اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلایل کناره گیری پاکستان ازخط لوله صلح؟!



 

 

اظهارات جنجال‌برانگیز فرمانده آمریكایی..

 


یوسف رضا گیلانی، روز دوشنبه گفت کشورش از تحریم‌های آمریکا که ممکن است بر روی پروژه خط لوله صدور گاز ایران نیز تاثیر بگذارد پیروی خواهد کرد.

به گزارش فرارو، اظهارات گیلانی از این نظر قابل توجه است که امکان دارد دو دهه تلاش برای احداث خط لوله صلح که گاز ایران را به شرق آسیا انتقال می‌دهد نابود کند.

گیلانی در گفت و با خبرنگاران تصریح کرد: «پاکستان عضو جامعه جهانی است و از هر تحریمی که آمریکا اعمال کند پیروی می کند.»

نخست‌وزیر پاكستان خلاف وعده‌های پیشین اسلام‌آباد در سخنانی مداخله‌جویانه گفت كه این كشور با جامعه‌جهانی برای تحریم ایران همكاری می‌كند و در صورت لزوم از این پروژه عقب‌نشینی خواهد كرد.

پیش از این ریچارد هالبروک نماینده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان به مقام‌های پاکستانی هشدار داد تا زمانی‌که قانون تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران نهایی نشده گام بیشتری در راستای اجرای توافق گازی خود با ایران بر ندارند چرا كه ممکن است این خط لوله مشمول تحریم‌های جدید شود.

این در حالی است که شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات هولبروک گفت خط لوله گاز ایران تحریم های سازمان ملل متحد را نقض نمی کند. وی اشاره‌ای به تحریم های یکجانبه‌ای که واشنگتن در دست بررسی دارد نکرد.

هفته گذشته مقام‌های ایران و پاکستان آخرین ضمیمه قرارداد صادرات گاز به پاکستان را امضا کردند. ضمیمه‌ای که جنجال‌های فراوانی را برانگیخت و اعتراض هادی نژاد حسینیان معاون سابق وزارت نفت و برخی از نمایندگان مجلس را در پی داشت.

طی این قرار داد، قرار است از سال 2014 میلادی روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز ایران از طریق خط لوله 750 کیلومتری به پاکستان صادر شود.

اظهارات روز گذشته یوسف رضا گیلانی در حالی منتشر می‌شود ایران به احداث این خط لوله گازی بسیار امیدوار بود. اما با این سخنان پروژه عظیم انتقال گاز به شرق آسیا با ابهام روبه‌رو می‌شود باید دید که موضع مقامات ایرانی در قبال این سخنان چیست و آیا دو دهه تلاش در این راه مضبوحانه بوده است یا خیر؟...../تحلیل:آفتاب


ویدیو مرتبط :
علت افتتاح نشدن خط لوله صلح بین ایران، پاکستان و هند از زبان زنگنه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را ...



 

 

 

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را جزو تحریم‌های ایران دانست

طی موضعی مداخله‌جویانه؛

آمریكا خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را جزو تحریم‌های ایران دانست


«ریچارد هالبروک» طی موضع‌گیری توجیه‌ناپذیری به اسلام‌ آباد هشدار داد که تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران ممکن است خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را نیز در بر بگیرد.

فرستاده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان طی موضع‌گیری توجیه‌ناپذیری به اسلام‌ آباد هشدار داد که تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران ممکن است خط لوله گاز ایران‌ـ‌‌پاکستان را نیز در بر بگیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری‌ فرانسه، «ریچارد هالبروک»، مشارکت شرکت‌های پاکستانی و دولت ایران در طرح انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان را مشمول تحریم‌های واشنگتن علیه تهران دانست و هشدار داد که پاکستان خود را «بیش از حد متعهد» به انجام این قرارداد نکند.

هالبروک در پاسخ به این پرسش ‌که این تحریم‌ها چگونه می‌تواند پاکستان را نیز تحت تاثیر قرار دهد، در سخنانی مداخله‌جویانه گفت: «هم اکنون قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا در حال تدوین است و پاکستان باید تا تصویب نهایی این قانون منتظر بماند.»

وی با توجه به پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان، گفت: «می‌دانیم که پاکستان برای تامین انرژی خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو است اما قوانین در حال تدوین در کنگره آمریکا ممکن است که این پروژه را نیز در بر بگیرد.»

قرارداد ساخت خط لوله و انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان هفته گذشته پس از ماه‌ها رایزنی بین دو کشور نهایی شد و قرار است با اجرایی شدن این قرارداد از ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی، روزانه ۲۱.۵ میلیون متر مکعب گاز ایران برای مدت ۲۵ سال به پاکستان صادر شود.

این طرح که «خط لوله صلح» نامگذاری شده است، قرار بود در دهه ۱۹۹۰ میلادی به اجرا در آید و گاز ایران را به پاکستان و از آنجا به هند منتقل کند اما هند از مشارکت در این پروژه خودداری کرده است...../تحلیل:ایلنا