اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلایل مجلس برای ممانعت از درآمد 40 هزار...



 

 

درآمد 40 هزار میلیاردی دولت

 

دلایل مجلس برای ممانعت از درآمد 40 هزار میلیاردی دولت از ديدگاه توكلي؛

رای به پیشنهاد رئيس جمهور به منزله بر باد رفتن آبروی مجلس بود


رييس جمهور اصرار مي‌كند كه مجلس از تمام مسير رفته بازگردد اگر مجلس بپذيرد چه اثري برآبروي قوه مقننه مي گذارد؟ نخبگان جامعه و مردم حساس به استقلال مجلس در برابر دولت چه خواهند گفت؟ با روحيه تصلب دولت چه خواهيد كرد؟

ايلنا: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نامه‌ای به بررسی دلایل مجلس برای ممانعت از درآمد 40 هزار میلیاردی دولت در اجرای هدفمند كردن یارانه ها پرداخت.
به گزارش ايلنا،متن اين نامه بدين شرح است:
روز چهارشنبه 88/12/18، پس از 68 دقیقه صحبت رییس جمهور و آقایان دکتر زارعی، نوروزی و عابدی نمایندگان تهران، شهریار و فردوس و طبس به عنوان موافق و 32 دقیقه صحبت مخالفان آقایان دکتر مصباحی مقدم، دکتر نادران و اینجانب در جلسه غیر رسمی، جلسه رسمی شد و پس از آن پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت رای نیاورد و مجلس بر مصوبه خود که کسب حداکثر 20 هزار میلیارد تومان درآمد از محل گران کردن قیمت حامل‌های انرژی ایستاد(گرچه من با همین هم موافق نبودم ولی برای هشدار به همکارانم مطلبی تهیه کردم که نیازی به توزیع آن باقی نماند) البته نامه‌اي به امضاي آقايان مصباحي، نادران و بنده در همان روز منتشر شد‏ چون در روزهای اخیر فردی که بدون صلاحیت لازم منصبی مهم را برعهده گرفته است، سخنان بی اساسی علیه تصمیم مجلس بیان داشته و سعی دارد آن را سیاسی جلوه دهد مفید دیدم خوانندگان عزیز را از نامه سه امضايي و نامه خودم مطلع سازم كه در زیر می آید:
همكاران ارجمند! نمايندگان محترم
با سلام و احترام؛
بر حسب اطلاع، عصر امروز قبل از رسمي شدن جلسه جناب آقاي رئيس جمهور در جلسه حضور و سخنراني خواهد داشت.
موضوع سخن ايشان دفاع از پيشنهاد دولت مبني بر درآمد 40 هزار ميليار تومان از هدفمند كردن يارانه‌ها در سال 89 است.
نكات ذيل در اين راستا قابل توجه است:
1/ در قانون هدفمند سازي يارانه‌ها، مجلس محترم براي سال اول پيش‌بيني ده تا بيست هزار ميليارد تومان درآمد از اصلاح قيمت‌ها را به تصويب رساند. مقصود از اين ارقام، تغيير قيمت حامل‌هاي انرژي و ساير كالاهاي يارانه‌اي در سطح قابل تحمل براي مردم است، نبايد اولين شوك اصلاح قيمتي شوك سنگيني باشد كه آثار ناشي از آن در سطح جامعه احيانا موجب توقف اجراء و عقب نشيني دولت شود. خوشبختانه زمينه ذهني مناسب در عموم مردم براي اجراي اين قانون در حال شكل‌گيري است اگر خداي نكرده اين كار درست مديريت نشود نتيجه معكوس گرفته مي‌شود.
2- تغيير مصوبه قبلي مجلس با اصرار فوق‌العاده دولت محترم پيام خوبي براي نخبگان و عامه مردم ندارد و شان و منزلت مجلس را كه در راس امور است تحت تاثير قرار مي‌دهد.
3- به نظر مي‌رسد دولت بايد با راي مجلس همراهي كند تا اولين سال اجراي قانون با تفاهم همراه باشد و موجب تنش در ميان مردم نشود. در صورتي‌كه اجراي آن با آثار منفي زيادي همراه نشود مي‌توان پس از آن با پيشنهاد دولت محترم همراهي كرد.
4- استدال مطرح شده از سوي دولت محترم براي افزايش درآمد ناشي از اصلاح قيمت‌ها اين است كه، براساس بيست هزار ميليارد تومان يارانه پرد اختي به خانوارها اندك است و اثر جبراني ندارد. متاسفانه در اين استلال يك روي سكه ديده شده است، روي ديگر سكه اين است كه پرداخت يارانه بيشتر مستلزم دريافت پول بيشتر از مردم است، كه مردم را دو برابر تحت فشار قرار مي‌دهد و آثار تورمي آن سنگين‌تر است، به علاوه، اصلاح ساختارهاي توليدي و كاهش مقدار مصرف آنها نيازمند زمان است، در سال اول چنين فرصتي براي توليد كنندگان فراهم نمي‌شود، ولي آثار افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي براي اجراي پيشنهاد دولت موجب خروج توليد كنندگان ازعرصه رقابت با توليدات خارجي و احيانا خروج از چرخه توليد و بيكار شدن خيل عظيمي از كارگران خواهد شد.
در پايان، تقاضاي ما اين است كه بر راي قبلي خود تاكيد كنيد تا سال اول اجراي قانون را كه جنبه تجربه براي اجراي آن دارد با آرامش نسبي پشت سر بگذاريم.
احمد توكلي - غلامرضا مصباحي مقدم - الياس نادران
همكاران ارجمند‏ نمايندگان محترم
سلام عليكم
حسب اطلاع، آقاي رييس جمهور بعد از ظهر امروز قبل از رسمي شدن جلسه قصد حضور وصحبت در صحن را دارد موضوع سخن نيز دفاع از پيشنهاد درآمد 40 هزار ميليارد توماني از محل گران‌تر كردن حامل‌هاي انرژي است در اين باره لازم مي‌دانيم توجه همكاران محترم را به نكات مهم زير جلب كنيم:
1-اگر دولت بخواهد 40 هزار ميليارد تومان از اين محل درآمد خالص داشته باشد بايد قيمت‌ها را چنان افزايش دهد كه 50 هزار و 300 ميليارد تومان درآمد كسب كند تا پس از كسر ماليات و عوارض انواع سوخت، درآمد خالص 40 هزار ميليارد تومان باقي بماند پس مبلغي كه مردم مجبور به پرداخت آن هستند 51 هزار و 300 ميليارد تومان است نه 40 هزار ميليارد تومان.
2- تورم ناشي از اين حد از افزايش قيمت با روش‌هاي محاسباتي مختلف بين 35 تا 59 درصد برآورد مي‌شود. وزارت اقتصاد در حين بررسي لايحه هدفمند كردن تورم ناشي از درآمد 34 هزار ميليارد توماني را 7/15 درصد گزارش مي كرد حالا كه مردم بايد 51 هزار ميليارد تومان بپردازند 9-12 درصد تورم خواهيم داست البته مقامات بانك مركزي در ملاقات با رييس جمهور براي ارايه گزارش اخيرا تورم ناشي از درآمد 20 هزار ميليارد توماني را 4/25 درصد گزارش كرده‌اند، حالا كه اصرار مي‌شود خالص درآمد 40 هزار ميليارد توماني به تصويب برسد، تورم چقدر خواهد شد؟ اين نرخ تورم اضافه بر تورم موجود است كه خودش به پيش‌بيني بانك مركزي سال آينده بيشتر خواهد بود. اگر آثار انبساطي بودن بودجه را بدان بيفزاييم، تورمي 50 تا 75 درصدي فاجعه اقتصادي سال است كه انتظارات تورمي فاجعه را شديدتر مي‌سازد.
3- افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در حدي كه بيش از 51 هزار ميليارد تومان درآمد حاصل شود هزينه‌هاي توليد را براي توليدكنندگان به شدت افزايش مي‌دهد. تنها اثر مستقيم اين گراني‌ها هزينه توليدكننده صنعتي را 2/44 درصد اضافه مي‌كند، فعالان بخش حمل و نقل بايد نزديك به نيمي از كرايه دريافتي را براي سوخت بدهد و كشاورزان نيز با اضافه هزينه شديدي روبه‌رو مي‌شوند. در وضع فعلي اكثر توليدكنندگان زير ظرفيت كار مي‌كند و از نداشتن سرمايه در گردش كافي مي‌نالند. با افزايش هزينه‌هاي توليد، به ناچار توليد را كاهش مي‌دهند و بيكاري را مي‌افزايد. با خيل كارگران بيكار شده چه خواهيم كرد؟
4- آيا پرداخت‌هاي جبراني، خنثي‌كننده آثار منفي هست؟ مردم در اين سناريو، 51 هزار ميليارد تومان پرداخت مي‌كنند تا دولت 40 هزار ميليارد تومان به دست آورد. 50 درصد مبلغ 40 هزار ميلياردي يعني 20 هزار ميليارد تومان صرف جبران فشار بر خانوارها مي‌شود، حتي اگر اين پرداخت جبراني درست پرداخت شود و خيل كثير معترضان به اشتباه و تبعيض پيدا نشود، چه مقدار از فشار تورمي مذكور جبران مي‌شود؟ توزيع 12 هزار ميليارد تومان سهم بخش توليد چقدر جلوي ركود و بيكاري را خواهد گرفت؟ چقدر اين باز توزيع‌ها هدفمند و سالم انجام مي‌شود؟
5- آثار سياسي قبول اين پيشنهاد دولت نيز بسيار در خور توجه است. يكبار ديگر به سير ماجرا فكر بفرماييد؛ سه ماه بعد از تشكيل كميسيون ويژه، دولت دست از مقاومت بر مي‌دارد و حاضر مي‌شود لايحه هدفمند كردن را به مجلس تقديم كند. 9 ماه تلاش همكاران در كميسيون و تعامل با دولت، منجر به اين شد كه كميسيون پيشنهاد شوك‌آور دولت را كه مبني بر كسب درآمد، 34 هزار ميليارد توماني از گران كردن بود، نپذيرفت و 10 تا 20 هزار ميليارد تومان را تصويب كرد. در صحن علني ضمن رسيدگي به گزارش كميسيون، رئيس‌جمهور به مجلس آمد و با اصرار خواست كه مجلس لايحه دولت را در بست بپذيرد. مجلس در اين مورد زير بار نرفت گرچه در برخي موارد همكاري نشان داد. سرانجام لايحه تبديل به قانون شد و قانون هدفمندسازي در آبان 88 به دولت ابلاغ شد. در بهمن ماه گويي كه هيچ الزامي قانوني به وجود نيامده است دولت پيشنهاد 40 هزار ميليارد را داد كميسيون تلفيق آن را نپذيرفت و همان 20 هزار ميليارد تومان را تثبت كرد حالا رييس جمهور اصرار مي‌كند كه مجلس از تمام مسير رفته بازگردد اگر مجلس بپذيرد چه اثري برآبروي قوه مقننه مي گذارد؟ نخبگان جامعه و مردم حساس به استقلال مجلس در برابر دولت چه خواهند گفت؟ با روحيه تصلب دولت چه خواهيد كرد؟ آبروي قانون به آبروي مجلس بستگي ندارد؟
خلاصه خيرخواهانه به شما همكاران عزيز عرض مي كنيم كه در دفاع از مصالح ملك و ملت به پيشنهاد احتمالي بازگشت به لايحه در اين زمينه راي ندهيد.


ویدیو مرتبط :
درآمد 37 هزار میلیارد تومانی از مالیات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داعش: درآمد نفتی ماهانه 40 میلیون دلار / حقوق ماهانه هزار دلار به اعضای مسلح



اخبار,اخباربین الملل, داعش

داعش بعد از سیطره بر شهر موصل عراق در خرداد سال گذشته، توانست 500 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار پول نقد به دست آورد.

 آمریکا اعلام کرد داعش ماهاه 40 میلیون دلار از فروش نفت درآمد دارد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری روسی ریانووستی، دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت : گروه داعش ماهانه از محل فروش نفت مناطق تحت کنترل خود 40 میلیون دلار درآمد کسب می کند

" دانیل گلایزر" در همایشی در ایالت کولوردادوی آمریکا اضافه کرد: بعد از کشن ابوسیاف  از فرماندهان داعش در بخش فروش نفت و گاز در شرق سوریه ، گنجی از اطلاعات درباره این گروه به دست آمد.

 

ابوسیاف که به وزیر نفت داعش مشهور بود در ماه می گذشته در حمله نیروهای ویژه ارتش آمریکا به خاک سوریه، کشته شد اما همسرش بازداشت شد.

معاون وزیر خزانه داری آمریکا ادامه داد: اعضای مسلح داعش ماهانه هزار دلار حقوق دریافت می کنند.

این مقام ارشد اقتصادی دولت آمریکا توضیح داد: گروه دولت اسلامی (داعش) بعد از سیطره بر شهر موصل عراق در خرداد سال گذشته، توانست 500 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار پول نقد به دست آورد.

به نظر می رسد این مبلغ پول در بانک های موصل و شعبه بانک مرکزی عراق در این شهر وجود داشته است.

گروه مسلح دولت اسلامی معروف به داعش هم اکنون یک سوم عراق و نصف خاک سوریه را در دست دارد. تعداد زیادی از چاه های نفت در مناطق تحت کنترل داعش قرار دارند.

 

 اخبار  بین الملل  - عصر  ایران