اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلارهای خانگی در راه بازار



اخبار,قیمت ارز و سکه در بازار

 

اخبار اقتصادی - دلارهای خانگی در راه بازار

صاحبان دلارهای خانگی با پیش بینی کاهش تدریجی قیمت ارز و سکه در بازار و به حداقل رسیدن امکان کسب سود، ارزهای خود را برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر راهی بازار می‌کنند.

به گزارش مهر، بازار ارز به آرامش رسید، این گفته مسئولان اقتصادی کشور طی روزهای اخیر است. بازاری که طی سال های اخیر همواره با تلاطمات بسیار و متعددی مواجه بود، در چند وقت اخیر با روندی کاهشی بازاری آرام را تجربه می کند، وضعیتی که مدت ها از آن خبری نبود.

پس از توافقات اخیر در ژنو، نرخ ارز روندی نزولی را طی کرد و فعالان بازار ارز، کاهش نرخ ارز را از پیامدهای مذاکرات ژنو می دانند، این وضعیت باعث شد که بسیاری دلارهای خود را که پیش از این انتظار افزایش آن می رفت، برای جلوگیری از ضرر و زیان وارد بازار کنند.

دلار یک شبه پولدار نمی کند
طی چند سال اخیر بازار ارز محل مناسبی برای کسب سود سوداگران و دلالان بود و برخی ها با خرید و فروش ارز در بازار ارز یک شبه و حتی چند ساعته پول های کلانی را به جیب می زدند. در شرایطی که قیمت ها هر لحظه و هر ساعت با تغییرات بسیاری مواجه می شد و حتی در یک روز قیمت ارز تا 600 تومان هم تغییر را تجربه می کرد، برخی ها به دنبال کسب سود از بازار نامتعادل ارز بودند.

این در حالی است که طی چند ماه اخیر با ثبات نسبی بازار ارز و طی روزهای اخیر با کاهش نرخ ها، بسیاری از افرادی که پیش از این ارز خریداری کرده بودند تا بتوانند با فروش آن در زمان افزایش قیمت سودی بدست آورند، نگران کاهش بیشتر قیمت ارز هستند و برای جلوگیری از زیانی که هر لحظه بیشتر می شود، دلارهای خود را راهی بازار کردند تا با فروش آن جلوی ضرر بیشتر خود را بگیرند.

البته هستند افرادی که دلارها را خریداری کرده اند اما در بازار ارز دلالی نمی کردند و این افراد همان هایی بودند که رئیس کل سابق بانک مرکزی دائما به آنها هشدار می داد که مراقب ضرر و زیان باشند؛ برخی ها نیز برای مصارف واقعی ارز خریداری کرده اند و برخی ها نیز دلارهای را در خانه ها نگهداری می کنند تا شاید زمانی با فروش آن سودی بدست آورند، این افراد نیز با توجه به اینکه امکان سودآوری ارز خود را این روزها در حداقل دیده اند، با نگرانی راه بازار را برای عرضه دلارهای خود در پیش گرفته اند.

قیمت دلار در حال حاضر به 2900 تومان در بازار آزاد رسیده است، گرچه رئیس کل بانک مرکزی پیش از این کف قیمت دلار را 2900 تومان مطرح کرده و عنوان کرده بود که کاهش بیشتر قیمت دلار بیش از این منطقی نیست؛ اما دو روز پیش طی مصاحبه ای حمایت بانک مرکزی از کاهش نرخ دلار در راستای ثبات بازار ارز را اعلام کرد.

تغییر موضع ارزی آقای رئیس کل!
فعالان بازار ارز عنوان می کنند که همانطور که صحبت های پیشین رئیس کل بانک مرکزی بر قیمت دلار تاثیر داشت و باعث افزایش قیمت دلار شد، صحبت های جدید سیف دوباره بر بازار تاثیر می گذارد و منجر به کاهش قیمت ها خواهد شد و دیگر ممانعتی در کاهش نرخ ها رخ نمی دهد.

پیش بینی کاهش نرخ دلار و سکه توسط کارشناسان و حتی فعالان بازار ارز حاکی از کاهش سودآوری این بازارها است؛ به هر حال شاخص دلار به عنوان شاخصی مهم در بازار ارز به ثبات رسیده است.

توافقات اخیر ژنو نیز که در گام اول منجر به آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی های ارزی ایران شد و پیش بینی آزادسازی حدود 7 میلیارددلار از درآمدهای ارزی کشور، تاثیر مهمی بر کاهش قیمت ارزها به ویژه دلار و در مقابل ارزش ریال داشته است. 

علاوه بر آن برخی کارشناسان اقتصادی میزان دلارهای خانگی را حدود 20 میلیارد دلار اعلام و پیش بینی می کنند که با ادامه روند کاهشی قیمت ارز در بازار، بخش اعظم این دلارها وارد بازار شود. انتظارات روانی و تورمی هم بر کاهش نرخ ها تاثیر داشته است، البته روند کاهشی نرخ دلار به گفته فعالان بازار به یکباره اتفاق نخواهد افتاد و در طول زمان انجام خواهد شد.

با این وجود پیش بینی نمی شود که قیمت دلار به نرخ دلار مرکز مبادلات ارز یا قیمت رسمی مد نظر بانک مرکزی برسد، اما به هر حال با توجه به اینکه تمامی فاکتورهای لازم اتفاق افتاده است، دولت می تواند با اتخاذ سیاست های جدید کاهش نرخ دلار را رقم بزند.

لغو کامل تحریم های اقتصادی در آینده، افزایش تجارت و مراودات بین المللی، مبادلات بانکی در بخش بین الملل،  آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران، تسهیل تجارت، کاهش تورم و غیره نیز به نوبه خود در آینده بر این وضعیت تاثیر خواهد گذاشت. همچنین لغو تحریم طلا، خودرو و پتروشیمی منجر به افزایش دارایی های ارزی ایران می شود.

بهترین فرصت برای یکسان سای نرخ ارز
در این بین برخی نیز پیشنهاد می کنند که کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و نزدیکی آن به قیمت دولتی، اگر دولت و بانک مرکزی واقعا تصمیمی برای یکسان سازی نرخ ارز دارند، بهترین فرصت برای اجرای چنین برنامه ای پدید آمده است. 

افت قیمت ها فقط بازار ارز را تحت تاثیر قرار نداده است و کاهش قیمت سکه ها نیز طی روزهای اخیر باعث شده است که به گفته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر باعث افزایش تعداد فروشندگان و عرضه سکه به بازار به دلیل جو روانی حاکم و پیش بینی کاهش قیمت شده است.

قیمت سکه در 20 مردادماه سال جاری در اولین روزهای فعالیت دولت یازدهم در بازار یک میلیون و 80 هزار تومان بود که روز گذشته به 866 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت سکه در پایان سال 91 به حدود یک میلیون و 350 هزار تومان رسیده بود.

اخبار اقتصادی - مهر

 

جدیدترین قیمت سکه و طلا در بازار ایران


قیمت ارز در بازار ایران

 

 


ویدیو مرتبط :
درباره بازار خانگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلارهای خانگی در راه بازار؟



سقوط ارز و سكه ادامه دارد

دلارهای خانگی در راه بازار؟

روز پنج‌شنبه تابلوی صرافان و فروشندگان سکه قیمت‌هایی را برای ارز و سکه ثبت کرد که در سال جاری بی‌سابقه بوده است. یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت، تغییر جهت انتظارات روانی در بازار است.

فعالان بازار خوش‌بینی به آینده را جایگزین حس گذشته کرده‌اند و این خوش‌بینی و انتظار مثبت نسبت به آینده، روند کاهش قیمت را ریل‌سازی کرده است. در فضای شکل گرفته میزان فروش دلارها و سکه‌های خانگی نیز افزایش یافته است.

براساس گفته رییس‌كل بانك مركزی، حداقل 18 میلیارد دلار ارزش دلارهای خانگی است. بخشی از این رقم در هفته گذشته وارد بازار شده و با توجه به چشم‌انداز پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد. به همین دلیل این رفتار نیز در شتاب کاهش قیمت تاثیر داشته و موجب ثبت رکوردهای جدیدی در بازار شده است.

افت بهای جهانی طلا که به دنبال تغییر سیاست‌های فدرال رزروآمریکا رخ داد، عامل دیگری در کاستن از ارزش بهای سکه و طلا در بازار داخلی بود.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد: در فاصله یک هفته گذشته از بهای دلار 5/9 درصد کاسته شده است. ارزش سکه و گرم طلای 18 عیار حدود 11 درصد افت کرده و این در حالی است که اونس جهانی 6/6 درصد کاهش قیمت ثبت کرده است. این بررسی نشان می‌دهد کماکان عامل اصلی افت قیمت، تغییر رویکرد و انتظارات روانی مثبت است.

بررسی چشم‌انداز سقوط ارز و سكه

 

دلارهای خانگی در راه بازار؟

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: زنده شدن برخی امیدها به بهبود شرایط و رفع برخی نگرانی‌ها و در عین حال افزایش خوشبینی به فضای سازنده سیاسی در کشور و منطقه، بازار داخلی ارز و سکه را با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه کرده است.

شدت این اتفاق در حالی است که برخی رسیدن قیمت‌های داخلی به سطوح فعلی را در اندکی زمانی این‌چنین باور نمی‌کردند. هنوز هم برخی منتظر نوسان دوباره قیمت‌ها هستند. عده‌ای از اواسط هفته قبل کف قیمت دلار را 3300 تومان پیش‌بینی می‌کردند.

افت قیمت از این سطح این عده را نیز غافلگیر کرده است. میزان خوشبینی‌ها به بازار داخلی در حالی روز به روز تقویت می‌شود که بازار به راحتی با نوسان قیمت جهانی طلا به سمت پایین همراستا می‌شود و مقاومتی نیز ندارد.

با گذشت تنها یک هفته از انتخاب رییس‌جمهور منتخب، واکنش بازار ارز و سکه به این اتفاق شگفتی آفرین بوده است. دلار آمریکا از پنج‌شنبه گذشته تا کنون 345 تومان و سکه 158 هزار تومان کاهش قیمت ثبت کرده‌اند.

خوشبینی به بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی از یک طرف و افزایش احتمالی طرف عرضه باعث تقویت ذهنیت فعالان بازار به تداوم کاهش قیمت‌ها شده است. 

در عین حال آنچه در این روزها به ویژه یک هفته گذشته مشاهده شده، همراستایی بازار داخلی با افت قیمت جهانی طلا بوده است. اواخر هفته قبل قیمت طلا در بازارهای جهانی بیش از 70 دلار کاهش یافت و بازار داخلی نیز در مسیر کاهشی خود از این رویداد به شدت متاثر شد.در این روزها بازار داخلی شاهد خروج نقدینگی از بازار ارز است.

در مقابل بازار سهام با 7 درصد رشد شاخص در هفته گذشته، به نظر مأمن خوبی برای این نقدینگی است. برخی نگران رسوب نقدینگی در سایر بازارها از جمله بازار سهام نیز هستند. 

بر اساس تازه‌ترین آمارها میزان کل نقدینگی به 450 هزار میلیارد تومان رسیده است. با این حال انتقال نقدینگی به دو شکل خرد و کلان مدنظر است.

به گفته برخی کارشناسان نقدینگی خرد می‌تواند در بانک‌ها یا بورس رسوب کند که با توجه به کم بودن نرخ بهره کمتر از نرخ متوسط تورم چندان مورد وثوق نیست، اما بازار سهام می‌تواند با جذب این نقدینگی در عین تامین نقدینگی شرکت‌های بورسی، نگرانی از بابت افزایش حباب قیمت را نیز ایجاد ‌کند.

در سطح کلان اما، این نقدینگی می‌تواند در بازار مسکن باعث رونق یا حباب قیمت هم باشد. این نکته را نیز البته باید مد نظر داشت که بر طرف شدن انتظارات تورمی در بازار ارز می‌تواند به کاسته شدن از سفته‌بازی در بازارهای مشابه از جمله مسکن نیز بینجامد.با این حال بررسی فضای عمومی بازار داخلی ارز و سکه نشان می‌دهد که ریزش قیمت‌ها عمدتا بر 3 محور متمرکز بوده است.

اول اینکه پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست‌جمهوری، بازار با خوشبینی زیادی همراه شد. تلقی عمومی بازار از رفع برخی نگرانی‌ها از جمله شدت نگرفتن تحریم‌ها و کاهش تدریجی تحریم‌ها، تسهیل مسیر انتقال ارز و فیصله یافتن چالش‌های موجود در سلسله نشست‌های ایران و غرب بر سر مساله هسته‌ای ایران از جمله این موارد است، برخی از انتظارات شکل گرفته در شعارهای انتخاباتی نیز مطرح شده بود، تا آنچه تاکنون تحت عنوان انتظارات تورمی در جامعه و به ویژه در بازار ارز و سکه مطرح بوده، تا حدود زیادی کم شود.

در این مسیر آنچه که به ظاهر به بازار ارز ربطی ندارد، اما در واقع بر رفع نگرانی‌ها و انتظارات موثر واقع شده، همان چیزی است که روحانی از آن به عنوان سرمایه اجتماعی نام برد. تغییرات در بازارهای منطقه نیز در این روزها به نفع ریال شده است.

لیر ترکیه در شرایط افزایش اغتشاشات و اعتراضات داخلی شاهد ریزش قیمت و تقویت ریال در مقابل آن است. 

در امارات نرخ حواله درهم با افت مواجه شده است که بر تعیین قیمت‌های پایین‌تری برای دلار آمریکا موثر واقع می‌شود.

برداشته شدن برخی تحریم‌های بانکی از جمله برداشته تحریم بانک ملت از سوی دادگاه عالی انگلستان نیز به برخی خوشبینی‌ها دامن زده است.

مورد دومی که دراین هفته بسیار مورد توجه بازار قرار گرفت، هجوم ارزهای خانگی به بازار و تقویت طرف عرضه بود. 

اتفاقی که به مرور در حال رسیدن به اوج خود در قالب یک فروش بزرگ است. دنیای اقتصاد پیشترهم از ناگزیر بودن دارندگان ارزهای خانگی به فروش ارز خود در بازار داخلی در چنین شرایطی نوشته بود.

به گفته رییس کل بانک مرکزی میزان ارزهای خانگی 18 میلیارد دلار است. برخی از افراد البته رقم‌های بالاتری را نیز بیان کرده بودند. به هر روی در صورتی که روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار ادامه یابد مردم ناچار به فروش ارزهای خود بوده تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند. 

در چنین شرایطی بازار با مازاد ارز مواجه شده و قیمت آن طبعا کاهش زیادی را به خود خواهد دید. در همین هفته گذشته دارندگان ارز تقریبا از نگاه داشتن دارایی‌های ارزی خود 10 درصد زیان کرده‌اند.

سوم اینکه بهای طلا در بازارهای جهانی از اواخر این هفته به شدت کاهش یافت. 

از غروب چهارشنبه تقریبا بهای جهانی طلا به دلیل اعلام مواضع جدید فدرال رزرو در کاستن از سیاست‌های انبساطی در این کشور با افت بیش از 70 دلاری مواجه شد.

بهای طلا از پنج‌شنبه 23 خرداد تا پنج‌شنبه 30 خرداد تقریبا 91 دلار افت کرده است. بازار داخلی در شرایط موجود بر خلاف گذشته مقاومتی با روند بازارهای جهانی ندارد.

تطابق بهتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای فاکتور مهمی برای رسیدن به کمترین فاصله و دست یافتن به کمترین حساسیت و همزمانی با بازارهای بین‌المللی ارز است.

کمیته بازار فدرال رزرو غروب چهارشنبه برگزار شد. نیم ساعت پس از پایان آن برنانکه رییس فدرال رزرو در یک سخنرانی مواضع جدید در قبال تداوم سیاست‌های پولی را اعلام کرد. برنانکه شامگاه چهارشنبه پس از برگزاری جلسه کمیته بازار باز در یک سخنرانی اعلام کرد که بانک‌هایی که در حال حاضر ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه رهنی و خزانه‌داری خریداری می‌کنند، ممکن است امسال ازاین میزان بکاهند و در صورتی که اقتصاد آمریکا به بهبود خود ادامه دهد، ممکن است این برنامه تا پایان سال متوقف شود.

ارزش دلار در برابر 6 ارز مهم جهان به بالاترین سطح هفتگی خود رسید و نرخ بازدهی اوراق قرضه 10 ساله به بالاترین سطح 22 ماهه خود رسید. در مقابل بهای کالاهای پایه کاهش یافتند. طلا در این میان به زیر 1300 دلار سقوط کرد.

مقایسه قیمت‌های هفتگی

پنج‌شنبه قبل از انتخابات با پنج شنبه بعد از انتخابات به لحاظ قیمت‌های بازار متفاوت بود. دلار دراین فاصله با 345 تومان کاهش تا 3290 تومان افت کرد. روز پنج‌شنبه 30 خرداد البته قیمت 3250 تومان را نیز در کف بازار اعلام می‌کردند بااین حال قیمت اصلاح شده تا ساعت 14 قیمت 3290 تومان را بر تابلو صرافی ها نشان می‌داد.

در این روز در بازار اغلب بدون معامله دست روی دست گذاشته بودند. صرافان حرفه‌ای توقع این شرایط را دارند بااین حال برخی به شدت غافلگیر شدند. در این مدت یورو نیز از پنج شنبه تا پنج‌شنبه با 440 تومان کاهش به 4400 تومان رسید. رقم 4380 تومان نیز برای آن هم اعلام شد.

در بازار سکه در هفته مورد بحث هر قطعه سکه 158 هزار تومان یعنی بیش از 10 درصد کاهش داشت. قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز تا 1297 دلار و حتی پایین‌تر هم رسید و در فاصله 2 پنج‌شنبه بالاخره 91 دلار کاهش ثبت کرد.

با این حال در این مدت افت قیمت‌ها در بازار سکه بیش از آنکه متاثر از بازارهای جهانی باشد، مدیون افت قیمت دلار در بازار داخلی بود./دنیای اقتصاد

پیش بینی قیمت دلار,پیش بینی قیمت طلا

 

پیش بینی قیمت دلار,پیش بینی قیمت طلا

 

پیش بینی قیمت دلار,پیش بینی قیمت طلا

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران