اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلار بازیگر اصلی میدان خواهد شد؟+ جدول تغییرات قیمتی دلار



 

اخبار اقتصادی - با کمرنگ شدن سایه اونس طلا
دلار بازیگر اصلی میدان خواهد شد؟

روزهای ابتدایی زمستان امسال، با سردی خرید و فروش در بازارهای سکه همراه بود. هرچند رکود فعلی این بازارها تقریبا از پاییز آغاز شد؛ اما این بار باید تعطیلات ژانویه را هم به آن اضافه کرد که به ثبات نسبی قیمت‌ها و عدم حضور معامله‌گران طلا و سکه برای خرید و فروش، دامن زده است.

طلا پس از اینکه در دو هفته گذشته با شوک وارده از کاهش میزان خرید اوراق بدهی از 85 میلیارد دلار در ماه به 75 میلیارد دلار روبه رو شد، در روزهای منتهی به 29 آذر، تا 1184 دلار هم سقوط کرد و در نهایت در پایان معاملات روز جمعه (29 آذر) بهای 1203 دلار را به ثبت رساند. در معاملات روز جمعه، نوسان اونس طلا دامنه وسیعی داشت، به طوری که در کمترین و بیشترین قیمت به ترتیب، به 1184 و 1208 دلار رسید و به این ترتیب 22 دلار اختلاف در اوج و فرود طلا برای این روز ثبت شد.


به این ترتیب، سکه‌های نقدی بازار تهران که هنوز فرصت نکرده بودند به ریزش‌های پنج‌شنبه اونس واکنش نشان دهند، در معاملات روز شنبه هفته گذشته هم به دلیل افزایش قیمت اونس، با کاهش بهای چندانی مواجه نشدند و همین میزان ریزش هم به عقیده کارشناسان بازار طلا، به دلیل خالی شدن حبابی بود که چند روزی سکه را همراهی می‌کرد.


سکه‌های بازار قراردادهای آتی هم در این روز کمتر از یک درصد (بین 3000 تا 8000 هزار تومان) ریختند: این افت قیمت برای سکه نقدی در حدود 8000 تومان بود.


روز یکشنبه هم که دادوستدی برای طلا در بازارهای جهانی صورت نمی‌گرفت، بازارهای داخلی از فرصت استفاده کردند و کمی بر قیمت‌ها افزودند. این افزایش برای سررسیدهای آتی باز هم کمتر از یک درصد بود. بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در این روز با قیمت پنج شنبه قبل از آن برابری می‌کرد. به طور کلی دامنه نوسان قیمتی این سکه‌ها طی هفته گذشته، بین دو قیمت 850 تا 866 هزار تومان بود.


 به همین ترتیب نزدیک‌ترین سررسید بازار آتی سکه در کمترین و بیشترین قیمت هفته گذشته، کمتر از 8000 تومان تفاوت را تجربه کرد. این اختلاف برای سررسید اردیبهشت هم کمتر از 9000 تومان بود.


با از سرگیری معاملات طلا در بازارهای بین‌المللی از دوشنبه گذشته، تا ساعات میانی دادوستدها، تا حدودی بر بهای این فلز افزوده شد، اما در نهایت یک بار دیگر و البته با فاصله ای بسیار کوتاه، اونس طلا مقاومت 1200 دلاری را شکست و به 1198 دلار رسید.

 

پس از آن با شروع تعطیلات کریسمس، به صورت  جسته و گریخته قیمت‌هایی از معاملات طلای جهانی اعلام می‌شد که براساس آن، تا روز گذشته این فلز با قیمت‌هایی بالای 1200 دلار معامله شده؛ اما بیشترین رقم برای طلا در این چند روز، 1210 دلار بود. البته در معاملات روز گذشته – تا پیش از پایان ساعت معاملاتی – قیمت طلا به 1216 دلار هم رسیده بود.


روز دوشنبه گذشته به دلیل اربعین حسینی، بازار تهران در تعطیلی رسمی به سر می‌برد، اما در پایان معاملات روز قبل از آن، قیمت دلار در بازار آزاد بالاخره تکانی خورد و توانست از نوسان بسیار محدود پیرامون قیمت 2940 تومان عبور کند و کمی افزایش بها بگیرد. در این روز دلار توانست به 2950 تومان هم برسد.


گفته می‌شود دلیل این امر تا حدودی به افزایش تقاضای خرید دلار مسافرتی - با توجه به تعطیلات پیش رو – باز می‌گردد و از سوی دیگر می‌توان این نوسانات را با گمانه‌زنی‌های فعلی از احتمال تصویب تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران در روز ششم ژانویه بی‌ارتباط ندانست. دلار البته به همین افزایش بها بسنده نکرد و روز سه شنبه به 2965 تومان هم رسید.


این قیمت در معاملات روز چهارشنبه هم باقی بود تا اینکه این ارز مهم در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، با نزدیکی به مرز 3000 تومان، رقم 2990 تومان را ثبت کرد. به گفته برخی صرافان، روز گذشته هم به‌رغم حجم بسیار اندک معاملات، این رقم به 2998 تومان رسیده بود. به این ترتیب قیمت دلار نسبت به روز شنبه هفته گذشته، 53 تومان افزایش را نشان می‌داد.


از دیگر سو، قیمت سکه نقدی روزهای سه شنبه و چهارشنبه تغییر چندانی با بهای یکشنبه نداشت اما در پایان هفته، بهای سکه تمام بهار طرح جدید در بازار نقدی به 866 هزار تومان رسید که نسبت به چهارشنبه حدود 10 هزار تومان افزایش را نشان می‌داد. در سوی دیگر، حجم قراردادهای معامله شده بازار آتی سکه در کنار ارزش معاملات، در طول یک سال اخیر به‌شدت کاهش یافته که نشان‌دهنده از دست رفتن بخش مهمی از جذابیت این بازار برای معامله‌گران است. این مساله بی ارتباط با ریزش مداوم قیمت‌ها نبوده است.


این حجم که در هفته گذشته به صورت روزانه در محدوده بالای 3000 قرارداد بود، روز چهارشنبه به 1651 قرارداد معامله شده رسید. این مساله البته در پی آن رخ داد که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور هم به کاهش شدید ارزش معاملات بازار آتی سکه اشاره کرد و ریسک معاملات این بازار را بالا دانست.

 

به گفته برخی کارگزاران این بازار، در روزهای اخیر که نوسانات سکه‌ها بسیار اندک است، معامله‌گران کمتر خرید و فروش می‌کنند و بیشتر به تغییر پوزیشن‌ها و انتقال از سررسیدی به سررسید دیگر اقدام می‌کنند.


پیرامون بهای جهانی طلا که در یکی دو ماه گذشته مهم‌ترین پارامتر اثرگذار بر بازارهای داخلی طلا و سکه بوده است و با ریزش‌های پیاپی خود، این بازارها را با سایه سنگین رکود مواجه کرده، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که روند نزولی قیمت آن در سال 2014 میلادی نیز ادامه خواهد یافت، ولی این روند نسبت به افت شدید قیمت طلا در سال 2013 متعادل‌تر خواهد بود.


 با این حال پیش‌بینی برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان حاکی  از آن است که قیمت طلا در سال 2014 میلادی به طور میانگین به کمتر از 1050 دلار خواهد رسید.


اما تحلیل‌های تکنیکال در چند روز اخیر از ثبات بهای طلا در محدوده 1200 دلاری برای کوتاه مدت حکایت می‌کنند. به اعتقاد این گروه، هر گونه افزایش یا کاهش قیمت طلا در شرایط کنونی بسیار ناچیز و جزئی بوده و قیمت طلا در محدوده 1200 دلاری در نوسان خواهد بود و بعید به نظر می‌رسد که قیمت طلا در کوتاه مدت بتواند این سطح را بشکند.


به هر ترتیب با توجه به اینکه پارامترهای اثرگذار بر نوسانات ارز و سکه این روزها چندان قوی نیستند، باید منتظر پایان تعطیلات ژانویه و حرکت بعدی اونس طلا در سال 2014 بود. البته در کنار این مساله، تحرکات اخیر دلار در بازار آزاد هم از دید معامله‌گران دور نمی‌ماند.


از سوی دیگر قرار است بعد از پایان تعطیلات کریسمس، مذاکرات ژنو با 1+5 از سر گرفته شود که کماکان مانند گذشته پیامدهای آن – در صورت شفاف بودن - بر بازارها اثرگذار خواهد بود. موضوع دیگری که از این پس می‌تواند به نوسانی شدن یا رکود اونس طلا کمک کند، صحبت‌های جانت یلن به عنوان رییس جدید فدرال رزرو آمریکا است که حال به عنوان سکاندار رسمی این پست، نظرات وی پیرامون اوضاع اقتصادی این کشور، بر تحرکات دلار و طلا بیش از قبل تاثیرگذار است.


نکته دیگر در شرایط حاضر این است که حال که اونس طلا در حاشیه قرار گرفته و اثری بر نوسانات بازارهای داخلی ندارد، دلار که مدت‌ها سکوت کرده بود و حالا حرکاتی در جهت افزایش بها از خود نشان می‌دهد، آیا می‌تواند در روزهای پیش رو پیشاپیش قافله حرکت کند و روشن‌کننده مسیر پیش روی سکه باشد؟ به نظر می‌رسد بازار سکه هم از چنین موقعیتی برای افزایش قیمت‌ها استقبال کند. در هفته جاری به دلیل تعطیلات چند روزه، احتمال تغییرات قیمتی دلار در جهت صعود به دلیل بالا رفت احتمالی تقاضا، چندان دور از ذهن نیست.

 

اخبار,دلار, دلار و طلا

 

اخبار,دلار, دلار و طلا

 

اخبار,دلار, دلار و طلا

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
معرفی 5 گوشی برتر جهان با قیمتی زیر 300 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلار چند نرخی در بازار؛صرافی های میدان فردوسی فقط می خرند



 

 

دلار,ارز

 

دلار در صرافی های میدان فردوسی تهران چند نرخی شده است، در حالی كه باید به قیمت مصوب ۱۴۰۰ تومان عرضه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از میدان فردوسی تهران دلار هم اكنون در صرافی های این منطقه به صورت چند نرخی خریداری می شود در حالی كه یكی از صرافی ها قیمت خرید دلار را ۱۶۵۰ تومان اعلام كرد در صرافی دیگر این قیمت ۱۶۷۰ تومان اعلام شده است.

این درحالی است كه یكی از صرافی ها حاضر شد دلار را به قیمت ۱۶۸۰ تومان خریداری كند.

در عین حال دست فروش های اطراف میدان فردوسی نیز دلار را با قیمت ۱۶۵۰ تومان می خرند. با این وجود هیچ كدام از صرافی ها به فروش دلار اقدام نمی كنند و با اعلام این كه هم اكنون فروش نداریم فقط به جذب دلارهای مردم اقدام می كنند.

روز گذشته (دوشنبه) اعلام شد كه خرید و فروش ارز خارج از صرافی ها به منزله قاچاق است در عین حال صرافی ها باید دلار را با قیمت مصوب ۱۴۰۰ تومان عرضه كنند.

امروز (سه شنبه) بانك مركزی نرخ مرجع دلار را با اندكی كاهش نسبت به روز گذشته ۱۱۲۴ اعلام كرده است..... /   خبرگزارى ایسنا