اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلایل عمده سرانه پایین مطالعه در ایران


یک پژوهشگر و کتابدار پیشکسوت با اشاره به نقش انکارناپذیر مطالعه در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، گرانی کتاب و وجود شبکه‌های مجازی را از عمده دلایل سرانه پایین مطالعه در جامعه ایرانی دانست.

خبرگزاری ایسنا: یک پژوهشگر و کتابدار پیشکسوت با اشاره به نقش انکارناپذیر مطالعه در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، گرانی کتاب و وجود شبکه‌های مجازی را از عمده دلایل سرانه پایین مطالعه در جامعه ایرانی دانست.

حسین مسرت یکی از ابزارهای مهم در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه را داشتن دانش، بینش و فرهنگ خواند و گفت: یکی از عمده روش‌های افزایش دانش و فرهنگ مردم جوامع نیز مطالعه و کتاب‌خوانی است.

وی تاکید کرد: البته هرچند امروزه این ارتقا از طریق دیگر رسانه‌های مجازی و غیرمجازی نیز میسر می‌شود ولی باز هم نقش کتاب در این رابطه انکارناپذیر است.

مسرت با اشاره به این که پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان دلایل زیادی دارد، اظهار کرد: گرانی کتاب یکی از دلایل سرانه پایین مطالعه است به نحوی که نه تنها افراد جامعه رغبت کمتری برای خرید کتاب پیدا می‌کنند بلکه حتی بسیاری از کتابخانه‌ها نیز در تامین کتاب‌های روز دچار مشکل می‌شوند.

او افزود: همین عامل باعث شده است که نهاد کتابخانه‌ها که قبلاً به طور سالانه اقدام به ارسال عناوین زیادی کتاب جدید به کتابخانه‌های زیرمجموعه خود می‌کرد، از چند سال پیش تاکنون عناوین جدید را نفرستد و همین می‌تواند در کاهش رجوع مردم به کتابخانه‌ها دخیل باشد.

این پژوهشگر فرهنگی در ادامه وجود شبکه‌های مجازی را یکی دیگر از عوامل موثر در پایین بودن سرانه مطالعه ذکر و در این رابطه خاطرنشان کرد: شبکه‌های مجازی به نوعی باعث دور شدن و فاصله گرفتن افراد از مطالعه شده‌اند به نحوی که وفور این شبکه‌ها و در اختیار گذاشتن متون‌ کتاب‌ها و اطلاعات دیگری همچون اطلاعات ادبی، فرهنگی، هنری و غیره باعث شده که اقبال به کتاب در بین مردم کمتر شود.

وی گفت: قاعدتاً رفتار برخلاف این عوامل منجر به استقبال مردم از کتاب و مطالعه خواهد شد؛ به عبارتی عرضه ارزان‌قیمت کتاب به وی‍ژه با ارائه تخفیف در قالب نمایشگاه‌ها و تجهیز کتابخانه‌ها با کتاب‌های روز می‌تواند باعث افزایش مطالعه شود.

مسرت معتقد است که معلمان نقش موثری در تشویق دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی دارند به این صورت که توجه دانش‌آموزان به معلمان خود باعث می‌شود که کتاب معرفی‌شده از سوی معلمشان را جست‌وجو و مطالعه کنند.

این کتابدار نمونه استان یزد در عین حال ابراز کرد: البته این در حالی است که براساس نتایج تحقیقات، در حال حاضر نزدیکترین محل مراجعه دانش‌آموزان برای دریافت اطلاعات، اینترنت است چرا که به راحتی با جست‌وجو در اینترنت می‌توانند تحقیقات خود را سامان ‌بخشند و نیاز است که راه‌های دسترسی دانش‎‎آموزان و البته عامه‌ مردم به کتاب نیز به سهلی اینترنت شود.


ویدیو مرتبط :
سرانه ی پایین مطالعه در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرانه کار مفید در ایران پایین تر از افغانستان!


سرانه مفید كار در ایران سالانه 800 ساعت است، در حالی كه این میزان در ژاپن 2420 ساعت و در كره‌جنوبی 1900 ساعت است.

ایرنا: سرانه مفید كار در ایران سالانه 800 ساعت است، در حالی كه این میزان در ژاپن 2420 ساعت و در كره‌جنوبی 1900 ساعت است.براساس چكیده نتایج طرح آمارگیری نیروی كار در سال 90 كه از سوی مركز آمار ایران انتشار یافته است، همچنین این میزان در چین 1420 ساعت، آمریكا 1360 ساعت، تركیه 1330 ساعت، پاكستان یكهزار و 100 ساعت، افغانستان 950 ساعت، آلمان 1700 ساعت، كویت 600 ساعت و عربستان 720 ساعت است.براساس این گزارش متوسط كار روزانه در بخش دولتی در ایران 4/1 ساعت و در بخش خصوصی 6/2 ساعت است. در همین زمینه، یك عضو شورای پژوهشی پژوهشكده اقتصاد گفت: این در حالی است كه 2/40 درصد نیروی كار كشور، 49 ساعت و بیشتر از ساعات معمول كار می‌كنند كه به تفكیك جنسیت این نرخ برای مردان 6/44 درصد و برای زنان 4/15 درصد است. «كامران صداقت» افزود: بالا بودن ساعات كار در ایران در حالی است كه كار مفید در كشور نسبت به سایر كشورها (براساس آمارهای بالا) اندك است.

وی تصریح كرد: پیش‌بینی می‌شود كره‌جنوبی تا سال 2020 رتبه نخست ساعات كار را در جهان به خود تخصیص دهد. این كشور به دلیل تركیب جنسیتی مناسب و همچنین شتابی كه در توسعه در پیش گرفته است می‌تواند به این مقام دست یابد.

بی‌تردید بالا بودن ساعت كار در صورتی كه بهره‌وری پایین در بر داشته باشد چیزی به جز استهلاك جسم و جان نیست و این در حالی است كه نه تنها افزایش ساعات كار، تاثیری در بهبود اقتصاد ندارد بلكه تبعات دیگری به دلیل دوری افراد از خانه و فراغت ایجاد می‌كند.

همچنین سهم شاغلان 15 ساله و بیشتر با ساعت كار معمول 49 ساعت و بیشتر در مناطق شهری 8/41 درصد و در مناطق روستایی كشور 3/36 درصد است. هم‌اكنون میزان بهره‌وری در ایران بسیار اندك است. بی‌تردید افزایش نرخ بهره‌وری با افزایش ساعات كار حاصل نمی‌شود زیرا با توجه به اینكه 40 درصد شاغلان كشور 49 ساعت و بیشتر كار می‌كنند می‌توانستیم نرخ بهره‌وری را به میزان مطلوبی افزایش دهیم.