اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل اظهارات جنجالی یک مسئول درباره دلار


عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز به دلیل عدم تغییر عوامل بنیادی اقتصاد در کوتاه مدت است گفت: مردم از سرمایه گذاری در بازار طلا و ارز نفعی نمی برند.

خبرگزاری مهر: کوروش پرویزیان عصر جمعه در یک مناظره تلویزیونی به نمایندگی از بانک مرکزی با تاکید بر وجود حساسیت های زیاد درباره نرخ ارز گفت: حدودی 6 روش برای محاسبه نرخ ارز وجود دارد که در ایران مهم ترین روشی مورد اشاره قرار می گیرد روش قدرت برابری خرید است.

عضو شورای پول و اعتبار با بیان این موضوع که در قانون نرخ ارز بر اساس شناور مدیریت شده پیش بینی شده است اظهار داشت: در فاصله سال های 81 تا مهرماه سال 89 فاصله قیمتی ارز در بازار با نرخ اعلامی بانک مرکزی با نوسان 20 تا 30 ریالی به عنوان نوسان طبیعی وجود داشت که پس از آن این فاصله به 500 ریال و در سال 90 نیز به 700 ریال افزایش یافت.

نماینده بانک مرکزی نرخ ارز در اسفندماه سال 90 را در بازار آزاد 1900 تومان اعلام کرد و در واکنش به اظهارات جنجال برانگیز سیف درباره نرخ ارز بیان داشت: هر اقتصادی برنامه‌های کوتاه‌ مدت، میان‌ مدت و بلندمدت دارد و صحبت‌ های آقای سیف می‌تواند توسط اساتید مورد تحلیل قرار گیرد و نسبت به آن قضاوت کنند ولی باید بگویم دلیل حرف رئیس کل بانک مرکزی این است که عوامل بنیادی اقتصاد در کوتاه مدت تغییری نکرده است.

وی افزود: البته ممکن است برخی عوامل و انتظاراتی ایجاد شده باشد ولی هنوز این انتظارات شکننده است و در حال حاضر تغییری در تحریم‌ ها رخ نداده است که بازار و یا کشور بخواهد براساس آن واکنش نشان دهد. از سویی، همچنان امکان دسترسی به منابع ارزی وجود ندارد و سیستم بانکی نیز همچنان تحریم است.

پرویزیان گفت: بانک مرکزی به دنبال تثبیت نوسانات نرخ ارز است و این مسئله به عنوان نخستین گام بانک مرکزی در راستای بازار ارز دنبال می‌شود و در حال حاضر نوسان به حدود 500 تا 600 تومان رسیده است و این تثبیت کوتاه‌مدت به دلیل انتظاراتی که در کشور ایجاد شده به وجود آمده است.

عضو شورای پول و اعتبار درباره اینکه سیف برای ریاست در بانک مرکزی دکترا ندارد تصریح کرد: این موضوع را باید از خود ایشان جویا شد اما چیزی که هست سیف در حال حاضر سکاندار بانک مرکزی است و باید دانست که برای ریاست این نهاد نیاز به دانش ترکیبی است.

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در 6 ماهه اول سال جاری اظهار داشت: شدت نوسانات در این دوره زمانی کمتر شده و تلاش بانک مرکزی این است که این شدت را حفظ کند زیرا نوسانات موجب منتفع شدن واسطه‌ ها می‌شود و مردم را متضرر خواهد کرد.

پرویزیان با بیان این مطلب که مردم از سرمایه‌گذاری در ارز و طلا منتفع نمی‌ شوند تصریح کرد: تحقیقی از مهر سال 89 انجام شد که نشان می‌دهد کسانی که در بازار ارز و طلا به نسبت بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند بیش از اینکه منتفع شوند متضرر شده‌اند.


ویدیو مرتبط :
جنجالی ترین اظهارات روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنان جنجالی این مسئول دلار را گران کرد


معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی دلایل نوسانات بورس در شهریورماه را اعلام کرد که بر اساس آن، شاخص بورس کشور از ابتدای شهریورماه سال 1392 تا روزهای پایانی این ماه، روندی پرنوسان را تجربه نمود؛ این شاخص در تاریخ 31 شهریور 92 نسبت به اول شهریور 92 به میزان 2154 واحد ( 3.61 درصد) افزایش پیدا کرد.

 خبرگزاری مهر: معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی دلایل نوسانات بورس در شهریورماه را اعلام کرد که بر اساس آن، شاخص بورس کشور از ابتدای شهریورماه سال 1392 تا روزهای پایانی این ماه، روندی پرنوسان را تجربه نمود؛ این شاخص در تاریخ 31 شهریور 92 نسبت به اول شهریور 92 به میزان 2154 واحد ( 3.61 درصد) افزایش پیدا کرد.

با اینکه در این ماه انتظار می رفت با حل مشکلات صنعت خودرو و تعیین تکلیف در مورد سهم صندوق ضمانت سپرده ها از سپرده های سیستم بانکی و افزایش نرخ سود بانکی، گروه های خودرو و بانکی با افزایش تقاضا مواجه شوند اما با به صدا درآمدن طبل جنگ در منطقه و اعلام حمله آمریکا به سوریه و افزایش تنشهای سیاسی در منطقه، روند بازار بورس کشور و به خصوص گروه های خودرو و بانک با روند نزولی مواجه شد.

احتمال حمله آمریکا به سوریه شاخص بازار بورس کشور را با روند منفی مواجه کرد تا اینکه با توافق آمریکا و روسیه در مورد سوریه و همچنین استقبال سوریه از پیشنهاد قرار گرفتن سلاح های شیمیایی این کشور تحت نظارت بین المللی، سخنان ریاست جمهوری قبل از سفر به نیویورک و مصاحبه با شبکه NBC در مورد مواضع هسته ای ایران و عزم جدی برای حل مشکلات هسته ای، باعث افزایش شاخصهای قیمت در بازار بورس کشور شد.

افت قابل توجه قیمت دلار و سکه در بازار در اواخر شهریورماه، سهام شرکتهای پتروشیمی را با صف فروش مواجه ساخته و روند صعود شاخص بورس را با وقفه روبرو نمود اما مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی در مورد قیمت کف دلار در بازار، منجر به افزایش قیمت دلار و همچنین بازگشت رونق به سهام شرکتهای پتروشیمی و ادامه روند صعودی بازار بورس شد.

در شهریور ماه 1392 معادل 11126 میلیون سهم به ارزش 61707.2 میلیارد ریال در بورس کشور معامله شد. حجم و ارزش معاملات در دوره مذکور نسبت به مردادماه 1392 ، به ترتیب به میزان 25.27 و 14.24 درصد کاهش را نشان می دهد.