اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل غیرعلنی شدن دادگاه بابک زنجانی


وکیل بابک زنجانی در خصوص غیرعلنی شدن بیست و دومین جلسه دادگاه فساد نفتی توضیحاتی را ارائه کرد.

خبرگزاری فارس: رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی درخصوص علت درخواست متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی مبنی بر برگزاری دادگاه به‌صورت غیرعلنی گفت: در این پرونده مسائلی وجود دارد که متهمان نمی‌توانند آنها را به‌صورت علنی مطرح کنند.

وی ادامه داد: این موضوعات به‌خصوص تحریم‌ها با منافع و امنیت ملی در ارتباط است و علنی شدن آن به نفع کشور نیست.

وکیل متهم نفتی تصریح کرد: موکل من و همچنین متهمین ردیف دوم و سوم این پرونده دست‌شان بسته است و نمی‌توانند خیلی از موضوعات را در دادگاه علنی بیان کنند، به همین جهت هم قرار شد تا دادگاه روز یکشنبه به‌صورت غیرعلنی برگزار شود تا در یک فضای آرام، مباحث مورد نظرشان مطرح شود.

کوهپایه‌زاده در پاسخ به این سؤال که تا چه زمانی دادگاه غیرعلنی خواهد بود، گفت: قطعاً تا زمانی که صحبت‌ متهمین به پایان برسد، دادگاه غیرعلنی است و من بعید می‌دانم این روند بیش‌تر از یک جلسه باشد.

وی تصریح کرد: قطعاً پس از بیان موضوعات محرمانه، بلافاصله دادگاه به روال عادی خود بازمی‌گردد.

کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز دفاعیات متهم ردیف سوم، وکیل وی و جواب ما به معاون دادستان و همچنین اخذ دفاع آخر ادامه دارد، فکر می‌کنم دادگاه 5 تا 6 جلسه دیگر ادامه داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
بابک زنجانی در دادگاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادگاه بابک زنجانی، علنی یا غیرعلنی؟


١١ مهر نزدیک می‌شود؛ روزی که به عنوان موعد محاکمه متهم بزرگ نفتی اعلام شده است. در همین رابطه رئیس کل دادگستری استان تهران گفته است: «دادگاه بابک زنجانی در موعد مقرر (۱۱ مهر‌ماه) برگزار می‌شود و رئیس دادگاه تاکنون نظر جدیدی درباره تغییر زمان برگزاری نخستین جلسه دادگاه اعلام نکرده است».

روزنامه شرق: ١١ مهر نزدیک می‌شود؛ روزی که به عنوان موعد محاکمه متهم بزرگ نفتی اعلام شده است. در همین رابطه رئیس کل دادگستری استان تهران گفته است: «دادگاه بابک زنجانی در موعد مقرر (۱۱ مهر‌ماه) برگزار می‌شود و رئیس دادگاه تاکنون نظر جدیدی درباره تغییر زمان برگزاری نخستین جلسه دادگاه اعلام نکرده است».

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با درخواست وکیل بابک زنجانی مبنی بر استمهال برای برگزاری جلسه دادگاه موافقت شده است؟ گفت: «کیفرخواست این متهم طولانی و ممکن است در ضمن یکی، دو، سه روزی که قرائت می‌شود، وکلای متهم هم بتوانند پرونده را دقیق مطالعه کنند و زمینه ادامه رسیدگی فراهم شود». او افزوده است: «تغییر در زمان برگزاری نخستین جلسه دادگاه به نظر شخص رئیس دادگاه بستگی دارد که تاکنون نظر جدیدی ابراز نشده است».

نکته‌ای که در هفته‌های اخیر بسیاری بر آن تأکید کرده‎اند، برگزاری علنی دادگاه زنجانی بود. پیش‌از‌این نعمت احمدی، وکیل دادگستری، به «شرق» گفته بود: «دادگاه زنجانی براساس مبانی حقوقی بی‌شک علنی برگزار خواهد شد و غیرعلنی‌بودن دادگاه شرایط ویژه‌ای می‌طلبد؛ اینکه علاوه بر قاضی، دادستان نیز باید تشخیص دهد دادگاه غیرعلنی باشد؛ اما بررسی حقوقی من در این پرونده تخلف تاریخی زنجانی نشان می‌دهد هیچ تبصره‌ای برای غیرعلنی‌بودن دادگاه وجود ندارد».

رسول کوهپایه، وکیل بابک زنجانی، نیز خواهان برگزاری جلسه علنی دادگاه شده و گفته بود: «تشخیص با قاضی دادگاه است و هنوز در این زمینه پیش‌بینی خاصی صورت نگرفته است؛ اما به عنوان وکیل زنجانی، امیدوارم جلسه دادگاه علنی برگزار شود تا بعد از دو سال که موکلم در معرض اتهام بوده است، بتواند در فضایی علنی از خود دفاع کند. به‌طور کلی اگر جلسه علنی برگزار شود، هم خوشحال خواهم شد و هم استقبال می‌کنم».

 حسین دهدشتی، نماینده مجلس، نیز به «شرق» گفته بود بی‌شک در جلسه دادگاه حاضر خواهد شد و مسیر را دنبال خواهد کرد. نه فقط حسین دهدشتی که امیرعباس سلطانی نیز گفته است می‌خواهد در جلسه دادگاه بابک زنجانی حاضر شود. برگزاری علنی دادگاه زنجانی از این نظر اهمیت دارد که او متهم ردیف اول یکی از تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران است. از سویی دیگر روز گذشته اکبر ترکان به «شرق» گفته بود: «مسئول پیگیری پرونده‌های فساد، آقای جهانگیری است و به نظر من بابک زنجانی به یک مافیای فساد وصل است. باید مراقب باشیم برای او اتفاقی نیفتد، چون زنجانی آدمی یک‌لاقبا نیست که دو میلیارد دلار پول نفت در اختیار او قرار بگیرد. او صد‌درصد پشتیبان مالی و از جنس از‌ما‌بهتران دارد. باید مواظب باشیم اتفاقی برای او نیفتد و اموال دولتی را پس بگیریم».

همچنین مشاور رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی چند روز پیش خود با جماران گفته است: «بابک زنجانی یک آدم نیست، یک جریان است. مگر به قول آقای زنگنه ممکن است میلیاردها دلار نفت خام را تحویل یک آدم یک‌لاقبا بدهند؟! این زنجیره‌ای است که از داخل کشور ما شروع می‌شود و تا خارج امتداد می‌یابد. این زنجیره کشف نشده است؛ یعنی فردی به نام بابک زنجانی همه‌چیز نیست؛ شاید دستگاه‌های اطلاعاتی‌‌-‌امنیتی ما بیشترین کوشش خود را می‌کنند تا مبادا آن زنجیره‌ای که بابک زنجانی به آن وصل است، او را در زندان بزند! زیرا ما یک نقطه از این زنجیره را داریم و اگر آنها این یک نقطه را بزنند، همه زنجیره گم‌و‌گور و باعث می‌شود دیگر به جایی دسترسی نداشته باشیم و پول‌مان گم‌و‌گور شود. حلقه‌های این زنجیره به هم متصل است؛ مگر می‌شود ٢,٦ میلیارد دلار به یک فرد یک‌لاقبا داده شود؟» وزیر نفت، بابک زنجانی را رکورددار فساد در دنیا معرفی کرد.

حال کم‌کم محاکمه علنی او به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده است. از نماینده مجلس تا حقوق‌دانان و وکیل پرونده زنجانی خواهان برگزاری جلسه علنی دادگاه هستند. ١١ مهر مشخص می‌شود که این خواسته اجابت خواهد شد یا خیر. روزهای آینده این سؤال پاسخ خواهد یافت؛ علنی یا غیرعلنی؟