اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل سفر اوباما به عربستان چیست؟



اخبار ,اخبار بین الملل ,سفر اوباما به عربستان

 

اخبار بین الملل - اوباما: توافق ما با ایران به ضرر هیچ کشوری نخواهد بود

برخی از صاحب نظران می گویند دلیل سفر اوباما به عربستان برای این است که شخصا به این کشور اطمینان بدهد توافق با ایران به ضرر شما نیست.

به گزارش  جام نیوز، خبرگزاری رویترز نوشت: باراک اوباما و پادشاه عربستان درباره اختلاف نظرهای تاکتیکی خود نسبت به مسئله ایران و سوریه با هم صحبت کردند و در نهایت متعهد شدند که در استراتژی های امنیتی و طولانی مدت همچنان متحد همدیگر باقی بمانند.

از لحاظ استراتژی های امنیتی غرب و شورای همکاری خلیج فارس نمی خواهند ایران قدرت ساخت تسلیحات هسته ای را داشته باشد اما از لحاظ تاکتیکی غرب قائل به این مسئله است که ایران با حق غنی سازی به سمت بمب هسته ای نمی رود اما عربستان و اسرائیل این نظر را خوش بینانه می دانند و می گویند ایران در صورتی بمب هسته ای نخواهد داشت که تمام نیروگاه های هسته ای این کشور تعطیل شود.

به همین دلیل در مورد موضوع هسته ای ایران، اوباما به عربستان قول داد که با وجود اختلاف های تاکتیکی بین ما و شما، توافق با ایران به شکلی نخواهد بود که ایران بتواند بمب هسته ای بسازد و ما با ایران به توافقی نخواهیم رسید که به ضرر ما و شما باشد.

اما اوباما از این که عربستان و دیگر مخالفین بشار اسد به شورشیان تسلیحات پیشرفته داده اند مخصوصا موشک های ضد هوایی، ابراز نگرانی کرد.

در پایان این گزارش آمده است: برخی از مقامات مسئول می گویند دلیل سفر اوباما به عربستان برای این است که به این کشور اطمینان بدهد آمریکا متحدین منطقه ای خود در خلیج فارس را رها نکرده و همچنان پشتیبان این کشورها باقی خواهد ماند.
اخبار بین الملل - جام نیوز

 


ویدیو مرتبط :
ورود اوباما به عربستان سعودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باراک اوباما در سفر به عربستان به دنبال چیست؟



اخباربین الملل,خبرهایبین الملل,اوباما

....


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قصد دارد در آخرین ماه های ریاست جمهوری خود، برای چهارمین بار به عربستان سعودی سفر کند. همین سفر بهانه ای شده تا بسیاری از ناظران و تحلیلگران، به بررسی ماهیت روابط واشنگتن و ریاض و وضعیت فعلی آن ببردازند. مطلبی که «نیویورک تایمز» امروز منتشر کرده، در همین راستا نوشته شده است.
کد خبر: ۵۸۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷ - 19 April 2016
باراک اوباما در سفر به عربستان به دنبال چیست؟بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان معتقدند روابط میان واشنگتن و ریاض به مانند سابق نیست و این دو کشور برخلاف دهه های گذشته اعتمادی به اهداف، سیاست ها و منافع متقابل یکدیگر ندارند.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مطلبی به مشکلات، موانع و فرصت های پیش روی روابط میان دو کشور پرداخته است. در این مطلب به آن چیزی که آمریکا از عربستان می خواهد و متقابلا آن چیزی که سعودی ها از آمریکایی ها انتظار دارند، اشاره شده است. همچنین به مشکلاتی که عربستان سعودی با آن ها دست به گریبان است و آن ها سعی دارند با کمک آمریکایی آن ها را مرتفع سازند نیز اشاره شده است.

«نیویورک‌تایمز» با اشاره به سفر آتی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به «ریاض» عنوان کرد که اوباما در حال سفر به عربستان سعودی که غرق در آشفتگی است، می‌باشد.

احتمالا اوباما در صدد است از این سفر خود برای ترمیم روابط با سعودی‌ها استفاده کند اما هنوز مشخص نیست که این روابط دو هم پیمان قدیمی تا چه اندازه تضعیف شده است و آیا بهبود این رابطه امکانپذیر است یا خیر.

در زمان تصدی اوباما بر کاخ سفید، بی اعتمادی و عدم توافق فزاینده ای بر سر نحوه مهار ایران، مبارزه با داعش، آینده سوریه، درگیری در یمن و سیاست های نفتی به وجود آمد. «فدریک وری» عضو ارشد برنامه خاورمیانه در بنیاد صلح کارنگی می گوید: « روابط بین آمریکا و عربستان طوفانی و دشوار شده است؛ اما این بدان معنی نیست که همه چیز در حال فروپاشی باشد». هر دو کشور هنوز به یکدیگر احتیاج دارند. ایالات متحده حمایت نظامی و اطلاعاتی برای تامین امنیت پادشاهی سعودی به عمل می آورد و در عوض نیز سعودی ها دومین وارد کننده نفت به آمریکا هستند (روزانه یک میلیون بشکه) و تامین کننده نفت آمریکا هستند.

 

اخبار بین الملل - تابناک