اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل افزایش قیمت اجاره مسکن


عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به افزایش قیمت اجاره‌بها تاکید کرد: قیمت اجاره‌بها به طور سالانه با افزایش روبه‌رو می‌شود که این میزان افزایش معمولا به دست واسطه‌ها و دلال‌ها صورت می‌گیرد و توجیه اقتصادی ندارد.

خبرگزاری ایسنا: عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به افزایش قیمت اجاره‌بها تاکید کرد: قیمت اجاره‌بها به طور سالانه با افزایش روبه‌رو می‌شود که این میزان افزایش معمولا به دست واسطه‌ها و دلال‌ها صورت می‌گیرد و توجیه اقتصادی ندارد.

هادی نظرپور درباره شرایط فعلی بازار مسکن اظهار کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که میزان خرید و فروش بسیار کم است اما شاهد افزایش میزان اجاره‌بها هستیم.

وی افزود: برای خروج از وضعیت فعلی اگر مبلغی که در بودجه 1394 برای بخش‌های عمرانی در نظر گرفته شده است تخصیص یابد، می‌توان امید به افزایش میزان ساخت‌وسازها داشت که این امر خود در روند بازار مسکن تاثیر‌گذار خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه باید آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرها اعلام شود، تصریح کرد: اعلام این آمارها به صورت دقیق می‌تواند روی روند قیمت در این حوزه تاثیر‌گذار باشد.

نظرپور با بیان اینکه اگر عرضه مسکن افزایش یابد، شاهد کاهش یا ثبات قیمت در این بخش خواهیم بود، گفت: نوسانات قیمتی در بازار مسکن ارتباط مستقیمی با عرضه مسکن دارد.

وی خاطرنشان کرد: برطبق روال با توجه به افزایش حقوق کارمندان و کارگران و میزان تورم می‌توانیم انتظار افزایش قیمت مسکن را داشته باشیم.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در ادامه با اشاره به بالا‌رفتن میزان اجاره‌بها گفت: رقم اجاره‌بها به‌طور سالانه با افزایش روبه‌رو می‌شود که این میزان افزایش به دست واسطه‌ها و دلال‌ها است و توجیه اقتصادی ندارد.

نظرپور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به توان داخلی تصریح کرد: بهبود وضعیت اقتصادی منوط به وضعیت تولید در داخل کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه مذاکرات فقط می‌تواند در مقطعی اثر روانی در بازار ایجاد کند که قطعا این اثر قابل ملاحظه نخواهد بود.


ویدیو مرتبط :
ماجرای افزایش کرایه تاکسی ها به دلیل افزایش قیمت بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل افزایش قیمت مسکن در ایران چیست؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب


دلیل افزایش قیمت مسکن در ایران چیست؟

 رابطه درآمدهای نفتی، قیمت مسکن و چشم انداز دلار در ارزش دارایی ها چه تصویری برای قیمت مسکن می سازد؟
 دولت در سال 90 بسیار تلاش کرد از جهش قیمتها جلوگیری کند، در این مسئله نیز تا حدی موفق عمل کرد ولی واقعیت این است که این موفقیت نسبی زمانی قابل اثبات است که بخواهیم بگوییم سیاستهای مسکن در کشور را با رشد 70 تا 80 درصدی قیمت مسکن در سال 86 و یا رشد های 61 و 67 درصدی سالهای 74 و 75 مقایسه شود در غیر این صورت در عمل گزارش آمار مسکن نشان می دهد در سال 90 متوسط قیمت مسکن در مناطق شهری کشور حدود 24 درصد نسبت به نیمه اول سال 89 افزایش پیدا کرده است.
افزایش 24 درصدی قیمت مسکن در کشور تائید کننده یک موضوع دیگر هم هست، تاثیر درآمدهای نفتی بر رشد قیمت مسکن در کشور، بر اساس آمارهای بانک مرکزی در سال 90 درآمدهای نفتی کشور به رقم بی سابقه 113 میلیارد دلار رسیده است، این رقم در مقایسه با سال 89 حدود 30 درصد رشد را نشان می دهد که با نرخ رشد قیمت مسکن نزدیک است.
البته نگاهی به روند تغییر قیمت مسکن در شهر تهران بنابر گزارش مرکز آمار تنها 11 درصد رشد قیمت اتفاق افتاده است که البته این موضوع ناشی از تمرکز سیاستهای ساخت وساز وزارت مسکن بر بازار تهران بوده که می توان گفت در این زمینه به نظر عملکردی بهتر نسبت به کل کشور ارایه شده است.
هرچند واقعیت این است که افزایش درآمدهای نفتی در کشور همیشه با تزریق سرمایه به اقتصاد کشور همراه بوده و این تزریق در همیشه در بازار مسکن تل انبار شده که این موضوع به خوبی در مقایسه روند تغییرات قیمت مسکن و درآمدهای نفتی قابل لمس است و البته در سال های اخیر با افزایش شدشد درامدهیا نفتی به بالای 60 میلیارد دلار در سال این اتفاق افتاده و کاملا قابل مشاهده است.
سال 91 چه خواهد شد؟
اگر نگاهی به روند نوسانات قیمت مسکن از ابتدای دهه هفتاد تا نیمه نخست سال 90 داشته باشیم دو قله رشد قیمت در این جدول قابل تشخیص است، اول سالهای 74 و 75 که قیمت مسکن در این سالها به ترتیب 61 و 67 درصد رشد پیدا کرده است و برای نخسیت بار در این سالهای قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از مرز 100 هزار تومان عبور کرده است و دومین قله قابل شناسایی مربوط است به سال 86 که در این سال قیمت مسکن در پایتخت معادل 80 درصد بوده است و در این سال متوسط قیمت هر متر مربع مسکن از 830 هزار تومان به بالای 1.5 میلیون تومان رسیده است.
در سال 86 رشد قیمت مسکن در کشور ناشی از تغییر سیاست دولت درقبال ارایه تسهیلات مسکن بود، در سالهای 85 و 86 دولت پول زیادی به بازار مسکن تزریق کرد و به خصوص ساخت وساز در دوبال غرب و شرق تهران از سوی نهادهای گوناگون سرعت گرفت و این حجم نقدینگی عظیم تزریق شده به بازار مسکن جهش و حباب در قیمت مسکن را ایجاد کرد.
اما نکته حساس مربوط است به سال 74 و 75 ، در این سالها آنچه سرفصل تحولات اقتصادی کشور شد، تعدیل اقتصادی بود که تورم بیش از 40 درصدی و افزایش شدید نرخ ارز را به دنبال داشت، در سال 84 قیمت دلار با 67 درصد رشد از 260 تومان به 444 تومان رسید، و در سال 75 هم به دنبال رشد آغاز شده، قیمت هر دلار به 478 تومان رسید و دقیقا در این سالها می بینیم قیمت مسکن در کشور رشد شدیدی را تجربه کرده است، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی به گواه آمارهای بانک مرکزی در شهر تهران از 60 هزارتومان در سال 73 به 95 هزارتومان در سال 74 و 160 هزار تومان در سال 74 رسیده است یعنی 169 درصد رشد طی دو سال و البته این اتفاقات در دو سال اول اجرای طرح تعدیلی اتفاق می افتد که به دلیل تبعاتش در همان سالها متوقف شد.
امروز در دومین سال شبیه ترین سیاست اقتصادی سالهای اخیر به طرح تعدیل هستیم، یعنی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و البته افزایش فشارهای اقتصادی خارجی که در برآیند این دو جریان می بینیم قیمت دلار از 1205 تومان در سال 90 به 1844 تومان در پنج ماهه نخست امسال رسیده است، یعنی 53 درصد رشد.
هرچند بانک مرکزی و مرکز امار هنوز قیمت های مسکن در سال جاری را اعلام نکرده اند ولی می توان با توجه به عوامل یاد شده، دلیل افزایش قیمت های مسکن در سال جاری را درک کرد، به این ترتیب می توان گفت، دولت اگر بحث اصلاح قیمت مسکن را دنبال می کند در چنین شرایطی اگر به دنبال افزایش ساخت و ساز برود مسیر درستی را طی نکرده است./شاخص آنلاین

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب