اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل اصلی رشد احتمالی تورم در سال جدید


دولت روحانی تا حد زیادی موفق به مهار تورم در ‌دو سال گذشته شده است و هر چند برنامه مهار تورم و رسانیدن شاخص آن به سطحی که برآورنده انتظارات آحاد جامعه باشد، هنوز محقق نشده است، ‌کاهش شتاب نرخ تورم در کشور با توجه به معضلاتی که طی سال‌های گذشته اقتصاد ایران با آن درگیر بوده است، نشان از آن دارد که مردان اقتصادی در دولت روحانی به خوبی توانسته اند مرزهای جولان تورم در اقتصاد را کوچکتر کنند.

تابناک: دولت روحانی تا حد زیادی موفق به مهار تورم در ‌دو سال گذشته شده است و هر چند برنامه مهار تورم و رسانیدن شاخص آن به سطحی که برآورنده انتظارات آحاد جامعه باشد، هنوز محقق نشده است، ‌کاهش شتاب نرخ تورم در کشور با توجه به معضلاتی که طی سال‌های گذشته اقتصاد ایران با آن درگیر بوده است، نشان از آن دارد که مردان اقتصادی در دولت روحانی به خوبی توانسته اند مرزهای جولان تورم در اقتصاد را کوچکتر کنند.

اما آن گونه که پیداست در راه کاهش نرم تورم به هدف گذاری‌های دولت روحانی، مشکلات اساسی وجود دارد و بسیاری بر این باور‌ند که اقتصاد ایران به هسته سخت تورم رسیده ‌و مقاومت شاخص تورم در برابر سیاست‌گذاری ها اثرات خود را از ابتدای سال جاری نشان خواهد داد؛ مقاومتی که در نهایت می‌تواند منجر به رشد دوباره شاخص تورم در اقتصاد ایران شود.

چندی پیش روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی جالب با تیتر «بازگشت تورم به نقطه ممنوعه» این موضوع را با آمار و ارقام نشان داد و اعلام کرد که پتانسیل بازگشت نرخ تورم به سمت 20 درصد تا اواسط سال آینده (سال 94) وجود خواهد داشت. البته این موضوعی است که پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان به آن اشاره کرده بودند و حتی گفته می‌شود که پروفسور هاشم پسران ـ که در ابتدای حضور دولت روحانی در رأس اجرایی کشور به ایران آمد و جلساتی را با مردان و مسئولان اقتصادی در وزارت اقتصاد برگزار کرد ـ‌ نیز به این موضوع اشاره کرده بود که احتمال بازگشت تورم در اقتصاد ایران وجود دارد.

اما نکته ای ‌پس از این گزارش‌ها و تحلیل ها باید به آن توجه کرد، چرایی بازگشت نرم رشد تورم و یا برخورد اقتصاد ایران با هسته سخت تورم است. بسیاری از تحلیلگران این موضوع را ناشی از آثار رشد نقدینگی در کشور می‌دانند و روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارش خود، همین عامل را اصلی ترین عامل رشد مجدد نرخ تورم عنوان کرده است.

به گونه ای که این گزارش بیان کرده: در ایران نیز مشابه همه اقتصادهای دیگر، مسیر کاهش تورم و هدف‌گذاری آن برای رسیدن به تورم تک ‌رقمی، از جاده کنترل نقدینگی و هدف‌‌گذاری برای کاهش رشد نقدینگی می‌گذرد. همچنین این موضوع نشان می ‌دهد، وضعیت بر جای مانده از سیاست ‌های داخلی و خارجی دولت قبل، دارای اثرات نسبتا بلندمدتی بوده است، به طوری که با وجود اقدامات مثبت انجام شده در حوزه پولی و بانکی، هنوز این بخش از اقتصاد کشور با مشکلات ناشی از تداوم اثرات شرایط قبلی روبه‌روست.

هرچند در این موضوع نمی‌توان هیچ شک و شبهه ای داشت که یکی از مهمتری دلایل رشد تورم در اقتصاد ایران ناشی از اثرات رشد نقدینگی است، اشاره به رشد نقدینگی به عنوان عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران، موضوعی بسیار گمراه کننده است، زیرا خود رشد نقدینگی در کشور زاده و برآمده از علت های اساسی‌تری است؛ علت هایی که به ساختار اقتصاد سیاسی در کشور باز‌می‌گردد و جالب آنجاست که کمترین توجه به این موضوع نیز صورت گرفته است.

از سویی اشاره دنیای اقتصاد به اینکه وضعیت به جای مانده از سیاست‌های دولت قبل و اثرات بلند‌مدت آن عامل دیگر رشد تورم در کشور است نیز جای تأمل دارد، زیرا این گزاره ناشی از برداشتی تقلیل گرایانه و دیدی کوتاه مدت نسبت به اقتصاد ایران است. در حالی که نگاهی به برهه هایی از اقتصاد ایران که دولت ها موفق به مهار تورم و رسانیدن آن حتی به سطوح تک رقمی شده اند، نشان از آن دارد که سیاست های اقتصادی در راه مهار تورم، همواره با اصلاحات ساختاری در اقتصاد سیاسی همراه بوده است.

به عبارت دیگر، مشکل تورم و همچنین سایر مشکلات اقتصادی در ایران ناشی از ساختار اقتصاد سیاسی در کشور است و تا زمانی که این ساختار به درستی اصلاح نشود، نباید به هیچ عنوان انتظار کاهش نرخ تورم به سطوح تک رقمی و حل شدن سایر مشکلات در کشور را داشت.

در واقع نگرش پولی به نرخ تورم و تلاش برای کنترل تورم از مسیر کنترل نقدینگی تنها نتیجه ای که‌دارد این است که در کوتاه مدت منجر به کنترل نرخ تورم خواهد شد و در نتیجه از آنجایی که عامل و عوامل اصلی در این خصوص مورد نظر قرار نگرفته است، همواره چرخه کاهش و رشد تورم را در کوتاه مدت یا میان مدت در کشور شاهد خواهیم بود.

از مهمترین این عوامل ساختاری باید به اقتصاد همچنان دولتی و ساختار معیوب و اسفناک نظام اداری کشور اشاره کرد که بهره وری در اقتصاد را تا حد زیادی تحت الشعاع قرار می‌دهد. همچنین ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه که منجر به کندی شدید در روند سرمایه گذاری شده در کنار دخالت های بی جا و همیشگی در نظام بازار منجر به آن شده ‌که رقابت پذیری به عنوان مفهومی غیر متعارف در اقتصاد ایران از آب در‌آید و به همه اینها نا‌کار‌آمدی نظام بانکی کشور در حمایت مناسب از تولید را نیز باید اضافه کرد.

از همه اینها گذشته آنچه ‌می‌ماند، اقتصادی است که به شدت بوی نفت از آن به مشام می‌رسد و سالیان درازی است که دامن کشور را گرفته و علی‌رغم همه قول ها و عده ها و برنامه ها برای کندن این معضل از اقتصاد ایران، نه تنها هیچ گاه این مهم محقق نشده، ‌بلکه در بزنگاه های تاریخی، هنوز این نفت و پول نفت است که اقتصاد ایران را سرپا نگاه می‌دارد و دولت ها در مهار بحران های اقتصادی، هیچ راهی را بهتر و کارآمدتر از دست به دامان چاه‌های نفت شدن نمی‌دانند.

شاهد این موضوع را نیز باید به شکلی معکوس در مواردی دید که کاهش‌های دفعتی و ناگهانی بهای نفت در بازار جهانی در بسیاری ‌موارد منجر به آن شده ‌که بخشهای کلان و خرد اقتصاد کشور با تکانه های شدیدی مواجه شوند و اثرات روانی ناشی از این موضوع در جامعه خود به این لرزه‌ها بیفزاید.

اینجاست که نمی‌توان چندان به آمار و ارقام دل بست و دل خوش کرد. در جایی که آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار می‌تواند بیانگر کاهش رشد نرخ تورم باشد، همواره باید دل‌نگران و دلواپس این ‌بود که آیا این آمار و ارقام تا چه حد نشان دهنده موفقیت دولت ها در مهار تورم است؟

به عبارت دیگر دولت ها درگیر با مسائل تورم در حالی که نخواسته یا نمی‌توانند مسائل ساختاری را از ریشه حل و فصل کنند، درگیر یک بازی مداوم با نرخ تورم خواهند بود که در آن شرایط بازی را عواملی خارج از منظر تعیین می‌کند؛ عواملی که به آنها توجهی نشده، ولی بیشترین تإثیر را بر اقتصاد ایران دارند.

این موضوع که تورم به هسته سخت خود رسیده است، موضوعی کاملا درست است و اینکه در سال جدید احتمالا باید شاهد اوج گیری مجدد نرخ تورم باشیم نیز می‌تواند در حکم مطلبی صحیح در نظر گرفته شود؛ اما نشان دادن نقدینگی به عنوان عامل اصلی این موضوع نه تنها هیچ گره‌ای را باز نخواهد کرد، بلکه منجر به گمراهی بیشتر دولت و افکار عمومی در این خصوص خواهد بود. خوب که نگاه کنیم در شرایطی که ساختار اقتصاد سیاسی کشور مناسب بوده و آن گونه که باید، باشد، رشد نقدینگی در جای خود می‌تواند عوامل رشد اقتصادی و بهره‌وری تولید را نیز به همراه داشته باشد.

نتیجه آنکه صور اسرافیل تورمی شاید تا چندی دیگر به صدا در‌‌آید و در پی آن همه عواملی که تا کنون در پس اقتصاد ایران خوابیده بودند، به یکباره بلند شده و آثار آن را در رشد تورم شاهد باشیم. این همان هسته سخت تورم است؛ هسته ای که گذر از آن با ابزارهای فعلی چندان میسر نیست و باید به فکر اصلاحات ساختاری در اقتصاد و اقتصاد سیاسی کشور بود تا بتوان با یک برنامه میان مدت از این هسته سخت شاید برای همیشه گذشت.


ویدیو مرتبط :
ادامه کاهش تورم یا افزایش رشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تورم مسکن مهر را محاسبه نکرده‌ایم/ اعلام رشد اقتصادی قطعی 91 تا پایان سال



نرخ تورم,مسکن مهر

تورم مسکن مهر را محاسبه نکرده‌ایم/ اعلام رشد اقتصادی قطعی 91 تا پایان سال

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه نرخ بیکاری بهار ۹۲ تا مهرماه اعلام می‌شود، گفت: نرخ رشد اقتصادی 91 به صورت قطعی تا پایان سال ارائه می‌شود.

 عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در حاشیه هم‌اندیشی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخ بیکاری براساس حساب‌های فصلی ارائه می‌شود و معمولاً دارای تغییراتی هست و زمانی که اعداد آن آماده شود، اعلام خواهد شد.

 آذر تأکید کرد: موظف هستیم زمانی که نرخ آماده شد و از آن اطمینان حاصل کردیم ابلاغ کنیم و حتی یک روز نگهداشتن آن، به نظرم زیر پا گذاشتن اصول حرفه‌ای و بی‌احترامی به مردم است.

وی افزود: سعی می‌کنیم نرخ بیکاری نیمه اول 92 را تا پایان مهر‌ماه سال جاری ارائه کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نرخ بیکاری فصل بهار سال جاری تا یک ماه دیگر اعلام خواهد شد و نمی‌توان به سمت پیش‌بینی نرخ رفت زیرا خلاف اصول کاری محسوب می‌شود.

 آذر در خصوص تورم ناشی از مسکن مهر که توسط مسئولان دولت مطرح می‌شود تصریح کرد: در این مورد چنین محاسبه‌ای انجام نشده است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه از ابتدای امسال با اعلام مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی، انتشار نرخ تورم برعهده این مرکز است، اما چرا ارقام اعلامی از آنچه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود کمتر است، در صورتی که تا پایان سال گذشته این روند برعکس بوده است؛

 

بیان داشت: تا پایان سال 91 معمولاً حالت سینوسی با دوره زمانی یک ساله داشته و تورم مرکز آمار تا پایان این سال بالای نرخ تورم بانک مرکزی بوده است. زیرا بانک مرکزی فقط تورم شهری را اعلام می‌کند اما مرکز آمار تورم شهری و روستایی را به صورت جداگانه محاسبه می‌کند.

وی عنوان کرد: تورم شهری مرکز آمار نسبت به تورم شهری بانک مرکزی پایین‌تر است و سال پایه سال 90 محاسبه می‌شود.

وی در خصوص انتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعریف یک ساعت کار در هفته برای ایجاد اشتغال، اظهار داشت: پاسخ مرکز آمار برای کارشناسانی که به این موضوع نقد دارند این است که آمارها طبق استاندارد بین‌المللی محاسبه می‌شود چون باید پاسخگوی آنها نیز باشیم و اعداد از لحاظ تعاریف یکسان باشد.

 آذر تصریح کرد: اما عددی که ارائه می‌شود و فردی که معتقد است 8 ساعت کار در هفته یک شغل محسوب می‌شود، معمولاً در آمار نرخ بیکاری نیم درصد بالاتر می‌رود که آمار نیز موجود است.

به گفته رئیس مرکز آمار هر تعریفی که در ذهن افراد باشد براساس همان نرخ بیکاری ارائه می‌کند و معمولا بسیاری از افراد 2 روز کار در هفته یا 16 ساعت را مبنای اشتغال قرار می دهد که با این حساب بین 7 دهم درصد تا یک درصد به نرخ موجود اضافه می‌شود و همه این آمار تولید‌شده موجود است، اما موظفیم براساس استانداردهای بین‌المللی آمار را ارائه کنیم.

وی یادآور شد: تمام کشورهای عضو سازمان ملل براساس استانداردهای بین‌المللی آمار و نرخ بیکاری را ارائه می‌کنند.

آذر در خصوص ارائه نرخ رشد اقتصادی در زمان مقرر گفت: تقریبا پیشرفته‌ترین کشورها نیز براساس محاسبات قطعی فصلی و نه برآوردی، آمار ارائه می‌دهند و به جزء دو کشور که آمار به روز ارائه می‌کنند بقیه کشورها حداکثر نرخ را در 6 ماهه اول سال بعد از آن منتشر می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل تاخیر در اعلام نرخ رشد اقتصادی سال 91 گفت: اتفاقا این نرخ زود اعلام شد که البته براساس فصلی مقدماتی است و عدد قطعی رشد اقتصادی تا پایان سال جاری اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: نرخ بیکاری معمولاً یک سال بعد ارائه می‌شده که اکنون به یک فصل رسیده و نیز رخ رشد یک سال بعد بوده که اکنون به 6 ماه رسیده است./فارس