اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل اختلاف قیمت فاحش میوه


قیمت میوه در سطح شهر با قیمت آن در میادین میوه و تره‌بار تفاوت فاحشی دارد. در نگاه اول شاید اختلاف 20 تا 30 درصدی قیمت قابل توجیه باشد ولی انتشار آمار هفتگی قیمتها حاکی از ارقام دیگری است.

خبرگزاری ایسنا: قیمت میوه در سطح شهر با قیمت آن در میادین میوه و تره‌بار تفاوت فاحشی دارد. در نگاه اول شاید اختلاف 20 تا 30 درصدی قیمت قابل توجیه باشد ولی انتشار آمار هفتگی قیمتها حاکی از ارقام دیگری است.

در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار گفت: قیمت میوه در میادین به دلیل دلال بازی و گرفتن پول زور از میوه‌فروشان سطح شهر با قیمت‌ آن در سطح شهر تفاوت‌های زیادی پیدا می‌کند.

حسین مهاجران اظهار کرد: دلالان میوه را سر زمین از کشاورزان خریداری کرده و در میادین به دلالانی که تعدادی حجره از بارفروشان اجاره کرده‌اند می‌فروشند.

وی با اشاره به این که در میدان میوه و تره‌بار تهران 800 حجره وجود دارد که 4000 دلال را در خود جای داده است ادامه داد: هر حجره در میادین با قیمت‌های متفاوت به دو تا پنج دلال اجاره داده شده‌ است و دلالان در این حجره‌ها به فروش میوه با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از آنچه که از باغداران خریده‌اند می‌پردازند.

او بیان کرد: از گذشته رسمی در میادین میوه و تره‌بار شکل گرفته که کارگران حجره‌ها به عنوان زیر چوبی پولی از خریداران میوه دریافت می‌کنند و جالب اینجاست که این رسم یعنی پرداخت پول زوری حالا به یک قانون تبدیل شده است!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار افزود: این پول برای خالی کردن بار از ماشین مغازه دار و خروج آن از انبار دریافت می‌شود. در حالی که عرف قانونی آن بر این است که حجره‌دار پول کارگر خود در این رابطه را پرداخت کند نه مغازه‌دار.

وی تصریح کرد: کارگر برای هر سه کیلو بار 100 تومان دریافت می‌کند که برای یک وانت میوه در حدود 50 هزار تومان محاسبه می‌شود ولی واقعیت این است که این پول را در آخر مردم عادی که برای رفع نیاز خود به مغازه‌های سطح شهر مراجعه کرده‌اند می‌پردازند.

او ادامه داد: دیگر اتفاقی که در معاملات میوه صورت می‌گیرد درباره وزن بار است که فروشندگان 20 کیلو بار را به وزن 18 کیلو به فروش می‌رسانند و این کار به دلیل محاسبه وزن بسته‌بندی بار است.

مهاجران در این رابطه گفت: در پایان سال گذشته در رابطه با این موضوع جلسه‌ای با حضور نماینده سازمان تعزیرات، نماینده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، نماینده شورای اصناف و نمایندگان اتحادیه میادین میوه و تره‌بار برگزار شد که در آن جلسه خواستار شدیم که وزن بار به درستی به فروش رسد و کارگران پول زیر چوبی دریافت نکنند و در قبال آن اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی متعهد می‌شود که هیچ کدام از اعضا بیشتر از نرخ مصوب 25 تا 35 درصد بیشتر از فاکتور خرید، از مردم پول میوه دریافت نکنند.

وی بیان کرد: در کمال تعجب نماینده سازمان تعزیرات اعلام کرد که این موضوع یک قانون است و هیچ کاری نمی‌شود کرد و شما به عنوان اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار به دنبال افزایش نرخ قانونی سود خود باشید!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تاکید کرد: از دو سال پیش برای میوه وارداتی این تصمیم گرفته شد و عملی می‌شود از این رو میل فروشندگان سطح شهر به میوه وارداتی بیشتر شده است.


ویدیو مرتبط :
دلیل اختلاف قیمت نان در شهرهای مختلف، هزینه ها است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل اختلاف قیمت چندهزار تومانی یک میوه در بازار!



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت میوه

 

اخبار اقتصادی - دلیل اختلاف قیمت چندهزار تومانی یک میوه در بازار!

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان تهران گفت: تشخیص نوع و درجه بندی بعضی از میوه‌ها و کیفیت آن حتی برای میوه‌فروشان نیز مشکل است

حسین مهاجران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تفاوت قیمت یک نوع میوه در درجات و کیفیت متفاوت اظهار کرد: میوه ها از شهرهای مختلف با کیفیت‌های متفاوت وارد می‌شوند به عنوان مثال گیلاسی که از حاشیه تهران وارد می‌شود 4000 تومان است و گیلاسی که از منطقه سنگون وارد می‌شود 8000 تومان است و طبیعی است که سایز مناسب، سالم بودن و رنگ مناسب منجر به گران بودن گیلاس می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در برخی موارد تفاوت نوع گیلاس را می توان مشخص کرده و تشخیص داد یادآور شد: البته تشخیص این موضوع مشکل است و نیاز به اطلاعات فراوان دارد و حتی برخی از مغاره داران نیز نمی توانند این نوع گیلاس‌ها را تشخیص دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال لیموترش درجات و انواع مختلفی دارد ولی بعضا از نظر ظاهری با هم تفاوتی ندارند ولی قیمت آنها با یکدیگر حتی اختلاف دوبرابری نیز دارد که تشخیص آن ها کمی مشکل است و باید شناخت خوبی از نوع میوه ها داشت.

مهاجران درپاسخ به این سوال که ممکن است مغازه داران میوه درجه دومی را با قیمت میوه درجه یک به خریداران به فروش برساند تاکید کرد: فاکتور مغازه دار مهم‌ترین موضوع در این زمینه است و واحد صنفی باید حداکثر با 35 درصد سود، میوه خود را به فروش برساند و اگر تخلفی در این زمینه مشاهده شود رسیدگی می‌شود.

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان تهران ادامه داد:به عنوان مثال گلابی عطری و یا تبریزی به درد کمپوت می‌خورد که کیفیت پایین‌تر و قیمت کمتری دارد ولی گلابی مشهد در حال حاضر بر روی درخت 8000 تومان است.

مهاجران در ادامه بیان کرد: هندوانه در حال حاضر 200 – 600 تومان، خربزه 1200 تا 2000 تومان، طالبی 400 تا 1500 تومان، گیلاس 6000 تا 8000 تومان، هلو 6000 تا 8000 تومان، آلبالو 4500 تا 5500 تومان و خیار رسمی و درختی 1500 تا 2000 تومان در میادین به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین زرد‌آلو 6000 تا 8000 تومان، انگور سفید شیرازی 5000 تا 7000 تومان، موز 3000 تا 3200 تومان و گوجه 600 تا 800 تومان فروخته می شود. 

اخبار اقتصادی - ایسنا