اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل بی‌تمایلی 87 درصد پسران به ازدواج مشخص شد: دخترها بدحجابند!



دلیل بی‌تمایلی 87 درصد پسران به ازدواج مشخص شد: دخترها بدحجابند!

بر اساس این پژوهش، 55 درصد پسران معتقدند كه دختران نقش‌های سنتی همچون مادری یا همسری را قبول ندارند، 81 درصد افراد جامعه و خانواده‌ها با تاخیر ازدواج پسران مدارا می‌كنند و اشتغال زنان نیز به عنوان یكی از موانع ازدواج به دلیل استقلال اقتصادی فرد به شمار می‌رود.

 

پژوهشگر شورای فرهنگی _ اجتماعی زنان، گفت: بر اساس پژوهش به عمل آمده 87 درصد دانشجویان پسر پوشش نامناسب دختران را از دلایل بی‌تمایلی به بحث ازدواج عنوان كردند.

به گزارش ایسنا، فاطمه سادات محبی امروز در نشست علمی تخصصی «موانع ازدواج دانشجویان» كه در محل پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، با اشاره به پژوهشی كه در زمینه آسیب‌شناسی ازدواج دانشجویی در مقاطع مختلف بین 206 دانشجو انجام گرفته بود، افزود: بر اساس آمار به دست آمده طی این پژوهش 71 درصد دانشجویان پسر دلیل بی‌تمایلی به ازدواج را سختی‌های اقتصادی عنوان كردند.

 

وی افزود: همچنین عدم باور پسران به بركت زندگی پس از ازدواج 80 درصد، مهریه‌های سنگین 58 درصد، توجه به زیبایی و ظواهر 75 درصد، توقعات بالای پسران در انتخاب همسر 74 درصد، ضعف خانواده پسر در یافتن دختر مناسب برای ازدواج 50 درصد، پوشش نامناسب دختران 87 درصد، از جمله آمارهای به دست آمده در این آسیب‌شناسی در بحث بی‌تمایلی دانشجویان به ازدواج محسوب می‌شود.

 

عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر در تاخیر ازدواج

وی با اشاره به پژوهش انجام شده در زمینه عوامل فرهنگی موثر در تاخیر ازدواج، گفت: از جمله این موارد می‌توان به تغییر نگرش جامعه به ملاك‌های ازدواج، ناكارآمدی شیوه‌های سنتی انتخاب همسر، كاهش تعداد خواستگار دختران، تمایل پسران به ازدواج با دخترانی كه 7 تا 10 سال از آنها كوچكترند، تاخیر در ازدواج به ویژه در پسران اشاره كرد.

وی در خصوص عوامل اجتماعی تاخیر در بحث ازدواج نیز گفت: افزایش طلاق و تاثیر آن در ترس از ازدواج، پیدا نشدن گزینه مناسب برای دختران، مشكلات خانوادگی از جمله اعتیاد پدر یا موقعیت پایین اجتماعی و والدین بیمار، از جمله عوامل اجتماعی تاخیر در بحث ازدواج به شمار می‌رود.

 

موانع روانشناختی تاخیر در ازدواج

پژوهشگر شورای فرهنگی _ اجتماعی زنان در زمینه موانع روانشناختی تاخیر در ازدواج، گفت: از جمله این موارد می‌توان به كاهش انگیزه ازدواج با افزایش سن پسران، ترس افراد در وساطت برای ازدواج دو جوان، نداشتن انگیزه ازدواج به دلیل ترس از مسئولیت اشاره كرد.

 

اشتغال زنان یكی از موانع ازدواج

وی افزود: بر اساس این پژوهش، 55 درصد پسران معتقدند كه دختران نقش‌های سنتی همچون مادری یا همسری را قبول ندارند، 81 درصد افراد جامعه و خانواده‌ها با تاخیر ازدواج پسران مدارا می‌كنند و اشتغال زنان نیز به عنوان یكی از موانع ازدواج به دلیل استقلال اقتصادی فرد به شمار می‌رود.

 

ارائه پیشنهاداتی برای حل مشكل ازدواج

محبی در خاتمه با ارائه پیشنهاداتی برای حل مشكل ازدواج به معرفی الگوهای مطلوب همسرگزینی، هدایت خانواده‌ها به منظور عدم سخت‌گیری برای برپایی مراسم ازدواج، تاسیس كانون‌های پیوند مهر، ایجاد بانك اطلاعاتی از دانشجویان مجرد برای آشنایی آنها با یكدیگر، برپایی اردوهای دانشجویی با هدف آشنا كردن دانشجویان مجرد با یكدیگر، بستن قرارداد با تالارهای مختلف برای تخفیف در هزینه ازدواج اشاره كرد..../ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫به زور زن دادن پسری که تمایلی به ازدواج ندارد و نتیجه‌اش جدایی بعد از مدتی کوتاه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل 67 درصد شوهرکشی ها مشخص شد


خیانت، علت 67 درصد قتل مردان از سوی همسرانشان است.

خبرگزاری مهر: خیانت، علت 67 درصد قتل مردان از سوی همسرانشان است.

دکتر لیلا بهنام در نشست واکاوی آسیب‌های خانواده و روابط زناشویی با اشاره به این آمار اظهار کرد: پس از ازدواج قالب افراد از همسرانشان انتظار دارند در طول ازدواج از نظر جنسی و عاطفی وفادار بمانند.

 بیشتر مردم وفاداری زناشویی را امری مهم می‌دانند. البته تعاریف متفاوتی از روابط فرا زناشویی وجود دارد که شاید بتوان گفت خیانت یعنی تخطی از پیمان بین زوجین در مورد مسائل انحصاریات عاطفی و جنسی است.

وی افزود: روابط فرا زناشویی غالبا با دو مولفه که می‌‌توانند همزمان یا به تنهایی وجود داشته باشند شناسایی می‌شوند. نخستین مولفه عاطفی که شامل صرف انرژی، زمان و صمیمیتی است که در انحصار همسر بوده است.

مولفه دیگر جسمانی است. نتایج تحقیقی که در 15 استان کشور انجام شده است نشان می‌دهد خیانت علت 67 درصد قتل مردان از سوی همسرانشان بوده است

 33 درصد مردان هم با واکنش خشونت، حمله ناگهانی و تهدید از سوی همسر خود مواجه بوده‌اند.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: تاثیری که به وسیله خیانت به وجود می‌آید به طور چشمگیری روابط را ویران می‌سازد.

تاثیر خیانت بر هر دو زوج احساس گناه، بی‌وفایی، از بین رفتن اعتماد، از دست دادن هویت، خشم، استرس و بی‌قراری می‌باشد.

به گفته وی عواملی چون نارضایتی از رابطه فعلی، تمایل و اشتیاق برای تنوع یا هیجان، انتقام یا خشم، احساس عدم امنیت، بلوغ نایافتگی، دلبستگی و سبک‌های دلبستگی زوجین، در دسترس نبودن همسر، مصرف دارو و الکل و ویژگی‌های شخصیتی و خلقی از جمله دیگر عوامل موثر در شکل گیری روابط فرا زناشویی است.