اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلار آزاد؛ هنوز گران



سخنگوی اقتصادی دولت اعلام كرد

دلار آزاد؛ هنوز گران

دنیای اقتصاد- همزمان با نوسانات دوباره قیمت ارز و سکه، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تلاش بانک مرکزی و به‌کارگیری همه توان برای تقویت طرف عرضه ارز گفت: جمع‌بندی همه اصحاب اقتصاد این است که نرخ‌های موجود در بازار گزاف و گران است و تلاش بر کاهش این نرخ است. شمس‌الدین حسینی تاکید کرد: جهت‌گیری تلاش صورت گرفته در دو ماه اخیر به این صورت بوده که ابتدا نوسانات موجود در بازار ارز را تثبیت کنیم و به دنبال آن با استراتژی خروج از وضعیت چندنرخی به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سخنگوی اقتصادی دولت: ارز در بازار همچنان گران است

تلاش می‌کنیم نرخ ارز باز هم کاهش یابددنیای اقتصاد ـ روند نزولی نرخ ارز در خلال یکی دو هفته اخیر که وزیر اقتصاد بارها و بارها در باب آن سخن گفته و بر ادامه این روند تاکید داشت، گویا هنوز آن طور که باید و شاید به وضعیت مطلوب و مورد نظر دولت نرسیده؛ چرا که «شمس‌الدین حسینی» دیروز بار دیگر نرخ‌های بازار ارز را همچنان گزاف و گران دانسته و بر تلاش برای تنزل بیشتر قیمت‌ها تاکید کرده است.در حالی سخنگوی اقتصادی دولت اذعان به گران بودن نرخ ارز در بازار کرد که روز گذشته قیمت دلار بعد از حدود دو هفته کاهش، با نوسانات جدیدی مواجه شد.برگزاری همایش نقش موسسات رتبه‌بندی در اقتصاد ایران، فرصتی فراهم کرد تا وزیر اقتصاد در حاشیه این مراسم بار دیگر به تشریح تحولات بازار ارز بپردازد. در این راستا، حسینی بار دیگر با مثبت ارزیابی کردن عملکرد دو ماهه مرکز مبادلات ارزی، راه‌اندازی این مرکز را گامی موفق در جهت کاهش نوسانات در بازار عنوان کرد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه طی دو ماه اخیر در جهت تثبیت نوسانات نرخ ارز حرکت شد، عنوان کرد: جهت‌گیری تلاش‌های دو ماه اخیر به این صورت بوده که ابتدا نوسانات موجود در بازار ارز را تثبیت کرده و به دنبال آن با استراتژی خروج از وضعیت چند نرخی به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، «شمس‌الدین حسینی» اضافه کرد: امروز بخشی از تلاش‌ها معطوف به آن است که از تعدد نرخ‌ها در حوزه ارز کاسته شود. سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه با اشاره به تلاش بانک مرکزی و به کارگیری تمام توان برای تقویت طرف عرضه ارز، گفت: جمع‌بندی همه اصحاب اقتصاد این است که نرخ‌های موجود در بازار ارز نرخ‌های گزاف و گرانی است و تلاش بر کاهش این نرخ است. همچنان با محوریت بانک مرکزی تلاش می‌کنیم که نرخ ارز کاهش یابد. بنا به گفته وی؛ همچنین اقدامات دیگری در راستای مدیریت واردات و صادرات صورت گرفت که در نتیجه آن شاهد کاهش نرخ ارز در بازار موازی هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در راستای تنظیم بازار طلا در کشور اقداماتی شکل گرفته است، مطرح کرد: یکی از پدیده‌هایی که در اقتصاد ایران در حال شکل‌گیری بود این بود که بخشی از سرمایه‌های ملی به صورت مصنوعات طلا از کشور خارج می‌شد. این موضوع هم‌اکنون ساماندهی و از این اقدام جلوگیری شده است.وی با بیان اینکه در این میان بررسی‌های ما در این حوزه حکایت از آن داشت که خروج این مصنوعات شکل تجاری نداشت، اضافه کرد: به عنوان مثال النگوها یا زنجیرهای بسیار سنگین از کشور خارج می‌شد که این امر ساماندهی شده است.پیش‌بینی روند نزولی قیمت سکه در بازاروزیر اقتصاد آخرین وضعیت بازار سکه را نیز تشریح کرد و در این خصوص توضیح داد: بانک مرکزی بازار سکه را رصد می‌کند و تصمیم بر این است که چنانچه در این بازار حباب شکل بگیرد، از طریق عرضه سکه حباب شکسته شود، اما در مجموع با توجه به روند کاهشی نرخ ارز، کاهش قیمت سکه نیز صورت خواهد گرفت. البته قیمت سکه از قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز اثر می‌پذیرد.

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای کنترل قیمت‌ها در بازار سکه پیش فروش سکه مدنظر قرار دارد؟ عنوان کرد: مسوول بازار سکه بانک مرکزی است و من به استناد شنیده‌هایم قضاوت می کنم؛ چرا که در این حوزه بحث مستقلی نداشتیم.

کاهش تعرفه گمرکی کالاهای اساسی

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید روند شیوه کاهش قیمت‌ها در برخی بازارها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: مجموعه سیاست‌هایی در ماه‌های اخیر انجام شد و در واقع این مجموعه تکمیل، تدوین و مجددا در نظم مناسب‌تری ابلاغ شد که بخش‌های مختلفی مانند مدیریت نوسانات نرخ ارز، خروج سفته‌بازان از بازار ارز را در بر می‌گیرد و در واقع عامل موثری برای تنظیم بازار کالا بوده است.

وی با بیان اینکه ‌در کنار این موارد مدیریت واردات و صادرات نیز موثر بوده است، افزود: اقدام دیگری که در دست انجام است بحث‌های مرتبط با نظارت بر بازارهای کالاهای خاص است که از سوی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در حال انجام است و با تقویت این اقدامات روند کاهشی می‌تواند تداوم داشته باشد. حسینی به تغییر تعرفه‌های گمرکی نیز اشاره کرد و گفت: در مورد تعرفه تصمیم به این صورت است که به دلیل ایجاد شفافیت، مقرر شده که از اول آذر ماه، نرخ ارز مرکز مبادلات مبنای محاسبه حقوق ورودی قرار گیرد که این امر می‌توانست منجر به افزایش هزینه واردات شود.

لذا تصمیم مکمل و همزمانی در این زمینه اتخاذ شده به صورتی که همزمان با آن نرخ تعرفه کاهش می‌یابد.وزیر اقتصاد اضافه کرد: در این زمینه دغدغه داشتیم که در حوزه کالاهای اساسی و مواد غذایی هزینه تامین کاهش یابد؛ بنابراین نرخ تعرفه 50 درصد قبل شد و برای مابقی گروه‌های کالایی این نرخ 55 درصد قبل تعیین شده است. براین اساس باید توجه کرد که گمرکات کشور از این پس کالاها را با یک نرخ ارزیابی و ترخیص می‌کنند و قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت‌ها با توجه به نرخ مرکز مبادله صورت می‌گیرد؛ بنابراین واردکنندگان و فعالان اقتصادی به این موضوع توجه کنند که وقتی از مرکز مبادله صحبت می‌کنیم گویی که نرخ رسمی ارز در اقتصاد ایران است.

شفاف سازی اقتصاد با ابزار مالیاتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نقش موسسات رتبه‌بندی به شفاف سازی بازار و اقتصاد گفت: یکی از کارهای موسسات رتبه‌بندی و اعتبارسنجی این است که به سرمایه‌گذاران در انجام سرمایه‌گذاری درست و تشخیص ریسک‌ها پروژه‌های مختلف کمک کنند؛ بنابراین از این منظر این موسسات حتما می‌توانند در بهبود محیط کسب‌وکار و اعتماد بیشتر فعالان در بازارهای مالی به ویژه سرمایه‌گذاران خرد کمک کنند، اما حتما باید توجه داشته باشیم که انجام این کارها و توفیق چنین نهادهایی در گرو زیرساخت‌های دیگری برای شفاف‌سازی اقتصاد است.

حسینی افزود: تلاشی که در دولت صورت می‌گیرد و جلسات بسیاری حتی با رییس‌جمهوری در راستای آن برگزار شده است این است که با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله ابزار مالیاتی به سمت شفافیت در اقتصاد ایران حرکت کنیم. وی به لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اشاره و تصریح کرد: اگر به خوبی به این قانون توجه کنیم یکی از دستاوردهای آن در صورت تصویب و اجرا شفافیت در اقتصاد ایران و بهره‌مندی کلیه مردم و منافع اقتصاد ایران در سایه شفافیت است./دنیای اقتصاد

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
گران ترین هتل دنیا(شبی 47500 دلار)-تاپ تن هتل های گران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سکه و دلار گران شد/ سکه طرح جدید 640 هزار تومان/ دلار آزاد 1650 تومان



سکه و دلار گران شد/

سکه طرح جدید 640 هزار تومان/ دلار آزاد 1650 تومان

سکه طرح قدیم امروز به 655 هزار تومان و طرح جدید به 640 هزار تومان افزایش یافت و صرافان بازار ارز نرخ دلار آزاد را با روندی افزایشی 1650 تومان اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز دوشنبه در بازار 655 هزار تومان، طرح جدید 640 هزار تومان، نیم سکه 320 هزار تومان و ربع سکه 180 هزار تومان است.

نرخ هر قطعه سکه گرمی 103 هزار تومان، هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی 62 هزار و 150 تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1563 دلار اعلام شد.

قیمت فروش سکه طرح قدیم دیروز بر روی تابلوی سکه فروشان 620 هزار تومان، طرح جدید 610 هزار تومان، نیم سکه 315 هزار تومان و ربع بهار 177 هزار تومان بود.

صرافان بازار ارز هم قیمت هر دلار به نرخ آزاد را امروز دوشنبه 1650 تومان اعلام کردند. این در حالی است که دیروز نرخ دلار آزاد بر روی تابلوی صرافی ها 1580 تومان بود./مهر