اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل 50 درصد طلاق ها در کشور چیست؟


وزیر کشور با بیان این که 63 درصد از افراد معتاد متاهل و 53 درصد شاغل هستند گفت: علت 50 درصد از طلاق‌های کشور مساله "اعتیاد" است.

خبرگزاری ایسنا: وزیر کشور با بیان این که 63 درصد از افراد معتاد متاهل و 53 درصد شاغل هستند گفت: علت 50 درصد از طلاق‌های کشور مساله "اعتیاد" است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست مشترک با مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای کانون مداحان کشور، گفت: با توجه به این که جامعه مداحان به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی موثر و دارای جایگاه بالا در جامعه هستند، وزارت کشور در راستای رویکرد اجتماعی کردن موضوع اعتیاد نشست‌های متعددی را با تشکل‌های مهم برگزار می‌کند که کانون مداحان نیز به لحاظ این تاثیرگذاری یکی از مهم‌ترین شبکه‌های موثر جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: جامعه امروز ما به یک بلایی به نام مواد مخدر و قاچاق دچار شده است، بعد از سیاست‌های 11 گانه ابلاغیه رهبری به ستاد مبارزه با مواد مخدر این امر بسیار مهم تلقی شده و ایشان مبارزه با مواد مخدر را به منزله جهاد تلقی کرده‌اند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که تا کنون زحمات زیادی در حوزه مبارزه با مواد مخدر کشیده شده، گفت: علی‌رغم این تلاش‌ها امروز نمی‌توانیم بگوییم که توانسته‌ایم مواد مخدر و این بلای اجتماعی را کنترل و مدیریت و دغدغه جامعه را حل کنیم.

وزیر کشور با اشاره به وجود 2700 شهید مواد مخدر گفت: علاوه بر این رشادت‌ها کشور ما هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار بالایی را پرداخت کرده است اما کماکان در حوزه مبارزه با مواد مخدر از قاچاقچیان عقب هستیم.

رحمانی فضلی گفت: با توجه به گردش مالی بسیار بالایی که در حوزه مواد مخدر وجود دارد از لحاظ اقتصادی برای قاچاقچیان می‌صرفد به طوری که اگر در مرز هر کیلو مواد مخدر 200 میلیون تومان باشد در داخل کشور با 500 میلیون تومان عرضه می‌شود لذا این گردش مالی بالا از لحاظ اقتصادی به قدری وسوسه انگیز است که علی‌رغم تلاش‌ها از قاچاقچیان عقب هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر در گذشته تنها ماده مخدر تریاک محسوب می‌شد، امروز انواع و اقسام آن به ویژه مخدرهای صنعتی افزایش یافته و به صورت خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که برای هر امراض و بیماری یک نوع از این مخدرهای صنعتی جایگزین درمان معرفی می‌شود که نمونه‌های بارز آن تجویز برای استرس، افسردگی، کاهش یا افزایش وزن، تمرکز در شب‌های امتحان برای دانشجویان، نارسایی‌های جنسی و پوست و غیره هستند. با توجه به این که آگاهی جامعه از مصرف این مواد کم است آن‌ها نمی‌دانند حتی یک یا دو بار مصرف این قرص‌ها امکان بازگشت را از افراد می‌گیرد و بر همین اساس در حال حاضر یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد.

وزیر کشور اظهار کرد: از سال 86 به بعد از هر نظرسنجی که توسط دستگاه‌های مختلف صورت گرفته اولین دغدغه مردم و خانواده بحث اعتیاد بوده و بیکاری دغدغه دوم آن‌ها محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر این تعداد معتاد هر کدام دارای چهار عضو در خانواده باشند در حال حاضر می‌توان گفت 6 میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند.

به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر 63 درصد معتادان متاهل و 53 درصد شاغل هستند. همچنین 50 درصد از طلاق‌های کشور نیز به علت اعتیاد صورت می‌گیرد که اگر برای هر زوجی که طلاق می‌گیرند دو فرزند را متصور شویم به یک مقوله بسیار گسترده از آسیب‌ها در جامعه مواجهیم.

وی درباره کاهش سن اعتیاد در کشور نیز گفت: براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته متاسفانه 20 درصد از معتادان دارای مدرک لیسانس و 70 درصد دیپلم دارند. همچنین 46 درصد از زندانیان افرادی هستند که مستقیم با مواد مخدر ارتباط داشته‌اند و 25 درصد از زندانیان نیز به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط بوده‌اند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته شاهد چنین آمارهایی هستیم و اگر این تلاش‌ها از سوی دستگاه‌های ذیربط صورت نمی‌گرفت قطعا شاهد یک فاجعه گسترده‌ بودیم.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بسیاری از روش‌های قبلی و ناتوانی‌هایی که در گذشته وجود داشته باید جبران شود و بر همین اساس تصمیم وزارت کشور بر اجتماعی کردن موضوع اعتیاد و بردن نگرانی و حساسیت آن در بین مردم بوده است.

وی با تاکید بر این که پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از معتادان ترک کرده از مهمترین برنامه‌های اجتماعی وزارت کشور در حوزه مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: در امر مقابله پلیس وظیفه اصلی را دارد اما بحث پیشگیری، درمان و صیانت از معتادان موضوعاتی هستند که باید با مشارکت و درگیر کردن عموم جامعه صورت بگیرد که در این مسیر باید به دنبال تاثیرگذارترین جریان‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

وی کانون مداحان را یکی از بزرگترین جریان‌های اجتماعی، موثر و بااهمیت در جامعه عنوان کرد و افزود: امروزه ngoها به عنوان رکن پنجم دموکراسی در جهان مطرح هستند و خوشبختانه ایران از 1400 سال قبل با داشتن تشکل بزرگ کانون مداحان به خوبی در این عرصه فعالیت کرده و امروز می‌تواند به عنوان یکی از بازوان پرتوان دولت در کاهش آسیب‌های مواد مخدر وارد شود.


ویدیو مرتبط :
محاسبه ی ریاضی دنیا و آخرت 150 درصد و 50 درصد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل بیش از 50 درصد طلاق‌ ها در کشور


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: یکی از آسیب­ها افزایش طلاق در جامعه است. ۵۵ درصد طلاق­‌هایی که در کشور رخ می دهد، ناشی از اعتیاد است.

خبرگزاری ایسنا: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی در حوزه زنان است.

شهین دخت مولاوردی در جمع خبرنگاران افزود: زنان ۱۰ درصد معتادان کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به بالا بودن آمار اعتیاد در افراد متاهل بیان کرد: اعتیاد افراد متاهل آسیبهای اجتماعی بیشتری برای خانواده‌ها به ویژه کودکان به دنبال دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: یکی از این آسیب­ها افزایش طلاق در جامعه است. ۵۵ درصد طلاق­‌هایی که در کشور رخ می دهد، ناشی از اعتیاد است.

مولاوردی مهمترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید را تامین و ارتقای سرمایه اجتماعی دانست و گفت: ثبات و آرامش اقتصادی و سیاسی و تحقق امنیت و اخلاق در حوزه فرهنگی در کشور از مهمترین برنامه‌های این دولت است.

وی ادامه داد: بودجه خاصی به بانوان اختصاص داده نشده است. رویکرد دولت یازدهم توانمندسازی زنان و ایجاد عدالت جنسیتی است که این عدالت در برخورداری عادلانه زنان و مردان از منابع و فرصت‌ها شکل می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده حمایت از برنامه‌های سمن­ها را یکی از فعالیتهای مهم در حوزه کار امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری عنوان و اظهار کرد: در راستای این امر تفاهم‌نامه همکاری با وزاتخانه‌های آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت و سازمان‌ زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی امضاء شد که با توجه به این تفاهم نامه و همکاری این دستگاه‌ها برنامه حوزه زنان و خانواده در سطح کشور و استان اجرا می‌شود.

مولاوردی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید به مسائل زنان در مناطق محروم توجه ویژه‌ای دارد و توسعه متوازن و تقسیم عادلانه منابع و فرصت­ها درحوزه زنان و خانواده بویژه در مناطق و استانهای کمتر برخوردار از رویکردهای مهم دولت یازدهم است.

وی تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و جزء مناطقی است که نیاز به سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌ها دارد و در سفر دولت به استان که در آینده نزدیک انجام می‌شود بخشی از مشکلات و توسعه نامتوازن این استان رفع خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تدوین یک برنامه جامع در خصوص وضعیت زنان در کشور گفت: در این راستا اطلس وضعیت زنان در کشور تدوین می شود و با اجرای این برنامه وضعیت زنان و آسیبهای اجتماعی این حوزه به خوبی مشخص می‌شود.

معاون رئیس جمهور گفت: امیدواریم که با ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین سازمانهای مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی موضوع آسیبها در هم در حوزه زنان که هم در کهگیلویه و بویراحمد و هم در سایر استانها نیاز به توجه بیشتری دارد، در اولویت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته توجه چندانی به تشکل‌های مردم نهاد به عنوان کانونهای مهم مدنی و اجتماعی نمی شد، افزود: این نهادها در دولت گذشته تا حدودی دچار بحران هویتی شده بودند و یکی از راهبردهای مهم دولت تدبیر و امید در حوزه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، هویت یابی و استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به مشکلات متعدد پیش روی دولت تدبیر و امید در آغاز کار اشاره و تأکید کرد: روی کارآمدن دولت یازدهم در شرایطی بود که کشور با مشکلات متعدد و چالش های اساسی در ابعاد مختلف روبرو بود. بی ثباتی و ناآرامی در فضای سیاسی و اقتصادی کشور و رکود بی‌سابقه از مهمترین مشکلات و آسیبهای مهم کشور در قبل از شروع دولت یازدهم بودند.

مولاوردی اضافه کرد: با همت و تلاش مضاعف دولت تدبیر و امید برنامه‌ها و اهداف تعیین شده از سوی رئیس جمهوری و دولت یازدهم یکی پس از دیگری در حال محقق شدن است.