اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل انصراف کم مردم از دریافت یارانه نقدی


حداد عادل گفت: دلیل اینکه تعداد انصراف دهندگان کم بود این بود که اول گفته شد انصراف بدهید بعد با افزایش قیمت روبرو می شوید و مردم هم نمی دانستند که قیمت ها چقدر افزایش پیدا خواهد کرد و تاثیرش روی وضع معیشت آنها به چه میزان است. لذا مردم احتیاط کردند و دلایل دیگری هم دارد.

غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس در حاشیه جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در دفتر این حزب برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دلایل انصراف کم مردم از دریافت نقدی یارانه چه بود، گفت: دلیل اینکه تعداد انصراف دهندگان کم بود این بود که اول گفته شد انصراف بدهید بعد با افزایش قیمت روبرو می شوید و مردم هم نمی دانستند که قیمت ها چقدر افزایش پیدا خواهد کرد و تاثیرش روی وضع معیشت آنها به چه میزان است. لذا مردم احتیاط کردند و دلایل دیگری هم دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اشکالات دولت قبل مثل تورم بالا را چقدر در اجرای هدفمندی موثر می دانید گفت: اشکالات دولت قبل را، این دولت می خواست برطرف کند و یکی از اشکالات به زعم دولت فعلی این بود که همه یارانه دریافت می کنند و می گفت این را باید اصلاح کنیم که همین امر نیز محقق نشد. به نظر من این موضوع جا دارد توسط جامعه شناسان و پژوهشگران بررسی شود و تدبیری کنند تا به دولت کمی کمک شود تادولت بتواند در برنامه آینده اش از این اتفاق یک نتیجه برای آینده بگیرد.

وی در پاسخ به سئوالی که آیا برای ریاست مجلس شرکت خواهید کرد گفت: با آقای باهنر داریم مشورت می کنیم تا به تصمیم خوبی برسیم.

غلامعلی حداد عادل در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده شده شما یکی از گزینه های صدا و سیما هستید گفت: من همیشه در اذهان هستم.


ویدیو مرتبط :
انصراف هیئت رئیسه دانشگاه از دریافت یارانه نقدی{خبر17}

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل ترس افراد از انصراف دریافت یارانه نقدی


مشاور معاونت اجرایی رئیس جمهور گفت: برخی دریافت کنندگان یارانه نقدی نه از جنبه نیاز مادی بلکه از این بابت که اگر اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی داشته باشند، به عنوان افراد پولدار جامعه مطرح می شوند و ممکن است گرفتار مسائل بانکی، پولی و مالیاتی شوند، از انصراف خودداری می کردند.

خبرگزاری مهر: محسن بهرامی ارض اقدس  مشاور معاونت اجرایی رئیس جمهور در خصوص جزئیات برنامه های کمپین داوطلبانه حذف یارانه نقدی گفت: یکی از راه‌های کم کردن بار یارانه های نقدی، حذف بخشی از جمعیتی است که در حال حاضر به صورت ماهیانه یارانه نقدی دریافت می کنند.

مشاور معاونت اجرایی رئیس جمهور افزود: به دلیل برخوردهای نامناسبی که در دولت گذشته برای حذف افراد از یارانه نقدی، تحت عنوان افراد پولدار یا ثروتمند صورت گرفت، برخی دریافت کنندگان یارانه نقدی نه از جنبه نیاز مادی بلکه از این بابت که اگر اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی داشته باشند، به عنوان افراد پولدار جامعه مطرح می شوند و ممکن است گرفتار مسائل بانکی، پولی و مالیاتی شوند، از انصراف خودداری می کردند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس، دولت تدبیر و امید ترجیح داد که برای شروع و پالایش دهک های جمعیتی، بحث انصراف را به صورت داوطلبانه مطرح کند و به همین دلیل کمیته ای تحت عنوان کمیته کمپین حذف داوطلبانه پیش بینی شد تا افرادی که احساس می کنند در الوویت برای دریافت یارانه قرار ندارند، انصراف دهند.

به گفته بهرامی ارض اقدس، با توجه به گرفتاری هایی که هم اکنون در اقتصاد از بابت اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها وجود دارد و نیز فشار تورمی بر روی اقشار کم درآمد و حقوق بگیران،  آثار دریافت یارانه نقدی به شدت کم شده است و به خصوص در حوزه کالاهای اساسی که در سبد هزینه افراد کم درآمد سهم بالایی دارد، این فشار سنگین شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، دولت واقعا نمی تواند اضافه بر مبالغی که در گذشته به صورت یارانه نقدی پرداخت می کرده، هم اکنون نیز پرداختی داشته باشد تا این اثر تورمی جبران شود، چراکه با کسری بودجه مواجه است و این کسری بودجه به دور باطل افزایش تورم و در نهایت فشار بیشتر به اقشار ضعیف منجر می شود.

بهرامی ارض اقدس خاطرنشان کرد: بحث حذف داوطلبانه افراد نسبتا برخوردار، به نحوی کناره گیری و انصراف به نفع افرادی نیازمند است که در دهک های پایین جامعه قرار دارند؛ ضمن اینکه این حرکت همانند برخی حرکت های خیرخواهانه همچون پرداخت صدقات، انجام امور خیریه، مدرسه سازی و تحت پوشش قرار دادن ایتام است که البته نوعی مالیات مثبت تلقی می شود.

مشاور معاونت اجرایی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: افراد نیازمند در این روش، به جای اینکه مدعی و مطالبه سهم یارانه باشند، انصراف داده و اجازه می دهند که صرفه جویی از این محل به اقشار نیازمندتر اختصاص یابد.

وی در پاسخ به این سئوال مهر مبنی بر اینکه تعداد یارانه بگیران با این روش چه تغییری خواهد کرد، خاطرنشان کرد: بررسی اجمالی نشان می دهد که تعداد یارانه بگیران از جمعیت فعلی کشور نیز بیشتر است، چراکه برخی افراد شناسنامه های مضاعف دارند یا اتباع خارجی هستند که توانسته اند برای خود شناسنامه بگیرند و به این ترتیب در صف یارانه قرار گرفته اند.

بهرامی ارض اقدس از هنرمندان، دانشمندان، دانشگاهیان و مسئولان درخواست کرد که اعلام انصراف دهند تا با کمپین مردمی گسترده بتوان منابع را به صورت مناسب مدیریت کرد.

وی گفت: پیش بینی این است که حداقل 30 درصد از جمعیت یارانه بگیر کم شود و این کمک بزرگی به دولت است و امکان خوبی برای 70 درصد باقیمانده فراهم خواهد آورد.