اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع تمام قد لیلا حاتمی از مهرجویی


حاتمی که «لیلا» به کارگردانی مهرجویی را به عنوان یکی از آثار تحسین شده اش در کارنامه دارد. در این گفت و گو تمام قد در برابر منتقدان مهرجویی ایستاده و از او دفاع کرده است.

تماشا: تقریبا عادت مان شده سالی 2، 3 فیلم خوب با بازی لیلا حاتمی، بازیگر شناخته شده سینما، ببینیم. او این روزها هم «نارنجی پوش» را به کارگردانی داریوش مهرجویی بر پرده سینماها دارد. ماهنامه «فیلم» به همین مناسبت در شماره جدید خود، گفت و گوی مفصلی با حاتمی انجام داده است.



حاتمی که «لیلا» به کارگردانی مهرجویی را به عنوان یکی از آثار تحسین شده اش در کارنامه دارد. در این گفت و گو تمام قد در برابر منتقدان مهرجویی ایستاده و از او دفاع کرده است.

حاتمی در قسمتی از این گفت و گو در پاسخ به اینکه آیا تفاوت بنیادی در کارنامه کاری مهرجویی از گذشته تا امروز می بیند، گفت: «نه، فکر نمی کنم آن قدر چیز بزرگ و ملموسی باشد. فکر می کنم آدم هایی که نمی دانند چه باید بگویند یا از خودشان تحلیلی ندارند فورا می گویند خب، همین را شنیده ایم و هه دارند می گویند، حالا ما هم همین را بگوییم خیلی خوب است و می توانیم به خودمان موقعیتی بدهیم! به نظر من که اصلا نکته برجسته ای نمی آید. من اصلا نمی آیم به این فکر کنم که فیلمساز از آن موقع تا الان چه فرق هایی کرده؛ خب معلوم است که فرق کرده... شما بیایید ویژگی های هرکدام از این موقعیت ها را بررسی کنید. حتی اگر می خواهید مقایسه کنید، این قباس هدفمند باشد و به اینجا بینجامد که ویژگی ها بررسی بشود. اما اصلا این نیست. فقط دوست داریم بگویمی فلانی فرق کرده؛ اصلا فرق کرده! خب که چی؟!»

او همچنین در ادامه گفته است: «وقتی آدم از تحلیل ناتوان است می خواهد از مقایسه تفاوت ها به تحلیلی برسد. نکته ای که فیلم مهرجویی را ویژه می کند و توجه ما به عنوان بیننده را جلب می کند، طرز فکر و شادابی شخص آقای مهرجویی است که همین روحیه را هم به فیلم ها و آثارش می دهد. از نظر من، این ویژگی او در این سال ها فرقی نکرده؛ جواب من به شما این است.»

متن کامل این گفت گو را می توانید در شماره خرداد ماهنامه «فیلم» که اینروزها روی دکه های مطبوعاتی است، بخوانید.


ویدیو مرتبط :
لیلا حاتمی- دوران کودکی (12سالگی) لیلا حاتمی و لیلی رشیدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داریوش مهرجویی در منزل سفیر فرانسه و در حضور لیلا حاتمی, علی مصفا و اصغر فرهادی شوالیه شد



اخبار,اخبارفرهنگی وآموزشی,داریوش مهرجویی

اخبارفرهنگی وآموزشی - داریوش مهرجویی در منزل سفیر فرانسه و در حضور لیلا حاتمی, علی مصفا و اصغر فرهادی شوالیه شد

داریوش مهرجویی با اشاره به تأثیر اکران اخیر فیلم «گاو» در فرانسه برای معرفی بیشتر و بهتر سینمای ایران از دریافت نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه سخن گفت.

داریوش مهر جویی:یکشنبه (18 آبان‌ماه) نشان فرهنگ و هنر کشور فرانسه توسط سفیر این کشور در ایران به من اهدا شد که من هم با یک سلام نظامی از این اقدام تشکر کردم.

مهرجویی درباره این مراسم که در منزل سفیر فرانسه در تهران برگزار شد، گفت: جلسه جالبی بود مخصوصا اینکه بسیاری از دوستان و همکاران من که در فیلم‌هایم حضور داشتند به این مجلس دعوت شده بودند.

او افزود: نکته جالب‌تر این مراسم سخنرانی سفیر فرانسه بود که در صحبت‌های مفصل او متوجه شدم تحقیقات بسیاری درباره فیلم‌ها و کتاب‌های من انجام داده و به خوبی می‌دانست که سنتور می‌نوازم یا مثلا چرا فلسفه خوانده‌ام.

وی با بیان اینکه داریوش شایگان هم در این مراسم سخنرانی کرد، گفت: نامه‌ای از طرف وزیر فرهنگ فرانسه برای اهدای این نشان هم به من داده شد که من در سخنان خود از این اتفاق تشکر کردم.

مهرجویی با اشاره به اکران فیلم «گاو» که مدتی قبل در فرانسه انجام شد، گفت: آنچه مسلم است این است که اکران فیلم «گاو» توجهات زیادی را دوباره به سینمای ایران جلب کرد و خیلی‌ها در مجلات تخصصی و معروف سینمای فرانسه این فیلم را یک شاهکار دانستند که البته سال‌ها قبل هوشنگ کاووسی تنها کسی بود که در ایران این فیلم را در یک قدمی شاهکار دانسته بود.

کارگردان فیلم «سنتوری» و «هامون» همچنین اظهار کرد:‌ تأثیر اکران این فیلم در فرانسه به گونه‌ای بود که تعدادی از منتقدان جوان فرانسوی نسبت به سینمای ایران علاقه‌مند شدند و حتی چند نفر از آن‌ها که در مجله "کایه دو سینما" می‌نویسند چندی قبل به منزل من در کرج آمدند و در حالی که تمام فیلم‌های مرا تماشا کرده بودند با اشتیاق غریبی که این روزها کمتر شاهدش هستیم به نقد و بررسی فیلم‌ها و سینما پرداختیم.

مهرجویی همچنین درباره آخرین خبرها از ساخت فیلم جدید خود گفت: فیلمنامه «سنتوری 2» را برای دریافت مجوز آماده کرده‌ام و ارائه شده است.

این کارگردان گفت: نقش اصلی این فیلم را بهرام رادان بازی خواهد کرد و داستان فیلم از زمانی شروع می‌شود که پنج سال از روزهای حضور علی سنتوری در آسایشگاه می‌گذرد و او دوباره به شهر برمی‌گردد.

در مراسمی که شامگاه 18 آبان در خانه سفیر فرانسه در تهران برگزار شد، نشانی که در ایران به عنوان شوالیه فرهنگ و هنر شناخته می‌شود از سوی فرانسوی‌ها با حضور هنرمندانی چون اصغر فرهادی‌، علی مصفا،‌ لیلا حاتمی‌، پریسا بخت‌آور‌، داریوش شایگان‌، مدیا کاشیگر‌، پری صابری‌، رضا درمیشیان‌، بیتا فرهی‌، حامد بهداد‌، سیدغلامرضا موسوی‌، امیرعلی دانایی‌ و... به داریوش مهرجویی اهدا شد.

داریوش مهرجویی کارگردانی آثاری چون «پری»، «سارا»، «لیلا»، «هامون»، «اجاره‌نشین‌ها»، «مهمان مامان»، «چه خوبه که برگشتی»،«اشباح» و.... را در کارنامه هنری‌اش را دارد.
اخبارفرهنگی وآموزشی - ایسنا