اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلواپسان پایداری



اخبار,اخبار سیاسی, دلواپسیم

 

 ا خبار سیاسی - دلواپسان پایداری

  ما هم خیلی دلواپسیم ....

ما خیلی دلواپسیم، دلواپس خشک شدن ارومیه، دلواپس خشک شدن بختگان، دلواپس خشک شدن زاینده رود، دلواپس کارون، خزر، هامون و جازموریان. بخصوص دلواپس مردم استان های غربی و سیستانیم که سالهاست در اثر ریزگرد بدترین هوا را تنفس می کنند.

ما دلواپس کودکان اراکیم که چگونه در هوای آلوده پر پر می شوند. ما دلواپس کودکانی هستیم که پدر و مادر خود را در اثر آلودگی یا تصادف از دست می دهند.

ما دلواپس بچه پلنگی هستیم که بعد از کشتن مادرش در جاده مرگ پارک ملی گلستان، معلوم نیست چه سرنوشتی به سرش آمده است.

ما دلواپس ورود محصولات تراریخته هستیم، چون نمی دانیم از کجا می آیند و برای سلامتی ما چه ضرری دارند.

ما دلواپس شهری هستیم که در آن بجای رویش زندگی برج می روید، بجای گسترش مترو در آن اتوبان ساخته می شود، و بجای افزایش دوچرخه ها تعداد خودروهای شماره گذاری شده مدام زیاد می شود.

یکی از دلواپسی های ما کمبود آب در ایران است. نمی دانیم بلاخره با این مصرف بی رویه چه بلایی به سر آینده بچه های ما و سرزمین ما می آید.

ما دلواپس تصمیمات بد مسئولینیم. همه اش حول و ولا گرفته ایم نکند رئیس جمهورمان اشتباه رئیس جمهور قبلی را تکرار کند و براستی کلنگ انتقال آب خزر به ارومیه را بزند. ما دلواپس پردیسانیم، می ترسیم نکند، این لکه باقیمانده تنوع زیستی تهران به دست شهرداری نابود شود.

ما دلواپس خزریم، دلواپس نابودی جنگلهایی هستیم که هر  روز کم و کمتر می شوند. ما دلواپس بلوط های زاگرسیم.

ما دلواپس فروش خاک جزیره هرمز به بیگانگانیم. ما دلواپس نشست زمینیم. دلواپس بیابانی شدن ایرانیم. دلواپس فرسایش خاکیم. دلواپس نابودی تنوع زیستی ایم.

ما دلواپس پایداری ایرانیم.

اخبار سیاسی - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
کلیپ زیبای جبهه پایداری ؛ گفتمان پایداری چیست ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلواپسان دست بردار نیستند / طرح جدید جبهه پایداری علیه توافق هسته ای چیست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق هسته‌ای

پس از تصویب جنجالی و با حاشیه برجام در مجلس، تایید آن در شورای عالی امنیت ملی کشور و نامه مقام معظم رهبری دیگر هیچ مانع قانونی بر سر راه اجرای این توافق هسته‌ای وجود ندارد و حتی دولت‌های غربی- آمریکایی اجرایی شدن برجام را از سوی ایران پذیرفتند و تحریم‌های خود را لغو کردند.»

با این وجود در حالی که پیش‌بینی می‌شد که طیف تندرو دیگر مشکلی بر سر راه اجرای این توافقنامه ایجاد نخواهد کرد اما این روزها زمزمه‌هایی از طرحی جدید از سوی جبهه پایداری در لابی مجلس شنیده می‌شود که اسم آن را طرح نظارت بر برجام گذاشته‌اند.

طرح کمیسیون
منصور حقیقت‌پور، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به طرح کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای نظارت بر اجرای برجام گفت: ما نمایندگان برابر قانون موظف هستیم بر اجرای برجام نظارت داشته باشیم تا مشخص شود طرف مقابل تا چه میزان به توافق پایبند است.

 

وی ادامه داد: بر همین اساس طرحی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تهیه و تدوین شده و هفته‌آینده نهایی می‌شود و ماه آینده اولین جلسه اعضای کمیسیون با دستگاه‌های اجرایی کشور برای شروع امر نظارت برگزار خواهد شد.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مسیر اجرای برجام چنانچه هرگونه خطایی از 1+5 و عهدشکنی از سوی آنان مشاهده شود با توجه به مکانیسمی که در این‌باره در نظر گرفته شده، فعالیت‌های قبلی خود را پیش خواهیم گرفت و اگر 1+5 تحریم جدیدی را در روند اجرای برجام وضع کند، فعالیت هسته‌ای خود را برای رسیدن به 190 هزار سو در پیش خواهیم گرفت.

ساز و کار نظارت
حقیقت‌پور خاطرنشان کرد: این طرح یک طرح برای برنامه کاری کمیسیون است و اعضای کمیسیون امنیت ملی موظف شدند تا بر امر اجرای برجام نظارت داشته باشند و این طرح در راستای تعیین ساز و کار برای انجام این نظارت است.

 

وی در پایان گفت: در این طرح وظایف وزارتخانه‌های نفت، دفاع‌، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی و... مشخص شده است و البته تاکنون پیش‌نویس طرح نظارت بر اجرای برجام در کمیسیون تهیه شده و ممکن است در متن آنها تغییراتی اعمال شود.

 

اما نکته جالب اینجاست که با اینکه هنوز متن این طرح نهایی نشده، یکی از اعضای جبهه پایداری روز گذشته متن پیشنهادی خود را در این زمینه، در اختیار خبرنگاران پارلمانی قرار داد که بر اساس این پیشنهاد، هیات نظارت بر برجام باید حداقل از هفت نفر تشکیل شده باشد؛ دو نفر بر روند اقتصادی، یک نفر بر روند سیاسی امنیتی، یک نفر بر روند امور حقوقی، یک نفر بر روند فنی، یک نفر بر روند امور آژانس و یک نفر نیز بر روند امور دفاعی.

وظایف گروه
در توضیح این ترکیب هفت نفره هم آمده که این افراد باید ناظر بر تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی باشند که با این امر درگیر هستند. وظایف پیشنهادی این گروه نیز به این شرح است: 1- نظارت دقیق بر اجرای فرمان

9 ماده‌ای مقام معظم رهبری و موارد 9 گانه مجلس شورای اسلامی و 10 گانه شورای عالی امنیت ملی 2- نظارت هوشمندانه و دقیق بر اجرای مفاد برجام در چارچوب حفظ منافع ملی و سلب هرگونه سوءاستفاده از سوی دشمن 3- نظارت دقیق بر اجرای تعهدات طرف‌های مقابل و سد نمودن راه‌های نفوذ سیاسی، امنیتی و اقتصادی دشمن در برجام 4- اقدامات پیشدستانه درخصوص منع سوءاستفاده دشمن از نکات قابل تفسیر و ضعف‌های ساختاری در برجام در راستای حفظ منافع ملی و امنیت کشور 5- اقدامات متقابل و پیشدستانه در جهت خنثی‌سازی راه‌های نفوذ هدفمند و مدیریت‌شده طرف‌های مقابل در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و امنیتی با محوریت برجام 6- برنامه‌ریزی هوشمندانه و قوی درون‌سرزمینی در رابطه با منع سوءاستفاده سیاسی، امنیتی و اقتصادی طرف‌های مقابل در اجرای برجام 7- ارایه راهبردهای هوشمندانه برای مقابله و خنثی‌سازی فضاسازی بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران با محوریت برجام 8- رصد اقدامات برنامه‌ریزی شده سرویس‌های جاسوسی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام 9- نظارت دقیق و هوشمندانه بر اجرای تعهدات طرف‌های مقابل و اتخاذ تصمیم قاطع و شجاعانه در صورت عدم پایبندی جزیی و کلی در اجرای تعهدات 10- شناسایی مواردی از برجام که عدم مراقبت دقیق و لحظه به لحظه از آنها خسارت‌های بزرگی را بر حال و آینده کشور وارد می‌سازد.

گزارش نهایی
بنا بر متن این طرح پیشنهادی و اولیه، مجلس می‌تواند بر تمامی امور نظارت کند و برجام به عنوان یک معاهده بین‌المللی یکی از همین امور است اما اینکه کیفیت نظارت چگونه باشد و نگاه سیاسی چقدر بر نگاه کارشناسی اولویت داشته باشد، جای سوال دارد.

 

در کمیسیون ویژه که اکثریت آنها از فراکسیون اصولگرایان بودند، بارها از سوی رییس این کمیسیون و سخنگوی آن این اطمینان به مردم داده شد که نگاه سیاسی در این کمیسیون جای ندارد و فقط براساس نگاه کارشناسی گزارش نهایی داده خواهد شد اما در آخر این گزارش چنان بود که رییس مجلس خود وارد عمل شد و با دفاع تمام‌قد از برجام و ارجاع آن به کمیسیون امنیت ملی و بازبینی مجدد پس از حاشیه‌های فراوان، آن را به تصویب مجلس رساند.

 

در حالی که ماه‌های پایانی مجلس نهم در حال گذار است و تندرو‌ها می‌دانند که اقبالی از سوی مردم به سمت آنها نیست، تمام توان خود را بر این عرصه گذاشتند که تا آخرین روزهای نمایندگی از تمام ظرفیت‌های خود خلاف روند امور در دولت منتخب مردم از استیضاح گرفته تا ارایه طرح‌های سیاسی، استفاده کنند.

اخبار سیاست خارجی - تیک