اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع تمام قد از هاشمی در برنامه تلویزیونی


علی شمخانی در برنامه تلویزیونی"سطرهای ناخوانده" گفت: باید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" که فرمانده جنگ بودند دعوت کنید تا ایشان بسیاری از ناگفته‌ها را بگویند."

روزنامه جمهوری اسلامی: در هفته دفاع مقدس برنامه‌ای تحت عنوان "سطرهای ناخوانده" از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود که با دعوت از شخصیت‌های مؤثر در جنگ به بررسی سؤالات مهمی درخصوص دفاع مقدس می‌پردازد.

در اولین برنامه دریابان علی شمخانی و دبیر شورای عالی امنیت ملی به سؤالات مجریان و بینندگان پاسخ گفت. در ادامه وقتی یکی از مجریان گفت: قصد دارند از افرادی دعوت کنند، آقای شمخانی صریحاً گفت: "شما باید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" که فرمانده جنگ بودند دعوت کنید تا ایشان بسیاری از ناگفته‌ها را بگویند." مجریان هم بدون اینکه سخنی درباره این پیشنهاد آقای شمخانی بگویند، به یکدیگر نگاه می‌کردند.

صدا و سیما چنانچه قصد دارد ابعاد مختلف دفاع مقدس را بدون تحریف و یکسونگری به اطلاع نسل جوان برساند باید دست از سانسور شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بردارد تا واقعیت‌های مهمترین حادثه در تاریخ معاصر ایران در بالاترین سطح به اطلاع مردم و بخصوص نسل جوان رسانده شود.


ویدیو مرتبط :
تیتراژ برنامه تلویزیونی ساعت شنی با صدای هامون هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دفاع تمام قد انتظامی از رسانه ها در برنامه زنده ای که به دنبال دردسرسازی برای دو خبرگزاری بود



اخبار,اخباراجتماعی,اسیدپاشی


 اخبار ورزشی  - دفاع تمام قد انتظامی از رسانه ها در برنامه زنده ای که به دنبال دردسرسازی برای دو خبرگزاری بود

در ادامه این برنامه اما مجری اصرار داشت که بداند بالاخره به این دو رسانه تذکری داده خواهد شد یا نه؟ که انتظامی گفت این موضوع در حال بررسی است: «ما نمی‌توانیم شتاب‌زده رفتار کنیم. هیات نظارت بر مطبوعات فرادستگاهی است و بر عملکرد رسانه‌ها نظارت می‌کند و وقتی می‌خواهد موضوعی را بررسی کند، باید همه جوانب مورد بررسی قرار داده شود.»

 حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد میهمان تلفنی برنامه «متن، حاشیه» شبکه سه سیما بود و درباره عملکرد رسانه‌ها پیرامون مسئله اسیدپاشی صحبت کرد. در این برنامه، مجری می کوشید رسانه ها را متهم ماجرای اسیدپاشی معرفی کند و برای دو خبرگزاری ایجاد مشکل نماید که انتظامی گفت نباید با شتابزدگی در این باره قضاوت کرد.

 پیش از آن که ارتباط تلفنی با حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد  برقرار شود در این برنامه گزارشی درباره عملکرد رسانه‌ها پیرامون ماجرای اسیدپاشی‌های اخیر شهر اصفهان پخش شد. گزارشی که در آن رسانه‌ها متهم به ایجاد التهاب و تشویق اذهان عمومی شده بودند.

پس از پخش این گزارش اما حسین انتظامی در پاسخ به این پرسش که رسانه‌ها چقدر در تشویش اذهان عمومی نقش داشتند؟ گفت: «این موضوع از چند زاویه قابل بحث است. نخست این که وظیفه رسانه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است. در کار ویژه‌هایی که برای کار رسانه‌ای تعریف شده است، آمده که رسانه‌ها باید مخاطرات اجتماعی را مطرح کنند و سواد زیست اجتماعی را بالا ببرند.»

مدیر مسئول پیشین روزنامه‌های جام‌جم و همشهری افزود: «از این جهت درست نیست که رسانه‌ها به تحولات اجتماعی بی‌تفاوت باشند چون نمایندگی افکار عمومی را بر عهده دارند.»

معاون مطبوعاتی دولت یازدهم همچنین با اشاره به این نکته که در کشور ما عادت کردیم همه چیز را به گردن رسانه‌ها بیندازیم گفت: «در کشور ما این ایراد هست که خیلی از اشکالات را به گردن رسانه‌ها می‌اندازیم. یک نفر رای نمی‌آورد، به گردن تیم رسانه‌ای‌اش می‌اندازد، مردم در برخی مشارکت های اجتماعی شرکت نمی‌کنند، به گردن رسانه‌ها می‌اندازیم، در واقع رسانه‌ها مرغ عروسی و عزا شده‌اند که باید به هر حال سرشان بریده شود.»

انتظامی ادامه داد: «در بحث روزنامه‌نگاری، بحث روزنامه‌نگاری بحران را داریم که افراد باید مهارت داشته باشند. اصلا یکی از تفاوت‌های رسانه حرفه‌ای با رسانه‌های آماتور مثل وبلاگ و شبکه های اجتماعی و... در این است که در رسانه حرفه‌ای افراد حرفه‌ای مشغول فعالیت هستند. کسانی که مهارت کافی و قدرت تحلیل بالا دارند و مخصوصا در مواقع بحران احساساتی نمی‌شوند. در این نوع روزنامه‌نگاری جلوگیری از التهاب در جامعه یکی از وظایف روزنامه‌نگاری بحران است که در عین اطلاع‌رسانی، آرامش‌بخشی هم بکند. در این نوع روزنامه‌نگاری حتی در مواقعی بحث خود سانسوری هم مطرح می‌شود.»

در این لحظه مجری برنامه با قطع کردن صحبت‌های حسین انتظامی به نقش اطلاع‌رسانی دو خبرگزاری اشاره کرد و گفت که این دو رسانه تشویق اذهان عمومی کرده‌اند و نظر انتظامی درباره این دو رسانه چیست؟

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد هم با اشاره به جلسه هیات نظارت بر مطبوعات گفت که قرار است در این مورد تحقیق شود تا مشخص گردد کدام رسانه التهاب ایجاد کرده است و کدام یک این اتفاقات را به موضوعات سیاسی دیگر ربط داده‌اند.

او همچنین گفت: «رسانه‌ها باید مراقبت کنند که التهاب به وجود نیاورند و بین اتفاقات روابط غیرمنطقی ایجاد نکنند چون این کار از ویژگی‌های رسانه‌های زرد است و از مدار فعالیت‌های یک رسانه حرفه‌ای خارج می‌شود.»

در ادامه این برنامه اما مجری اصرار داشت که بداند بالاخره به این دو رسانه تذکری داده خواهد شد یا نه؟ که انتظامی گفت این موضوع در حال بررسی است: «ما نمی‌توانیم شتاب‌زده رفتار کنیم. هیات نظارت بر مطبوعات فرادستگاهی است و بر عملکرد رسانه‌ها نظارت می‌کند و وقتی می‌خواهد موضوعی را بررسی کند، باید همه جوانب مورد بررسی قرار داده شود.»

در اینجا مجری از او پرسید که آیا این کار تعلل در تذکر به این رسانه ها نیست؟ و انتظامی باز هم تاکید کرد که نباید احساساتی برخورد کرد.

در پایان این برنامه مجری از حسین انتظامی پرسید آیا شما زمانی مدیرمسوول خبرگزاری خبرآنلاین نبودید که او پاسخ داد، خیر من مدیرمسوول روزنامه جام‌جم و همشهری بوده‌ام و پنج دوره نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات بوده‌ام.

مجری بعد از این اشتباه خود از انتظامی تشکر و خداحافظی کرد و در حالی که می خواست برنامه را با یک بیت شعر تمام کند، با ادای دو کلمه از شعر، شعر را فراموش کرد و بعد از بیان چندباره آن کلمات و به خاطر نیاوردن شعر، با بیان اینکه در برنامه زنده پیش می آید، برنامه را جمع کرد!

 

 اخبار اجتماعی  -   عصر ایران