اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلایل تاخیر هواپیماهای ایرانی کشف شد


معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از تلاش برای تدوین آیین نامه ای جدید برای جریمه شرکت هایی که پروازهایشان با تاخیر روبه رو می شود ،خبر داد و گفت که ایمنی پرواز اولویت و سرلوحه سازمان هواپیمایی کشور است و یکی از دلایل تاخیر پرواز ، نقص فنی هواپیماها بوده که مربوط به شرکت های هواپیمایی است.

خبرگزاری ایرنا: معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از تلاش برای تدوین آیین نامه ای جدید برای جریمه شرکت هایی که پروازهایشان با تاخیر روبه رو می شود ،خبر داد و گفت که ایمنی پرواز اولویت و سرلوحه سازمان هواپیمایی کشور است و یکی از دلایل تاخیر پرواز ، نقص فنی هواپیماها بوده که مربوط به شرکت های هواپیمایی است.

محمد خداکرمی شامگاه سه شنبه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: ما شرکت های هواپیمایی را داریم که متولی جابجایی مسافران هستند. همچنین شرکت فرودگاه های کشور نیز متولی فرودگاه های کشور بوده و فرودگاه ها در اجاره آنها است.

به گفته معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، نقص فنی، زمین گیر شدن هواپیما و کنترل های دوره ای از جمله اشکالاتی است که به شرکت های هواپیمایی باز می گردد.

خدا کرمی اظهار کرد: دلیل دوم تاخیر پروازها، آب و هوا است که در نیمه دوم هر سال این مساله افزایش می یابد.

وی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی تلاش می کنند، هواپیماهای خود را برای زمان اوج جابجایی آماده کنند و ببیشترین هواپیماهای سر خط سفر برای زمان اوج سفر آماده می شود. در تابستان و بعد از ماه مبارک رمضان تقاضای سفر افزایش می یابد و تاخیر ها نیز به همین نسبت افزوده می شود.

معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: از نظر سازمان جهانی هواپیمایی، فرودگاه ها گلوگاه پرواز هستند. فرودگاه را نمی توان به راحتی توسعه داد و در آنها باند فرود و پرواز زد. همچنین بازرسی مسافران، محل پارک هواپیماها و محل دسترسی پارکینگ ظرفیت یک فرودگاه را می سازد.

خداکرمی تاکید کرد: نباید دنبال مقصر تاخیر پروازها بگردیم بلکه باید به دنبال چاره و مدیریت باشیم.

وی اظهار کرد: عمده فرودگاه ها از سوی شرکت فرودگاه های کشور اداره می شود و سازمان فرودگاه های کشور روی این شرکت ها و شرکت های هواپیمایی نظارت دارد.

معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: موضوع عرضه و تقاضا در تاخیرات مهم است. با توجه به وسعت کشور، جمعیت، دانش آموختگی فرهنگ سفر و وضع اقتصادی کشور باید مشخص کنیم به چه تعداد هواپیما نیاز داریم.

خداکرمی درباره آیین نامه حقوق مسافر گفت: پیشتر دستور العمل رفتار شرکت های هواپیمایی در زمان تاخیر توسط سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و به شرکت ها ابلاغ شده است.

وی توضیح داد: آیین نامه جدیدتر در این باره نسبت به دستور العمل موجود، توسعه یافته تر است که بر اساس آن جرایمی برای شرکت ها در نظر و در پنج جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در مورد تاخیر، موارد را رصد و برخورد می کنیم. یکی از حالت های تاخیر، تاخیرات انعکاسی است و شرکت های هواپیمایی برای حداکثر خدمت رسانی، متناسب با ناوگان برنامه ریزی می کنند.

*پرواز های نوروزی

خداکرمی درباره پروازهای نوروزی نیز اظهار کرد: با توجه به ناوگان و سایر امکانات و توسعه فرودگاه ها، مدیریت ها را باید برای این ایام بهینه کنیم.

وی یادآور شد: در ایام نوروز، سفرهای اداری، تجاری - بازرگانی وجود ندارد و ظرفیت این سفرها به خانواده ها اختصاص داده می شود. علاوه بر پروازهای برنامه ای که در طی سال وجود دارد، در ایام نوروز مجوز برای پروازهای فوق العاده صادر می شود.

معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: سازمان در سه سطح نظارت برشرکت های هواپیمایی برای تاخیرات، مدیران فرودگاه ها و ایجاد کشیک برای برقراری نظم در ایام نوروز فعالیت خواهد کرد.

* آسیب شناسی تاخیر پرواز


مقصود اسعدی سامانی دبیر اتحادیه شرکت های هواپیمایی نیز در ارتباطی تلفنی با این برنامه افزود: موضوع تاخیر در پروازها باید آسیب شناسی شود. تاخیر در شرکت های هواپیمایی به دلیل عوامل درون سازمانی از جمله مسائل سازمان های هواپیمایی و عوامل برون سازمانی است که این عوامل ارتباطی با شرکت های هواپیمایی ندارد و عملکرد برخی سازمان ها و نهاد ها در این امر اثرگذار است.

وی یادآور شد: در بررسی عوامل درونی، عمده تاخیرها به دلیل نقص فنی هواپیماها است. با توجه به مشکلات صنعت هواپیمایی و فرسودگی ناوگان، به دلیل کمبود قطعات و نقص فنی شاهد تاخیر در پروازها هستیم.

دبیر اتحادیه شرکت های هواپیمایی اظهار کرد: در دنیا، موسسات مالی و پولی با سرمایه گذاری، اقدام به خرید هواپیما کرده و هواپیما را در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار می دهند.

اسعدی سامانی توضیح داد: در کشورمان به دلیل کمبود نقدینگی، شرکت های هواپیمایی با سرمایه گذاری شخصی نمی توانند هواپیما تهیه کنند. شرکت های هواپیمایی نتوانسته اند از امکانات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مقررات صندوق توسعه ملی اجازه نداده هیچ کدام از شرکت های هواپیمایی از امکانات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

دبیر اتحادیه شرکت های هواپیمایی در باره اینکه اگر صندوق توسعه ملی نداشتیم باز هم شرکت های هواپیمایی باید در انتظار حمایت های این صندوق می ماندند، اظهار کرد: در کشور های دیگر هم دولت ها به شرکت های هواپیمایی کمک می کنند. آمار مستندی وجود دارد که می گوید شرکت های هواپیمایی در همه کشورها از تسهیلات دولت استفاده می کنند.

وی گفت: بیش از 90 درصد تاخیر های شرکت های هواپیمایی خارج از اراده این شرکت ها است. شرکت های هواپیمایی به عنوان بنگاه های اقتصادی به دنبال جلب رضایت مسافران و ایمنی آنان هستند از اینرو راضی به تاخیر برای پروازها و معطلی مسافران نبوده و این امر به آنها ضرر می رساند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی هزینه های زیادی بابت این تاخیر ها پرداخت می کنند ادامه داد: بحث تاخیر منحصر به کشور ما نیست در کشورهای دیگر دنیا نیز این تاخیر وجود دارد. امروز در اروپا 356 پرواز باطل و 1040 پرواز نیز تاخیر داشته است.

وی درباره اینکه بررسی تاخیر ها باید متناسب با تعداد پروازها باشد، یادآور شد: قوانین بین المللی بر قوانین هواپیمایی کشورمان حاکم است و بر اساس این قوانین عمل می شود. ما درخواست کردیم بر اساس قوانین بین المللی، دستور العمل حقوق مسافران را تبیین کنند.

دبیر اتحادیه شرکت های هواپیمایی اظهار کرد: بخش عمده ای از تاخیرات انعکاسی است و هواپیما به دلیل شرایط آب و هوایی، با تاخیر در پرواز به چند استان روبه رو می شود و آب و هوا نقشی تعیین کننده در این نوع پروازها را دارد.

اسعدی سامانی توضیح داد: در این شرایط شرکت هواپیمایی دچار خسارت شده و اگر قرار باشد به جریمه ای نیز برای این شرکت ها در نظر گرفته شود، صحیح نیست.


ویدیو مرتبط :
دلایل تاخیر تکمیل مسکن مهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل افت موسیقی ایرانی در گفتگو با ساکت




دلایل افت موسیقی ایرانی در گفتگو با کیوان ساکت

 

مهرجویی با فیلم سنتوری ضربه ی مهلکی به بدنه ی موسیقی کشور زد، کجا اساتید موسیقی ما اعتیاد داشتند؟



▪ قبول دارید بعد از انقلاب مخصوصا در دهه اخیر موسیقی ایرانی افت کرده؟ علت را در چه می دانید؟



بلی، این افت یک واقعیتی است که نمی شود انکار کرد ولی موسیقی مانند صنعت و تکنولوژی نیست که هر روز نسبت به روز گذشته گامی به جلو برداشته شود، بلکه چون ارتباط مستقیمی با روحیات و زوایای پنهان روحی هنرمند دارد در یک دوره اوج می گیرد و در یک دوره ساکن می شود و در یک دوره ممکن است حتی افول کند بنابراین، این یک چیز غیر طبیعی نیست که در یک دوره ای موسیقی مثل امروز افت کند، چون جامعه به نظر من از همه لحاظ بخصوص از لحاظ فرهنگی و معرفتی و از لحاظ اجتماعی در حال نزول است، طبیعتا موسیقی هم که یک جزو و پدیده ای از این جامعه است نمی تواند جدا از فضای اجتماع باشد، صرفنظر از یکسری آثار هنری که همچنان نگاه به بالا و افق های دور دست دارند اغلب آثاری که تولید می شود ممکن است در یک دوره ای آثاری باشد که از کیفیت هنری بالایی برخوردار نباشد، امروزه هم من گمان می کنم در یک چنین روزگاری به سر می بریم.



▪ اگر ما دوره های موسیقی پاپی را که از اول انقلاب به صحنه آمد بررسی کنیم می بینیم که سطح هنری آثار پاپ هم رفته رفته پایین آمد، اگر دقت کنیم می بینیم که از آن موج اول پاپی که یک عده خواننده برای اولین بار بعد از اتقلاب بوجود آوردند تا برسیم به خوانند های موسیقی زیرزمینی که بعد از چند سال توانستند مجوز بگیرند و بعد از آن برسیم به این موسیقی رپ مبتذل زیر زمینی، می بینیم که روز به روز سطح شنیداری مردم به شدت افول کرده است و کسی هم در این بین نیست به فکر باشد.



ـ این مسئله دلایل زیادی دارد ولی اصلی ترین مقصر این قضیه صدا و سیما است، در گذشته مهمترین نهاد ترویج موسیقی با ارزش های هنری بالا سازمان صدا و سیما بوده اما امروزه تنها چیزی که مهم نیست ارزش های هنری نهفته در موسیقی است، البته این تخریب ارزشی، دیگر حوزه های فرهنگی را بی نصیب نگذاشته است، آن هم دلیلش این است که کسانی که تهیه کننده هستند و همچنین مسئولین موسیقی صدا و سیما دارای کمترین شناخت به موسیقی هستند و فقط با یک ذوق بسیار عامیانه به موسیقی نگاه می کنند.



در یک جایی استاد شجریان گفتند که بعضی از تهیه کنندگان صدا و سیما می گویند که مردم هستند که آنطور موسیقی سطح پایین می خواهند، آقای شجریان پاسخ بسیار زیبایی دادند، گفتند شما به مردم موسیقی خوب داده اید و شناسانده اید که آنها بگویند ما موسیقی خوب نمی خواهیم و موسیقی بد می خواهیم!؟


▪ خب دلایل افت کیفی موسیقی زیاد است، ولی یک دلیلی که من به آن اعتقاد دارم این است که خود هنرمندان ما هم دیگر مثل دهه های پیش اعتقاد به کارشان و هنرشان ندارند، البته شاید این هم بخاطر شرایط فرهنگی باشد، مثلا دیگر کسی پیدا نمی شود آن شور و حال هنرمندی مثل استاد صبا یا دیگران را داشته باشد و کلا فضای فکری و روحی هنرمندان عوض شده است.

ـ اصلا حرف های امروز حرف دیگری شده است، داستان امروز داستان دیگری است، همه چیز فرق کرده، هنرمند امروز یا خسته و بی انگیزه و دلپژمرده شده یا هنرمندی است که سفارشی کار می کند، که به نظر من آثار کسانی که سفارشی کار می کنند موسیقیشان فاقد ارزش هنری است و زود فراموش می شود، تعداد زیاد سمفونی به مناسبت های مختلف ساخته شده که نه تنها هیچ جایگاهی در ذهن مردم نداشته و حتی مردم آنها را به خاطر ندارند بلکه حتی به نظر من این آثارش سفارشی توهینی است بر آن مناسبتی که بخاطرش آثاری تولید می شود به دلیل اینکه از دل برنیامده و فرمایشی بوده.



▪ خب از این بحث بگذریم، در پایان مصاحبه اگر مطلب خاصی مانده خوشحال می شویم که بشنویم.



ـ در مورد فیلم سنتوری می خواستم کمی صحبت کنم که همیشه می خواستم نظرم را در مورد این فیلم بگویم ولی فرصتی پیش نیامده بود. من تا به حال فیلمی به این حد دور از واقعیت و ضربه زننده به موسیقی و هویت موسیقیدان ایرانی ندیده بودم، تعجب من از آقای مهرجویی و تعجبم از آنهایی است که این فیلم را دیده اند و هیچ اعتراضی نکرده اند، ببینید موسیقی ایرانی و هنرمند ایرانی همیشه در مظان یکسری اتهامات بوده از جمله این که هنرمندان ایرانی همه معتاد هستند و موسیقی ایرانی همه را معتاد می کند، در صورتی که به هیچ وجه اینطور نیست، کجا اساتید ما مثل وزیری، خالقی، شجریان، ناظری، پایور، بنان، قوامی، قمر، شهناز یا کجا هنرمندان ما مثل کامکاران، متبسم و دیگران معتاد هستند.



شکلی که در این فیلم از شخصیت یک موسیقیدان ایرانی به نمایش درآمده بسیار شکل غیر واقعی و حقیر است، شما در طول تاریخ، سنتور نوازی را پیدا نمی کنید که ایستاده سنتور زده باشد و در ضمن عبا هم روی دوشش باشد و بعد تلو تلو بخورد و روی صحنه بیفتد، در طول تاریخ موسیقی ما که ضبط شده است یک نمونه ی اینچنینی ما نداریم. و نمونه های زیادی در این فیلم است که به بد ترین شکل هنر و هنرمند ایرانی را تحقیر کرده است اگر بخواهید مفصل در یک نشست به آنها اشاره خواهم کرد.



▪ خب علی سنتوری نماینده موسیقی سنتی و ایرانی ما نبوده، او نماینده نسل جوان و نسل سومی است که بیشتر موسیقی زیر زمینی کار می کنند که حالا به دلایل مختلفی مثل شرایط خانوادگی، شرایط اجتماع و دشواری کار موسیقی و مجوز ندادن به کنسرت ها و آلبوم ها زندگی سنتوری به سمت نابودی می رود. او نماینده هنرمند موسیقی سنتی نیست.



ـ نه ببینید سنتوری که علی سنتوری می نوازد نوازنده اش اردوان کامکار بود که یکی از قوی ترین نوازنده های سنتور ایران است، آهنگ ساخته شده هم خیلی قشنگ و نوازندگی سنتورش هم در این کار قوی بود، ما در موسیقی زیر زمینی کجا نوازنده ی سنتور به این قدرت داریم؟ اصلا اکثر سازهای موسیقی زیر زمینی از سازهای الکترونیکی و غربی است نه سازهای موسیقی ایرانی، چرا آقای مهرجویی برای نشان دادن موسیقیدان زیرزمینی و نسل جوان از ساز دیگری استفاده نکرد؟



یک صحنه ای است که یک عده ای وارد جشن می شوند و برنامه را به هم می ریزند، وقتی در مجلس می ریزند و دعوا می شود علی سنتوری از بیم اینکه خودش و سنتورش آسیب نبیند نوازندگی اش را قطع نمی کند و همینطور تا آخر می خوانند و می زنند، خب این کجایش با واقعیت مطابق است؟ در تپه ای که همه معتاد ها کنار آتش نشستند، علی سنتوری سنتورش را میاورد کنار این معتادان، اصلا کجا یک سنتور نواز این کار را می کند؟ تمام هویت یک هنرمند ایرانی را آقای مهرجویی در این فیلم زیر سوال برد، این فیلم یک توهینی به نوازنده ها به شمار می رفت، حتی هنرمندان خیلی محدودی هم که ممکن است گرایش به مواد مخدر داشته باشند کجا در تپه های دارآباد با سازشان کنار آتش مواد می کشند؟ لا اقل یک صحنه که منطبق با واقعیت باشد در این فیلم دیده نشد، باعث تاسف است که این فیلم موزیسن ها را به این شکل نمایش داد، ای کاش یک ساز الکترونیکی به جای سنتور در نظر گرفته می شد گرچه که این هم درست نیست، ساز حرمتی دارد و نباید حرمت ساز شکسته شود. یعنی آقای پشنگ کامکار، استاد پایور یا استاد مشکاتیان سابقه داشتند که وسط اجرا تلو تلو بخورند و بیفتند روی ساز!؟بلاخره مفاهیم یک فیلم باید یک درصد با واقعیت اجتماعی آن موضوع همخوانی و همسویی داشته باشند، با کمال تاسف این فیلم درصدی با واقعیت منطبق نبود وچهره ای نادرست و غیر حقیقی از یک هنرمند ایرانی را نشان داد و تعجب من این است که چرا هیچ کدام از هنرمندا واکنش نشان ندادند شاید دلیلش این بوده که دیگر هنرمندان بی انگیزه شدند و اصلا مسائل موسیقی برایشان دیگر اهمیت ندارد.



با توجه به این مسئله که بعضی ها این اندیشه را دارند که سازهای ایرانی برای لهو و لعب درست شده اند و اینکه بعضی ها اعتقاد دارند که موسیقی ایرانی هنرمندان و مخاطبان را به سوی اعتیاد، گوشه گیری، فساد و از هم گسیختگی می برد، این فیلم در جهت گسترش و جا انداختن این نوع تفکر درست شده و کلا فیلم در جهت تحقیر هنرمند ایرانی و ساز سنتور ساخته شده و این فیلم به نفع اندیشه ای است که با موسیقی ایرانی مخالف است.



▪ این درست است که شاید نباید سنتور به عنوان ساز یک موزیسین که کار پاپ می کند و نماینده نسل جوان است، انتخاب شود، ولی قبول دارید که حداقل این فیلم باعث شد مردم ساز سنتور را بشناسند و این در بیشتر شدن هنرجویان ساز سنتور هم دیده می شود.



ـ به نظرم شما از این فیلم دفاع میکنید مگر غربیها فیلم از آهنگسازان خود نساخته اند آیا هرگز آنها را تخریب کرده اند؟ من با شما موافق نیستم، ما دنبال شاگرد جمع کردن نیستیم که، اگر کسی بخواهد ساز ایرانی مثل سنتور را بیشتر معرفی کند خب نباید که از زاویه منفی به این قضیه نگاه کند، ما هنرمندان فرهیخته در این مملکت کم نداشتیم و کم نداریم، چرا زندگی اساتید ما مثل پایور، وزیری، خالقی، حبیب سماعی، درویش خان،جلیل شهناز و غیره را تا به حال به تصویر نکشیده اند؟



▪ خب مضمون این فیلم این بود که می خواست یک نسل شکست خورده ای را نشان بدهد.



ـ خب برای این هدف به نظر من باید ساز دیگری را معرفی می کرد، موسیقی و سازهای ایرانی در شرایط کنونی به اندازه ی کافی زیر فشار و مورد هجوم نیروهای فکری منفی هستند، چرا باید این فیلم به این اندیشه منفی نسبت به موسیقی ایرانی اصالت ببخشد؟ این فیلم یک ضربه ی مهلکی بود به بدنه ی موسیقی و تاثیرش را تا مدت ها خواهد گذاشت و در گسترش تفکر اندیشه های معارضین و مخالفین با موسیقی ایرانی بسیار موثرتر بود تا نشان دادن و معرفی کردن ساز سنتور که به نظر من اصلا دلیل موجهی نیست و غیرمنطقی است.



▪ نظرتان در مورد آهنگ ها و صدای خواننده ی این فیلم چیست؟



ـ آهنگ ها زیبا بود و خواننده هم به هر حال با آهنگ ها همخوانی داشت و توانسته بود از عهده ی اجرای کار بر بیاید..../ مصاحبه : مجله بین‌المللی موسیقی ایرانیان