اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل سقوط مرگبار جرثقیل در مسجد الحرام


یک پایگاه خبری سعودی بعد از گذشت دو روز از حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه علت واقعی این حادثه را نه طوفان بلکه عدم رعایت استاندارهای لازم در محکم کردن پایه های اصلی آن دانست.

خبرگزاری تسنیم: یک پایگاه خبری سعودی بعد از گذشت دو روز از حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه علت واقعی این حادثه را نه طوفان بلکه عدم رعایت استاندارهای لازم در محکم کردن پایه های اصلی آن دانست.

این پایگاه خبری سعودی در خصوص حادثه سقوط جرثقیل در حرم مکی شریف را آن گونه که مقامات و مسئولان سعودی مدعی بودند طوفان ندانسته است.

این پایگاه سعودی در این باره اعلام کرد: علت اصلی سقوط جرثقیل در مکه مکرمه بر روی حجاج بیت الله الحرام که در روز جمعه گذشته روی داده وزش طوفان نبوده و ادعای مقامات و مسئولان سعودی در این باره دروغ و نادرست است.

این پایگاه خبری سعودی با بررسی تصاویر جدید به دست آمده از جرثقیل واژگون شده اعلام کرد: پایه های اصلی این جرثقیل به صورت محکم به زمین سفت نشده بودند و در پایه های این جرثقیل از بتون براساس معیارهای استاندارد جهانی استفاده نشده است و حتی در اطراف این جرثقیل از موانع لازم که باعث می شود کسی در اطراف منطقه استقرار آن تردد نداشته باشد استفاده نشده است، از این رو عاملان نصب این جرثقیل براساس کاتالوگ های تعیین شده برای نصب این جرثقیل استفاده نکرده اند و موارد هشدار را جدی تلقی نکرده اند و قطعات این جرثقیل فقط بر روی هم سوار شده بود.

براساس اطلاعاتی که این پایگاه خبری آن را براساس فیلم به دست آمده از این حادثه پخش کرده مشخص شده است جرثقیل مذکور بعد از سقوط هیچ کدام از پایه های آن به زمین ثابت و محکم نشده بود و استانداردهای بین المللی برای استفاده از جرثقیل مد نظر نبوده است، از این رو حتی بخش هایی که ممکن است تاب برداشته باشند یا متمایل شده باشند مورد بازبینی قرار نگرفته بودند.

براساس اصول استانداردهای بین المللی برای استفاده از جرثقیل ها باید پایه این دستگاه ها با استفاده از بتون آرمه به زمین سفت شوند و دیگر بخش های آن نیز همانگونه که در کاتالوگ ها آمده باید بر روی هم سوار شوند و تمام پیچ و مهره های این جرثقیل براساس سفارش شرکت سازنده بهم سفت شوند، همچنین در کاتالوگ استفاده از این جرثقیل نحوه ایمن سازی اطراف آن هم آموزش داده شده است که متاسفانه مسئولان ذیربط به این بخش از ایمن سازی هم توجهی نکرده بودند.


ویدیو مرتبط :
سقوط مرگبار جرثقیل در مسجد الحرام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل سقوط مرگبار جرثقیل در مسجدالحرام


رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تشریح علت سقوط جرثقیل مسجدالحرام گفت: طوفان نمی‌توانست این جرثقیل را دچار حادثه کند.

خبرگزاری تسنیم: سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در ماجرای حادثه مکه، برخی از نیروهای ستاد امداد گمشدگان و هلال احمر ایران، 2 شبانه روز نخوابیدند تا اقدمات اولیه را برای مجروحان انجام دهند، اظهار کرد:ایران تنها کشوری بود که 25 نفر از مجروحان را بعد از انجام اقدامات اولیه درمانی در بیمارستان های سعودی، به بیمارستان‌های ایران در مکه منتقل کرد و درمان‌های ثانویه را در آن بیمارستان‌ها انجام داد.

رئیس سازمان حج وزیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود، سقوط این جرثقیل عمدی بوده است ،با بیان اینکه این موضوع سهل‌انگاری بوده است، تصریح کرد: این جرثقیل بزرگترین جرثقیلی بود که نصب شده بود که مته‌های بزرگی که شنی تانک داشتند را این جرثقیل بلند می‌کرده است، به طوری که حدود 100 تن بار را بلند می‌کرده است؛ لذا این جرثقیل با طوفان نمی‌توانست دچار حادثه شود.

اوحدی ادامه داد: ماجرا  از این قرار بود که ماموریت این جرثقیل به اتمام رسیده بود و در نظر داشتد که آن را جمع کنند لذا بخشی از بتن‌هایی که به عنوان پایه جرثقیل عمل می‌کرده است را برداشته بودند که با وقوع طوفان همزمان شد و این اتفاق افتاد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: این جرثقیل ابتدا روی سقف طبقه سوم افتاد که ما در آن طبقه زائری نداریم، سپس روی طبقه دوم افتاد و در نهایت بازوی جلوی آن روی ضلع شرقی مقام ابراهیم افتاد.

وی با بیان اینکه این اتفاق قطعاً عمدی نبوده ولی حتماً سهل انگاری بوده است، اضافه کرد: برای پیگیری این موضوع، کمیته حقوقی با مسئولیت سرکنسولگری ایران در جده و مسئول بازرسی سازمان حج و زیارت ایجاد کردیم و در این کمیته همه اسامی مجروحان، حادثه دیدگان، میزان مجروحیت و همه مشخصات جان باختگان وجود دارد.

اوحدی یادآور شد: ضمناً از طریق وکیلی که کنسولگری دارد، پیگیری موضوعات حقوقی هستیم؛ عربستان هم اعلام کرد که خسارت‌هایی در نظر گرفته است، همچنین همه زائران ما بیمه ایران هستند و خسارت‌هایی را به حادثه دیدگان می پردازیم.