اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل برداشت مقدار قبل توجه آب مازاد از سفره‎ها



اخبار,اخبار اجتماعی,سفره‎های زیرزمینی

 
 اخباراجتماعی - برداشت ۱۵۰میلیارد مترمکعب آب مازاد از سفره‎ها

طبق گزارش‌ها تقریباً بیش از 150 تا 170 میلیارد مترمکعب مازاد از سفره‎های زیرزمینی آب برداشت شده و بیش از 290 دشت با بحران آب مواجه هستند لذا نظر سازمان این است که نباید برداشتی صورت گیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «پیگیر مساله مقابله با ریزگردها هستیم.»

به گزارش ایسنا، احمد علی کیخا افزود: «در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست که در آبان ماه سال گذشته در این دولت گرفته شد یکی از موضوعات پیشنهادی سازمان بحث حفظ جنگل‎های بلوط و به طور کلی زاگرس بود.»

او اضافه کرد: «در این جلسه به سازمان جنگل‎ها و مراتع مأموریت داده شد، تا ظرف 3 تا 6 ماه آینده، طرح خود را برای احیای این جنگل‎ها بیاورد. در سفر رئیس جمهوری به استان ایلام نیز بازدیدی از جنگل‎های آسیب دیده به عمل آمد و مصوب شد که اعتبارات لازم برای احیای آنها منظور شود.»

کیخا ادامه داد: «از نظر سازمان حفاظت محیط زیست، اهمیت زاگرس کمتر از دریاچه ارومیه نیست. این منطقه از زیستگاه‎های مهم کشور بوده که بخش عمده آب و تنوع زیستی را در خود جای داده است. در حوزه‎های تحت مدیریت سازمان اقداماتی در جهت حفاظت این عرصه‎ها در استان‎ها صورت گرفته است.»

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «در زمینه حفاظت از درختان بلوط دیدگاه‎های مختلفی وجود دارد؛ بعضی می‎گویند باید عرصه‎های جنگلی را از این بیماری پاکسازی کرد و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که باید جنگل‎ها را رها کرد تا خود را احیا کنند.»

کیخا افزود: «هر کاری که انجام شود باید پایه علمی داشته باشد و تمام بررسی‎ها صورت گیرد تا مشکل این مناطق حادتر نشود.» او افزود: «طبق گزارش‌ها تقریباً بیش از 150 تا 170 میلیارد مترمکعب مازاد از سفره‎های زیرزمینی آب برداشت شده و بیش از 290 دشت با بحران آب مواجه هستند لذا نظر سازمان این است که نباید برداشتی صورت گیرد.»

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: «سازمان تأکید زیادی بر احیای تالاب‎ها دارد و علاوه بر تالاب‎ها، کارگروه رودخانه‎ها و دیگر بوم‎های حساس نیز در سازمان تشکیل شده که به صورت مرتب این موضوعات پایش می‎شود و تمام دستگاه‎های مختلف با مبادله اطلاعات، اسناد و اقدامات در فکر اصلاح رفتار این مناطق هستیم.»

او اضافه کرد: «به استاندار هر استانی که تالابی در آنجا وجود دارد ابلاغ شده است تا کارگروه نجات تالاب را به ریاست خود استاندار و متشکل از ذینفعان، دانشگاهیان و سمن‎ها تشکیل دهند و با مشارکت هم، برنامه مدیریت تالاب را اجرایی کنند.»


او با اشاره به ارتقای سطح مناطق تحت مدیریت افزود: «در جلسه آینده شورای عالی محیط زیست 3 تا 4 پرونده مربوط به ارتقای سطح مناطق است.»

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: «حفظ تنوع‌زیستی دریاچه ارومیه وظیفه سازمان بوده و در گذشته با همکاری سازمان‎های بین‎المللی در سه نقطه از کشور و در سه روستا را به عنوان پایلوت کشاورزی پایدار قرار دادیم که از جمله آنها روستایی در حاشیه دریاچه ارومیه بود.»

کیخا گفت: «در این آزمایش بدون اینکه هزینه اضافی به مردم تحمیل شود، 40 درصد کاهش در مصرف آب، 40 درصد افزایش درآمد و 20 درصد کاهش مصرف سوخت را داشتیم. به علت اینکه طرح خوبی بود مجلس ژاپن یک میلیون دلار را مصوب کرد تا در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهد. هم اکنون در بیش از 40 روستا و هر کدام هزار هکتار طرح توسعه کشاورزی پایدار با مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی استان‎های آذربایجان شرقی و غربی در حال اجراست. این طرح می‎تواند طرح مناسبی برای کاهش هزینه‎های مصرف آب باشد.»
 اخبار اجتماعی - ایسنا
 


ویدیو مرتبط :
برداشت از سفره های آب زیرزمینی قم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برداشت آب از دشت‌ها جدول‌بندی شد/ تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی



اخبار,اخبار اقتصادی,برداشت آب

چیت چیان می گوید:در ۱۵ سال بعد از این ۵ سال هم، امیدواریم بتوانیم با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی وضع سفره‌ها را به وضع ایستایی ۲۵ سال قبل برسانیم.

وزیر نیرو از ۱۵ طرح برای مدیریت مصرف آب در کشور خبرداد و گفت: برای اولین بار، برداشت آب شرب، کشاورزی و صنعت از ۶۰۹ دشت جدول بندی شد.

 حمید چیت چیان با اعلام اینکه ۱۵ سال خشکسالی مستمر داریم، گفت: در ۴۶ سال گذشته به‌ طور متوسط ۲۵۰ میلیمتر بارش داشتیم که این میزان در شش سال گذشته به طور متوسط ۲۰۵ میلیمتر بوده است.

وزیر نیرو اظهارداشت: درجه حرارت متوسط کشور در مقایسه با سال‌های گذشته ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده و به تبخیر بیشتر آب و کاهش منابع در دسترس منجر شده است.

چیت‌چیان با بیان اینکه آبخوان داری نیز از اقدامات دیگر به شمار می‌رود که بر اساس آن آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌شود، گفت: در بخش مدیریت مصرف آب ۱۵ طرح در دست اجرا داریم که ۱۱ طرح در وزارت نیرو، ۳ طرح را در وزارت جهاد کشاورزی و یک طرح نیز توسط سازمان زمین شناسی اجرایی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این برنامه‌ها بتوان طی ۵ سال آینده بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی را به صفر رساند. وزیر نیرو بیان داشت: در ۱۵ سال بعد از این ۵ سال هم، امیدواریم بتوانیم با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی وضع سفره‌ها را به وضع ایستایی ۲۵ سال قبل برسانیم.

چیت چیان افزود: نخستین بار است که در مدیریت آب کشور میزان آب قابل برداشت از سفره‌های زیرزمینی ۶۰۹ دشت کشور را مشخص کرده‌ایم که بر اساس آن سهم آب برداشتی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت مشخص شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اکنون تابلوی روشنی از میزان آب موجود و میزان برداشت‌ها پیش روی ما است و امیدواریم بتوانیم تالاب‌های خشک شده را نیز در این بخش احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب بایستی با مشارکت چندین وزارتخانه و دستگاه صورت گیرد به فعالیت جلسات شورای عالی آب کشور اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته ۱۳ جلسه این شورا برگزار شده در حالی که در طول سه دولت قبلی این شورا فقط هفت بار جلسه تشکیل داده است.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین