اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دعوای شورای شهر و شهرداری در تلویزیون!


در برنامه شب گذشته ثریا که از شبکه یک سیما با موضوع نقد شیوه‌های درآمدزایی شهرداری‌ها و با حضور مهدی چمران رییس شورای شهر تهران و علیرضا جاوید شهردار منطقه 4 پخش شد، رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران در تماس تلفنی سوالاتی در مورد بوستان مادر و بودجه غیرنقدی شهرداری تهران مطرح کرد.

خبرگزاری ایسنا: در برنامه شب گذشته ثریا که از شبکه یک سیما با موضوع نقد شیوه‌های درآمدزایی شهرداری‌ها و با حضور مهدی چمران رییس شورای شهر تهران و علیرضا جاوید شهردار منطقه 4 پخش شد، رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران در تماس تلفنی سوالاتی در مورد بوستان مادر و بودجه غیرنقدی شهرداری تهران مطرح کرد.

رحمت‌الله حافظی که در این برنامه به صورت تلفنی شرکت کرده بود درخصوص بوستان مادر گفت: تغییر پهنه در این بوستان غیرقانونی بوده و کمیسیون پنج مجوز تغییر کاربری این زمین را نداشته است.

او خطاب به علیرضا جاوید که به عنوان نماینده شهردار تهران در برنامه شرکت کرده بود، گفت: آیا این زمین تهاتر شده؟ و در حال حاضر مالک این زمین کیست؟

در ادامه جاوید با تاکید بر این موضوع که پس از مطرح شدن موضوع بوستان مادر در شورای شهر تهران و پاسخگویی شهردار تهران نمایندگان شورا قانع شدند، گفت: در دهه 70 مجموعه‌ای متعلق به آموزش و پرورش در آنجا پروژه مسکونی را شروع کرد که در حال حاضر واحدهای مسکونی آن در حال بهره‌برداری هستند و بوستان مادر هم به زمینی به فاصله 100 متری این زمین جابه‌جا شد و بوستانی با نام دیگری در حال حاضر در آنجا به بهره‌برداری رسیده است.

او ادامه داد: این زمین در نقطه‌ای از منطقه پنج قرار گرفته است که بالاترین سرانه فضای سبز در بین همه محلات منطقه پنج که در بین تمام مناطق به لحاظ سرانه فضای سبز وضعیت مطلوبی دارد، قرار گرفته است. در دهه 70 درختانی در این زمین وجود داشته که براساس توافقی در همان زمان به تعاونی مسکن آموزش و پرورش اجازه ساخت در بخشی از این زمین داده می‌شود و بخشی از درختان هم قطع می‌شود و به عنوان یک پروژه سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شود که طی 70 فراخوان سرمایه‌گذاری و مشارکت به دلیل وسعت هفت هکتاری و ابعاد اقتصادی آن، خریداری برای آن پیدا نمی‌شود.

او گفت: در زمان اجرای طرح جامع با توجه به وضعیت قبل این زمین و اسناد اولیه، پهنه G برای این نقطه لحاظ شد و در زمان تدوین طرح تفصیلی مشاورین طرح پس از بررسی اسناد توافق و تامین سرانه فضای سبز در 100 متری این زمین، برای کل این هفت هکتار پهنه S در نظر گرفتند؛ اما برای جلوگیری از اعتراضات آینده مبنی بر ساخت مرکز تجاری در بافت مسکونی مشاور طرح تفصیلی به درستی در تقویت طرح تفصیلی با هماهنگی کمیسیون ماده پنج بافت این زمین را با اطراف هماهنگ کرد به طوری که بخشی که در مجاورت بلوار آیت‌الله کاشانی است پهنه M و بخشی که در مجاورت بافت مسکونی است پهنه R در نظر گرفته شده است.

شهردار منطقه چهار درخصوص مالک این زمین نیز گفت: در حال حاضر مالک یکی از مجموعه‌های اقتصادی است که زمین را بابت مطالبات خود از شهرداری دریافت کرده است.

پس از صحبت‌های جاوید، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بار دیگر با اشاره به فرامنطقه‌ای بودن موضوع بوستان مادر گفت: بالا بودن سرانه فضای سبز منطقه پنج نمی‌تواند دلیلی برای نادیده گرفتن بوستان مادر باشد.

او ادامه داد: شهرداری تهران در سال 92 می‌توانست سقف معاملات 50 میلیارد تومانی داشته باشد و این رقم برای سال 92، 40 میلیارد تومان بوده است در حالی که ارزش بوستان مادر در حدود 500 میلیارد تومان است، آیا شهرداری تهران برای تهاتر این زمین از شورای شهر تهران مصوبه‌ای دریافت کرده است؟

جاوید به عنوان نماینده شهردار تهران در این برنامه در پاسخ به سوال رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: بودجه شهرداری تهران در دو بخش نقدی و غیرنقدی تقسیم‌بندی می‌شود که در مورد فروش املاک و اموال به صورت نقدی تنها روش مزایده است و املاک در مزایده عمومی واگذار می‌شوند، اما برای واگذاری و تهاتر املاک در شیوه غیرنقدی دستورالعملی وجود دارد که به تایید کمیته منتخب شورای دوم و سوم شهر تهران رسیده است؛ یعنی شیوه واگذاری و تهاتر با نظارت شورای شهر مصوب شده است و در قالب آن چارچوب شهرداری در قبال مطالبات اشخاص حقیقی می‌تواند تهاتر اموال و املاک را انجام دهد.

حافظی نیز با انتقاد از بودجه غیرنقدی شهرداری و معرفی آن به عنوان یکی از معضلات بزرگ گفت: بیش از 51 درصد بودجه شهرداری به نام غیرنقد و 49 درصد به صورت نقدی است در حقیقت 49 درصد حساب کتاب، ردیف و کد پروژه دارد و 51 درصد یعنی ابهام و فضای غبارآلود که نمی‌دانیم چه اتفاقی در آن می‌افتد.

او خطاب به دیگر نمایندگان شورای شهر تهران گفت: درخواست می‌کنم در شورا این مساله در قالب یک طرح در دستور کار قرار گیرد و این بودجه غیرنقدی شهرداری تهران ساماندهی و شفاف‌سازی شود.

جاوید نیز در واکنش به اظهارات حافظی درخصوص بودجه غیرنقدی شورای شهر تهران گفت: خوشبختانه شورای شهر در دوره دوم و سوم با همکاری شهرداری فرآیندها را در یک سیستم کاملاً مدون بر مبنای اصول حسابداری به همت معاون مالی، اداری شهرداری تهران مکانیزه کردند و کاملاً این فرآیندها در حال حاضر ثبت و ضبط می‌شود و امروز ریال به ریال بودجه غیرنقد شهرداری تهران قابل پیگیری است.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص حفظ باغات تهران گفت: متاسفانه برخی تصمیم‌گیری‌های غلط باعث شده که ظرف 20 سال گذشته حدود چهار هزار و 500 هکتار از باغات شهر تهران تخریب شود.

او گفت: مصوبه شورای شهر دوم و سوم درخصوص ساخت و ساز در باغات به طوری که در 30 درصد این باغات اجازه ساخت و ساز داده می‌شود خلاف قانون است؛ در تبصره یک ماده (6) قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها آمده است در صورتی که قطع درخت از طرف مالکین به نحوی باشد که باغی از بین برود و از زمین آن به صورت تفکیک برای خانه‌سازی استفاده شود همه زمین به نفع شهرداری ضبط می‌شود و به مصرف خدمات عمومی و شهری و محرومین می‌رسد.

او ادامه داد: امروز در تهران حدود 60 درصد فضای شهر به مسکونی و تجاری تبدیل شده است و متاسفانه در طرح جامع و تفصیلی هم به این موضوع توجهی نشده است. کمیسیون ماده پنج وظیفه دارد خطاهای طرح‌های توسعه شهری را شناسایی و اصلاح کند و حقوق شهروندان را احیا کند؛ اما در کنار آن شورایی در مناطق شهرداری درست شده که جایگاه قانونی ندارد تحت عنوان شورای معماری مناطق که با مالکین توافق می‌کند و در بسیاری مواقع کمیسیون ماده 100 را دور می‌زنند.

حافظی گفت: سالانه حدود 800 مورد تغییر کاربری توسط کمیسیون ماده 100 صادر می‌شود که عمدتاً در مورد فضاهای سبز است در حقیقت این کمیسیون باید از طرح تفصیلی و حقوق شهروندان حمایت کند ولی خلاف آن اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: عمده ارجاعات به کمیسیون ماده 100 از مناطق یک، دو، چهار، پنج و 22 شهر تهران است. بلندمرتبه‌سازی‌های منطقه 22 مجوز کمیسیون ماده پنج ندارد یک مورد حفظ کمیسیون ماده پنج برای منطقه 22 مجوز صادر کرده است که به استناد آن مجوز تمام این بلندمرتبه‌سازی‌ها انجام می‌شود.

جاوید در پاسخ به این اظهارات حافظی گفت: حدود 20 سال به مالکین باغات اجازه ساخت‌وساز داده نشد نتیجه این شد که با پاشیدن اسید و آتش‌سوزی صوری درختان باغ را سوزاندند و یا با گرفتن رای مراجع قضایی رای صادره توسط کمیسیون ماده هفت را لغو کردند این ناکارآمدی موجب شد نمایندگان مردم در دومین دوره شورای شهر تهران این طور برنامه‌ریزی کنند که در 70 درصد، غلبه فضای سبز حفظ شود و مالکین هم بتوانند از حقوق خود بهره‌مند شوند. فکر می‌کنم یکی از اختیارات شورای اسلامی شهر تهران در دوره دوم همین مصوبه بود البته اگر درمواردی تخلفی یا در ملک ساخته شده به میزان کافی در آن منطقه درخت احداث نشده است باید با آن برخورد شود.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفت: ضابطه برج و باغ فقط در شورای دوم نبود و در طرح جامع شهر تهران به عنوان یک دستاورد کاملا قابل دفاع تایید و تصویب شد، به طوری که در طرح جامع و طرح تفصیلی قانونی گنجانده شد و شورای عالی شهرسازی و معماری نیز آن را تصویب کرد.

او گفت: تعدادی از باغات شهر تهران که چند هزار متر بودند احصا شده‌اند و هیچ کاری با آنها جز اینکه شهرداری آنها را بخرد و به پارک عمومی تبدیل کند، نمی‌تواند کرد که در سال گذشته شش یا هفت باغ بزرگ توسط شهرداری منطقه یک خریداری و به پارک عمومی تبدیل شد، اما در زمین‌هایی که کمتر از دو هزار متر مساحت دارند در 30 درصد اجازه ساخت و ساز داده می‌شود.

او ادامه داد: از طریق شورای عالی استان‌ها طرح به مجلس شورای اسلامی داده شد و در آنجا قانون حفظ باغات تصویب شد؛ اما شورای نگهبان به آن ایرادات قانون اساسی وارد کرد که بار دیگر با پافشاری شورا و مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد و در آنجا تصویب شد و در حال حاضر نیز به این قانون افتخار می‌کنیم.

در این برنامه پرسشی مبنی بر اینکه آیا مدیریت کلانشهرها در جهت افزایش عدالت اجتماعی و آرامش روحی و معنوی شهروندان قرار دارند یا خیر، به عنوان نظرسنجی پیامکی مطرح شده بود که در پایان برنامه 71.61 درصد مخاطبان پاسخ خیر و 28.39 درصد مخاطبان پاسخ آری را انتخاب کرده بودند.


ویدیو مرتبط :
بازدید شورای دانش آموزی از شورای اسلامی شهر تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاتمی:خبردارم درانتخابات شوراها دهها میلیارد هزینه شد/عارف:شوراهای شهر شورای شهرداری شده است



سید محمد خاتمی,انتخابات شوراها

سیدمحمدخاتمی:خبردارم درانتخابات شوراها دهها میلیارد هزینه شد/عارف:شوراهای شهر شورای شهرداری شده است

رییس جمهور سابق کشورمان گفت: برنده اصلی انتخابات اصل انقلاب بود.

به گزارش خبرآنلاین، جمعی از منتخبین شورای شهر با رئیس جمهوری سابق ایران دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار که با سخنان منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر آغاز شد، پس از بیان نکاتی در مورد نحوه عملکرد اصلاح طلبان در جریان تبلیغات و انتخابات و مسائل و تنگناهای موجود و بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده در تهران و سراسر کشور، سید محمد خاتمی به بیان دیدگاه های خود در مورد مسائل جاری و انتخابات اخیر پرداخت.

 

وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن مساله ای وجود دارد که باید باز بشود و ان شاء الله در آینده باز خواهم کرد، گفت: ما در برابر یک وضعیتی بودیم که بحمدالله اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشتند ولی به نظر می رسید که روند کار بسوئی می رود که بطور طبیعی بدست خود اصلاح طلبان هم اصلاحات و هم اصلاح طلبی شکست بخورد.آنچه در این زمینه انتخاب شد و بسیار هم دشوار بود این بود که ما ترجیح دادیم که گفتمان اصلاح طلبی که در مواضع آقایان عارف و روحانی مطرح شده بود پیروز بشود که بحمدالله چنین شد و این مساله موفقیتی بزرگ بود که به دست آمد.

 

وی افزود: به هر حال آنچه مردم به آن رای دادند یک سری مطالباتی بود که احساس می کردند از زبان کسانی بیان می شود و آنچه در وجدان جامعه بود اینکه وضع موجود قابل قبول نیست و باید عوض بشود راهکارها هم راهکارهای مدنی و اصلاح طلبانه و نه براندازانه بود.

 

رییس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه از یک طرف گفتمان موجود و وضعیت موجود نفی شد از طرف دیگر شیوه های غیر مدنی و روش های براندازانه مورد نفی قرار گرفت، خاطرنشان ساخت: آنکه برنده اصلی شد اصل انقلاب بود و اینکه در درون نظام دلمان می خواهد تحول تغییر و پیشرفت حاصل بشود و اصلاح صورت گیرد.

 

خاتمی با بیان اینکه از جمله اموری که در گفتمان ما وجود دارد اینکه ما به "حذف" نمی اندیشیم، ما می خواهیم همه باشند ولی همه در جای خود باشند، خاطرنشان ساخت: راجع به انتخابات شوراهای شهر و روستا انصاف این است که تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت و اصلاح طلبان هم امکانات کمی داشتند هم در زمینه ریاست جمهوری و هم در زمینه شوراها.

 

اهم اظهارات سید محمد خاتمی در ادامه می آید:

*من خبر دارم که برای انتخابات دهها میلیارد تومان در بعضی جاها خرج شده است در حالیکه الان من می دانم دو کاندیدای ما که در نهایت یکی ماند، با وضع خوبی روبرو نبودند و امکانات لازم را نداشتند وبدتر از آن مساله شوراها بود که دوستان ما اینجا گفتند و تنگناها را بیان کردند و خوشبختانه مردم با اشتیاق این فهرست شما را می گرفتند ولی این فهرست در دسترس همه تهرانی ها نبود.

 

*متاسفانه در زمینه شوراها نیروهای شناخته شده و کارشناس را حذف کردند و در بعضی جاها به اندازه تعداد کسانی که برای شورای شهر لازم بود نامزدی در رده دوم و سوم هم نداشتیم. در تهران دوستان خوبی ماندند اما نبود تبلیغات و تحت الشعاع قرار گرفتن ان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری نتیجه ای داد که می توانست نتیجه دیگری هم داشته باشد.

 

* ما در درجه اول باید مصلحت جامعه و مصلحت مردم تهران و کشور را در نظر بگیریم و با اصول اصلاح طلبی که داریم خودمان را بسنجیم و هماهنگ کنیم و کمتر گروهی فکر کنیم و نباید بکوشیم که منافع و مصالح را با منافع خودمان تطبیق کنیم بلکه به عکس عمل کنیم.*با توجه به نقشی که مرکز ایران دارد و شورای شهر تهران در جایگاه بسیار بالایی است و طبعا شهردار تهران هم نقش بسیار خوبی دارد.هزاران میلیارد تومان بودجه اینجاست که مساله مهمی است که البته همین جا هم لغزندگی پیدا می شود چه بسا که کسانی تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرند.

 

*امیدواریم هم در زمینه ریاست جمهوری و هم در زمینه شوراها ما شاهد کارهای بهتری باشیم. معتقدم دوستانی که در انتخابات 24 خرداد انتخاب شده اند چه آقای رئیس جمهور و چه دوستان شورا الان با دو مساله مواجهند که باید آنرا حل کنند یکی مطالباتی که مردم بر اساس آن به منتخبان خود رای داده اند ، وعده هایی که به مردم داده شده است بخصوص آقای رئیس جمهور که واقعا همه باید تلاش بکنیم و کمک کنیم منتخبان نسبت به این وعده ها پای بند باشد و همکاران و ابزارهایی که باید برگزیده شود با توجه به این وعده ها و برای تامین مطالبات بحق مردم و مواضعی باشد که در جریان انتخابات اتخاذ شده است. از سوی دیگر مطالبات و توقعات مردم است که نگرانی و محرومیت فراوان  داشته اند و حق دارند که عملی شدن آنها را بخواهند.

 

*عدم انحراف خودش خیلی مساله مهمی است؛ تامین ابزارها برای اینکه این مسیر طی شود خیلی مهم است .مساله سهم خواهی نیست مساله جوابگویی به مطالبات مردم است قانع کردن مردم که توقعات بالا نداشته باشند و خیال نکنند یک شبه همه مشکلات حل می شود نیز از اهمیت برخوردار است و بخصوص اینکه من احساس می کنم از طرف کسانیکه خود را در این انتخابات ناموفق می دانند دارد به مسائلی دامن زده می شود.

 

*وقتی 3 عضو در شورای پانزده نفره توانستند تاثیر گذار باشند ، 14 نفر بیشتر می توانند در شورای سی و یک نفره اثر گذار باشند و فضا هم فضایی است که به هر حال امروز شاید بعضی ها که ته دلشان به شما علاقه دارند راحت تر بیاییند این طرف و ملاحظات کمتری داشته باشند.

 

عارف: شوراهای شهر، شورای شهرداری شده است.

همچنین محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در دیدار جمعی از منتخبین شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین نمود مردم سالاری شوراهای شهر و روستا است، خاطرنشان کرد: در دولت آقای خاتمی نگاه ما به شورای شهر به عنوان یک پارلمان محلی بود. در آن دوران مراقب بودیم که شورا سیاسی نشود تا آنجا که شورای شهر را شورای شهرداری تلقی نمی‌کردیم اما اکنون در خیلی از موارد شورای شهر، شورای شهرداری شده است.

 

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به نگاه دولت اصلاحات به شورای شهر، تصریح کرد: نگاه ما در دولت اصلاحات مدیریت یک پارچه شهری بود اما مشکلاتی در خصوص عدم ابلاغ سیاست‌های اصل 44 داشتیم اما خوشبختانه اکنون این سیاست‌ها ابلاغ شده است.نگاه کلی کشور این است که تمام امور حتی زیربناها باید به بخش‌های خصوصی یعنی شورای شهر واگذار شود.

 

عارف یادآور شد: متاسفانه شورای شهر اول وارد فضاهای سیاسی شد و از این رو مشکلاتی برای اصلاح طلبان ایجاد کرد. خواهش ما این است که شوراهای شهر سیاسی نشوند. شوراها باید امور سیاسی را به عهده فرمانداری‌ها و استانداری‌ها بگذارند و امور غیر سیاسی را در شوراها بررسی کنند.

 

وی با اشاره به عملکرد شورای دوم گفت: در شورای دوم مصمم شدیم که امور واگذاری‌ها را بر اساس اصل 44 انجام دهیم. یعنی تلاشمان این بود که تصدی بخش هایی که در اختیار دولت بود را واگذار کنیم. متاسفانه شورای دوم با نگاه سیاسی که نسبت به دولت داشت، با وجود تصدی واگذاری‌ها از سوی دولت، این شورا در عمل موفق عمل نکرد.

 

عارف افزود:شورای شهر سوم هم متاسفانه با دولت وارد درگیری و بحث شد و جایگاهی را که باید پیدا می کرد، نتوانستند پیدا کند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: خوشختانه اکنون کشور وارد فضای جدید شده است. پیام مردم در این انتخابات به ما این بود که باید نگاهی فراتر از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی داشته باشیم. مشارکت 72 درصدی مردم در انتخابات نیز نشانگر این است که مردم از دید جناحی عبور کرده اند و ما نیز باید در همین مسیر گام برداریم.

 

وی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا ،اظهار داشت: انتخابات شورها در فضای خوبی انجام شد. اکنون اختیار دولت وسیع است و جهت‌گیری دولت باید این باشد که تصدی‌ها واگذار شود.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام آمادگی در خصوص کمک به شورای شهر، ادامه داد: دولت و ما در حد توان محدودمان آمادگی داریم که به شورای شهر کمک کنیم تا در جایگاه واقعی‌اش قرار گیرد. چراکه بخشی از اختلافات و مسائلی که در شورای سوم بود، دودش به چشم مردم رفت./خبرآنلاین