اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دعوت قالیباف به بهارستان / از فروش زمین فرمانیه تا تونل توحید و صدر



اخبار,اخبارسیاسی,قالیباف 

ابتدا شورای شهر دنبال پیگیری تخلف‌‌‏های مالی در شهرداری بود و حالا بهارستان‌نشینان. مباحث مالی و اداری، شرح وظایف، پروژه‌های عمرانی، گزینش و پیمانکاری و بسیاری محورهای دیگر در دستور کار نمایندگان پیگیر تفحص است. ١٠ماهی می‌شود که درخواست تفحص از شهرداری تهران روی میز هیات‌رییسه در نوبت قرار دارد و هنوز اعلام وصول نشده است.

حالا برخی نمایندگان از دعوت قالیباف به مجلس خبر می‌دهند و عده‌ای از لابی برای سکوت در آستانه یک ائتلاف، اما هر چه باشد آن‌طور که «ابراهیم نکو»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «شرق» خبر داده، دعوت از شهردار تهران برای پاسخگویی به برخی موارد و گزارش‌های مردمی رسیده به دست نمایندگان، حتمی است و او به زودی در مجلس حضور خواهد یافت. هر چند «رحیم زارع» که از طراحان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بوده، حالا به ائتلاف اصولگرایان اشاره دارد و پاره‌ای مصلحت‌اندیشی‌ها.


نکو می‌گوید «خلأ قانونی می‌تواند در شهرداری یکی از دلایل بروز تخلف باشد. قانون شوراها خلأهای زیادی دارد و هنوز تفویض اختیار نشده، شوراها به جای آنکه به‌مثابه نمایندگان محلی عمل کنند، به واسطه‌گرها تبدیل شده‌اند البته همه شوراها را محکوم نمی‌کنم اما این می‌تواند به بروز تخلف‌ها در شهرداری‌ها منتهی شود. این روزها اگر شما به شهرداری‌ها مراجعه کنید، معمولا در مرحله اول می‌توانید ردپا و سرنخ‌هایی از تخلف ببینید. از فروش تراکم گرفته تا پدیده زیرمیزی و فروش شهر.»


او همچنین به ساخت‌وسازهای تهران و به‌ویژه برج‌سازی‌ها اشاره دارد و اینکه در اغلب این موارد تخلف‌های گسترده‌ای در موضوع فروش غیرقانونی تراکم و موارد دیگر به چشم می‌خورد که همگی فی‌نفسه تخلف است.  نکو به دعوت مجلس از شخص محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای حضور در مجلس و گزارش‌دهی در این زمینه خبر می‌دهد. گویا گزارش‌های مردمی زیادی از مناطق شهرداری تهران به دست نمایندگان رسیده و همین گزارش‌ها در کنار رصدهای انجام شده، محمدباقر قالیباف را به چند قدمی حضور در مجلس و پاسخگویی در این زمینه نزدیک کرده است.


شهرداری‏‌ها از فساد مالی رنج می‌برند
نکو همچنین تاکید دارد که «قراردادهای پیمانکاری و تخلف‌های زیادی از این دست در شهرداری تهران قابل مشاهده است.»


معاون حقوقی شهرداری تهران چندی پیش از ١٢هزار پرونده مفتوح علیه شهرداری در نهادهای مختلف خبر داده بود. در همین حال سازمان بازرسی کل کشور نیز مدتی است در زمینه‌های مختلف تخلف در شهرداری تهران فعال شده و به طور مرتب گزارش می‌دهد. ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضو شورای شهر تهران هم در همین زمینه پیش‌تر به «شرق» گفته بود: «شهرداری‏‌ها از فساد مالی رنج می‌برند و ما پیشنهاد تشکیل کمیته مبارزه با فساد در کلانشهر تهران را داریم.»


اصولگرایان در حال ائتلاف‌اند
رحیم زارع از دیگر نمایندگانی که نخستین‌بار موضوع تفحص از شهرداری را مطرح کرده بود، در پاسخ به اینکه چرا این‌همه در پیگیری تفحص تعلل می‌کنید، به طعنه و شوخی به «شرق» می‌گوید: «اصولگرایان در حال ائتلاف‌اند و نمی‌شود به آقای قالیباف‌ گیر بدهیم.»


زارع البته پیش از این نیز بارها در خلال گفت‌وگو با «شرق» تاکید داشت که «این تفحص، اصلا، ابعاد سیاسی ندارد.» او، قالیباف را «اصولگرا» و خودش را نیز «اصولگرا» می‌نامد. به گفته او در این تفحص «هیچ زدوبند سیاسی‌ای در کار نیست. اما حرف‌وحدیث در مسایل مالی شهرداری‌تهران زیاد است و ما به‌عنوان نماینده مردم باید ببینیم اگر جایی کمترین و کوچک‌ترین خطای مالی‌ای صورت گرفته بر آن نظارت کنیم.»


از فروش زمین فرمانیه تا تونل توحید و صدر
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران چندی پیش برای توضیح درباره ساخت‌وساز در «بوستان مادر» به صحن علنی شورای‌شهر رفت و پاسخگوی سوال برخی اعضای شورا بود. علاوه بر اتهام تخلف در «بوستان مادر»، اعضای شورا ماجرای فروش زمین« فرمانیه» به نصف‌ قیمت واقعی را دنبال می‌کنند.

 

محمد حقانی، عضو شورای‌شهر از تخلف در فروش زمین «فرمانیه» خبر داده و تاکید دارد شهرداری‌ تهران، این زمین را متری ١٥میلیون‌تومان خریده و آن‌وقت، به دلایلی، آن را هشت‌ونیم‌میلیون‌تومان به یک‌سازمان فروخته است. پیش‌از این نیز در شورای‌سوم، «خسرو دانشجو»، از اعضای آن موقع شورای‌شهر به هزینه‌های ساخت «تونل توحید» و «بزرگراه صدر» انتقاداتی مطرح کرده بود: «برآوردهای اولیه ساخت تونل توحید ۱۷۰میلیاردتومان بوده اما حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیاردتومان برای آن هزینه شد.» درخواست تفحص از شهرداری تهران یک‌سالی می‌شود که در هیات‌رییسه معطل باقی مانده است.


 اخبار سیاسی  - شرق


ویدیو مرتبط :
نشست خبری دکتر قالیباف در تونل صدر نیایش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دفاع قالیباف از فروش زمین فرمانیه



اخبار,اخبار اجتماعی , پرونده فروش زمین فرمانیه

 

اخبار اجتماعی - دفاع قالیباف از فروش زمین فرمانیه

دیروز یكصد و سومین جلسه شورا در حالی پشت درهای بسته برگزار می‌شد كه شهردار تهران درمقابل 31 نماینده پایتخت قرار گرفته بود تا درخصوص دو سوژه جنجالی یكی، دو ماه اخیر شهرداری تهران یعنی بوستان مادر و زمین فرمانیه پاسخگو باشد.

به گزارش اعتماد، گرچه در جلسه غیرعلنی، تنها یك مورد یعنی پرونده فروش زمین فرمانیه به بحث و گفت‌وگو كشیده شد و پرونده بوستان مادر به وقتی دیگر موكول شد اما زمین فرمانیه همان پرونده‌یی بود كه از حدود یك سال قبل قصه آن آغاز شد. قطعه زمینی 20 هزارمتری كه در شهریور 92 و همزمان با روی كار آمدن شورای چهارم، با اعتراضات اهالی و اعضای شورا، چهار، پنج هزار متر از آن پس گرفته شده و میدان تر‌باری در آن ایجاد شد.

محمد حقانی، رییس كمیسیون سلامت شورا چندی قبل درخصوص این اقدام گفته بود: ما به نحوه فروش این میدان اعتراض داشتیم و به اتفاق 9 عضو دیگر شورا، در این زمینه به شهرداری تذكر كتبی دادیم اما پاسخی كه شهرداری به تذكر ما داد، قانع‌كننده نبود ولی ما هنوز اعتراض خود را نسبت به این پاسخ مطرح نكرده‌ایم. وی با ذكر اینكه این زمین در منطقه‌یی واقع شده كه پهنه تجاری و اداری نیست و تفاوت نوع خدماتی كه در آن باید ارایه شود و آنچه اكنون در حال اجراست، مثل تفاوت یك مدرسه دولتی با مدرسه غیرانتفاعی است. گفته بود خریدار اول این ملك، شخص حقیقی بوده و شهرداری میدان تر‌بار را به شركت جهان فروخته است.

 

البته این شركت در آن زمان زیرمجموعه بانك شهر نبوده و خارج از روال شهرداری، زمین را فروخته كه از نظر ما قانونی نیست. البته از طریق مراجع قانونی می‌توان این زمین را بازگرداند. اما شهردار در پاسخ به تذكر ما گفته كار شهرداری درست بوده و قیمت‌گذاری زمین در آن زمان طبق نظر كارشناس رسمی دادگستری انجام شده است. حالا پس از یك سال و رسانه‌یی شدن این موضوع و البته تذكرهای مكرر شورای شهر، روز گذشته شهردار تهران در صحن شورا حاضر شد تا تلاش كند نمایندگان را با پاسخ‌های خود قانع سازد.

دفاع قالیباف از فروش زمین فرمانیه
در این جلسه یكی از اعضای شورا با بیان اینكه ما دوست داریم اسناد واگذاری این زمین را ببینیم، گفت: : این كارسه اشكال عمده داشت. عدم ثبت قانون معاملات. همچنین این زمین باید به صورت مزایده واگذار می‌شد. شركت جهان این زمین را تملك كرده است اما سند به نام فرد دیگری خورده كه من اسمش را نمی‌برم. مطمئنا اگر این زمین به مزایده گذاشته می‌شد با قیمت بالاتری فروخته می‌شد. قالیباف در پاسخ در مورد كارگزاران شهرداری گفت: ما كارگزاران را از 20 تا 30 كارگزار به یكی دو كارگزار محدود كردیم تا جلوی فساد را بگیریم. شركت جهان یكی از همین كارگزاران است كه با ما خرید دین می‌كند نه معامله. درحقیقت خرید دین كردن بابت بخشی از طلبكاری‌هایش است.

یكی دیگر از انتقادهای شورا دراین پرونده فروش این زمین به قیمتی بسیار كمتر از قیمت روز آن بود كه قالیباف دراین مورد گفت: ما زمین بدون كاربری را 5/ 8 میلیون تومان واگذار كردیم و كارشناسی آن هم توسط كارشناسان شناخته شده انجام شد. آن زمین بر اساس قیمت كارشناسی بدون قیمت بار‌گذاری بوده ولی چرا آن را خریدیم؛ زمین 14 هزار متری كه فروختیم تنها یك معبر دسترسی داشته كه همین ملك بوده و به تعبیری آن 14 هزار متر یك زمین بن بست بوده است.

 

از این زمین هم به عنوان معبر برای میدان میوه و تر‌بار استفاده كردیم. قالیباف گفت: آن روز قیمت این زمین متری 15 میلیون بود چرا كه این ملك سر گذر بوده است. گرچه زمین دیگری هم بود كه بخواهیم تملك كنیم اما این زمین برای ستاد اجرایی امام بود كه به هر نحو به ما ندادند. اما چرا این زمین كه كارگری تجاری – مسكونی داشته به خدماتی تغییر كاربری داده است؟ سوالی كه شهردار تهران به آن این‌گونه پاسخ داد: این زمین در پهنه M قرار داشته كه كاربری تجاری مسكونی دارد نه كاربری خدماتی و همچنین دارای گذر دو نبشی است و به هر روی با خرید این زمین دهانه 13 متری ایجاد كردیم برای گذر خودرو و ورود به زمین 14 هزار متری.

 

قالیباف یادآور شد: من به عنوان شهردار آن موقع بر این باور بودم كه اینجا نیاز مبرم به میدان میوه و تر‌بار و فروشگاه شهروند دارد و بهترین جا برای این امر همین مكان بود چرا كه بالای یك هكتار مساحت داشت. از‌ این‌رو گذرگاه شش هزار متری را جدا كردیم و بهترین معبر هم برای آن انتخاب شد كه سبب گران‌تر شدن زمین شد. این امر حتی سبب اعتراض مالك هم شد. وی ادامه داد: دوستان می‌گویند شما سقف معاملات را رعایت نكردید باید توضیح دهیم این ملك جزو لیست املاكی بوده كه باید واگذار كنیم و چهارچوب آیین نامه املاك در خرید دین باید 51 درصد بودجه تبدیل به بودجه نقدی شود، خب كجا باید این تبدیل انجام می‌گرفت؟

چرا برخی مخالف سوال بودند
اقبال شاكری درباره دلیل مخالفت این اعضا درباره پاسخگویی شهردار گفت: یكی، دو عضو شورا اعلام كردند هنوز اسنادی را كه ارسال شده است ندیده‌اند و قصد ندارند این موضوع به صورت سوال مطرح شود. تنها می‌خواهند به عنوان تذكر باقی بماند و نیاز است ابتدا اسناد را بررسی كنند. وی درباره نقش شركت جهان در این واگذاری گفت: این شركت خرید دین كرده است و به عنوان كارگزار واسطه تهاتر شده است، كارگزار تملك نمی‌كند و تنها آن را به اشخاص حقوقی واگذار می‌كند. شاكری اضافه كرد: برخی اعضا نسبت به تعیین قیمت زمین ایراداتی داشتند كه قرار شد اسناد جدیدی را كه شهرداری ارسال كرده است بررسی كنند.

جلسه‌یی نیمه تمام، پرونده‌یی همچنان باز
اما با این وجود این بحث دراین جلسه به اتمام نرسید و پرونده آن همچنان بازماند. محمد حقانی، رییس كمیسیون سلامت شورا و یكی از پیگیرترین اعضای آن در طرح سوال از شهردار در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به این سوال كه آیا اعضایی كه از شهردار سوال داشتند از پاسخ وی قانع شده‌اند یا خیر ؟ گفت: دراین جلسه قالیباف توضیحاتی داد ولی از آنجایی كه هنوز ابهاماتی وجود داشت مقرر شد سوال‌كنندگان دوباره اسناد را بررسی كنند و در فرصتی مناسب با شهردار دوباره جلساتی را بگذارند تا وی ابهام‌زدایی كند. تصویب لایحه «اصلاحیه مصوبه مجوز اخذ عوارض نقل و انتقال اموال غیر منقول در شهر تهران» از دیگر محورهای مطرح شده در جلسه دیروز بود كه براساس آن نرخ محاسبه عوارض برای املاك مسكونی یك درصد و برای اصناف هفتادو پنج صدم درصد خواهد بود.
اخبار اجتماعی - اعتماد