اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفترکار احمدی‌نژاد کنار اتاق رئیس دانشگاه


سرپرست دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه اتاق دکتر احمدی‌نژاد در کنار اتاق من است، گفت: این مسئله که روزی فردی مسئول بوده و کارهای سیاسی انجام می‌داده است ارتباطی به دانشگاه ندارد و تا کنون نیز هیچ تمهیداتی برای این دسته از افراد اندیشیده نشده است چرا که آنچه برای ما مهم است توانایی علمی اساتید حاضر در دانشگاه است.

خبرگزاری ایسنا: سرپرست دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بسیاری از اساتید از کابینه دولت نهم در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند، گفت: دانشگاه با همه دستگاه‌های اجرایی متفاوت است چرا که تنها نکات علمی برای دانشگاه مهم است و کاری به مسائل و مسئولیت‌های سیاسی افراد ندارد.

دکتر محمدعلی برخورداری در اولین نشست خبری خود تصریح کرد: دانشگاه مجموعه‌ای از افراد نخبه است که به منظور انجام خدمات علمی و آموزشی دور یکدیگر جمع شده‌اند تا بتوانند فعالیت‌های خود را بهبود بخشیده و ارتقاء دهند و هدف دانشگاه این است که تا حد امکان از بحث‌های سیاسی دوری کند چرا که دانشگاه کاری به افراد دولت قبل و بعد ندارد و همه با هم رفیق هستیم.

وی با بیان اینکه اتاق دکتر احمدی‌نژاد در کنار اتاق من است، گفت: این مسئله که روزی فردی مسئول بوده و کارهای سیاسی انجام می‌داده است ارتباطی به دانشگاه ندارد و تا کنون نیز هیچ تمهیداتی برای این دسته از افراد اندیشیده نشده است چرا که آنچه برای ما مهم است توانایی علمی اساتید حاضر در دانشگاه است.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تا کنون نه تنها من بلکه هیچ کدام از اعضای دانشگاه با این افراد مشکلی نداشته‌ایم، گفت: در بعد سیاسی هر کسی بیرون از دانشگاه فعالیتی داشته باشد مربوط به دانشگاه نمی‌شود و داخل دانشگاه تنها به مسئله علمی و ارتقای آن توجه می‌شود. همه همکاران دانشگاه ما چه کسانی که در دولت قبل بوده‌اند و چه افرادی که در حال حاضر در این دانشگاه مشغول به فعالیت شده‌اند برای ما محترم و عزیز هستند.

برخورداری خاطر نشان کرد: دانشگاه یک برنامه استراتژیک دارد که این برنامه با همکاری تمام اعضای جامعه دانشگاهی علم و صنعت از گذشته تا کنون نوشته شده و ما نیز قصد داریم به همان روال کار خود را پیش ببریم و به دنبال توسعه کیفی هرچه بیشتر دانشگاه هستیم.

وی تصریح کرد: در دوره مدیریت جدید سلیقه‌ها در جزئیات متفاوت است اما در مسائل کلان مدیریت اجرای امور به همان روال گذشته پیش خواهد رفت. چرا که آن چیزی که برای ما اصل و مهم تلقی می‌شود رعایت قانون و مقررات است.

تمام اعضای جامعه دانشگاهی این دانشگاه با هم رفیق هستیم

سرپرست دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تمام اعضای جامعه دانشگاهی این دانشگاه با هم رفیق هستیم خاطر نشان کرد: اینکه برخی افراد در این دانشگاه از کابینه دولت قبلی بوده‌اند برای ما اهمیتی ندارد و چیزی که مهم است ارتقای علمی دانشگاه است.

برخورداری با اشاره به تغییرات صورت گرفته در دانشگاه اظهار کرد:‌ زمانی که یک مدیر در دانشگاه تغییر می‌کند، قطعا تغییراتی را با خود می‌آورد که به عقیده من تغییرات این دوره مثبت بوده است چرا که تمام این تغییرات با همکاری و تبادل نظر جامعه دانشگاهی علم و صنعت بوده است و نهایت تلاش خود را کرده‌ام که نظر شخصی اعمال نشود.

وی با بیان اینکه برخی از جابجایی‌های داخل دانشگاه فضا را بهتر می‌کند، اظهار کرد:‌همه مدیرانی که تا کنون جابجا کرده‌ایم از افراد فرهیخته و با صلاحیت بوده‌اند و زمانی که قصد تغییر و تحولات را داشتم از هیچ کدام از دوستان نزدیک خود برای مدیریت دانشگاه استفاده نکردم چرا که هدف من این بوده است که از اعمال نظر شخصی دور باشم.

وی با بیان اینکه برای هر دانشکده افراد فرهیخته‌ای را انتخاب کردم اظهار کرد: در ابتدا تیم هشت نفره‌ای را از هر دانشکده انتخاب کردم و این افراد برای تعیین مدیریت‌ها لیستی را افراد برجسته دانشگاه انتخاب کردند و نهایتا تصمیم انتصاب توسط این هشت نفر گرفته شد که خوشبختانه بیش از 70 درصد اعضای دانشگاه از این تغییرات راضی هستند.

وی با بیان اینکه هدف تمام دانشگاهیان در این دانشگاه باید بهبود وضعیت دانشگاه باشد، اظهار کرد: یکی از شرایط انتخاب من این بود که تا حد امکان از افراد سیاسی دوری کنم چرا که این مسئله را صلاح دانشگاه دانستم و هدفم این بود که شائبه‌ای پیش نیاید و تمام تغییرات ما در دانشگاه از افراد صرفا علمی بوده است که به هیچ گروه سیاسی وابستگی ندارند.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برگزاری نظرسنجی برای تغییر ریاست هر دانشکده، اظهار کرد: فضای دانشگاه با دیگر مراکز اداری متفاوت است، چرا که افرادی که در اینجا مشغول به فعالیت هستند، افرادی فرهیخته و عالم‌اند. به همین دلیل برای انتخاب ریاست دانشکده‌ها نمی‌توان نامی از تقلب و مسائلی از این قبیل را عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هر دانشکده بیش از 40 استاد دارد، گفت: هدف ما این است که از نظرات تمام این 40 نفر برای تعیین رئیس دانشکده استفاده کنیم. چرا که به عقیده من بهترین کسی که می‌تواند یک دانشکده را اداره کند، کسی است که مورد تائید اعضای آن دانشکده باشد. به همین دلیل در انتخاب رئیس دانشکده اختیار را به اعضای آن دانشکده داده‌ایم.

برخورداری با بیان اینکه در چنین مکانیزم و روشی به گونه‌ای عمل نمی‌شود که بحث تقلب معنایی داشته باشد، گفت: برای تعیین رئیس دانشکده به دلیل کمبود تقاضا اصرار زیادی به استفاده از اعضای هیات علمی داریم و تمام افرادی که در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند، افرادی با صلاحیت و فرهیخته‌ هستند. به همین دلیل بحث تقلب در این دانشگاه معنایی ندارد.

گلدکوئیست و اخراج استاد دانشگاه قبل از ابلاغ حکم در سال 90

سرپرست دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مسئله گلدکوئیست که این روزها در برخی از خبرگزاری‌ها به گونه‌ای نادرست آمده بود، گفت: دانشگاه پایبند به اجرای قانون است و راجع به هر کسی چه به نفع دانشگاه و چه به نفع طرف مقابل باشد، دانشگاه آن‌گونه که قانونی است، عمل می‌کند. چرا که هدف و اساس ما در دانشگاه، اجرای قوانین و مقررات قانونی است.

برخورداری با بیان اینکه حکم اخراج یکی از همکاران ما را در سال 90 قبل از اینکه حکم ابلاغ شود، زدند، گفت: این در حالی است که دانشگاه برای بررسی مسائل آموزشی اساتید معمولا به قوه قضاییه نمی‌رود و طبق قانون برای آن مسئله در خود دانشگاه حکم داده می‌شود.

وی تصریح کرد: رای هیات بدوی تا زمانی که قطعی نشود، قابل اجرا نیست و قطعی شدن این حکم نیز به دو سبک صورت می‌گیرد؛ اول اینکه فرد یک ماه امکان اعتراض و تجدید نظر دارد که اگر اعتراضی صورت نگیرد، حکم خود به خود قطعی می‌شود. اما اگر فرد اعتراض کند، آن مسئله در هیات وزارت علوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت افزود: اتفاقی که در این پرونده افتاد، این بود که هیات بدوی در تاریخ 90/3/16 رای خود را ابلاغ کرد و شخص مذکور شکایت خود را به دیوان عدالت عالی برد چرا که در تاریخ 90/3/3 یعنی 13 روز قبل از بیان تجدید نظر، اخراج صورت گرفته است و به همین دلیل دیوان تجدید نظر، حکم مذکور را باطل و اعلام کرد که این شخص می‌تواند در دانشگاه به امر تدریس بپردازد.

برخورداری اعلام کرد: وضعیت این شخص در حال حاضر به همان صورت قبلی می‌ماند و باید حکم وی در دادگاه تجدید نظر بررسی شود و رای که داده می‌شود؛ همان چیزی است که ما در دانشگاه اعمال می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت تشکل‌ها در دانشگاه علم و صنعت، گفت: ما علاقه‌مند هستیم که دانشجویان در دانشگاه فعالیت داشته باشند، چرا که عنصر اصلی دانشگاه، دانشجویان و فعالیت آنها است.

ایجاد کانون صنفی اساتید در دانشگاه


ادامه فعالیت تشکل‌ها براساس قانون و همچنین ایجاد تشکل‌های جدید نکته‌ای بود که رئیس‌ دانشگاه علم و صنعت به آن اشاره کرد و افزود: در همین راستا قصد داریم کانون‌های صنفی را برای اساتید نیز ایجاد کنیم تا آنها نیز بتوانند مشکلات و نیازهای خود را مطرح و مورد بررسی قرار دهند.

برخورداری با اشاره به فعالیت هیات پیگیری در دانشگاه علم و صنعت، اظهار کرد: قبل از تغییر مدیریت دانشگاه، در خیلی از دانشگاه‌ها، اساتید به منظور بررسی مشکلات دانشگاه دور هم جمع می‌شدند و چند نفر را به عنوان کمیته پیگیری انتخاب کردند که وظیفه آنها ارجاع نظرات اساتید به رئیس دانشگاه بوده است که هم‌اکنون نیز فعالیت این کمیته‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت این گروه، کار مطلوب و مثمر ثمری است، خاطر نشان کرد: ارجاع نظرات اساتید به ما،‌ می‌تواند در برطرف کردن بسیاری از مشکلات و چالش‌های دانشگاه مفید باشد و ما نیز گوش شنوا برای شنیدن تمام صحبت‌های اعضای جامعه دانشگاهی داریم.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت افزایش روابط بین‌الملل در دانشگاه را یکی از اقدامات خود در دوره مدیریت جدید دانست و اظهار کرد: تاکنون نیز فعالیت دانشگاه علم و صنعت در این زمینه مطلوب بوده است. اما سعی داریم فعالیت خود را در این زمینه افزایش دهیم. چرا که توسعه علم و دانش هر کشور در گرو ارتباطات بین‌الملل آن است.

برخورداری با بیان اینکه من هرگز دوست ندارم از کسانی که قبل من بوده‌اند، انتقاد کنم گفت: اگر هدف ما این باشد که مدام به گذشته برگردیم و به نقد و ایراد گرفتن از اقدامات قبلی مشغول باشیم، نمی‌توانیم در هیچ زمینه‌ای پیشرفت کنیم. به همین دلیل سیاست من این است که هیچ وقت راجع به مدیران قبل خودم حتی به حق نیز انتقاد نکنم.

وی با اشاره فشارهای روانی که تاکنون بر دانشگاه حاکم بوده است، گفت: برای برطرف کردن این فشارهای روانی نیاز به صحبت نیست، بلکه باید اقدامات خود را در عمل نشان دهیم.

نباید در بخش‌های خصوصی دانشجویان و اساتید دوربین گذاشت

سرپرست دانشگاه علم و صنعت همچنین در راستای دوربین‌های موجود در دانشگاه، گفت: برخی از دوربین‌ها برای ایجاد حفاظت و امنیت دانشگاه باید وجود داشته باشد. اما به عقیده من نباید در بخش‌های خصوصی که مربوط به دانشجویان و اساتید است، دوربین کار گذاشته شود.

برخورداری با اشاره به اساتیدی که تمایل به بازگشت به این دانشگاه را داشته‌اند نیز گفت: تاکنون هشت درخواست بازگشت به دانشگاه داشته‌ایم که پرونده آنها نیز در حال بررسی است و افرادی که نکاتی را داشته‌اند، به وزارت علوم ارجاع داده‌ایم و هر رایی را که آنها بدهند، تسلیم رای آنها خواهیم بود.

وی با اشاره به طرح‌های کلان ملی که در این دانشگاه صورت گرفته است، گفت: تاکنون در سه طرح کلان ملی مشغول فعالیت هستیم که یکی از آنها طرح هواپیمای 150 نفره و همچنین طرح قطار سریع‌السیر و یکی دیگر نیز پروژه کنترل حرکت انسان به صورت زیر پوستی است که تاکنون نیز این طرح‌ها تا حد معقولی پیش رفته‌ است.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت همچنین این دانشگاه را اولین دانشگاهی دانست که ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد و گفت: این دانشگاه ماهواره دوم خود را نیز که خیلی مجهزتر بوده، آماده پرواز کرده است که ظرف مدت نه چندان دور پرتاب خواهد شد.

برخورداری دو اصل مهم خود را در اداره دانشگاه، شفافیت و قانونمندی دانست و اظهار کرد: این دو مسئله لازم و ملزوم یکدیگر هستند. چرا که ما موظفیم قانون را در همه امور رعایت کنیم و لازمه رعایت قانون، شفافیت است. چرا که اگر شفافیت نباشد، امکان خطا و اشتباه نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: دانشگاه سه رسالت عمده دارد که شامل آموزش، پژوهش و رسالت اجتماعی است که متاسفانه به بعد سوم کمتر توجه می‌شود چرا که دانشگاه را بیشتر مکانی آموزشی می‌داند. اما باید دانست که دانشگاه در ارتقای سطح فرهنگ جامعه نیز تاثیر بسیاری دارد و ما سعی داریم در این مسیر نیز تمام تلاش و توان خود را بگذاریم.


ویدیو مرتبط :
درگیری رئیس مجلس و احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب خبر ضیافت احمدی نژاد با رئیس دانشگاه کلمبیا



 

تکذیب خبر ضیافت احمدی نژاد با رئیس دانشگاه کلمبیا

 

 

مهر نوشت: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، خبر برگزاری ضیافت شام رئیس جمهور با رئیس دانشگاه کلمبیا در حاشیه سفر آتی احمدی نژاد به نیویورک را تکذیب کرد.

روابط عمومی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، در پاسخ به اخبار خلاف واقع و نادرست برگزاری ضیافت شام خصوصی رئیس جمهوری اسلامی ایران با رئیس دانشگاه کلمبیا و تعدادی از دانشجویان این دانشگاه طی اطلاعیه ای اعلام کرد: "هیچ گونه برنامه ویژه ای برای دانشگاه کلمبیا درنظر گرفته نشده و خبر برگزاری جلسه شام رئیس محترم جمهوری با رئیس دانشگاه کلمبیا، چه در محل این دانشگاه و چه محل دیگری کذب محض است."

این اطلاعیه همچنان می افزاید: "هرساله ریاست محترم جمهوری جلساتی را با گروه هایی از اقشار مختلف مردم آمریکا که علاقه مند به دیدار با ایشان هستند برگزار می کند که دیدار با دانشجویان دانشگاههای مختلف نیز بخشی از آن بوده است و هرساله برگزار می گردد..../تحلیل:انتخاب