اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع رئیس سیا از شکنجه‌گران آمریکایی



اخبار,اخباربین الملل,شکنجه های سیا


اخبار بین الملل  - دفاع رئیس سیا از شکنجه‌گران آمریکایی

برخی نیروهای این سازمان در سال‌های قبل فراتر از اختیارات خود عمل کرده‌اند اما اغلب تنها به انجام وظیفه پرداخته‌اند.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با وجود دفاع از شیوه‌های بازجویی این سازمان در پی حوادث 11 سپتامبر اعتراف کرد که برخی روش‌ها «شدید» و «نفرت‌انگیز» بوده است.

به گزارش ایسنا، جان برنان،‌ رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دفتر مرکزی سیا در واشنگتن گفت، برخی نیروهای این سازمان در سال‌های قبل فراتر از اختیارات خود عمل کرده‌اند اما اغلب تنها به انجام وظیفه پرداخته‌اند.

روز سه‌شنبه گزارشی انتقادآمیز که از سوی کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا منتشر شد، فاش کرد که سازمان سیا در بازجویی از مظنونان به فعالیت‌های تروریستی از شیوه‌هایی «وحشیانه» نظیر القاء حس خفگی در آب (غرق مصنوعی) استفاده کرده است.

رئیس سیا در واکنش به این گزارش کنگره مدعی شد سازمانش در روزهایی که "پاسخی آسان" در دسترس نبود بسیاری از کارهای مهم هم انجام داد که در این گزارش به آن اشاره نشده است. برنان گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد اطلاعاتی که از طریق برنامه بازجویی و بازداشت مظنونان جمع‌آوری شد به ایالات متحده کمک کرد تا بتواند طرح‌های حمله خنثی شوند، تروریست‌ها دستگیر شوند و جان انسان‌ها حفظ شود.

یکی از بحث‌انگیزترین بخش‌های گزارش کنگره، کاربرد "تکنیک‌های بازجویی فنی" است که در آن به جزییات بازجویی‌های خشن از مظنونان اشاره شده است. به عقیده نویسندگان گزارش کنگره، استفاده از این تکنیک‌ها لزوما منجر به دریافت اطلاعات مهمی نشده است.

رئیس سازمان سیا درباره رابطه تاثیر این شیوه بر مظنونان و میزان اطلاعات مهمی که از آنها دریافت شده، گفت که این موضوع "قابل فهم" نیست.

سناتور دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا که سرپرستی تیم نویسندگان گزارش را به عهده داشت، همزمان با سخنرانی برنان اظهارات وی را از طریق پیام توئیتری خود رد کرد.

برنان در عین حال در این جلسه گفت که گزارش تحقیق سنا درباره شیوه‌های بازجویی را خوانده و "سوال‌هایی جدی در ذهن او نسبت به موثر بودن آن" ایجاد شده است.

برنان در سال 2013 پس از نامزد شدن برای ریاست سازمان سیا، برای دفاع از عملکرد خود در دوران جورج بوش به کنگره گفته بود نسبت به کاربرد برخی از این شیوه‌ها از جمله غرق مصنوعی مخالفت شفاهی کرده است اما اذعان کرد کاری جدی برای توقف آن انجام نداده چرا که وی "جزء حلقه رهبری" این سازمان نبوده است.

کمیته اطلاعاتی سنا که گزارش را منتشر کرده، می‌گوید برخی شیوه‌های بازجویی "که در مواردی به حد شکنجه رسیده‌اند" در حفظ امنیت آمریکایی‌ها بی‌تاثیر بوده و سازمان سیا را به گمراه کردن سیاستمداران دولت و کنگره متهم کرده است.

جان برنان در سال ۲۰۰۲ که برنامه بازجویی و بازداشت مظنونان در سازمان سیا آغاز شد، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه این نهاد بود.

سازمان ملل و گروه‌های مدافع حقوق بشر خواستار محاکمه مقام‌های آمریکایی فعال در این بازجویی‌ها از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ شده‌اند. اما محاکمه مقام‌های دولت جورج بوش بسیار نامحتمل است. وزارت دادگستری پیشتر با انجام دو تحقیق جداگانه درباره بدرفتاری با زندانیان نتیجه گرفته که شواهد کافی در دسترس نیست.

روز چهارشنبه، یک مقام ناشناس وزارت دادگستری به روزنامه لس‌ آنجلس تایمز گفته است دادستان‌ها کل گزارش اخیر کنگره را خوانده‌اند اما "اطلاعات تازه‌ای نیافته‌اند" که بتوان تحقیقات را ادامه دهند.

سناتور فاینستاین گفته است شیوه‌های ظالمانه شکنجه سیا، "لکه ننگی در تاریخ آمریکا و ارزش‌هایش خواهند بود." باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به انتشار این گزارش گفت که این شیوه‌ها به موضع آمریکا در جهان "ضربه‌ای جدی" وارد کرده است و تاکید کرده آمریکا دیگر از این شیوه‌ها استفاده نخواهد کرد.

اوباما سه‌شنبه شب گفت: "پس از حملات ۱۱ سپتامبر کشور دچار شوک شدید روحی و وضعیتی لغزنده و نامطمئن در مورد تکرار آن حملات بود و و روشن است که سیا شتابزده و برنامه‌ای بدون اندیشه زیاد درباره عواقب احتمالی آن طراحی کرد." وی گفت در آن برنامه حد و مرزها و اینکه دقیقا چه کسی مسئول و پاسخگوی برنامه است، به خوبی مشخص نشد.

اوباما قبلا هم مدعی شده است که به نظر وی سیا در آن دوران تحت "فشار بسیار زیادی" برای جلوگیری از حملات دیگری نظیر ۱۱ سپتامبر بود و برای همین دچار خطا شد. با این حال وی گفت هرچند نگران واکنش‌های احتمالی علیه آمریکایی‌ها در جهان است اما این گزارش باید منتشر می‌شد تا اطمینان حاصل شود که این اشتباهات تکرار نشود.

در مقابل برخی جمهوری‌خواهان سنا نیز در واکنش به انتشار این گزارش گفته‌اند اطلاعات به دست آمده از بازجویی‌ها در دستگیری "تروریست‌ها" از جمله اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده موثر بوده است.

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواه سنا و سناتور سکسبی چمبلیس از اعضای ارشد کمیته اطلاعاتی سنا در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند ادعاهای گزارش منتشر شده توسط حزب دموکرات در کمیته اطلاعات غلط است و انتشار آن تبعات جدی برای امنیت ملی آمریکا خواهد داشت.

این در حالی است که سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، که خود در طول اسارت در ویتنام به شدت شکنجه شده بود، در واکنش به این گزارش از انتشار آن حمایت کرد و تاکید کرد که این شیوه‌ها به اعتبار جهانی آمریکا ضربه زده است.

جورج تنت، رییس سابق سیا یافته‌های این گزارش را رد کرده و مدعی است برنامه بازجویی‌های خشن به دستگیری رهبران القاعده و حذف آنها از میدان جنگ منجر شد. 


 اخبار بین الملل   - ایسنا


ویدیو مرتبط :
روابط ساواک و سیا + مصاحبه با شکنجه گران معروف ساواک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تایید شکنجه های سیا توسط رئیس CIA



اخبار,اخبار بین الملل, شکنجه های سیا


 اخبار بین الملل -  تایید شکنجه های سیا توسط رئیس CIA

جان برنان، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، موسوم به سی‌آی‌‌ای (سیا) با مخدوش خواندن روند تهیه گزارش کمیته منتخب اطلاعاتی سنا درباره برنامه 'بازداشت و بازجویی' سیا گفت برخی از نتیجه‌گیری‌های این گزارش با تحقیقات این سازمان منطبق است.

به گزارش بی بی سی، آقای برنان گفت اذعان به اشتباهات برای موفقیت در ماموریت‌های ما ضروریست و افزود: "افسران ما در تدوین نظارت بر فعالیت های اولیه در برنامه 'بازداشت و بازجویی' بی‌کفایتی کرده‌اند."

وی افزود این سازمان در تدوین به موقع مقررات رسمی برای اجرای این برنامه برای مدیریت کوتاهی کرده و افسران این سازمان در موارد معدودی از بازجویی ها، از شیوه های غیرمجاز استفاده کرده اند.

این سخنان رئیس سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت آمریکا، در اقدامی نادر دربرابر خبرنگاران و دوربین های تلویزیونی و در واکنش به انتشار گزارش کمیته منتخب اطلاعاتی سنا اظهار شد.

آقای برنان از مقام‌های ارشد سی‌آی‌ای و نفر سوم این نهاد در دوران ریاست جمهوری جورج بوش بوده است.

آقای برنان در سال ۲۰۱۳ پس از نامزد شدن به عنوان رئیس تازه سی‌آی‌‌ای، برای دفاع از عملکرد خود در دوران جورج بوش به کنگره گفته بود نسبت به کاربرد برخی از این شیوه‌ها از جمله القاء حس خفگی مخالفت شفاهی کرده است اما اذعان کرد کاری جدی برای توقف آن انجام نداده است چرا که به گفته او "جزء حلقه رهبری" این سازمان نبوده است.

این کمیته در گزارش خود این شیوه‌ها را "که در مواردی به حد شکنجه رسیده اند" در حفظ امنیت آمریکایی‌ها بی تاثیر خوانده است و این سازمان را به گمراه کردن سیاستمداران دولت و کنگره متهم کرده است.

آقای برنان در عین حال در این جلسه گفت که گزارش تحقیق سنا درباره شیوه های بازجویی را خوانده و "سئوالهایی جدی درذهن او نسبت به موثر بودن آن "ایجاد شده است.

آقای برنان در ساختمان سی‌آی‌ای سخنرانی خود را در برابر کارکنان این سازمان و دوربین‌های فیلمبرداری آغاز کرد اگرچه تصویربرداران اجازه تصویربرداری از هیچ چیز به جز نیم تنه آقای برنان را نداشتند.


 اخبار بین الملل  -  عصرخبر