اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دماوند می غرد، آیا باید بترسیم؟/استاندار تهران: آتش فشان دماوند با یک زلزله فعال می شود



   آتش فشان دماوند,آتشفشان دماوند,زلزله تهران,زلزله در تهران

 

دماوند می غرد، آیا باید بترسیم؟/استاندار تهران: آتش فشان دماوند با یک زلزله فعال می شود

شهری - منظره شمالی و شمال شرقی تهران وقتی که البته هوا صاف است مزین به یکی از زیباترین قله های جهان است؛ قله دماوند

 

هادی معیری نژاد: این دیو سپید پای در بند کوه آرام و زیبایی به نظر می رسد اما گویا اخیرا فعالیت هایی در آن مشاهده شده است. کارشناسان می‌گویند احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند در صورت وقوع زلزله در تهران وجود دارد.

 

در همین حال گفته می‌شود مدیریت بحران استانداری تهران درپی ارزیابی بخارهای دهانه دماوند و چشمه‌های جوشان کوهپایه آن جلساتی تشکیل داده‌ است

 

بر اساس مطالعات کارشناسان، زمین لرزه‌ها می‌توانند با به لرزه در آوردن "ماگما" منجر به انفجار آتشفشان‌ها شوند. پدیده‌ای مشابه تاثیری که تکان دادن بطری بر نوشابه گازدار می‌گذارد. این تحقیق نشان می‌دهد که فوران آتشفشان‌ها پس از یک زلزله بزرگ، چهار بار بیشتر از هنگامی بوده که عامل محرک زلزله وجود نداشته است پس بدیهی است با لرزش تهران احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند هم وجود دارد.

 

تاریخ هم نشان داده زلزله‌ها موجب بیدار شدن آتشفشان‌ها شده‌اند. آتشفشان تاپونگاتیتو یکسال پس از هر دو زلزله 1906 و 1960 فوران کرد و مشابه آن آتشفشان‌های کالبوکو، والاریکا، اوسورنو و پونتیاگودو هم به فاصله کمی از زمین لرزه 1837 شیلی فوران کردند.

 

دلاور نجفی زمین شناس و معاون اسبق سازمان محیط زیست کشور در مورد احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند می‌گوید: خروج گاز از دهانه آتشفشان، فعال بودن چشمه‌های آب گرم در دامنه کوه و خروج گدازه از دهانه آتشفشان دلایل فعالیت آتشفشان است که کوه دماوند دو مشخصه آن یعنی خروج گاز و چشمه‌های آب گرم را دارد.

 

به گفته او باید گروه زمین شناسی تمامی موارد اعم از دهانه آتشفشان، سنگ‌های آتشفشانی، عمق ذرات مذاب و ... را مطالعه و بعد تعیین کند آتشفشان دماوند در چه وضعیتی است. البته آتشفشان مانند زلزله نیست که بگویند هر 50 یا 150 سال یکبار رخ می‌دهد زیرا باید یک آتشفشان فعال دائما در حال بررسی باشد.

 

استاندار تهران: آتش فشان شد، مردم بروند و با لذت عکاسی کنند!

اما در همین رابطه مرتضی تمدن در پاسخ به اینکه آیا واقعا آتشفشان دماوند مردم تهران را تهدید می کند به مهر گفت: جلسه ای قبل از عید در سازمان زمین شناسی کشور تشکیل و آخرین فعالیتهای دماوند ارزیابی شد. البته پیش مشاهداتی وجود دارد که دماوند همچنان زنده است ولی موجب نگرانی نیست ولی ممکن است با وقوع یک زلزله فعال شود.

 

وی افزود: حال باید به این سوال پاسخ دهیم که وقتی دماوند آتش فشانی کرد چه می شود؟ پاسخ این است که باید منتظر این حادثه باشیم که اگر چنین اتفاقی افتاد آسیب نبینیم مانند بسیاری از کشورها و شهرهای جهان که مردم در کنار آتشفشانهای فعال زندگی می کنند. اگر اقدامات و برنامه ریزی های ما درست باشد وقتی دماوند آتش فشانی کرد مردم می توانند با لذت بروند و عکس بگیرند و از چیزی هراس نداشته باشند.

 

تمدن همچنین گفت: طرحی را سازمان زمین شناسی آماده کرده است. در این طرح گفته شده که باید رفتارهای دماوند دقیقتر مورد ارزیابی قرار بگیرد و این نیاز به تجهیزات تا حدود نیم میلیارد تومان دارد که موافقت شد این اعتبارات تامین شود.

 

مردم شهرهایی چون تهران که در کنار آتشفشان ساخته شده اند همواره باید منتظر باشند که اتفاقی نظیر شهر پمپی برایشان نیافتد البته مردم در زندگی روزمره شان زود از یاد می برند که دماوند چیست و آتش فشان است یا نه اما این مسئولین هستند که همواره باید چشمی نگران به این قله داشته باشند حتی اگر به خاطر آلودگی هوا در اکثر روزهای سال نتوانند خود قله راببیند./خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
انمیشین کوه دماوند(پروژه دماوند)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استاندار تهران: آتشفشان دماوند فعال نیست


استاندار تهران گفت: آتشفشان کوه دماوند فعال نشده است و بخارهایی که از این کوه مشاهده می‌شود، طبیعی است.

خبرگزاری فارس: حسین هاشمی درباره احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند با توجه به زلزله‌های دو ریشتری که در این منطقه رخ داده است، گفت: بخاری که از کوه دماوند مشاهده می‌شود طبیعی است و خاکستری از کوه مشاهده نشده است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته آتشفشان دماوند فعال نشده است.

او ادامه داد: زلزله‌هایی که در دماوند و فیروز‌کوه رخ می‌دهد زلزله‌های یک و دو ریشتری است و خسارت خاصی را نیز به دنبال نخواهد داشت بلکه این زلزله‌های کوچک موجب می‌شود که زلزله‌هایی با ریشتر بالا در این دو شهرستان اتفاق نیفتد.

استاندار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمادگی لازم را برای بحران‌های طبیعی در استان تهران دارید، گفت: مدیریت بحران استان تهران این ‌آمادگی را دارد که در جهت پیشگیری از بحران و مقابله با آن اقدام کند و وزیر کشور نیز در بازدید اخیر از مرکز مدیریت بحران استان تهران مقرر شد 20 هکتار زمین برای تجهیز و آماده نگه داشتن وسایل و تجهیزات مدیریت بحران استان تهران اختصاص دهد.