اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع رئیس جمهور از سجادی در مجلس


رئیس جمهور در صحن مجلس با بیان اینکه سجادی با توجه به سوابق خوبش در امر ورزش و جوانان مدیر خوبی برای این وزارتخانه می‌تواند باشد، گفت: ایشان در دوران مسئولیتش در آموزش و پرورش با جوانان نیز از نزدیک تماس داشته که امیدواریم امروز آخرین نوبتی باشد که ما برای رای اعتماد وزیران خدمت شما می‌رسیم.

مهر: رئیس جمهور در صحن مجلس با بیان اینکه سجادی با توجه به سوابق خوبش در امر ورزش و جوانان مدیر خوبی برای این وزارتخانه می‌تواند باشد، گفت: ایشان در دوران مسئولیتش در آموزش و پرورش با جوانان نیز از نزدیک تماس داشته که امیدواریم امروز آخرین نوبتی باشد که ما برای رای اعتماد وزیران خدمت شما می‌رسیم.

حسن روحانی  در جلسه اخذ رای اعتماد نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی گفت: این نکته را ذکر می کنم که گویا یکشنبه ها باید در محضر شما نمایندگان باشیم البته به جز رای اعتماد نیز ما می توانیم در خدمت شما باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: از مجلس برای رای اعتماد به وزرای قبلی تشکر می کنم .

وی با بیان اینکه دوست داشتیم در همان تابستان 24 مرداد که وزیران معرفی شدند همه رای اعتماد می گرفتند و ما می توانستیم کار را با برنامه ریزی دقیق شروع کنیم، افزود: مجلس دارای وظایف قانونی است و طبق مصالحی که باید در نظر بگیرد عمل می کند و ما گله ای نداریم.

روحانی افزود: لازم می دانیم از سلطانی فر که برای بار اول معرفی شد و قول همکاری با دولت را داده بود و نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند تشکر کنم ، برای او آرزوی توفیق می کنم.

روحانی با تشکر از زحمات صالحی امیری برای قبول سرپرستی این وزارتخانه گفت: وی بسیار خوب ظاهر شد و به وظایف خود عمل کرد اما نتوانست رای اعتماد مجلس را بگیرد گرچه مطالبی در اینجا مطرح شد که می توانست با یک بیان ملایم تر و نرم تر باشد و اگر وی احساس مظلومیت نسبت به مطالب گفته شده می کند، حق قانونی اوست که در رسانه ها از خودش دفاع کند.

وی افزود: اینکه صالحی امیری در مجلس شورای اسلامی حاشیه پردازی نکرده است همان خط و مشی دولت است که آن را دنبال کرده است و برای او آرزوی موفقیت داریم.

روحانی با تاکید بر اینکه وزیرانی که از مجلس رای کسب نکرده اند 40 درصد نمایندگان به آنها رای دادند، اظهار داشت: این باید روشن باشد کسی که حمایت 40 درصد نمایندگان را برای پست وزارت دارد برای سمت های پایین تر رای بالاتری خواهد داشت و دارد و خود این رای پشتوانه ای برای فعالیت سیاسی این افراد است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما تابع رای اکثریت هستیم، گفت: قواعد سیاسی که بر مبنای آن حرکت می کنیم اکثریت آراست و همه باید تابع نظر مردم در 24 خرداد باشند. مردم در 24 خرداد به افراط و خشونت، خودرایی، عدم خشونت و عدم تدبیر رای "نه" دادند و به اعتدال و تدبیر و عقلانیت رای "آری" دادند.

روحانی ادامه داد: دولت خود را موظف به اعمال نظرات مردم، خواست و آرای آنها و متعهد به دنبال کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می دانیم. این رای چیزی شبیه به عقود است از یک طرف رئیس جمهور قول هایی به مردم داده و از طرفی مردم مطالبات خود را تبیین کرده اند و به نوعی عهد و پیمانی بین دو طرف بسته شده است.

وی با اشاره به حدیثی از امیر مومنان علی (ع) گفت: به تعبیر امیر المومنین حتی کفار خواستشان این است که به عهد و پیمان عمل شود بنابراین دولت در عهد و پیمان خود با مردم ثابت قدم خواهد بود و حرکت خود را در مسیر اعتدال ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت بنا دارد تا نظرات مردم و تدبیر رهبر معظم انقلاب را با جدیت دنبال کند، اظهار کرد: قطعا مجلس همین رویکرد را در دستور کار خود دارد. مجلس در چارچوب قانون اساسی و در پی اجرای وظایف خود است که این وظایف در قانون اساسی مشخص شده است.

وی افزود: روشن است که وظایف دولت و نمایندگان مجلس چیست اما در نحوه عمل به قانون شیوه های متفاوتی وجود دارد، خوب است که بهترین شیوه را برای انجام وظایف دولت و مجلس برگزینیم تا بدخواهان از آن سوء استفاده نکنند.

روحانی با بیان اینکه مجلس قطعا اقدام به انجام اعمالی می کند که در چارچوب وظایف قانونی اش قرار دارد، تاکید کرد که باید توجه داشته باشیم که انجام وظایف قانونی به گونه ای نباشد که بدخواهان آن را تخریب دولت و تقابل مجلس با قوه مجریه تلقی کنند البته دولت هم می خواهد ارتباط نزدیکی با مجلس داشته باشد چرا که اعتقاد داریم قوه مقننه همچون قوه مجریه در پی گفتمان خدمت است.

وی با اشاره به اینکه دولت در یک شرایط خاصی مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفته است، عنوان کرد: شما می دانید دولت با مسائل پیچیده داخلی و موضوعات خارجی روبرو است. در مسائل خارجی نیاز به حمایت مردم و مجلس و نیاز به هدایت و حمایت مقام معظم رهبری داریم. در حقیقت برای این موضوع نیاز به اجماع داخلی داریم.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: اینکه شما می بینید در ظرف مدت کوتاه 84 روزه از شروع به کار دولت یازدهم که امروز روز هشتاد و پنجم آن است توفیقاتی به دست آمده، حاصل حمایت های مردم، مجلس و تدابیر رهبر معظم انقلاب است البته دولت ظرف مدت 15 روز آینده یعنی پایان 100 روزه اول کاری خود گزارشی را به ملت عزیز ارائه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اینکه دولت در 84 روز اول کاری خود در زمینه های سیاست خارجی، موضوعات داخلی، موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی، ایجاد آرامش و امنیت در جامعه توفیقات فراوانی را به دست آورده است، مرهون حمایت هایی است که صورت گرفته است چرا که بدون حمایت مجلس، همراهی مردم و حمایت های رهبر معظم انقلاب تحقق این موضوعات امکانپذیر نبود.

روحانی با بیان اینکه دولت این بار سنگین را برای خدمت به مردم برعهده گرفته است، گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم چرا که الان روز تعامل، همدلی و همفکری است. طبیعی است که دولت تقاضا ندارد مجلس وظایف قانونی اش را کنار بگذارد، دولت به نظرات، انتقادات، پیشنهادات و موضوعات مورد نظر مجلس احترام می گذارد.

وی یادآور شد: البته باید برای بررسی عملکردها مدت زمانی را اختصاص بدهیم یعنی 6 ماه یا یک سال کار و تلاش صورت بگیرد تا بتوانیم کارنامه و عملکرد دولت و وزیران را بسنجیم، قطعا هیچ میزانی دقیق تر از قانون وجود ندارد. میزان جناحی و حزبی هیچ گاه درست کار نکرده و همواره ترازوی آن مشکل داشته است. اعتقاد دارم که قانون ترازوی سنجش دقیق و درست عملکرد دولت و وزیران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای رشد، رضایتمندی مردم، اجرای قانون، نظم، امنیت بیشتر و ... هیچ راهی جز قانونگرایی وجود ندارد، گفت: میزان سئوال، نقد و تذکر همه بر مبنای قانون خواهد بود و ما هم در برابر قانون تسلیم خواهیم بود. درخواست من از نمایندگان مجلس این است که در این شرایط حساس بیش از پیش دولت را حمایت کنند.

وی ادامه داد: تا این لحظه هم دولت شکرگزار خداوند، ائمه اطهار، حمایت های مردم، مجلس و حمایت هایی که در همه مواقع حساس، رهبری معظم انقلاب داشته اند است چرا که اگر اینها نبود آیا نمایندگان شما و به تعبیر مقام معظم رهبری فرزندان انقلاب قادر بودند که این گونه مذاکره کنند؟

روحانی خطاب به نمایندگان خاطر نشان کرد: شما دیدید که جنگ طلبان چگونه در مقابل طرح صلح جمهوری اسلامی ایران کوتاه آمدند و حداقل در ظاهر به آن پایبند نشان می دهند. شما دیدید که حداقل در کلیات، قدرت های بزرگ دنیا طرح ایران را پذیرفتند.

حسن روحانی با بیان اینکه طرح ایران سه بخش دارد، گفت: این طرح مقدمه ای دارد که این مقدمه اهداف را بیان می کند قسمت پایانی دارد که شرایط ایران را بعد از این دوران گذرا تبیین می کند که این دوره رصد چند مرحله خواهد داشت که فعلا بحث مرحله اول و اجرای آن است.

وی تصریح کرد: ما با زبان و عمل به طرفهای مذاکره کنندمان به صراحت گفتیم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم ، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر فرود نمی آورد تاکید کرد: ما می گوییم برای حل معضلات جهانی باید روی میز فقط عقلانیت و منطق باشد.

روحانی بیان داشت: اگر  روی میز عقلانیت و منطق بود دیگر بوی تعفنی به مشام نخواهد رسید و اگر گزینه ای جز عقلانیت روی میز بود بوی تعفنش نه تنها برای جامعه بلکه برای آن کسی است که پشت آن میز نشسته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی روی میز مذاکره اش عقلانیت، تدبیر و منطق است گفت: ما با همین اهرم در برابر دیگران حاضر می شویم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما از خط قرمزها عبور نخواهیم کرد، گفت: حقوق ملت ایران خط قرمز ما است، منافع ملی خط قرمز ما است و علاوه بر آن حقوق هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی از جمله غنی سازی در خاک ایران از جمله این حقوق ها است.

وی تصریح کرد: البته ایران همانند دیگر کشورهاست و ما در هیچ شرایطی حاضر به تبعیض نیستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران باید از حق قانونی خود برخوردار باشد، گفت: ایران در عین حال برای اینکه دیگران هم به حرف ما اعتماد کنند و اینکه ایران دنبال فعالیت صلح آمیز هسته ای است و می خواهد به این فناوری برای توسعه دست یابد و نه تهدید دیگران تلاش خواهد کرد.

وی تصریح داشت: ما با همین منطق و استدلال در نیویورک و ژنو حاضر شدیم و سه مرحله را پشت سر گذاشتیم امروز روی میز ایران گزینه هایی وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه تحریم ها را غیر قانونی و راه حلی ناکارامد می دانیم، گفت: ایران به خاطر فشار تحریم ها نیست که پای میز مذاکره نشسته است.

وی با بیان اینکه ایران از سال 1382 نیز پای میز مذاکره نشسته است، افزود: در آن زمان هیچ تحریمی در کار نبود و ایران مصرانه به مذاکرات منطقی خود ادامه داد حتی در شرایطی که دشمن می خواست تحریم های ظالمانه را آغاز کند باز هم ایران مذاکراتش را قطع نکرد و حتی در زمان تحریم نیز این مذاکرات ادامه داد. معنایش این است که ایران برای حل و فصل مسائل بین المللی راه حل دیپلماسی، گفتگو و دیالوگ می داند و بر همین مبنا از روز اول حرکت کرده است.

رئیس جمهور بیان داشت به گونه ای حرف می زنند که گویی ایران از سال 90 مذاکره را آغاز کرده است اما باید بدانند که از مذاکرات همانقدر که ایران سود می برد، منطقه ، جهان و طرفهای مذاکره کننده نیز سود خواهند برد و این مذاکرات به معنای ثبات آرامش بیشتر برای منطقه و کل جهان است.

وی مذاکرات را هموار شدن مسیر تعامل سازنده ایران با نظام بین المللی دانست و گفت: معنای مذاکرات این است که ایران نقش خود را بهتر در منطقه و جهان ایفا می کند و می خواهد مسائل جهانی حل شود و دنیا نیز باید بداند که بدون حضور ایران مشکلات منطقه حل نمی شود و اگر بخواهد آن را حل کند باید هزینه بسیار گزاف پرداخت کند و حضور ایران بدون تردید نقش سازنده ای در حل و فصل مسائل جهانی داشته و خواهد داشت.

روحانی ادامه داد: آنان که با ایران پای میز مذاکره آمده اند خود نیز بر این نقش تاثیر گذار ایران به حل مسائل و مشکلات جهانی و منطقه ای واقفند و به این نتیجه رسیده اند که تحریم راهکارنیست و راهکار اصلی تعامل و مذاکره است و ما این راه را ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به آینده مذاکرات گفت: حداقل فایده این مذاکرات آن است که به تعبیر رهبری ضرر نخواهیم کرد و ظرفیت تحلیلی جامعه گسترش می یابد و نقش و جایگاه ایران در منطقه ظهور و بروز بیشتری پیدا می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران با منطق می خواهد با دنیا مواجه شود خاطرنشان کرد: ایران بدنبال لجبازی نیست و در این مذاکرات حداقل دنیا متوجه می شود که ایران بدنبال سلاح های کشتار جمعی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نتایج مذاکرات به نفع دو طرف خواهد بود گفت: این یک بازی برد - برد است و اگر ما بخواهیم موفق شویم نیاز به حمایت ملت بزرگ و هدایت رهبری داریم.

روحانی  با بیان اینکه دولت و مجلس در کنار یکدیگر اهداف بلند ملی را دنبال می کنند افزود: من خودم را هنوز بیش از آنکه یک مسئول اجرایی بدانم یک مجلسی می بینم چرا که 20 سال در خانه ملت خادم مردم بودم و چند ماهی است که این مسئولیت بر دوش من گذاشته شده است و ما باید دست به دست هم دهیم تا این راه را ادامه دهیم.

وی همچنین با اشاره به معرفی وزیر ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش و جوانان یک وزارتخانه بسیار مهم اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس جمهور افزود: جوانان ما که در انقلاب اسلامی که بار سنگینی را بر دوش گرفته اند 13 آبان 57 یک نمونه از حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در انقلاب اسلامی بود. بنابراین جوانان از همان ابتدای انقلاب اسلامی حضور پررنگی در به ثمر رسیدن و تداوم این نظام داشتند.

وی تصریح کرد: بخشی از بار بزرگ جوانان همچون ایجاد اشتغال و پر کردن اوقات فراغت بر دوش این وزارتخانه است البته خیلی از عمر این وزارتخانه نگذشته است و اندامهای آن به اندازه کافی رشد نکرده اما همه باید کمک کنیم تا این وزارتخانه به مسئولیت بسیار سنگین بپردازد.

روحانی با بیان اینکه امروز ورزش جزئی از زندگی مردم شده بدون ورزش دسترسی به سلامت و نشاط اجتماعی امکانپذیر نیست  و بهترین وسیله برای اوقات فراغت ورزش است و اگر بخواهیم با معضلات اجتماعی بجنگیدم یکی از راههای آن تشویق جوانان به ورزش است.

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز داریم ورزش همگانی را توسعه دهیم ادامه داد: ما در زمینه ورزش بانوان دچار عقب ماندگی هستیم که باید آن را جبران کنیم و نیاز به سرمایه گذاری در این زمینه داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: حضور دختران جوان و با حجاب ما در صحنه های بین المللی جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و ما یک نظام اسلامی را در کشور جاری و ساری کردیم که به همه ابعاد زندگی مردم می پردازد، اسلام مانع هیچ فعالیتی نیست اما می گوید این فعالیت به بهترین شکل انجام شود.

وی تاکید کرد: ما باید در زمینه ورزش بخصوص از مقاطع ابتدایی و دبیرستان تلاش بیشتری کنیم.

روحانی با اشاره به وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان افزود: کسی که برای این وزارتخانه معرفی می شود باید تخصص لازم را داشته باشد و دولت به این ندا پاسخ داده و امروز وزیری را معرفی کرده که از آغاز دوران شهید باهنر و رجایی به عنوان مسئول ورزش و مدیرکل در آموزش و پرورش کارش را شروع کرده و تقریبا همه مراحل علمی و تجربی را در این زمینه پیموده است.

وی ادامه داد: سجادی استاد، صاحب نظر، کارآزموده و پرتلاش است و وقتی که ایشان برای این سمت معرفی شد همه آنانی که در کار ورزش حرفه‌ای هستند، مخصوصا مسئولان آموزش و پرورش بسیار از این موضوع استقبال کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دکتر سجادی با توجه به سوابق خوبش در امر ورزش و جوانان مدیر خوبی برای این وزارتخانه می‌تواند باشد چرا که در دوران مسئولیتش در آموزش و پرورش با جوانان نیز از نزدیک تماس داشته است که امیدواریم امروز آخرین نوبتی باشد که ما برای رای اعتماد وزیران خدمت شما می‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم پایان امروز انشاءالله کابینه دولت تدبیر و امید تکمیل شود و از این پس با  وزیران در مسیر خدمت به مردم تلاش بیشتری را آغاز و در همه صحنه های اجتماعی و فرهنگی توفیقات لازم را کسب کنیم.


ویدیو مرتبط :
پاسخ رئیس جمهور به نمایندگان مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجلس در رأس امور است،10دلیل جهت استحضار جناب رئیس جمهور



 

 

مجلس در رأس امور است،10دلیل جهت استحضار جناب رئیس جمهور

مجلس در رأس امور است

10 دلیل جهت استحضار جناب رئیس جمهور

البته ، باید به تلخی گفت که خود مجلسی ها در بروز و ظهور وضعیت انفعال و ارزانی پارلمان متهمان ردیف اول هستند که از دیر باز گفته اند حرمت هر امامزاده ای را باید متولی اش نگاه دارد...به سخن دیگر بخشی از مسولیت ها و اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی، پس از تغییر، به رهبری منتقل و اختیارات نخست وزیر نیز به رئیس جمهور منتقل شد.

عصرایران - محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در گفت و گو با روزنامه ایران درباره عبارت" مجلس در راس اموراست" اظهار داشت که این جمله مربوط به زمانی است که در ایران ، نظام پارلمانی حاکم بود و اکنون که پست نخست وزیری حذف شده، قوه مجریه، قوه اول کشور است.

وی در این باره توضیح داده است: "بعضی‌ها یك جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی كه نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌كنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره كشور نبوده بلكه نخست‌وزیر مسئول اداره كشور بوده كه از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اكنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره كشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید كمكش كنند... ."

در خصوص این اظهار نظر بی سابقه و البته خطرناک ، ذکر نکاتی چند ضرورت دارد:

1- احمدی نژاد طوری درباره مسوولیت کنونی دولت در اداره کشور سخن می گوید که گویا در دوره قبل از اصلاح قانون اساسی ، قوه مجریه هیچ کاره بوده و از همین رو ، مجلس در رأس امور معرفی شده است ، این در حالی است که در دوره قبل از تغییر قانون اساسی نیز بار اصلی اداره کشور بردوش قوه مجریه بوده و اصولاً تغییر ماهیتی در وظایف و کارکرد دولت پدید نیامده است.

2- "بودن مجلس در راس امور" نه از باب حاکمیت نظام پارلمانی(با حضور نخست وزیر در صدر وزرا) بلکه به دلیل جایگاه مهم پارلمان در قانون اساسی و اختیارات این نهاد است؛ اختیاراتی بی بدیل که نمی توان مانند آنها را در دو قوه دیگر یافت.

بنابراین نمی توان گفت حالا که پست نخست وزیری حذف شده ، مجلس دیگر در رأس امور نیست و اساساً سوال اینجاست که وجود یا عدم وجود نخست وزیر چه ربطی به ارتقاء یا تنزل جایگاه پارلمان دارد؟!

تا قبل از تغییر قانون اساسی، رئیس جمهور دومین مقام عالی کشور و نخست وزیر رئیس هیئت دولت بود اما پس از تغییر قانون اساسی، پست نخست وزیری حذف و شخص رئیس جمهور همزمان رئیس هیئت دولت نیز شد و مسولیت های نخست وزیر را برعهده گرفت. این درست است که سمت نخست وزیری حذف شد اما از آن سو، جایگاه رئیس جمهور نیز به سطح نخست وزیر تنزل یافت.

به سخن دیگر بخشی از مسولیت ها و اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی، پس از تغییر، به رهبری منتقل و اختیارات نخست وزیر نیز به رئیس جمهور منتقل شد.

در قانون اساسی قبل از تغییر، رئیس جمهور "مسئولیت تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه‏" را برعهده داشت که این مسولیت پس از تغییر قانون اساسی، به رهبری سپرده شد.

پس از تغییر قانون اساسی ، اصل 122 نیز تغییر کرد و برخلاف گذشته، رئیس جمهور علاوه بر ملت در برابر مجلس و رهبری نیز باید پاسخگو باشد لذا می توان نتیجه گرفت پس از تغییر قانون اساسی، میزان پاسخگویی دولت و رئیس جمهور به مجلس افزایش یافت.

3- در تغییر قانون اساسی مصوب 1368، هیچ تغییری در میزان اختیارات مجلس در نظارت بر قوه مجریه ایجاد نشد و از این رو  مجلس همچنان می تواند برای نظارت بر قوه مجریه، تذکر دهد ،سوال کند، وزیران یا شخص رئیس جمهور را استیضاح کند و از این راه آنها را عزل کند.

مجلس حق دارد در همه امور کشور و حتی در امور نهاد ریاست جمهوری و نهادهای زیر نظر رهبری نیز تحقیق و تفحص کند ، حقی که دولت از آن بی بهره است.

این که مجلس می تواند بر دولتی ها و رئیس شان نظارت کند و حتی رئیس جمهور را عزل کند ، به تنهایی دلیل بر ان است که مجلس در مرتبت بالاتری از دولت قرار دارد و الا اگر مجلس در جایگاه پایین تری قرار داشت ، مگر می توانست رئیس جمهور و وزیران را عزل کند. در هر سیستم مدیریتی ، حق عزل ، با مقام بالادست است.

فراموش نکنیم که در قانون اساسی ایران ، مجلس حق انحلال دولت را (با استیضاح کابینه) دارد ولی رئیس جمهور چنین حقی را درباره مجلس ندارد و بر خلاف برخی کشورها ، نمی تواند خواستار انحلال پارلمان شود.

4- جایگاه مجلس آنقدر رفیع است که رئیس جمهور پس از انتخاب می بایست به خدمت نمایندگان مجلس برود و در حضور آنها ،سوگند خدمتگزاری یاد کند. اگر رئس جمهور این مهم را به جای نیاورد ، نمی تواند کلید دفتر ریاست جمهوری را تحویل بگیرد.

5- رئیس جمهور و هیئت دولت مجری قوانینی است که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اند. قوه مجریه خود حق قانون گذاری ندارد و تنها می تواند پیش نویس قوانین درخواستی خود را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند تا در صورت تایید مجلس، به قانون تصویب شود.

6- در میان قوانین در کشور، قطعا بودجه سالیانه از اهمیت بی نظیری برخوردار است. شایدگفت پس از قانون اساسی و آئین نامه مجلس شورای اسلامی، قانون بودجه سالیانه، مهمترین قانون قلمداد شود. بررسی، تایید و تصویب قانون بودجه سالیانه نیز برعهده مجلس شورای اسلامی است.

7- کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی قرار دارد که هر کسی شکایتی از قوای سه گانه داشته باشد می تواند به آن مراجعه کند و مجلس نیز موظف است رسیدگی کند و از دیگر قوا ، از جمله قوه مجریه توضیح بخواهد.

8- همچنین بسیاری از اقدامات دولت ، منوط به تایید و تصویب مجلس شورای اسلامی دارد. در این باره می توان به استناد اصول متعدد قانون اساسی می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

*بناها و اموالی‏ دولتی‏ كه‏ از نفایس‏ ملی‏ باشد قابل‏ انتقال‏ به‏ غیر نیست‏ مگر با تصویب‏ مجلس‏.

* گرفتن‏ و دادن‏ وام‏ یا كمك های‏ بدون‏ عوض‏ داخلی‏ و خارجی‏ از طرف‏ دولت‏ باید با تصویب‏ مجلس‏‏ باشد.

* استخدام‏ كارشناسان‏ خارجی‏ از طرف‏ دولت‏ ممنوع‏ است‏ مگر در موارد ضرورت‏ با تصویب‏ مجلس‏‏.

* برقراری‏ حكومت‏ نظامی‏ ممنوع‏ است‏... دولت‏ حق‏ دارد با تصویب‏ مجلس‏‏ موقتا محدودیت های‏ ضروری‏ را برقرار نماید.

*عهدنامه‏ ها، مقاوله‏ نامه‏ ها، قراردادها و موافقت‏ نامه‏ های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏‏ برسد.

9- مجلس تا آن اندازه در رأس امور است که حتی می تواند با ‏تغییر در خطوط مرزی موافقت کند ؛ این در حالی است که دولت اساساً نمی تواند در این موضوع وارد شود.

10- اگر رییس‏ جمهور ، معاونان‏ او و وزیران،‏ متهم شوند، رسیدگی به اتهامات آنها‏ در دادگاه با اطلاع‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ میسر است. این در حالی است که برای رسیدگی به اتهامات نمایندگان مجلس ، نیازی به اطلاع دولت نیست.

همه این دلایل که مستند به قانون اساسی و اصول حقوقی هستند ، نشان می دهند در رأس امور بودن مجلس ، نه یک امر تشریفاتی یا صرفاً مستند به جمله امام(ره) ، که یک الزام حکومتی برای تمشیت امور و جلوگیری از بروز استبداد است و هیچ کس حق ندارد مجلس را از رأس امور به زیر کشد و ادعاهای عجیب و غریب کند.

البته ، باید به تلخی گفت که خود مجلسی ها در بروز و ظهور وضعیت انفعال و ارزانی پارلمان متهمان ردیف اول هستند که از دیر باز گفته اند حرمت هر امامزاده ای را باید متولی اش نگاه دارد..../تحلیل:عصرایران