اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع عارف از جعفر توفیقی



دفاع عارف از جعفر توفیقی


دفاع عارف از جعفر توفیقی

محمدرضا عارف با ابراز امیدواری نسبت به تغییر فضای دانشگاه‌ها، از انتصاب جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم استقبال کرد و گفت: دکتر توفیقی مناسب‌ترین فرد برای تصدی مدیریت وزارت علوم است و مطمئنا حضور ایشان موجب بازگشت نشاط و تلاش علمی و پژوهشی به دانشگاه‌ها می‌شود.

به گزارش ایسنا، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای تشکل دانشجویی "بیدار"، با اشاره به نقش کلیدی دانشجویان در خلق حماسه سیاسی خاطرنشان کرد: همانگونه که جوانان نقش بی‌بدیلی در صحنه‌های مختلف انقلاب داشتند، در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز این قشر بویژه دانشجویان در به میدان آوردن مردم و ایجاد شور انتخاباتی نقش تاثیرگذاری داشتند.

وی با بیان اینکه "برخی سیاسیون تلاش می‌کنند نقش جوانان را در عرصه‌های مختلف کمرنگ جلوه دهند"، اظهار کرد: نتیجه انتخابات فراتر از تصور بسیاری از مدعیان تحلیلگر سیاسی بود و نشان داد که برخی از این تحلیلگران تا چه اندازه از واقعیات جامعه به دور هستند.

عارف تاکید کرد: در خلق سرمایه اجتماعی ایجاد شده در انتخابات، تفکر اصلاح‌طلبی نقش کلیدی داشت و با وجود خواست عده‌ای که به دنبال حذف تفکر اصلاح‌طلبی هستند، این تفکر هیچ‌گاه حذف نخواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مشکلاتی که دولت جدید در عرصه‌های مختلف با آن روبه‌روست، خاطرنشان کرد: دولت در آغاز کار است و نباید انتظار داشت تمام مشکلات به یکباره حل شود. انتظار معجزه از دولتی که میراث نابسامانی‌های دوره پیشین را به همراه دارد، کار غلطی است.

وی حل مشکلات اقتصادی مردم را از مهمترین اولویت‌های حال حاضر دانست و تصریح کرد: همه می‌دانیم که مهمترین معضل کشور، مسائل مربوط به تورم و معیشت بویژه فشار به اقشار آسیب‌پذیر است که دولت با تدابیر ویژه ان‌شاء‌الله در کوتاه‌مدت بتواند بخشی از این مشکلات را مرتفع کند.

عارف با بیان اینکه "بازگشت به فضای هشت سال گذشته امکان‌پذیر نیست"، به رای اعتماد مجلس به اعضای کابینه دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: هماهنگی میان سه قوه مطمئناً در پیشرفت کشور تاثیرگذار است و بویژه تعامل مجلس و دولت امری لازم و ضروری است که امیدوارم نمایندگان محترم مجلس در ادامه همکاری خود با دولت جدید دنبال گره‌گشایی از مشکلات کشور باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه صحبتهای خود، با تمجید از مدیریت جعفر توفیقی، وی را فردی توانمند، متعهد و کارشناسی زبده در عرصه آموزش عالی کشور و بااشراف به مسائل فرهنگی توصیف کرد افزود: دکتر توفیقی مناسب‌ترین فرد برای تصدی وزارت علوم است و جای تعجب دارد که برخی رسانه‌ها در آغاز فعالیت وی، به دنبال تخریب و اتهام‌زنی علیه فردی هستند که سابقه درخشانی در انقلاب و عرصه مدیریت آموزش عالی دارد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار اعضای تشکل دانشجویی"بیدار" گزارشی از فعالیت خود ارائه کردند و عارف نیز ابراز امیدواری کرد که مشکل بوجود آمده برای تشکل بیدار، با تغییر فضای دانشگاه‌ها و درایت مدیریت آموزش عالی کشور حل شود.


انتصابات جدید در سازمان انرژی اتمی

یک مقام مسوول در سازمان انرژی اتیم از انتصاب برخی معاونت‌های این سازمان خبر داد.

این مقام مسوول در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: علی‌اکبر صالحی در این انتصاب‌ها بهروز کمالوندی به سمت معاونت راهبردی و امور مجلس (امور بین‌الملل)، مهندس مهدی بابازادگان، معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی، زارعان، معاونت امنیتی و پژمان رحیمیان، به عنوان مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، انتخاب کرده است.
ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اخلال در سخنرانی محمدرضا عارف و جعفر توفیقی - شیراز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی پس از «عارف» از «توفیقی» هم عبور كرد!؟



حسن روحانی,محمدرضا عارف

عقب‌نشینی‌ برای اثبات صلابت و فراجناحی‌بودن!
روحانی پس از «عارف» از «توفیقی» هم عبور كرد!؟

تازه‌ترین لیست كابینه دولت روحانی هم منتشر شد كه اگر صحت داشته باشد، رییس‌جمهور منتخب پس از عبور از دكتر عارف برای معاون اولی و سپردن وزارت ارشاد به یكی از اصولگرایان سنتی، حالا نسبت به انتخاب یك وزیر توانمند دیگر (دكتر توفیقی) برای وزارت علوم نیز در پی تهدیدات روزهای اخیر جناح مغلوب، منصرف شده است!

تازه ترین لیست منتشره كه ظاهرا قطعیت آن بیشتر از لیست‌های قبلی است را در زیر می‌خوانید:
1- معاون اول رئیس جمهور: اسحاق جهانگیری
۲- وزیر اطلاعات: حجت الاسلام علوی
۳- وزیر کشور: حجت الاسلام علی یونسی
۴- وزیر صنعت و معدن و تجارت: محمد شریعتمداری
۵- وزیر کار و رفاه و امور اجتماعی: علی ربیعی
۶- وزیر امور خارجه: محمد جواد ظریف
۷- وزیر ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر
۸- وزیر نفت: بیژن زنگنه
۹- وزیر آموزش و پروش: محمدعلی نجفی
۱۰- وزیر ارشاد: علی جنتی
۱۱- وزیر راه و مسکن و شهر سازی: عباس آخوندی
۱۲- وزیربهداشت: حسن هاشمی
۱۳- وزیر دادگستری: علی امیری
۱۴- وزیر علوم قطعی نشده گزینه‌های فعلی (محمدرضا عارف و دکتر جواد اطاعت)
۱۵- وزارت دفاع قطعی نشده گزینه‌های فعلی(حسین دهقان؛ حسین اعلایی)
۱۶- وزارت ارتباطات قطعی نشده گزینه محتمل محمود واعظی
۱۷- وزیر کشاورزی قطعی نشده گزینه‌های فعلی (محمود حجتی؛ صفدر حسینی)
۱۸- وزارت اقتصاد قطعی نشده است
۱۹- وزارت نیرو قطعی نشده است.

به گزارش بهارنیوز، گفتنی اینكه سایت خرداد كه به محافل رسانة‌ای اصولگرای نزدیك به روحانی منتسب و همزمان با انتخابات، راه‌اندازی شده با انتشار لیست فوق، در باره حذف دكتر جعفر توفیقی (وزیر علوم دولت اصلاحات و رییس ستاد انتخاباتی دكتر عارف در انتخابات اخیر) و عقب‌نشینی آشكار و سئوال‌برانگیز روحانی در مقابل تندروهای اصولگرا، در تحلیلی سعی نموده است عقب‌نشینی‌های روحانی در چینش كابینه خود را كه از معاون اولی دكتر عارف كه مطالبه میلیون‌ها جوان حامی آقای عارف از روحانی بوده آغاز شد (همان كاندیدایی كه یقننا و حداقل به این زودی، آقای روحانی و تیم رسانه‌ای‌اش فراموش نكرده‌اند كه باید پیروزی و انتخابش را مدیون همیشگی او و جوانان اصلاح‌طلب حامی او بدانند) اینگونه موضوع را توجیه كرده است:


«پس از نامزدی چندین فرد برای تصدی این سمت بالاخره نظر نهایی دکتر حسن روحانی بر روی دکتر رضا فرجی دانا رئیس پیشین دانشگاه تهران و از چهره‌های نخبه علمی کشور قرار گرفت. فرجی دانا اکنون در کانادا به سر می‌برد و از سوی رئیس دولت آینده پیشنهاد تصدی این پست به وی داده می‌شود اما فرجی دانا به رغم انتخاب برای این پست به علت مشغولیات ذهنی و کاری از قبول آن سر باز می‌زند. جمعی از اعضای کارگروه تخصصی با شنیدن این خبر با وی تماس گرفته و خواستار پذیرش مسئولیت وزارت علوم از سوی فرجی دانا می‌شوند اما رئیس پیشین دانشگاه تهران با عذرخواهی عنوان می‌دارد که نمی تواند این پست را بپذیرد و عنوان می‌دارد که دکتر جعفر توفیقی با توجه به سوابقش گزینه مناسبی برای این سمت است.

این سایت سپس و خیلی سریع نتیجه گرفته است كه: «این پیشنهاد فرجی دانا اما قابل جامه عمل پوشی نیست» (!!) و چرایی آنرا هم اینگونه توضیح و البته توجیه می‌كند: «چرا که شنیده ها حاکی از آن است که بنابر اعلام یکی از چهره‌های شاخص مجلس نظر اکثریت نمایندگان در خصوص وزیر علوم دوران اصلاحات مساعد نیست و به احتمال زیاد وی رای اعتماد را در بهارستان کسب نخواهد کرد.

 

جعفر توفیقی که ریاست کارگروه تعیین وزیر علوم را نیز بر عهده داشت از همان بدو کار یکی از گزینه‌های اصلی برای تصدی این سمت بود اما همانگونه که اشاره رفت از آنجا که حساسیت‌های مضاعفی در خصوص این وزارتخانه وجود دارد نامش به عنوان گزینه اصلی نیامد و دکتر فرجی دانا به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و اکنون با عدم پذیرش وی و همچنین فقدان فضای مطلوب برای معرفی جعفر توفیقی؛ حسن روحانی باید برای انتخاب وزیر علوم به دنبال گزینه‌های دیگر باشد.»


البته با تحلیل ‌هایی از جنس فوق، یكی از این گزینه‌های «دیگر» احتمالا می‌تواند وزیر فعلی علوم هم باشد، تا حداقل هم دل‌نگرانی اصولگرایانی چون حجت‌الاسلام صدیقی كه وضعیت كنونی دانشگاهها را عالی ارزیابی كرده‌اند، پایان یابد و هم اینكه شعار «فراجناحی» بودن هم كاملا جامه عمل بپوشد!

به گزارش بهارنیوز، روحانی و تیم مشاوره‌ای او ظاهرا حتی از چهره‌های اصولگرایی چون علی مطهری كه همین دیروز گفته بود: «مجلس باید به انتخاب مردم احترام بگذارد و سعی کند با بهانه‌های واهی مانند ارتباط با فتنه‌گران، وزرای کابینه را به رئیس‌جمهور منتخب تحمیل نکند» نیز محافظه‌كارتر و تحت‌تاثیرتر هستند. بر همین اساس، ظاهرا به همین سرعت و زودی، بسیاری از كسانی كه رای خود را با هزاران امید به صندوق‌ها ریختند ناچار خواهند شد در مقام مقایسه برآمده و احتمالا به جسارت، سماجت و صلابت احمدی‌نژاد در چینش، تغییر، تعویض و ... اعضای كابینه‌ی خود در طول هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش غبطه بخورند!

این خیلی طبیعی است كه نه تنها تحلیل گران سیاسی بلكه هر شهروند ایرانی هم دریابد كه رییس‌جمهور منتخب با هر اشاره و ایمای تندروهای جناح مغلوب، آن هم در اولین تصمیمات كلیدی و استراتژیك خود، خیلی سریع عقب نشسته و در گام اولیه، اینگونه در حال اثبات قدرت و میزان صلابت مدیریتی و تصمیم گیری! خود است، به شدت امیدشان به نومیدی مبدل و خواهند گفت: «سالی كه نكوست از بهارش پیداست»! همان خطری كه بسیاری از فعالان سیاسی نسبت به آن هشدار داده و گفته‌اند: «روحانی کوتاه بیاید، عرصه را تا آخر باخته است» /بهارنیوز