک به کمبود منابع مالی داخلی شرکت‌های تابع نفت را برعهده دارد و نقش مهمی در واردات بنزین و فروش بخش عمده‌ای از نفت خام ایران ایفا می‌ کرد . نام این مدیر نفتی در فهرست تحریم‌های امریکا قرار دارد. این متهم با قرار تأمین مناسب آزاد است.


و. ا. ا. و: از مدیران و مشاوران نزدیک به وزیر اسبق نفت که در دولت احمدی‌نژاد اصلاح ساختار امور حقوقی و قراردادهای صنعت نفت به وی سپرده شده بود.


ع. ع: از مدیران عامل اسبق یکی از مناطق آزاد تجاری صنعتی در دولت احمدی‌نژاد که در مقطعی هم شایع شد در نزدیکی مرزهای غرب، حین فرار از کشور دستگیر شده است.


ح. م. ک: از معاونان و دوستان متهم اصلی که پس از انتشار تصویر دو نفره‌شان، بابک زنجانی وی را از «دوستان و تجار خوب» خواند. گفته می‌شود این فرد مدت زمان کوتاهی در بازداشت بوده و آزاد شده است.


ح. ش. م: نخستین فرد بازداشتی پس از بابک زنجانی، از دستیاران اصلی وی که رسیدگی به امور مربوط به پروژه‌های کیش را برعهده داشته است. او کمتر از یک هفته پس از دستگیری رئیسش در دفتر کار خود بازداشت شد.


حکم اعدام متهمان نفتی
روز 11 مهر سال جاری محاکمه بابک زنجانی، مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی، سه متهم فساد کلان نفتی با شکایت شرکت نفت، سازمان تأمین اجتماعی، بانک مسکن و دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد.


متهمان در 26 جلسه از اتهام فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران، کلاهبرداری از بانک اف‌آی‌آی‌بی و جعل حواله بانکی به نام «ی»، پولشویی به مبلغ هزار و 967 میلیون یورو و... از خود دفاع کردند. دادگاه به استناد دلایل و مستندات پرونده آنها را مجرم شناخت و آنها را به اعدام، رد مال و پرداخت جزای نقدی محکوم کرد.

وزیر دادگستری: اعدام و زندان بابک زنجانی برای مردم پول نمی‌شود
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری درخصوص پرونده بابک زنجانی به خبرنگار «ایران»، گفت: موضوع مهم و اصلی ما پول بیت‌المال است که این آقا گرفته و پس نمی‌دهد، چون برای ما الان مهم سرمایه ملت و بیت‌المال است که نباید ضایع شود. اول باید ملت و دولت به حق‌شان برسند، بعداً بحث مجازات مطرح شود، والا مجازات اعدام و زندان او برای مردم درمان و پول نمی‌شود. به هر حال از کیسه مردم یک عدد بزرگی رفته است.


ایشان (بابک زنجانی) برای دور زدن تحریم‌ها مجوزهایی از افرادی گرفته و سپس گفته پول را به یک حساب بریزید تا خریدهای شما را انجام ‌دهم و نیازهای مالی شما را تأمین می‌کنم. پس چرا نیازهای ما را تأمین نکرد. در ضمن ایشان از مسیر قانونی و رسمی عمل نکرده، بلکه از راه‌های غیررسمی وارد شده و نتوانسته به تعهدات خود عمل کند. حالا یا پول بدهد یا جنس‌ها را تحویل ما بدهد. متأسفانه آقای زنجانی بجز دادن وعده، هیچ کار مثبتی انجام نداده است.


او می‌گوید: در بانک‌هایی که من پول گذاشته‌ام، به خاطر تحریم پول‌ها توقیف شده. حالا که تحریم‌ها برداشته شده، باید پول‌ را به دولت پس بدهد. ببینید آنچه که آقای زنجانی می‌گوید با داشتن مجوز‌هایی از افراد دولت سابق، بر فرض اینکه موضوع صحت داشته باشد، دولت به ایشان اجازه داده از مسیر درست و قانونی کارش را انجام بدهد نه اینکه خلاف قانون و عرف عمل کند.


حالا بحث مجوز‌ها درست بوده یا نبوده، یک مقوله دیگری است که از آن افراد نیز تحقیق شده است.


الان این بحث مطرح نیست. متأسفانه ما با یک کلاهبردار و دروغگوی بزرگ روبه‌رو هستیم. حالا سؤالاتی اینجا مطرح است و اینکه چرا ایشان راست نمی‌گوید؟ داستان چیست و چه شده؟ اگر پول‌ها خورده شده، بگوید و توضیح دهد. متأسفانه این پرونده که در دادگاه حکم صادر شده است، دارای ابهامات زیادی است، من نمی‌خواهم اینجا انگشت اتهام را به طرف خاصی نشانه بروم. بحثی که مطرح می‌شود، اینکه مسئولانی که مجوز این کار را داشتند، چرا بدون نظارت عمل کردند؟ چرا تضمین‌های لازم را از ایشان نگرفتند؟ اصلاً ایشان صلاحیت این کار را داشته؟ ارزیابی کامل شده؟ آیا مأمور مراقب برای این فرد گذاشتند؟ شریک حساب بانکی برایش گذاشتند که کنترل و مراقبت شود؟ مسیرهایی که ایشان پول جابه‌جا می‌کرد، رصد شده که ببینند از چه مسیرهایی پول جابه‌جا شده که اطمینان برایشان حاصل شود؟

وکیل شرکت نفت: پول ها را برگرداند تا اعدام نشود
شرکت نفت با احترام به حکم دادگاه، اول موضوعی را که دنبال می‌کند دریافت طلب خود از متهم است و پیگیری مجازات متهمان با مرجع قضایی است.

وکیل مدافع شرکت نفت گفت: بابک زنجانی برای تغییر در حکم صادره دادگاه بدوی و رهایی از اعدام باید پول بیت‌المال و مطالبات شرکت نفت را پرداخت کند.


غلامرضا مهدوی درخصوص حکم صادره دادگاه انقلاب نسبت به بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده به خبرنگار «ایران» گفت: شرکت نفت با احترام به حکم دادگاه، اول موضوعی را که دنبال می‌کند دریافت طلب خود از متهم است و پیگیری مجازات متهمان با مرجع قضایی است.
وکیل شرکت نفت با اشاره به اینکه وزارت نفت برای پرداخت بدهی متهم نفتی همکاری لازم را با وی داشته است، تصریح کرد: با وجود همکاری کامل از سوی وزارت نفت، متهم تاکنون هنوز پولی پرداخت نکرده است. متأسفانه بابک زنجانی با مسائل صادقانه برخورد نمی‌کند و همیشه با دادن نشانی‌های غلط به مسئولان و همچنین به دادگاه و حتی شاکی خود (شرکت نفت) به دنبال فرصت‌‌سوزی است و هدف از گفتن این همه دروغ نمی‌دانیم چیست. مهدوی درباره ادعای وکیل بابک زنجانی درباره اینکه «کارگزاران بانک مقصدی که بانک مرکزی و شرکت نفت برای واریز بدهی معرفی کرده، از دریافت وجه و انتقال آن خودداری کرده است»، اعلام کرد: این شماره حساب علاوه بر در اختیار قرار دادن به بابک زنجانی وکیل نامبرده برای پرداخت بدهی خود، در اختیار شرکت‌های اروپایی و آسیایی از جمله شرکت «شل» نیز قرار داده شد و آنها اصل بدهی خود را پرداخت کرده‌اند و مشکلی برای پرداخت وجود نداشت.


وی با بیان اینکه اگر آنها برای پرداخت بدهی به این شماره حساب مشکل دارند، شرکت نفت آمادگی دارد شماره حساب جدیدی برای پرداخت بدهی آنها در اختیارشان قرار دهد. مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا بابک زنجانی دارایی‌هایی در خارج از کشور دارد که اعلام نمی‌کند، گفت: پس از تحقیق متوجه شدیم متهم اموال خود را در خارج از کشور از جمله چندین فروند کشتی کانتینر، هواپیما و شرکت‌های دیگر را به نام افراد دیگری که امین وی محسوب می‌شوند، کرده است. اما از داشتن دارایی‌های نقدی نامبرده در خارج از کشور بی اطلاع هستیم.


وی گفت: همه‌ اموال شناسایی و ارزیابی شده‌ زنجانی که در کشور وجود دارد، کفاف بدهی وی را نمی‌دهد. این اموال تقریباً 2 هزار و یکصد میلیارد تومان ارزیابی شده است که بیشتر آنها دارای بدهی و معارض هستند و تنها بخشی از بدهی متهم را پوشش می‌دهد. همچنین طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره پرونده بابک زنجانی به تابناک گفت: با توجه به اینکه عقبه وی بخوبی مشخص است، دولتمردان گذشته و بانک مرکزی دولت آقای احمدی‌نژاد پاسخگو باشند که براساس چه تدبیری و با چه ابزارهای کنترلی منابع پولی کشور را به این فرد داده‌ اند.
 
بابک زنجانی: آیا واقعاً من مفسد فی‌الارض هستم؟
شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران هنوز حکم موکلم را به من و حتی به بابک زنجانی ابلاغ نکرده است. اما روز یکشنبه [16 اسفندماه] پس از اعلام رسمی سخنگوی دستگاه قضا مبنی بر اعدام متهمان پرونده موسوم به شرکت نفت، موکلم (بابک زنجانی) تلفنی با من تماس گرفت و در حالی که از شنیدن خبر حکم اعدامش متعجب شده بود، از من سؤال کرد: آیا واقعاً من مفسد فی‌الارض هستم؟ به او پاسخ دادم که از نظر من چنین نیست و دادگاه به ماده 2 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی اشاره کرده و گفته اعمال شما به قصد ضربه زدن به نظام بوده است.

بابک زنجانی پس از شنیدن حکم اعدامش در حالی که شوکه شده بود، گفت: «آیا واقعاً دادگاه مرا مفسد شناخت که حکم اعدامم را صادر کرده، من که همه هدفم خدمت به نظام بوده و به نظام کمک کردم، یعنی من چون قصد ضربه زدن به نظام داشتم، مفسد شناخته شدم، آیا واقعاً من مفسد فی‌الارض هستم؟»


رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی با بیان مطلب فوق به نقل از موکل خود، به خبرنگار «ایران» گفت: شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران هنوز حکم موکلم را به من و حتی به بابک زنجانی ابلاغ نکرده است. اما روز یکشنبه [16 اسفندماه] پس از اعلام رسمی سخنگوی دستگاه قضا مبنی بر اعدام متهمان پرونده موسوم به شرکت نفت، موکلم (بابک زنجانی) تلفنی با من تماس گرفت و در حالی که از شنیدن خبر حکم اعدامش متعجب شده بود، از من سؤال کرد: آیا واقعاً من مفسد فی‌الارض هستم؟ به او پاسخ دادم که از نظر من چنین نیست و دادگاه به ماده 2 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی اشاره کرده و گفته اعمال شما به قصد ضربه زدن به نظام بوده است.


موکلم وقتی این را شنید، خیلی متأثر شد و گفت: «یعنی من چون قصد ضربه زدن به نظام داشتم، مفسد شناخته شدم؟ من که همه هدفم خدمت به نظام بوده و به نظام کمک کرده‌ام، در جلسات دادگاه هم کارهایی را برای کشورم انجام داده‌ام با ارائه مستندات توضیح دادم. وی افزود: بابک زنجانی در ادامه گفت وقتی حکم به ما ابلاغ شد، به آن اعتراض خواهیم کرد. اما فارغ از این موضوع که چنین حکمی صادر شده، همچنان کار را با جدیت برای انتقال پول و تسویه بدهی پیگیری کنید.


وکیل مدافع بابک زنجانی اضافه کرد: از موکلم خواستم این موضوع را شخصاً به وکلای خارجی خود نیز منتقل کند تا آنها بدون توجه به رأی صادره و عواقب آن، کار انتقال وجوه را با جدیت دنبال کنند. وی در خصوص اینکه عدم پذیرش وجوه موکلش از سوی کارگزار بانک خارجی تکذیب شده است، گفت: روز جمعه این مسأله مطرح شد و مدارک آن روز شنبه هفته جاری به دست ما رسید که روز گذشته (یکشنبه) برای ارائه مدارک به دادگاه رفتم اما موفق به ملاقات مسئولان دادگاه نشدم و نتوانستیم مدارک را به دادگاه بدهیم.  وکیل زنجانی تأکید کرد: کارگزار بانک مقصد رسماً اعلام کرده ما از گرفتن این پول فعلاً معذوریم. ایمیلش هم موجود است. تکذیبی که بعضاً صورت می‌گیرد به خاطر این است که از این قضیه مطلع نیستند. اگر بحث مسائل محرمانه نبود، عین ایمیل را به رسانه‌ها منتقل می‌کردیم تا همه عیناً پاسخ بانک کارگزار را رؤیت کنند.کوهپایه‌زاده ادامه داد: عدم پذیرش پول موکل ام از سوی کارگزار بانک خارجی، جدای از موضوع 6 فقره چک است و موکل ام روش‌های مختلف را برای انتقال وجوه به کشور پیگیری می‌کند.


  اخبار  سیاسی -  ایران/خسرو مبشر