اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلایل تغییر سقف وام مسکن مهر



اخبار,اخباراقتصادی,ساخت مسکن

 

  اخبار اقتصادی  -  دلایل تغییر سقف وام مسکن مهر

 مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به تشریح جزئیات جلسه شورای پول و اعتبار در مورد تغییرات وام مسکن پرداخت.

وی با بیان اینکه در طول دولت یازدهم بیشترین وقت کارشناسی بخش اعتبارات بانک مرکزی مربوط به بخش مسکن بوده است، گفت: در این مورد سه رویکرد را پیگیری کدیم: اول تکمیل طرح نیمه تمام مسکن مهر که حدود 500 هزار واحد برآورد شد. دوم بازسازی بافت فرسوده و استفاده افراد با درآمد پایین از ساخت بافت‌های فرسوده و سومین مورد ایجاد تحرک در بخش مسکن و رونق آن بود که گزارش‌های کلی را به شورای پول و اعتبار ارائه کردیم.


میرمحمد صادقی اولین مصوبه شورای پول و اعتبار را در رابطه با افزایش وام ساخت مسکن تا 30 میلیون تومان عنوان کرد و توضیح داد: پیش‌تر تسهیلات ساخت مسکن در قالب صندوق پس‌انداز، به‌گونه‌ای بود که در زمان مشارکت برای ساخت حدود 30 میلیون تومان وام در نظر گرفته می‌شد که این دوره دو تا سه ساله بود، اما بعد از آنکه دوره اقساطی شروع می‌شد باید فاصله بین وام 25 میلیونی تا سقف 30 میلیون تومان از سوی متقاضی به یکباره پرداخت می‌شد، اما ما در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار تصمیم گرفتیم که وام را به 30 میلیون افزایش دهیم تا دیگر دریافت‌کننده ناچار نباشد فاصله پنج میلیون تومانی را نقدا بپردازد. در این حالت سود این تسهیلات نیز به همراه 30 میلیون تومان سرشکن و تقسیط خواهد شد.

 توافق برای افزایش تسهیلات 500 هزار واحد مسکن مهر
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه به توضیح دیگر مصوبات شورای پول و اعتبار پرداخت و گفت: وزارت مسکن و شهرسازی تصمیم دارد تا پایان سال 1394 بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر را به اتمام برساند. وی گفت: این در حالی است که با وام 25 میلیونی چندان امکان چنین موضوعی وجود ندارد. از این‌رو تصمیم گرفتیم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر با توجه به اولویت پیشرفت فیزیکی آنها سقف وام را از 25 تا 30 میلیون تومان افزایش دهیم. وی یادآور شد: از حدود 800 هزار واحد مسکن مهر نزدیک به 500 هزار مورد برای افزایش این وام مورد توافق بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که امیدواریم تا پایان سال 1394 به اتمام برسد.


میرمحمد صادقی با بیان اینکه تامین مالی افزایش سقف وام مسکن از طریق وصولی‌های بانک‌ها انجام می‌شود، گفت: در افزایش سقف تسهیلات شرط اصلی ممنوعیت اضافه برداشت از بانک مرکزی بود؛ بنابراین هیچ تزریقی از منابع بانک مرکزی صورت نخواهد گرفت.


وی درخصوص ضمانت چنین شرطی در آینده گفت: بانک مرکزی در دو ماه گذشته فعالیت بانک مسکن را رصد کرده است. این رصد نشان داد با توجه به وصولی 1800 میلیارد تومانی سالانه از محل بازپرداخت مسکن مهر، بانک هیچ کمبود اعتباری در اجرای مصوبه افزایش سقف وام ندارد.


وی گفت: در دو ماه گذشته بانک مسکن مازاد منابع داشته و حتی در بازار بین بانکی فعال بوده و منابع خود را در اختیار دیگر بانک‌ها قرار داده است. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: بنابراین پیش‌بینی ما این است که بانک مسکن به‌دلیل اجرای سقف افزایش تسهیلات با کمبود منابع روبه‌رو نشود.

 پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده از هفته آینده
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به تصویب مصوبه هیات وزیران در رابطه با بافت‌های فرسوده شهری در شورای پول و اعتبار گفت: در حالی هیات وزیران مصوب کرد تا سقف 30 میلیون تومان برای شهرهای کمتر از 200 هزار نفر جمعیت، 40 میلیون برای بالای 200 هزار نفر و 50 میلیون تومان برای کلان‌شهرها در بافت‌های فرسوده تسهیلات پرداخت شود که ما نیز در شورای پول و اعتبار مصوب کردیم.


 وی توضیح داد: بنابراین مصوبه و با توجه به اینکه توافق شده که حدود یک میلیون و 800 هزار سهمیه در طول 6 سال و سالانه 300 هزار مورد تسهیلات بپردازیم، ما نیز برای امسال 300 هزار سهمیه را تصویب و تا فردا به بانک‌ها ابلاغ شده و از هفته آینده قابل اجراست.


وی گفت: برای ساکنان بافت‌های فرسوده که در قالب این طرح اقدام به نوسازی محل اسکان خود کنند وام ودیعه در نظر گرفته شده است.


رقم وام ودیعه که در قالب عقد جعاله پرداخت می‌شود برای شهرهای کوچک حدود 10 میلیون، برای شهرهای تا 200 هزار نفر 15 میلیون تومان و برای کلان‌شهرها 20 میلیون تومان تعیین شده است. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی آخرین جزئیات مصوبه شورای پول و اعتبار درباره‌ وام مسکن، وام خودرو، کالا و وام ازدواج را تشریح کرد. علی‌اصغر میرمحمد صادقی درباره اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر قرار گرفتن وام مسکن 80 میلیونی در دستور کار شورای پول و اعتبار گفت: هنوز چنین طرحی به اداره اعتبارات بانک مرکزی ارائه نشده است.

 

وی توضیح داد: باید هر طرحی که از سوی سازمان یا نهادی پیشنهاد می‌شود ابتدا در حوزه کارشناسی و بررسی اداره اعتبارات قرار گرفته و سپس به تایید رئیس‌کل بانک مرکزی برسد. آن‌گاه در دستور شورای پول و اعتبار قرار می‌گیرد. این در حالی است که ما هنوز هیچ درخواستی را دریافت نکرده‌ایم. وی تاکید کرد: اما در صورتی که وام مسکن 80 میلیونی با دستور رئیس‌کل بانک مرکزی باشد می‌تواند به‌صورت مستقیم و قبل از طرح در اداره اعتبارات در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گیرد.

 وام خودرو به‌زودی در دستور کار شورای پول و اعتبار
وی درباره آخرین تصمیم بانک مرکزی برای وام خودرو گفت: این موضوع پیش‌تر مورد بررسی در اداره اعتبارات قرار گرفت و حتی در دستور شورای پول و اعتبار بود؛ اما رئیس‌کل بانک مرکزی در این مورد به درستی نظراتی داشتند.بنابراین طرح به بخش اعتباری بازگردانده شد تا موارد مورد توجه اصلاح شود؛ بنابراین به‌زودی طرح افزایش وام خودرو به رئیس‌کل بانک ارائه خواهد شد تا در صورت صلاحدید برای بررسی و تایید نهایی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گیرد.


میرمحمد صادقی در مورد میزان افزایش وام خودرو بدون اعلام رقمی ابراز امیدواری کرد: رقم مصوب در مقایسه با رقم کنونی دو برابر افزایش یابد. در حال حاضر وام خودرو 7 میلیون تومان تعیین شده است و پیش‌بینی می‌شود تا رقم 15 میلیون تومان افزایش یابد.  به گفته وی افزایش سقف تسهیلات خرید کالا نیز در حال بررسی است.

 560 هزار نفر در صف وام ازدواج
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه به آخرین آمار ازدواج پرداخت و تاکید کرد که بانک مرکزی برای افزایش سقف وام ازدواج از سه به پنج میلیون هیچ برنامه‌ای ندارد.


 وی با بیان اینکه هر ساله یک میلیون نفر به صف وام ازدواج اضافه می‌شوند، گفت: برای امسال حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در صف وام ازدواج بودند که ما حدود یک میلیون نفر را پرداخته‌ایم که تا 15 دی ماه آمار منتظران در صف وام ازدواج به 560 هزار نفر کاهش یافته‌ است.


 میرمحمد صادقی تاکید کرد: بخش زیادی از کسانی که منتظر دریافت وام ازدواج بودند حتی مربوط به سال 1391 نیز می‌شدند که ما توانستیم با تسهیل روند پرداخت این تسهیلات در حال حاضر به موقعیتی برسیم که فقط 146 هزار نفر مربوط به سال‌های گذشته در صف دریافت این تسهیلات باشند. وی یادآور شد: تعداد بانک‌های پرداخت‌کننده وام ازدواج در سال جاری از 12 مورد به 22 مورد افزایش یافتند.

 

این مقام مسوول در تشریح تسهیلات پرداختی بانک‌ها گفت: 8/206 هزار میلیارد تومان در این مدت پرداخت شده که 80 درصد تسهیلات هدف را عملیاتی کرده بودیم و تا پایان سال به 280 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. به گفته وی رقم پرداختی در مقایسه با دوره مشابه 35 درصد رشد کرده است و از حدود 207 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی 60 درصد به سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

 

این مدیر بانک مرکزی گفت: در بخش سرمایه در گردش نیز عمده تسهیلات به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است. وی ابراز امیدواری کرد با فیلتر کردن مشتریان از طریق اعتبارسنجی، رتبه‌بندی اعتباری، نداشتن بدهی معوق و ... زمینه برای پرداخت بهینه تسهیلات فراهم‌تر شود. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص تسهیلات پرداختی در حوزه حوادث غیرمترقبه اعلام کرد که 7 هزار و 754 میلیارد ریال به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بابت حوادث متفرقه با نرخ سود 4 درصد در روستاها و 5 درصد در شهرها اختصاص داده‌ایم.

  اخبار اقتصادی  - دنیای  اقتصاد


ویدیو مرتبط :
افزایش سقف وام مسکن مهر و بازسازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش سقف وام مسکن مهر/تغییر بازار مسکن در کوتاه مدت



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش سقف وام مسکن مهر

 

اخبار اقتصادی - رایزنی‌ها برای افزایش سقف وام مسکن مهر آغاز شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مناسب‌ترین راه برای سرعت دادن و اتمام مسکن مهر متقاعد کردن شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن مهر است، گفت: گفت‌وگو و رایزنی‌ها برای افزایش سقف وام مسکن مهر آغاز شد.

سید محمد پژمان در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا امسال نیز پیگیر افزایش سقف وام مسکن مهر هستید تا روند ساخت و ساز سرعت بیشتری بگیرد، افزود: عقب افتادگی مسکن مهر و چالشی که بین قیمت تمام شده مسکن و توانایی مردم هست، آنرا باید به گونه‌ای حل کرد و شاید هم مناسب‌ترین راه سرعت دادن به ساخت مسکن مهر این است که بتوانیم شورای پول و اعتبار را متقاعد کنیم سقف وام مسکن مهر را افزایش دهد.

*برنامه‌ای که برای آینده داریم به طور جدی نیازمند تامین منابع بانکی است

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: به هرحال سال گذشته هم تلاش شد که سقف وام مسکن مهر افزایش یابد ولی اتفاقی نیفتاد. امسال می‌خواهیم بسته‌هایی را به پیشنهاد بدهیم و گفت‌وگوهای مناسبی با حوزه اقتصادی دولت در جریان است.

پژمان افزود: یک بخشی از گفت‌و‌گو ها معطوف به وضع موجود و یک بخشی هم منوط به برنامه‌های آینده است و اتفاقاً برنامه‌ای که برای آینده داریم به طور جدی نیازمند تامین منابع بانکی است.

پژمان گفت: تولید مسکن برای اقشار محروم و متوسط جامعه بدون داشتن تسهیلات بانکی در حال حاضر غیر قابل تصور است، بنابراین گفت‌وگوهای جدیدی که امسال آغاز شده حتماً اثربخش خواهد بود.

وی تاکید کرد: در این گفت و گوها ما یک تصویری از اوضاع و احوال به شورای پول و اعتبار ارائه می‌کنیم بنابراین طبیعتاً منطقی این است که آن بخش از واحدهایی که آغاز شده و نیمه کاره است و مردم هم منابع شان درگیر است و قادر نیستند تامین منابع کنند تا واحدهای خود را به بهره‌برداری برسانند، سقف وام مسکن‌شان افزایش یابد.

پژمان گفت:ما اگر دنبال رونق بخش مسکن هستیم حداقل موانع موجود را از این واحد مسکونی در جریان برداریم و متعاقب آن برای واحدهای جدید حتماً این بحث را دنبال می‌کنیم ولی فعلاً که هیچ نشانه‌ای از افزایش سقف وام نیست.

*بازنگری روی اعداد و ارقام قیمت تمام شده مسکن مهر داشته باشیم

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد جدید باز هم افزایش سقف 5 میلیون تومانی است، گفت: باید این بحث را مجدداً بازنگری کرد چون نمی‌دانیم بحث مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چقدر بر روی هزینه‌ها و قیمت تمام شده مسکن تاثیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما مطمئناً بعد از مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باید یک بازنگری روی اعداد و ارقام قیمت تمام شده مسکن داشته باشیم ولی به هر صورت کلیت آن ، این است که ما برای رونق بخشیدن به بخش مهم اقتصاد حتماً یک نگاه با اولویت به وضع موجود و موانع واحدهای نیمه تمام  مسکن مهر در دست ساخت خواهیم داشت.


----------------------------------------------


اخبار اقتصادی - در کوتاه مدت بازار مسکن تغییر محسوسی نخواهد داشت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه علیرغم اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت ها در بازار مسکن ثابت مانده است، گفت: در کوتاه مدت بازار مسکن تغییر محسوسی نخواهد داشت.

به گزارش مهر، حسام عقبایی با اشاره به اینکه مسکن در دوران تورم بیشترین ارزش افزوده را خواهد داشت، گفت: اقتصاد کشورمان در حال حاضر دوران رکود را سپری می‌کند و یکی از اثرات تداوم رکود در بلندمدت، افت بخش عرضه است. از سوی دیگر نیز قیمت مسکن در کشور تابع قیمت حامل‌های انرژی است.

وی افزود: هرچند که قیمت حامل های انرژی هم افزایش یافته است ولی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در کوتاه مدت افزایش قیمتی را در بازار مسکن نخواهیم داشت و در حال حاضر بازار مسکن با ثبات قیمت پیش می‌رود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: قرار است مسکن اجتماعی دولت هم رونمایی شود که اگر در فصل بهار رونمایی و اجرایی شود و قابلیت‌های خوبی برای کنترل بازار مسکن داشته باشد می‌توان به آینده امیدوار بود.

وی با اشاره به تحولات اقتصادی کشور، اظهار داشت: با توجه به ریزش‌ها در بازار بورس و ثبات قیمت در بازار سکه و ارز انتظار می‌رود در ماه آینده حجم معاملات افزایش یابد و بازار مسکن رونق نسبی پیدا کند اما باید تاکید کنم که فرایند خرید مسکن از تصمیم به خرید تا پیدا کردن ملک مورد نظر و ثبت معاملات نهایی در دفاتر اسناد رسمی گاهی تا سه ماه طول می‌کشد.
اخبار اقتصادی - فارس,مهر