اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلالان «دلار» دوباره خیز برداشتند!


افزایش آرام و بی‌سروصدای قیمت دلار در هفته جاری سرانجام در روز گذشته به نوسانات پی‌درپی قیمت دلار در بازار آزاد ختم شد به گونه‌ای که نرخ این ارز درابتدای معاملات روز گذشته از مرز سه‌هزارو200تومان نیز گذشت اما بعد از ساعتی و در نیمه‌های روز با کاهش 10 و 15تومانی به مرز سه‌هزارو195تومان رسید. این نرخ تا ساعات پایانی بازار همچنان ثابت باقی ماند.

روزنامه شرق: افزایش آرام و بی‌سروصدای قیمت دلار در هفته جاری سرانجام در روز گذشته به نوسانات پی‌درپی قیمت دلار در بازار آزاد ختم شد به گونه‌ای که نرخ این ارز درابتدای معاملات روز گذشته از مرز سه‌هزارو200تومان نیز گذشت اما بعد از ساعتی و در نیمه‌های روز با کاهش 10 و 15تومانی به مرز سه‌هزارو195تومان رسید. این نرخ تا ساعات پایانی بازار همچنان ثابت باقی ماند.

تداوم این امر و بالا و پایین‌شدن قیمت دلار و به تبع آن ارزهای معتبر دیگر، هیجان خاصی را به چهارراه استانبول و در میان انبوه دلالان و سفته‌بازان آن ایجاد کرد.  دلالانی که هرکدام با مبالغ کم یا زیاد دلار در دست قیمت خریدوفروش ارزهایشان را فریاد می‌زدند. قیمت‌هایی که به وضوح نشان می‌داد این فعالان بازار سودای افزایش قیمت دلار را در چند روز آینده در سر دارند.

قیمت‌های تعیین‌شده از سوی دلالان برای خریدوفروش دلار اگرچه در بعدازظهر چهارشنبه با نرخ صرافی‌ها تفاوت آنچنانی نداشت ولی تعیین مبالغی در حدود سه‌هزارو189تومان برای هر دلار برای معاملات روز شنبه آتی از سوی دلالان به خوبی گویای تداوم روند افزایشی قیمت دلار در روزهای آینده از منظر این دلالان بازار بود. به گونه‌ای که یکی از دلالان چهارراه استانبول برای خرید هر دلار برای روز شنبه قیمت سه‌هزارو185تومان را تعیین کرده بود و معتقد بود قیمت‌ها به‌طورحتم در هفته آینده از مرز سه‌هزارو300تومان نیز فراتر خواهد رفت.

وی که روند بازار را در روزهای آینده صعودی ارزیابی می‌کند، می‌گوید: وضعیت کنونی اقتصاد کشور و شرایط مبهم اقتصادی افزایش تقاضای دلار را به‌دنبال داشته که این به معنی افزایش قیمت‌ها در روزهای آینده است. با این حال صرافی‌های چهارراه استانبول با شک و تردید به آینده بازار می‌اندیشند و معتقدند افزایش قیمت‌ها در چندروز گذشته اگرچه بیشترروانی و مقطعی است ولی در حال حاضر دلالان و سفته‌بازان نبض بازار را دست گرفتند.

یکی از صرافان در چهارراه استانبول در این‌باره می‌گوید: «هم‌اکنون به دلیل ریزش شاخص بورس و بحث اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها تقاضا برای خرید دلار نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است ولی این روند مقطعی است و به نظر می‌رسد ثبات به بازار باز گردد.» وی با اشاره به خلوتی صرافی‌ها و نبود مشتری تاکید می‌کند: «در چند روز گذشته نیز نوسانات موجود در بازار ارز نتیجه گرم‌شدن بازار سفته‌بازان و دلالان بوده است، زیرا آنچنان که می‌بینید صرافی‌ها با افزایش مشتری و متقاضی خرید ارزهای خارجی روبه‌رو نیستند.» با این حال این صراف نیز تایید می‌کند وضعیت اقتصادی کشور و ابهامات موجود قیمت دلار را تا لحظه نگارش این گزارش از سه‌هزارو140تومان در روز دوشنبه به سه‌هزارو195تومان رسانده است.  نوسانات دلار در چند روز گذشته قیمت ارزهای معتبری همچون پوند و یورو را نیز افزایش داد به گونه‌ای که پوند انگلیس از پنج‌هزارو210 به پنج‌هزارو300، یورو نیز از چهارهزارو340 به چهارهزارو410تومان رسید.

با این حال در نوسانات دیروز بازار ارز، طلا در آرامشی نسبی روند صعودی خود را ادامه داد و حتی در روزهایی که اونس طلا در بازارهای جهانی روند پرشتاب نزولی قیمت‌ها را تجربه می‌کرد افزایش قیمت آن متوقف نشد. هر اونس طلا آغازین روز معاملات در هفته جاری را با هزارو326دلار به پایین برد و دیروز و در لحظه نگارش این گزارش، ساعت 18:50 به هزارو298دلار رسید. این روند نشان می‌دهد طلای جهانی در مسیر نزولی شدیدی قرار گرفته که قطعا بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌داد اما روند صعودی قیمت دلار که از روز شنبه هفته جاری آغاز شد به‌عنوان سرعت‌گیر بازار طلا، نه‌تنها، مانع افت قیمت سکه و طلا نشد بلکه حتی به افزایش قیمت آن منجر شد.

به این ترتیب، قیمت سکه بهار آزادی به آرامی افزایش قیمت سه‌هزارتومانی را برای خود ثبت کرده و بر قیمت 985‌هزارتومان تثبیت شد. همچنین قیمت نیم‌سکه نیز با افزایش چهار‌هزارتومانی به قیمت 535‌هزارتومان و ربع‌سکه با افزایش شش‌هزارتومانی به مبلغ 320‌هزارتومان فروخته شد.
این روزها اگرچه بسیاری از فعالان بازار، افزایش قیمت دلار و طلا را به اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها و افت پی‌درپی شاخص بورس مربوط می‌دانند ولی هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی  معتقد است افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته روند طبیعی داشته و ارتباط مستقیمی با نرخ تورم سال 92 دارد.

وی تاکید می‌کند: «سال گذشته اقتصاد کشور تورم 35‌درصدی را بنا به گفته مسوولان تجربه کرد که بخشی از این تورم در انتهای سال به نرخ دلار منتقل شد و قیمت دلار اندکی افزایش یافت. روند صعودی قیمت دلار در چندروز گذشته ناشی از انتقال بخش دیگری از مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی است که به روی قیمت دلار منتقل می‌شود. باید توجه داشت اگر از اعمال نرخ تورم بر قیمت دلار جلوگیری شود آنچنان که در چند سال گذشته و در دولت دهم به واسطه تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور انجام شد شاهد افزایش یکباره نرخ دلار در سال‌های آینده خواهیم بود. زیرا قیمت دلار را نمی‌توان با دستور و آیین‌نامه پایین نگه داشت.»

به نظر می‌رسد این افزایش قیمت و نوسانات بازار ارز موقتی بوده و به تدریج شاهد ثبات این بازار خواهیم بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به کاهش فشار تحریم‌ها در پی موفقیت‌های نسبی در مذاکرات ژنو تاکید می‌کند: «به نظر می‌رسد با ادامه گفت‌وگو‌ها و به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات و برداشته‌شدن تمامی تحریم‌ها در ماه‌های آینده شاهد افزایش عرضه دلار در بازار باشیم که این موضوع به‌صورت طبیعی ثبات و شاید اندکی کاهش قیمت ارز را به‌دنبال خواهد داشت. اگرچه نباید از تبعات فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی که منجر به افزایش تورم در جامعه خواهد شد، غافل ماند که بر اساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی دولت این افزایش قیمت به تدریج و به‌صورت کاملا برنامه‌ریزی شده بود تا موج تورمی در کشور ایجاد نکند.»


ویدیو مرتبط :
دلایل افزایش قیمت دلار و نقش دلالان ارزی به روایت خاندوزی | ویدیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همدستی صرافان و دلالان برای جلوگیری از سقوط سکه و دلار



   قیمت ارز در بازار,قیمت دلا ردر بازار,دلار آزاد,اخبار ,اخبار اقتصادی

 

تلاطم قیمتها ادامه دارد؛

همدستی صرافان و دلالان برای جلوگیری از سقوط سکه و دلار

گروه اقتصادی- امیر روحپرور: در حالی قیمت سکه و دلار طی دو روز گذشته با سقوط کم سابقه مواجه شده بود، با مقاومت دلالان و برخی دست اندرکاران، دوباره این بازار با شوک قیمتی مواجه شد.

 

قیمت سکه که در پی نتایج نشست استانبول عصر یکشنبه با 70هزار تومان کاهش به 630هزار تومان سقوط کرده بود دیروز با بورس بازی دوباره نردبان ترقی را طی کرد. این در حالی است که دیروز خبرگزاریها از کاهش 15دلاری قیمت اونس جهانی خبر داده بودند.

 

این اتفاقها در حالی روی داد که با ورود 4میلیون سکه پیش فروش شده، برخی صرافی ها از معامله آن امتناع می کنند.برخی دیگر از فروشندگان هم که گویا تمایلی به قبول کاهش قیمت ندارند، ترجیح داده اند تابلوی قیمتها را با همان قیمتهای دیروز نگه دارند.

 

همچنین هر دلار آمریکا در حالی در بازار غیر رسمی با کاهش 200تومانی، 1650تومان به فروش رسید که دیروز عده ای تلاش گسترده ای را برای افزایش دوباره آن آغاز کردند.

در این راستا گفته می شود با توجه به اینکه یکشنبه گذشته قیمتها بشدت کاهش یافت، برخی افراد اقدام به خرید سکه و دلار کردند که این موجب شد تا قیمتها دوباره افزایش یابد.

 

کارشکنی صرافی ها

خبرگزاری ها نیز گزارش دادند بیشتر صرافان با حذف قیمت انواع سکه و دلار از تابلوی صرافی خود، بازار را ملتهب کردند. در پی این اقدام، دلار در بازار سیاه تا 1770تومان بالا رفت و قیمت سکه تمام طرح جدید هم بدون قیمت شد.

مهر از مرکز ارزفروشان تهران (میدان فردوسی) گزارش داد: در آستانه توزیع بیش از 4میلیون قطعه سکه پیش فروشی که از امروزدر بانکها به متقاضیان تحویل داده می شود، بازار در سکوت معناداری به سر می برد و فعالان بازار ارز و سکه عنوان می کنند به دلیل ایجاد جو روانی ناشی از کاهش یا افزایش یک باره قیمتهای انواع سکه و ارز بازار دچار تلاطم دوباره ای شده است.

 

با این حال مشاهده تابلوی بسیاری از صرافی ها نشان می دهد به دلیل قرار گرفتن در آستانه ورود اولین سری از سکه های پیش فروش شده، قیمت انواع سکه و ارزهای معتبر از تابلو صرافی ها به صورت کامل خارج شده و خرید و فروش چندانی تا زمان ورود سکه های جدید و مشخص شدن قیمتها صورت نمی گیرد.

 

همچنین برخی صرافی ها نیز تنها قیمتهای خرید و برخی دیگر نیز فروش برخی از انواع سکه را درج کرده اند، اما به صورت کلی به دلیل بروز نوسان در ارزهای معتبر، قیمت دلار در تابلوها قید نشده است.

 

در تابلوی فروش صرافی ها قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم برای فروش 710هزار تومان، نیم سکه 365هزار تومان، ربع سکه 190هزار تومان و سکه های گرمی نیز 105هزار تومان اعلام شده است.

 

سیاست دولت برای تعدیل تدریجی قیمت ارز

در همین حال سخنگوی اقتصادی دولت سیاست ارزی دولت را در سال91، حفظ نرخ ارز دولتی و تعدیل تدریجی قیمت ارز در بازار غیر رسمی اعلام کرد.

سیدشمس الدین حسینی اظهار داشت: بدون تردید در سال1391 سیاست مدیریت ارزی را دنبال خواهیم کرد و سعی می کنیم عدد 1226تومان را در بخش ارز حفظ کرده و نرخی را که حتی در بازار غیررسمی شکل گرفته، تعدیل کنیم.

وی در ادامه گفت: البته شیوه اجرای این سیاست با توجه به مجموعه عوامل در مقایسه با سال1390 بویژه نیمه اول و سال89 تفاوت خواهد داشت.

 

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: در واقع آن چیزی که در سال91 دنبال خواهیم کرد، این است که نیازهای اساسی و ضروری کشور، چه در بخش خانگی و مسایل مربوط به معیشت مردم و چه در بخش صنعتی، تولیدی، زیربنایی و بخشهای این چنینی با نرخ ارز مناسبی تأمین کنیم./قدس آنلاین