اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلنوشته ای برای پدر و مادرها


یكی از سخت‌ترین كارها بوسیدن دست پدر و مادر یا عزیزانی است كه حق پدر و مادری به گردن آدم دارند. آدم دوست دارد جانش را برای چنین فرشتگانی بدهد اما تا روبه‌روی‌شان می‌ایستد، نمی‌تواند خم شود و دست‌شان را ببوسد

 همشهری آنلاین: بعضی چیزها را نمی‌توان به زبان آورد، فقط باید نوشت.

اصلا بعضی حرف‌ها را تا بیایی بگویی انگار سنگی سمت شیشه عمرت رها می‌شود، نفست تنگ می‌شود، عرق تمام صورت‌ات را خیس می‌كند و بعد دهانت خشك می‌شود و آخرش هم اگر دهان باز كنی نمی‌توانی آنچه را باید، بگویی. بعد به‌خودت می‌گویی اقلا با خیال راحت می‌نویسم شاید خوانده شود. فایده نوشتن این است كه چشم توی چشم نیست و خجالت و شرم و حیا باعث نمی‌شود حرفی را جا بگذاری و بعد لب بگزی كه «یادم رفت فلان چیز را بگویم.»

یكی از این حرف‌ها، حرف‌هایی ا‌ست كه هر فرزندی باید به پدر و مادرش بگوید. یكی از سخت‌ترین كارها بوسیدن دست پدر و مادر یا عزیزانی است كه حق پدر و مادری به گردن آدم دارند. آدم دوست دارد جانش را برای چنین فرشتگانی بدهد اما تا روبه‌روی‌شان می‌ایستد، نمی‌تواند خم شود و دست‌شان را ببوسد و بگوید: «برای همه كارهای بدم عذر می‌خواهم.» برای همین این متن را از طرف همه كسانی كه باید دست پدر و مادرشان را ببوسند، می‌نویسم.

«ما گاهی درشتی می‌كنیم، اشتباه می‌كنیم، حق با شماست اما جوانی می‌كنیم، زود از كوره در می‌رویم، هنوز به اندازه شما پخته نشده‌ایم و روزگار نگذرانده‌ایم كه صبوری كنیم و به جای حرف زدن، سكوت كنیم و لبخند بزنیم. ما هنوز آنقدر عاشق نشده‌ایم مثل شما كه هر تلخی‌ای را به جان بخریم و با تمام خامی آدم روبه‌رویمان بگوییم «هنوز پدر و مادر نشده‌ای كه بدانی فرزند چقدر عزیز است». ما هنوز نمی‌دانیم چه چیز باعث می‌شود شما اینگونه دوست‌داشتنی و عزیز، در برابر همه ناملایمت‌های ما مهربانی كنید. ما هنوز مثل شما آنقدر بخشنده نشده‌ایم كه بعد از هر اشتباهی، به روی طرف مقابل نیاوریم؛ انگارنه‌انگار كه اشتباهی كرده است. شما خودتان را با ما مقایسه نكنید، ما فرزندیم و شما والدین بزرگوار ما. خوب نگاه كنید به این كلمات و ببینید كه لابه‌لای این حروف بوسه‌های بسیار است بر دستان عزیز و دوست‌داشتنی‌تان و شرمساری است از تقصیرات‌مان.»


ویدیو مرتبط :
پدر و مادرها ببینند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معني دعواي پدر و مادرها چيست ؟



 

  • پدر و مادرها برای چه موضوعی دعوا می کنند؟

 

اينكه پدر و مادر ها ، گاهي اوقات با هم مخا لفت و گاهي هم بحث مي كنند ، يك مساله عادي است . آنها است راجع به پول ، كار هاي خانه يا اينكه وقت شان را چطور با هم بگذرانند، مخالفت كنند . گاهي درباره ي مسائل مهم كه مربوط به خانواده است و البته خيلي وقت ها هم به خاطر مسائل كم اهميت مثل اينكه شام چي باشد يا كي به خريد برود ، ممكن است مخالفتي پيش بيايد . كساني كه مدت زيادي با هم زندگي مي كنند به طور طبيعي ، گاهي با هم مخالفت يا بحث مي كنند .

 

 

 

بعضي وقت ها آنها با هم مخالفت مي كنند ولي با آرامش با هم حرف مي زنند و هر دو به هم شانس شنيدن و گفتن را مي دهند. گاهي هم مخالفت شان را با دعوا و داد زدن به هم نشان مي دهند . بيشتر بچه ها از اين مي دهند. گاهي هم مخالفت شان را با دعوي و داد زدن به هم نشان مي دهند . بيشتر بچه ها از اين دعوا ها خيلي نگران مي شوند . صدا هاي بلند و كلمات نا مهربان اوليا باعث مي شود كه آنها احساس ترس يا غمگيني پيدا كنند . حتي وقتي كه اوليا با هم قهر مي كنند و اصلا حرف نمي زنند هم ، مي تواند براي بچه ها آزار دهنده باشد .

 

 

 

 

 

گاهي بچه ها فكر مي كنند كه در دعواي اوليا مقصر هستند ، مثلا وقت هايي كه به خاطر موضوعي كه به بچه ها مربوط ميشود. در اين موقع احساس گناه و تقصير در بچه ها ايجاد مي شود . اما اين مهم است كه بچه ها بدانند كه در رفتار هاي اوليا شان هيچ وقت مقصر نيستند .

 

 

 

  • معني دعوا اوليا چيست ؟

 

بيشتر وقت ها، بچه ها به اين فكر مي كنند كه منظور پدر و مادر شان از دعوي چيست ؟ ممكن است با خودشان فكر كنند كه اولياي آنها همديگر را دوست ندارند و حتي ممكن است كه فكر كنند كه معني دعوي آنها اين است كه مي خواهند همديگر را طلاق بدهند . اما دعوي پدر و مادر ها معمولا اين معاني را ندارد . اين مهم است كه بچه ها بدانند كه بزرگتر ها هم گاهي درست مثل خود بچه ها ، با هم دعوي مي كنند و در موقع دعوي ممكن است كه حرف هايي زده شود كه واقعا" منظور آنها نباشد . بعضي روز ها بزرگتر ها خسته و كم حوصله مي شوند و شايد از دست كسي عصباني باشند ، اين وقت ها ممكن است در خانه بحث و دلخوري و يا شايد دعوي پيش بيايد .

 

 

 

  • احساس بچه ها در موقع دعوا پدر و مادر ها چيست؟

 

شنيدن صداي بلند يا كلمات نا مهربان از اوليا ، معمولا بچه ها را غمگين مي كند . ديدن ناراحتي و غمگيني اوليا و اينكه نمي توانند عصبانيت خودشان را كنترل كنند ، باعث مي شود بچه ها بترسند يا احساس تنهايي كنند . موقع دعوي ، بچه ها ممكن است بيشتر نگران يكي از اوليا باشند كه بيشتر غمگين شده يا حتي بيشتر سرش فرياد كشيده شده است . يا ممكن است يكي از اوليا ،آنقدر خشمگين شده باشد كه احساس خطر پيش بيايد . گاهي هم اولياي عصباني با فرزندشان هم ، عصباني ميشوند . بعضي اوقات ، بچه ها از دعوي بزرگتر ها دل درد مي گيرند يا گريه مي كنند . يا خوابشان نمي برد يا مدرسه رفتن برايشان سخت مي شود . يكي از كار هاي مهم اين است كه اين احساس را با خود اوليا در ميا ن بگذارند تا آنها به كمك بچه ها بيايند . شايد بزرگتر ها اصلا حواسشان نباشد كه بچه ها ترسيده اند و يا به آنها علت بحث را توضيح بدهند و احساس منفي بچه ها را بر طرف كنند .

 

 

دعوای والدین

 

 

 

  • وقتي دعوا بزرگتر ها زياد طول بكشد يا زياد تكرار بشود ، چه كار بايد كرد؟

 

هر چند كه گاهي پدر و مادر ها ممكن است با هم مخالفت كنند ولي اينكه سر هم داد وفرياد كنند يا حرف هاي خيلي نامهربان بگويند و خلاصه به همديگر بي احترامي كنند ، اصلا كار درستي نيست . گاهي اوقات ، دعوي بزرگتر ها ممكن است با خشونت و هل دادن يا شكستن چيزهاي مختلف يا خداي ناكرده، زدن همديگر همراه بشود ، كه اين كارها هم ،هرگز و به هيچ وجه كار هاي درستي نيست . در اين وقت ها ، اوليا احتياج دارند كه كسي به آنها بياموزد كه چطور عصبانيت شان را كنترل كنند ! شايد بچه ها با يكي از بزرگتر هايي كه به او اعتماد دارند مثل عمو ،پدر بزرگ يا معلم ، راجع به اينكه در خانه دعوي هاي زياد يا خطر ناك ، اتفاق مي افتد و اينكه ممكن است كسي آسيب ببيند ، صحبت كنند و از او بخواهند به خانواده ي آنها كمك كند . كساني هم مثل دكتر ها مي توانند به خانواده ها كمك كنند تا راه هاي بهتر زندگي كردن و مخالفت بدون خشونت و توهين را اوليا بياموزند . هرچند كه اين كار نياز به زمان و تمرين دارد ، ولي اعضاي خانواده را به زندگي آرامتري نزديك مي كند .

 

 

 

  • اينكه اوليا گاهي با هم مخالفت كنند ، اشكالي ندارد؟

 

مخالفت ، به شرط آنكه آبرومندانه باشد ، به افراد كمك مي كند تا احساسات خود را به هم بگويند و جلوي پر شدن و منفجر شدن را مي گيرد . مهم است كه اعضاي خانواده بتوانند با هم در باره ي احساس خود گفتگو نمايند ، حتي موقع مخالفت . كا ر خوبي كه مخالفت براي آدم ها مي كند اين است كه معمولا باعث مي شو د كه يكديگر را بهتر درك كنند و احساس نزديكي بيشتري پيدا كنند .

 

اوليا هم درست مثل بچه ها مخالفت مي كنند و بعد با هم آشتي ميكنند و سرانجام همه دوباره احساس خوبي خواهند داشت . هيچ خانواده اي بدون اشكال نيست و بالاخره يك نقصي پيش مي آيد . حتي در خوشحال ترين خانه ها هم ، مساله وجود دارد و بزرگتر ها گاهي با هم بحث مي كنند . معمولا ، همه اعضاي خانواده كمك مي كنند تا زندگي براي بقيه ، شيرين تر بشود . پس ، مخالفت ، قسمتي از يك زندگي است و با كمك محبت و فهميدن همديگر ، خانواده مي تواند بيشتر مشكلات را بر طرف كند .