اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل افزایش روابط فرا زناشویی در برخی آقایان


سایت های همسر یابی باعث افزایش روابط فرا زناشویی در مردان می شود.

خبرگزاری مهر: یک روانشناس گفت: سایت های همسر یابی باعث افزایش روابط فرا زناشویی در مردان می شود.

دکتر مریم یوسفی درباره اثرات منفی سایت های همسریابی در جامعه اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که در بین برخی جوانان مخاطب سایت های همسریابی انجام داده ام آنها برای انتخاب همسر آینده سراغ این سایت ها نمی روند.

 با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه فردی که برای انتخاب همسر در این سایت ها ثبت نام می کند فردی قابل اطمینان برای ازدواج دائم نیست.


وی یکی از آسیب های این سایت ها در جامعه را افزایش روابط فرا زناشویی در میان مردان اعلام کرد و افزود: همانطور که اشاره شد مردان ایرانی زنان ثبت نام شده در این سایت ها را برای ازدواج دائم مناسب نمی دانند و اغلب مراجعه کنندگان به این سایت ها مردان متاهل هستند.

افرادی که به دنبال روابط فرا زناشویی هستند بیشتر سراغ این سایت ها می روند زیرا به راحتی می توانند در آنجا برای خود همسر موقت پیدا کنند.


این روانشناس تاکید کرد: سرکوب فرزندان در سن کودکی و نوجوانی باعث می شود آنها اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و در روابط اجتماعی شان با مشکل روبرو شوند.

 حال این افراد برای پیدا کردن همسر آینده به جای جستجو در جامعه سراغ این سایت ها می آیند. والدین برای پیشگیری از این موضوع نباید رفتاری سرکوبگرانه با فرزندان داشته باشند.


دکتر یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: سایت های همسریابی در کشور های خارجی یکی از راه های انتخاب همسر است اما در ایران به دلیل اینکه در این زمینه فرهنگ سازی نشده، اغلب آشنایی های صورت گرفته در این سایت ها به ازدواج ختم نمی شود.
    


ویدیو مرتبط :
پرده برداری از روابط فرا زناشویی در شبکه من و تو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روابط فرا زناشویی ارمغان سریال‌های ماهواره‌ای



اخبار,اخبار اجتماعی,فیلم‌های ماهواره‌ای


 اخبار اجتماعی - روابط فرا زناشویی ارمغان سریال‌های ماهواره‌ای

اگر همین حالا یک لیوان نوشیدنی به شما تعارف کنند و بگویند این نوشیدنی بسیار خوشمزه است، اما قدری سم در آن ریخته شده، آیا آن را می‌نوشید؟ شاید در دل خود بگویید، این چه سوال خنده​داری است، خوب معلوم است. ما مراقب خوراک خودمان هستیم تا جسم سالمی داشته باشیم، اما پایروند می‌گوید خیلی عجیب است ما مراقب سلامت جسم هستیم، اما مراقب چشمان خود نیستیم

 آیا می‌دانید همسران بخصوص زن و شوهرهای جوانی که بیننده برنامه‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای هستند تا چه میزان روابط زناشویی و جنسی‌شان تحت تاثیر برنامه‌های این شبکه‌ها قرار می‌گیرد و چه مصیبت‌هایی در انتظارشان است؟

به سراغ اصل موضوع می‌رویم. با سرنوشت خودمان و آینده فرزندانمان که شوخی نداریم، آیا می‌دانید گردانندگان سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال عادی‌سازی دوستی دو جنس و روابط فرا زناشویی در جامعه ما هستند؟ آیا می‌دانید این برنامه‌ها می‌تواند باعث ایجاد اختلالات جنسی و شخصیتی در جوانان بخصوص زن و شوهرهای جوان شود؟ آیا می‌دانید پیامدهای وحشتناک و مخرب این سریال‌ها فحشا، خیانت، طلاق و جنایت است؟ پس اگر جویای واقعیت هستید و می‌خواهید به پاسخی منطقی و عقلانی برسید این گزارش را دقیق بخوانید.


ماهواره، رسانه‌ای است دیداری، شنیداری و برای دریافت پیام‌هایش نیازی به ​داشتن خواندن و نوشتن نیست و در نتیجه می‌تواند نقش یک آموزشگاه موثر را ایفا کند.

این سخن را فاطمه پایروند کریم‌تبار، کارشناس مشاوره خانواده می‌گوید و می‌افزاید: در جامعه جوانی مثل ایران، انتخاب نوع پوشش، سبک آرایش و برقراری دوستی‌های بی‌حد و مرز دو جنس و روابط فرا زناشویی، بی‌تاثیر از برنامه‌های ماهواره نیست. در حالی که وظیفه جوان ایرانی آن است که بداند آموزه‌های دینی و اعتقادی‌اش چیست؟ نگاه به نامحرم چه حکمی دارد و پیامدهای روانی آن چیست؟ فیلم بد چیست و فیلم خوب چه ویژگی‌هایی دارد. به گفته پایروند وقتی فردی واکسینه نشود براحتی ویروس وارد بدنش می‌شود.

وقتی خانواده‌ها زمینه آزاداندیشی و بی‌بند و باری را برای فرزندانشان مهیا کنند، بحران به وجود می‌آید و تعارض بین دو فرهنگ اتفاق می‌افتد و الگوگیری‌های غلط و ناصحیح به دلیل دستیابی آسان به ماهواره براحتی امکان‌پذیر می‌شود.

او می‌گوید این ما هستیم که باید پایه‌های فرهنگی‌مان را محکم کنیم، وگرنه​ آسیب‌ها به پیکره خانواده‌مان وارد می‌شود و دودش به چشم خودمان می‌رود.

ماهواره یا چاهواره؟
پایروند، کارشناس خانواده می‌گوید: تمایلات انسان‌ها دو وجه دارد یکی نیاز و دیگری خواسته است، نیازها همیشه در اولویت هستند و تخصص و اطلاعات می‌خواهند، اما خواسته‌ها با نیازها کاملا متفاوت است. ممکن است ما نیاز به استفاده از ماهواره داشته باشیم تا از نظر علمی، پژوهشی، اجتماعی و اقتصادی خود را بالا بکشیم.

 

در نتیجه نمی‌شود گفت در این صورت گرایش انسان به ماهواره کار غلط، نادرست و زشت است، اما اگر خواسته باشیم ​ با استفاده از ماهواره، زندگی به کاممان شود و بیشتر بهمان خوش بگذرد آن موقع است که به بیراهه کشیده شده‌ایم، چراکه خواسته‌ها نامحدود است و متوقف نمی‌شو​د.وی می‌افزاید: به بیراهه کشیده شدن، تنها روابط فرازناشویی و فروپاشی خانواده‌ها نیست، بلکه تحقیر سنت‌های ملی و تعظیم به فرهنگ بیگانه، افزایش جرایم از طریق دیدن تصاویر خشونت بار و نزاع و کشتار، تغییر و تخریب معانی و مفاهیمی همچون آزادی عقیده و آزادی بیان، آموزش و جذاب جلوه دادن تفریحات ناسالم برای جوانان، ترویج مد گرایی و ارائه مدهای آرایشی و پوششی نابهنجار، القای شکاف میان مردم و حاکمیت، تحریف اخبار و ارایه اطلاعات ناروا و شایعه پراکنی، بزرگنمایی نقاط ضعف و بی‌اهمیت جلوه دادن نقاط قوت کشور، خلق هیجانات کاذب، از بین بردن روحیه اعتماد به نفس و ایجاد باورهای پوچ‌انگارانه میان جوانان و دین ستیزی ازجمله پیامدهای ناخوشایند این رسانه بیگانه است.

راهکارهای پیشنهادی
ـ تقویت فرهنگ اصیل و نشان دادن ارزش‌های بالای آن به سطوح پایین جامعه.
ـ ارتقای سطح آگاهی افراد و ترویج زندگی معنوی.
ـ ترویج الگوهای تربیتی و رفتاری صحیح در خانواده و جامعه.


ـ حرکت مقابله‌ای صدا و سیما، مطبوعات، انجمن اولیا و مربیان مدارس برای ساختن و بازنمایی مجدد ارزش‌های جامعه و صیانت از حریم خانواده به منظور مقابله با اثرات منفی فیلم‌های ماهواره‌ای.


ـ ایمن‌سازی افراد بویژه نوجوانان و جوانان در برابر هجــوم بیگانگــان و افزایــش قدرت مقــاومت آنان. ایمن‌سازی از طریق گسترش باورهای اعتقادی در جامعه ایجاد می‌شود. در واقع باید جوانان را به گونه‌ای تربیت کرد که آگاهانه و با اختیار کامل از گناه دوری کنند تا بتوانند از ماهواره به عنوان یک برنامه تکمیلی بهره‌مند شوند.

خیانت از 2 جنس متفاوت
پس از ازدواج، افراد از همسران خود انتظار دارند در طول زندگی مشترک، از نظر عاطفی و جنسی وفادار بمانند و برقراری روابط فرازناشویی را خیانت می‌دانند، اما تحقیقات نشان می‌دهد 30 الی 55 درصد مردان پس از ازدواج به دنبال ارتباط با زن دیگری هستند. یعنی به طور میانگین یک‌سوم مردان مرتکب روابط فرا زناشویی می‌شوند. این آمار در زنان بین 3 تا 30 درصد است.

پایروند اظهار می‌کند: بیشترین خیانت‌ها از سوی مردان است. برخی مردان در مدت کوتاهی می‌توانند با زنان ارتباط برقرار کرده و بیشتر به دنبال روابط جنسی‌اند، ولی در مقابل زنان برای به دست آوردن روابط عاطفی قوی، به سمت روابط فرازناشویی کشیده می‌شوند و برخلاف مردان زمان زیادی طول می‌کشد تا به فرد دیگری تعلق عاطفی پیدا کرده و پس از پایان این روابط نیز دچار ضربه‌های روحی- روانی می‌شوند. او می‌گوید زنان و مردانی بیشتر به برقراری روابط جنسی فرازناشویی کشیده می‌شوند که جو خانواده آسیب دیده باشد.

افراد در این گونه روابط ابتدا نکات اخلاقی طرف مقابل خود را مطلقا مثبت ارزیابی کرده، ولی پس از مدتی جلوه‌های منفی رفتار جنس مخالف سبب دلزدگی فرد از این ارتباط مقطعی می‌شود.


به گفته این مشاور خانواده، شکل‌گیری روابط فرا زناشویی شیپور بیدار باش یک رابطه است که گاهی به طلاق منجر می‌شود، اما در صورت برخورد مناسب می‌تواند سبب احیای یک زندگی مشترک شود. در این گونه روابط هر چه بیوشیمی عشق بیشتر باشد، دلزدگی از رابطه نیز زودتر است و در خانواده‌هایی که روابط فرازناشویی وجود دارد فرزندان نیز بسیار بیشتر در معرض این معضل قرار می‌گیرند. به توصیه پایروند به نظر می‌رسد در این زمینه باید با شکست برخی تابوها به ریشه‌یابی و چاره‌‌اندیشی درباره این معضل اجتماعی پرداخت و افراد مرتکب را از نظر روانشناختی مورد بررسی قرارداد و لازم است بدانید اغلب این روابط با گذشته فرد مرتبط بوده و همسران باید یاد بگیرند پس از ازدواج با تمایلات و خواسته‌های دوران قبل از ازدواج خداحافظی کرده و واقع‌بینانه‌تر به زندگی مشترک و مشکلات آن نگاه کنند.

این کارشناس ارشد مشاوره با اشاره به این که شالوده اصلی بنیان یک زندگی مشترک موفق براساس روابط بین فردی است، می‌گوید: صلح و صفا، عطوفت و صمیمیت، نشاط و شادابی و از همه مهم‌تر صداقت و راستی از مواردی است که باید در زندگی حکمفرما باشد، اما آموزه‌های برنامه‌های ماهواره‌ای خلاف این را ثابت کرده است و سبب حاکم‌سازی بی‌اعتمادی و انداختن سایه شوم شک و تردید در زندگی همسران شده و موجبات سست شدن روابط بین فردی و کمرنگ شدن محبت و صمیمیت زن و شوهرها را فراهم آورده و با سرعتی بسیار زیاد برای ریشه‌کنی صداقت و خشکانیدن راستی و درستی در اندیشه و عمل همسران گام برمی‌دارد.

چشم‌ها هم به کنترل نیاز دارند
از شما می‌پرسیم؛ اگر همین حالا یک لیوان نوشیدنی به شما تعارف کنند و بگویند این نوشیدنی بسیار خوشمزه است، اما قدری سم در آن ریخته شده، آیا آن را می‌نوشید؟ شاید در دل خود بگویید، این چه سوال خنده​داری است، خوب معلوم است. ما مراقب خوراک خودمان هستیم تا جسم سالمی داشته باشیم، اما پایروند می‌گوید خیلی عجیب است ما مراقب سلامت جسم هستیم، اما مراقب چشمان خود نیستیم، مراقب چشمانی که هر چه ببیند بر اعمال، رفتار، افکار، روحیه، اعتقادات و در نهایت سرنوشت ما تاثیر می‌گذارد.

این مشاور خانواده ادامه می‌دهد: در کشورهای غربی برنامه‌های مخرب و محرک ماهواره پس از نیمه‌شب یعنی زمانی که بیشتر مردم در حال استراحت هستند، پخش می‌شود تا از هدر رفت توان نیروهای انسانی جلوگیری شود. در حالی که این تحفه غربی در کشورهای جهان سوم بخصوص ایران بدون هیچ محدودیت زمانی و در اوقاتی که نیروی فعالی مانند جوان و نوجوان باید به تلاش‌های علمی برای ساختن آینده‌ای روشن بپردازد، پخش می‌شود و دیدگان مخاطبان خود را مسحور برنامه‌های محرک و سریال‌های مبتذل کرده و افکار آنان را به آینده‌ای خیالی و وهمی سوق می‌دهد.

روابط فرا زناشویی؛ اختلالات شخصیتی و جنایت
واقعیت را باید پذیرفت، سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای ازجمله برنامه‌های اغواکننده و گمراه‌کننده‌ای است که گردانندگان آن مستقیم و غیرمستقیم روی ضمیر ناخودآگاه خانواده‌ها بخصوص نسل جوان در حال پیاده‌سازی افکار غربی و عادی‌سازی روابط فرازناشویی هستند.


پایروند با اشاره به این که این سریال‌ها باعث افزایش کج رفتاری‌های اجتماعی شده و هیجانات کاذب آن عامل برقراری روابط جنسی نامشروع و بروز اختلالات شخصیتی می‌شود، بیان می‌کند: این برنامه‌ها می‌تواند سه نوع اختلال شخصیتی در افراد به وجود آورد؛ در نوع اول، فرد انزواطلب و بدبین می‌شود. در نوع دوم، فرد هیجان خواه و خود شیفته شده و نوع سوم، افراد دچار استرس و اضطراب می‌شوند. در نوع اول و سوم زیاد تمایلی به روابط فرازناشویی وجود ندارد، اما در نوع دوم گرایش به روابط فرازناشویی زیاد بوده و اغلب به صورت روابط جنسی خود را نشان می‌دهد.

این افراد دارای رفتاری تکانشی بوده و خود محور هستند. رفتاری اغواگرانه و انفجاری دارند. شاد و سرخوش بوده و خیلی زود ارتباط برقرار می‌کنند و پس از برقراری ارتباط از مشکلات خود در زندگی می‌گویند و اگر از آنها درباره گذشته‌شان سوال کنید، می‌توانند برای مدتی طولانی برای شما گریه کنند تا از پرسش خود منصرف شوید.

 

آنها اگر وارد عشقی شوند، ویرانگرعمل کرده و می‌خواهند تمام زندگی معشوق باشند و گاهی برای جلب توجه طرف مقابل اقدام به خودزنی نیز می‌کنند، اما خطر اصلی اینجاست که اگر فرد جدیدی وارد زندگی معشوق شود، بشدت بدبین شده و بیشتر قتل‌هایی که به خاطر خیانت رخ می‌دهد از سوی این بیماران است و چون از لحاظ منطق حالت نرمالی ندارند نیاز به بستری شدن دارند. در ضمن این افراد اگر کم‌محلی ببینند بلافاصله با فرد دیگری وارد رابطه می‌شوند.
اخباراجتماعی - جام جم