اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع تمام قد سفیر عراق از ایران


سفیر عراق در ایران گفت: پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب شاهد هستیم که جانشین ایشان یعنی مقام معظم رهبری به بهترین شکل ممکن اداره امور را به دست گرفته و هر روز توفیقاتی بر جهان اسلام می‌افزاید.

خبرگزاری تسنیم: راجح صابر عبود الموسوی ظهر امروز با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار داشت: ملت ایران در سال ۵۷ به پیروزی نمی‌رسید اگر امام خمینی(ره) در آن زمان راهکاری از اهل بیت(ع) برای ایرانی‌ها به وجود نمی‌آورد.

وی افزود: امروز پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب شاهد هستیم که جانشین ایشان یعنی مقام معظم رهبری به بهترین شکل ممکن اداره امور را به دست گرفته و هر روز توفیقاتی بر جهان اسلام می‌افزاید.

راجح الموسوی عنوان کرد: زمانی که مرا برای نمایندگی در ایران می‌فرستادند از مسئولان سوال کردم که به کجا می‌روم و آنها نیز پاسخ دادند که ما تو را به مهمترین کشور برای عراق یعنی ایران اسلامی اعزام خواهیم کرد و بنده افتخار می‌کنم که در کشور دوم خود قرار دارم.

وی با بیان اینکه ایران در کنار عراق نقش بسیار مهم و موثری دارد گفت: استکبار جهانی هر روز بر توطئه‌های خود برای ضربه زدن به کشورهای اسلامی می افزاید و دست از خصومت و دشمنی برنخواهد برداشت.

سفیر عراق در ایران افزود: باید توجه همگان را به اتحاد و برادری کشورهای مسلمان جلب کرد تا ببینند که اتحاد دین می‌تواند سبب برادری و محبت ائمه نیز می‌تواند زمینه ساز گسترش عدل و عدالت شود.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی، آنها صدام حسین را برای به زانو درآوردن ایران مامور کردند که در این راه به شدت ضربه خوردند اما متاسفانه آنها هیچگاه از تاریخ درس عبرت نگرفته و هم اکنون نیز گروه‌های تکفیری را برای ایجاد آشوب در منطقه به وجود آورده اند.

راجح الموسوی ادامه داد: صدام حسین در تمامی دوران خود «حرف شنو و مزدور» مستکبران بود، از این رو آنها با اجیر کردن صدام برای حمله به کویت در نظر داشتند تا با ایجاد پایگاه‌های نظامی در منطقه خود را به ایران و عراق نزدیک‌تر کنند.

سفیر عراق در ایران تصریح کرد: آمریکایی‌ها زمانی که فهمیدند نمی‌توانند به مقاومت ایران خدشه‌ای وارد سازند به سوی محاصره ایران گام برداشتند و تمامی این اتفاقات برای این صورت می‌گیرد که ایران می‌خواهد مستقل باشد.

وی افزود: این محاصره خواست خداوند بوده و برای ایرانی‌ها این برکت را داشته که زمینه‌ای برای روی پا ایستادن خودشان فراهم گشته پس باید از مسئولان ایرانی بپرسیم که ایران بعد از محاصره چگونه باید باشد.

راجح الموسوی تاکید کرد: آمریکایی‌ها حق دارند که در جوامع بین الملل از حضور ایران نگران باشند زیرا این ایران بود که پشت پرده بسیاری از رفتارهای آمریکا و استکبار جهانی را به نمایش در آورد و سبب سرافکندگی مسئولان آمریکایی شد.

سفیر عراق در ایران با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: رهبری ایران سالها است بر موضوعی به نام اقتصاد مقاومتی تاکید دارد ما نیز در کشور عراق به این نتیجه رسیده‌ایم که برنامه اقتصاد مقاومتی برنامه پیشرفت آیندگان در ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: ایران موشک می‌سازد اما نه برای خونریزی و جنگ، بلکه موشک می‌سازد تا پیروزی‌های خود را به اثبات برساند و این موشک‌ها سبب می‌شود تا قدرت‌های بزرگ جهان به پای میز مذاکره بیایند.

راجح الموسوی با اشاره به ایجاد گروه‌های تروریستی در مناطق خاطرنشان کرد: بعد از امتحان حربه‌های متفاوت و ناکامی در ضربه زدن به کشورهای مقاومتی منطقه سرانجام دست به ایجاد گروه‌های تکفیری و تروریستی زدند و طالبان و داعش را به وجود آوردند.

سفیر عراق در ایران یادآور شد: در ابتدای وجود این گروه‌ها، تمام دنیا را از شیوع این ویروس کشنده باخبر کردیم اما کسی توجهی نکرد اما امروز به جایی رسیده‌ایم که داعش در قلب اروپا عملیات تروریستی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به گفت‌وگو‌های وین گفت: در گفت‌وگوهای وین در رابطه با سوریه برای حضور ایران شرط‌هایی مطرح شده بود اما همگان دیدند که ایران به واسطه قدرتی که داشت بدون در نظر گرفتن هیچ شرطی در این گفت‌وگوها شرکت کرد و نظر خود را داد.

راجح الموسوی با بیان اینکه ایران قدرتی برای مستضعفان دنیا است گفت: پدیدآوردندگان داعش زمانی که شکست‌های متوالی نیروهای دست اموز خود را می‌بینند برای خالی کردن عقده خود حزب الله را تروریست می خوانند.

سفیر عراق در ایران افزود: همین حزب الله نیروهای شیعه خود را برای دفاع از سنی‌های بوسنی و هرزگوین اعزام می‌کند و در جایی دیگر باز همین شیرمردان حزب الله برای دفاع از برداران سنی خود به تکریت اعزام می‌شوند.

وی با تاکید بر نقش ایران در مقاومت‌های عراق تصریح کرد: اگر مقاومت‌های ایران نبود عراق نابود می‌شد و نابودی عراق نیز به آشوب در منطقه خواهد انجامید.

راجح الموسوی عنوان کرد: از جنگ افروزان جهان که به ایران تهمت‌هایی می‌زنند سوالی دارم که آیا کشوری را سراغ دارند که ایران به آنها حمله کرده باشد؟

سفیر عراق در ایران با قدردانی از زحمات مدیریت شهری در برگزاری مراسم اربعین حسینی در سال گذشته گفت: باعث افتخار بود که در کنار خادمین حرم امام رضا(ع) در کربلای معلی به خدمت رسانی زائران امام حسین(ع) مشغول بوده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: ۲۷ میلیون زائر اربعین در حال به عراق آمدند که ما در کنار گوشمان با داعش در حال جنگ بودیم اما مدیریت بی کفایت سعودی نتوانست از ۲ میلیون زائر بیت الله الحرام مراقبت کند.


ویدیو مرتبط :
سفیر پیشین ایران در عراق: تهدید به تل‌آویو در صورت تجاوز به سرزمین ما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان آن رسیده که به ایران بگوییم "هی، ما اماده ی گفتگو هستیم، بیایید انجامش دهیم"/با سفیر ایران در عراق گفتگو کردم، اما نتیجه ای نداشت



دیپلمات , اخبار سیاسی , دیپلمات آمریکا

رایان کروکر سفیر سابق امریکا در عراق در مصاحبه ای با المانیتور در خصوص تحولات در سوریه و عراق گفت که هم اکنون زمانی خوبی برای گفتگو میان امریکا و ایران در مورد سوریه است.

کروکر که یکی از برجسته ترین دیپلمات های آمریکا است، افزود: ما فکر می کردیم که می دانیم و می توانیم موفق به برقراری رابطه با ایران پس از انقلاب فوریه 1979 شویم. اشتباه ما این بود که نتوانستیم جریانات را بشناسیم.

سفیر سابق آمریکا در عراق ادامه داد: ما نمی توانیم چنین اشتباهاتی را در خصوص سوریه هم مرتکب شویم.

وی اضافه کرد:، محتاط بودن به معنای منفعل بودن نیست. محتاط بودن به معنای آنچه هیلاری کلینتون وزیر خارجه با تشکیل کنفرانس قطر در خصوص سوریه انجام داد، است.

رایان کروکر اظهار داشت: کشورهای منطقه در تلاش برای اغاز ابتکارهایی در خصوص سوریه هستند که ممکن است ما در برخی از آنها حضور نداشته باشیم. البته همیشه برای آمریکا بهتر است که در چنین ابتکارهایی حضور داشته باشد.

این دیپلمات برجسته آمریکایی افزود: من فکر می کنم که مسئله ی ایران مسئله ی جذابی است. من علاقه مندم که شاهد تعامل خودمان یا دیگران با ایران در خصوص سوریه باشیم. چراکه سوریه متحد آنهاست.سوریه در طول جنگ عراق در کنار ان ها ایستاد. این دو کشور حزب الله را پس از تهاجم اسرائیل در سال 1982 ایجاد کردند.

سفیر سابق امریکا در عراق گفت: شاید حمایت بی حد و حصر ایران از اسد، بهترین انتخاب این کشور نباشد. من نمی دانم که آنها چطور فکر می کنند.

وی ادامه داد: دولت اوباما در اغاز سال 2009 روشن ساخت و گفت که ما اماده ی گفتگو هستیم. و اکنون هم زمان بسیار خوبی است که بگوییم، "هی، ما اماده ی گفتگو هستیم، بیایید انجامش دهیم".

رایان کروکر افزود: ما می توانیم با ایران منافع مشترکی در سوریه درست به مانند منافع مشترکمان در افغانستان در سال 2001 داشته باشیم.

این دیپلمات برجسته آمریکا تاکید کرد: اکنون زمان خوبی برای گفتگو با ایران است. ما اکنون مجددد روشن ساخته ایم که اماده ی گفتگو با ایرانی ها در مورد عراق هستیم. زمانی که من در سال 2007 تا 2009 در عراق بودم، چندین گفتگوی رو در رو با همتای ایرانی ام داشتم. اما گفتگویمان به جایی نرسید.فکر می کنم که از سوی ایران هیچ تمایلی وجود نداشت.

منبع:entekhab.ir