اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع وزیر احمدی نزاد از موضع وزارت ارشاد


صفار هرندی وزیر اسبق ارشاد گفت: حرف وزارت ارشاد در عدم صدور مجوز برای آلبوم تک‌خوانی زنان درست است.

روزنامه کیهان: صفار هرندی وزیر اسبق ارشاد گفت: حرف وزارت ارشاد در عدم صدور مجوز برای آلبوم تک‌خوانی زنان درست است.

محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی با عنوان «روی پله سی و ششم» که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران و به همت بسیج دانشجویی این دانشکده برگزار شد، سخنرانی کرد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد وزارت ارشاد در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: قضاوت ما درباره برخی از نهادها مانند وزارت ارشاد نمی‌تواند به صورت خطی باشد. به عنوان مثال در قصه تک‌خوانی زنان این سؤال مطرح شد که آیا دولت و وزارت ارشاد به تک‌خوانی خانم‌ها مجوز داده است. وقتی پیش آنها می‌رویم آنها می‌گویند ما مجوز ندادیم که البته راست هم می‌گویند.

وی ادامه داد: من آن آلبومی که اعتراض‌های زیادی در مورد آن صورت گرفت را گوش کردم. در آن آلبوم صدای زن در زیر صدای مرد بود که نشان می‌داد حرف وزارت ارشاد در عدم صدور مجوز برای آلبوم تک‌خوانی زنان درست است.

صفار هرندی با بیان اینکه اشتباه وزارت ارشاد این بود که آنها از این آلبوم با عنوان آلبوم تک‌خوانی یک زن رونمایی کردند، گفت: عکس روی جلد آن آلبوم تنها عکس یک خانم بود. در واقع آنها می‌خواستند بگویند قضیه تک‌خوانی خانم‌ها در کشور آزاد شده است. بنابراین چرا وزارت ارشاد به این قضیه در صورتی که به آلبوم تک‌خوانی زنان مجوز نداده بود واکنش نشان نداد و برخوردی با این موضوع نکرد؟ این اشتباه بزرگی بود که وزارت ارشاد مرتکب شد.


ویدیو مرتبط :
توصیه لاریجانی در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی دادگستری برای وزارت ارشاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موضع وزارت ارشاد درباره‌ تعطیلی كتاب‌ فروشی‌ها



 

 

 

موضع وزارت ارشاد درباره‌ تعطیلی كتاب‌ فروشی‌ها

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع رسمی این وزارتخانه را درباره خبر تعطیلی كتاب‌فروشی‌ها اعلام كرد.

بهمن دری در پاسخ به این سؤال كه نظرتان درباره تعطیلی تعدادی از كتاب‌ فروشی‌های خیابان كریم ‌خان چیست، گفت: به عنوان متولی فرهنگی كشور از تعطیلی حتا یك كتاب‌فروشی، آن هم نه فقط در تهران، بلكه در هر یك از شهرهای كشورمان، عمیقاً متأسف خواهیم شد و تعطیل شدن یك كتاب‌فروشی برای‌مان نگران‌كننده است. اما ماجرای تعطیلی كتاب‌فروشی‌ها از چند منظر قابل تأمل و بررسی است.

او افزود: اولاً نحوه اعلام خبر تعطیل شدن كتاب‌فروشی‌ها طبیعی و عادی نبود و حكایت از زمینه‌سازی قبلی عده‌ای با اغراض غیرفرهنگی بود كه گذشت زمان، صحت موضوع را ثابت كرد. ثانیاً موج‌سواری یكی ـ دو باب از كتاب‌فروشی‌ها كه از قضا ناشر هم هستند و تعداد آن‌ها حتا از انگشتان یك دست هم تجاوز نمی‌كند، به دلیل نوع عملكرد و تخلفات صنفی و اداری‌شان است كه با اعلام تعطیلی كتاب‌فروشی خود درصدد بودند فرافكنی كنند و تخلفات خود را در سایه اخبار و اقدام جدید پنهان كنند و جالب این‌كه پس از موفق نشدن این پروژه، آنان اعلام كردند كه از تعطیلی كتاب‌فروشی خود منصرف شده‌اند و در حال حاضر این كتاب‌فروشی‌ها هم كه در بوق و كرنا فریاد وافرهنگ‌ها دادند، مشغول كتاب‌فروشی هستند.

دری ادامه داد: ثالثاً چند كتاب‌فروشی كه در آستانه تعطیلی قرار گرفتند، بیش‌تر فعالیت اقتصادی و سودآوری برای‌شان مطرح بود تا اصالت كار فرهنگی و ترویج كتاب و كتاب‌خوانی كه این گروه با هدفمند شدن یارانه‌ها و جلوگیری و ممانعت هوشمندانه از معاونت امور فرهنگی از افزایش قیمت كتاب، درصدد برآمدند شغل خود را تغییر دهند و اساساً این عده فرقی بین مثلاً خواربارفروشی و بنگاه معاملات ملكی و كتاب‌فروشی قائل نیستند. رابعاً دسته‌های دیگر كه گروه مرجع و وفادار به فعالیت‌های فرهنگی بوده و ذی‌حق هستند، در این عرصه، مشكلات و ناملایماتی كه متحمل شدند، نادیده گرفته شد و البته این گروه نیز چند كتاب‌فروشی دارند و مدت‌ها با انگیزه فرهنگی و علاقه‌مندی به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اما به دلایل مالی با مشكل مواجه شدند؛ از جمله اخذ مالیات‌ها و اعمال سلیقه ممیزهای مالیاتی و نیز روبه‌رو شدن با پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز برای واگذاری كتاب‌فروشی‌ها به بنگاه‌های اداری و یا بانك‌های خصوصی.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد پیرو این مطالب این‌گونه نتیجه‌گیری كرد: در مجموع، اعلام تعطیلی برخی از كتاب‌فروشی‌ها با فرآیندی كه تحلیل شد، به‌نظر می‌رسد زنجیره‌ای از بازی رسانه‌یی است كه البته هوشیاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد این موضوع به فرجامی كه سناریو آن از پیش طراحی شده بود، نائل نشود.

دری كه با رادیو سراسری ایران گفت‌وگو می‌كرد، همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه كه گفت، با برخی از این كتاب‌فروشی‌ها كه صحبت كردیم، به‌هیچ وجه انتقادی از معاونت امور فرهنگی نداشتند و باور داشتند كه ارشاد تلاش خود را در این زمینه می‌كند؛ اما شرایط اقتصادی و مشكلات مالی سبب شده تا دچار ورشكستگی شوند، گفت: ما از این دسته از كتاب‌فروشی‌ها حمایت كرده و خواهیم كرد. نخست این‌كه موضوع معافیت مالیاتی كتاب‌فروشی‌ها را در دست پی‌گیری داریم و در سطح وزارت متبوع و ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد و دارایی در حال حل شدن است. دوم این‌كه اساساً فعالیت كتاب‌فرشی‌ها تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد نیست و مجوز فعالیت خود را از مجمع امور صنفی دریافت می‌كنند و آن‌ها نیز باید كمك كنند كه مشكلات این عزیزان حل شود. البته وزارت ارشاد با دقت وضعیت كتاب‌فروشی‌ها را زیر نظر دارد و قطعاً به‌عنوان یكی از اركان مهم نشر از این موضوع به سادگی عبور نمی‌كند.

معاون امور فرهنگی ارشاد به لایحه كاربری فرهنگی نیز اشاره كرد و گفت: با تصویب این لایحه در كارگروه فرعی و اصلی كمیته فرهنگی دولت و نیز طرح آن در كمیته لوایح، عرصه رقابت میان كتاب‌فروشی‌ها افزایش خواهد یافت و مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مسكونی نیز به كتاب‌فروشی‌ مزین خواهند شد و در هر شهری، تعداد كتاب‌فروشی‌ها فزونی خواهد یافت.

او ادامه داد: در حال حاضر در همین تهران به‌دلیل تغییر و تحولات جمعیتی و تغییر بافت جغرافیایی، تمركز كتاب‌فروشی‌ها صرفاً‌ در میدان انقلاب قرار گرفته؛ در حالی‌كه مردم نمی‌توانند از جنوب و غرب و شرق شهر به این منطقه بیایند؛ از همین رو اگر تعداد كتاب‌فروشی‌ها در همه مناطق جمعیتی افزایش یابد، بر اساس عرضه و تقاضا، شاهد رونق كتاب‌خوانی و آغاز مباركی برای گسترش كتاب‌فروشی خواهیم بود.

دری در پایان گفت: در هر حال برخلاف تصور عده‌ای كه تلاش داشتند موضوع تعطیلی كتاب‌فروشی‌ها را به اهرمی برای فشار بر متولیان فرهنگی و مشخصاً معاونت امور فرهنگی در دوره جدید تبدیل كنند، این اقدام تأثیر معكوس در روند فعالیت‌های كتاب‌فروشی‌ها داشت و به عبارت دیگر، این اقدامات شوكی بود كه تأثیر مثبت هم داشت و به رونق خرید كتاب از سوی مردم در یكی دو هفته اخیر انجامید كه این موضوع در رسانه‌ها نیز بازتاب یافته است...../تحلیل:عصرایران