اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلواپسانِ سوئیفت!



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی,سوئیفت

بعد از به ثمر نشستن برجام منتقدان دولت در بخش های مختلف منتظر بودند تا با ایرادگیری هایی مبنی بر عملی نشدن وعده های لغو تحریم در بخش های مختلف، دولت را زیر سوال ببرند. این اتفاق در بحث لغو سوئیفت درست از همان ابتدای اعلام خبر باز شدن آن، در رسانه های منتقد دولت نمود بیشتری پیدا کرد.برخی خبرگزاری ها با ارائه گزارش هایی، خبر از عملی نشدن بازگشایی سوئیفت دادند و این در حالی بود که انجام مراحل مقدماتی و تشریفاتی آن به زمان نیاز داشت.

موضوعی که اگرچه حتی منتقدان دولت نیز به شکل‌های مختلف اذعان داشته‌اند که روند باز شدن سوئیفت نیاز به طی مراحلی دارد اما این مسئله بهانه ای برای زیر سوال بردن دستاوردهای برجام توسط دلواپسان شد.طی روزهای گذشته الیاس نادران از نمایندگان منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی به ابعاد مختلف لغو تحریم ها اعتراض کرد که از جمله موارد مورد اشاره اش بحث سوئیفت بود.وی گفت: روی کاغذ تمام تحریم‌ها رفع شده نه در عمل. بازشدن هزاران ال‌سی دروغ بود که به‌راحتی بیان کردند.وی در ادامه با اعلام اینکه هیچ سوئیفتی باز نشده است، گفت: سقف معاملات کاهش یافته و گشایشی در مبادلات تجاری صورت نگرفته است.

 

پیش از این نیز خبرگزاری فارس تنها چند روز پس از خبر بازگشایی سوئیفت از قول اسدا... عسگر اولادی نوشت: لغو تحریم سوئیفت دروغ است.این در حالی است که این عضو اتاق بازرگانی در این گفت و گو آورده بود: ممکن است به صورت نمادین 1000 درخواست برای بازگشایی ال سی به وجود آمده باشد، اما بازگشایی ال سی نیاز به مقدماتی مانند پرفرم دارد. برای داشتن پرفرم هم نیاز به سوئیفت داریم، بنابراین وقتی تحریم سوئیفت هنوز برقرار است و تازه شاید 10 روز دیگر برداشته شود، چگونه باید انتظار بازگشایی ال سی داشته باشیم.وی در ادامه به روند کند برداشته شدن سوئیفت نیز اشاره کرده و گفته بود: قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل دور هم جمع شوند و نحوه برداشتن شدن تحریم سوئیفت را بررسی کنند، بنابراین برای برداشته شده تحریم سوئیفت باید در هفته آینده انتظار بکشیم.


سوئیفت با بالا و پایین شدن یک کلید راه اندازی نمی شود
روز گذشته اما معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اتصال و عملیاتی شدن سوئیفت در بانک مرکزی و 12 بانک دیگر، گفت: سوئیفت با بالا و پایین شدن یک کلید راه اندازی نمی شود بلکه عملیاتی شدن آن نیاز به انجام تشریفاتی دارد.وی در گفت و گو با ایرنا افزود: هر چند بانک مرکزی و دیگر بانک ها از دو هفته پیش به سوئیفت متصل شدند اما به دلیل پروسه زمانی برای این کار، عملیاتی شدن آن از دیروز آغاز شده است.

 

غلامعلی کلامیاب ادامه داد: هر چند بانک ها از دو هفته گذشته به سوئیفت متصل شدند اما علاوه بر انجام امور فنی باید کاربران نیز تعریف می شدند که این امر زمان بر بود و پروسه مفصلی داشت.معاون ارزی بانک مرکزی گفت: بنابراین با انجام اقدامات لازم، سوئیفت از 25بهمن ماه در بانک مرکزی عملیاتی شد و در دیگر بانک ها نیز یا عملیاتی شده و یا درحال عملیاتی شدن است.کامیاب با تاکید بر اینکه باید تنظیمات نرم افزاری در بانک ها و همچنین سوئیفت انجام می شد، گفت: این امر سبب شد عملیاتی شدن سوئیفت بعد از اتصال، مدتی طول بکشد.


گشایش اعتبار در حال انجام است
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت گشایش اعتبار ( LC) به چه نحوی است، گفت: گشایش اعتبار در حال انجام است و میزان آن بستگی به ارتباطات بانکی دارد.معاون بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت توسعه ارتباطات بانکی برای انجام گشایش اعتبار، گفت: برخی از بانک ها بعد از رفع تحریم باید روابط کارگزاری ایجاد می کردند تا بتوانند گشایش اعتبار کنند.وی افزود: البته گشایش اعتبار در زمان تحریم نیز برای برخی از بانک های کشور امکان پذیر بود و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر عملیاتی شدن سوئیفت از روز دوشنبه اعلام شده بود.


مزیت های سوئیفت چیست؟
اتصال بانک ها به شبکه سوئیفت خبر خوب روزهای پسابرجامی بود، که شاید برای بسیاری از مردم نقش و اهمیت این اتفاق آنچنان محسوس و حتی قابل لمس نباشد. سوالی که ممکن است هر کس با شنیدن این خبر از خود بپرسد این است که به طور کلی سوئیفت به چه معناست و برقراری یا عدم برقراری آن چه اثری بر زندگی مردم دارد؟سوئیفت یا همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اما نبود این سیستم از اواخر سال 90 باعث شد تا نظام بانکی ایران با معضل قطع ارتباط با بانک های جهانی مواجه شود که در نهایت از اواخر شب گذشته اتصال بانکهای ایرانی به شبکه سوئیفت برقرار شد. برقراری سویئفت می تواند به بخش هایی مانند بورس و حتی ثبات نرخ ارز نیز اثرگذار باشد بنابراین این اتفاق می تواند زنجیره ی نظام بانکی و ارتباطش با بازار را نظم منطقی ببخشد.به گزارش ابتکار، سوئیفت (SWIFT) مخفف کلمات (Society for Worldwide Interbank Financia- Telecommunicatio- )همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است. سیستم سوئیفت برای ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک های داخل کشور و بانک های خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در حال حاضر بیشتر بانک های داخلی ایران از طریق خطوط Leased یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل شده و از طریق سیستم ماهواره ای پیام ها را برای بانک های مورد نظر ارسال می کنند. این سیستم برای سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم افزار استاندارد مورد توجه واقع شده است. نخستین هدف سوئیفت جایگزینی یک روش یکپارچه و استاندارد بین المللی برای تبادل مالی و حذف روش های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق Telex بود. در حال حاضر بیش از هفت هزار موسسه در ۱۹۷ کشور جهان عضو این انجمن هستند. در سال ۲۰۰۱ بیش از 1.5 میلیارد پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است.

 اخبار اقتصادی  -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
تیلور سوئیفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیلور سوئیفت 22 ساله برنده 3 جایزه ویژه " ام تی وی" اروپا شد +عکس



به گزارش پرداد به نقل از ام تی وی: این ستاره 22 ساله دنیای موسیقی برنده 3 جایزه ویژه این جشنواره بزرگ موسیقی اروپا شد.این دوره از جشنواره در فرانکفورت آلمان برگزار شد و "تیلور سوئیفت" در این جشنواره تواتنست برنده جایزه های بهترین خواننده زن، بهترین اجرای زنده و چهره برتر جشنواره شود.

 تیلور سوئیفت,عکس تیلور سوئیفت

 وی بعد از دریافت جوایزش برای حاضران در محل برگزاری جشنواره یک اجرای زنده و پر انرژی داشت. گفتنی است "جاستین بیبر" نیز برنده سه جایزه با عناوین بهترین خواننده مرد، بهترین اجرا کننده  پاپ و بهترین اجرای صحنه ای بود.او به دلیل حضور در کنسرتش در بروکلین نتوانست برای دریافت جایزه در محل جشنواره حاضر شود.

جالبترین اتفاق این رخداد بزرگ دنیای موسیقی حضور "کانیه وست" خواننده معروف رپ روی صحنه و در کنار سوئیفت بود. او در حرکتی عجیب درگوش تیلور سوئیفت گفت:بیانسه باید برنده جوایزی که در دست اوست میشد و با این حرکت باعث ناراحتی این ستاره جوان شد.... / پرداد

  تیلور سوئیفت,عکس تیلور سوئیفت

 تیلور سوئیفت,عکس تیلور سوئیفت