اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دعوای آب بین نمایندگان اصفهان و خوزستان



اخبار,اخبار اجتماعی ,انتقال آب از کارون

 

اخبار اجتماعی - دعوای آب بین نمایندگان اصفهان و خوزستان/ حسینی: اصفهان نیاز به آب بیشتر ندارد که از کارون ببرد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست مشترک نمایندگان استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای جلوگیری از انتقال آب رودخانه کارون خبر داد.

سیدشریف حسینی در اهواز با اشاره به نشست هم اندیشی نمایندگان و استانداران استان های خوزستان و چهار محال و بختیاری گفت: این نشست با هدف پیگیری توقف طرح انتقال آب کارون به استان های مرکزی برگزار شد. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: توقف اجرای طرح های «تونل گلاب دو» و «بهشت آباد» که از مصوبات شورای عالی آب بوده، در این نشست مطرح و مصوب شد. به گفته وی، استاندار خوزستان در همین رابطه با رئیس جمهوری مکاتباتی انجام داده است.

حسینی گفت: معتقدیم طرح انتقال آب کارون برای مصارف صنعت و کشاورزی (بهشت آباد) به طرح تامین آب شرب تغییر نام داده شده است. با بیان اینکه استان های مرکزی به ویژه اصفهان نیازی به آب شرب ندارند، گفت: اگر مردم اصفهان واقعا نیاز به آب شرب داشتند خوزستانی ها کمک می کردند، اما اصفهان به اندازه کافی آب شرب دارد و نیازی به انتقال آب نیست. آنها باید ثابت کنند که به آب شرب نیاز دارند. اصفهانی ها در این مصوبه فقط نام طرح را تغییر داده اند که این نوعی دور زدن قانون و مردم خوزستان است.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان گفت: قرار بر این بود که انتقال آب برای مصرف صنایع و کشاورزی متوقف و برای آب شرب هم بررسی شود. اما هنوز هیچ کار کارشناسی و هیچ موافقتی در این زمینه اتفاق نیفتاده است و ما به هیچ وجه رضایت نخواهیم داد آب با هر عنوانی از سرچشمه های کارون منتقل شود. او گفت: انتقال آب شرب بهانه ای است برای انتقال آب کشاورزی و صنعتی. زیرا استانی که به آب شرب نیاز دارد برنج نمی کارد. این در حالیست که آمار سال 92 نشان می دهد اصفهان در تولید برنج رتبه های بالای کشوری را دارد. او با بیان اینکه ما محکم جلوی این قضیه ایستاده ایم و انتظار تجدید نظر در مصوبه داریم، گفت: انتظار خوزستان از سازمان حفاظت محیط زیست اجرای قوانین ملی و بین المللی است.

بر اساس این قوانین در صورتی که حوزه مبداء به آب نیازمند و منطقه دچار بحرانی های زیست محیطی و اجتماعی شود، همچنین حوزه مقصد مدیریت مصرف نداشته باشد اجرای انتقال آب بین حوزه ای ممنوع است. حسینی گفت: وزارت نیرو هم دست از ارائه آمارهای کذب بردارد. آورد 21 میلیارد مترمکعبی که برای کارون اعلام می شود واقعیت ندارد و حدود دو برابر وضعیت کنونی رودخانه است. 

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
دعوای نمایندگان ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگیری لفظی نمایندگان خوزستان و اصفهان



درگیری لفظی نمایندگان خوزستان و اصفهان

پیشنهاد اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سالن اجلاس سران در اصفهان با وجود اینکه به تصویب مجلس نرسید باعث درگیری لفظی نمایندگان اصفهانی و خوزستانی شد.

مهر: نمایندگان در نوبت صبح روز سه شنبه در بررسی بندهای هزینه‌ای با پیشنهاد نیره اخوان نماینده اصفهان مبنی بر بازگشت لایحه دولت در یکی از بند‌ها مواجه شدند.

 

این بند تصریح می‌کرد که صد میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سالن اجلاس سران در اصفهان اختصاص یابد.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مخالفت با این پیشنهاد گفته بود اگر اصفهان نصف جهان است آذربایجان کل جهان است.

وی در سخنان خود خاطرنشان کرده بود این امکان می‌تواند در اختیار استانهای دیگر هم قرار گیرد و چرا باید اصفهان به عنوان محل ساخت این اجلاس قرار گیرد و این مبلغ در آنجا هزینه شود.

 

در ‌‌نهایت این پیشنهاد به تصویب مجلس نرسید اما تذکر‌ها نسبت به اظهارات قاضی‌پور از سوی نمایندگان اصفهان تا جلسه نوبت عصر امروز ادامه داشت. موسوی لارگانی نماینده فلاورجان طی تذکری نسبت به این اظهارات قاضی‌پور تذکر داد و باهنر هم در پاسخ به وی اعلام کرد که قاضی‌پور قصدی نداشته و عذرخواهی هم کرده است اما باب تذکر در اینجا بسته نشد و با گذشت بیش از ۲ ساعت از آغاز بکار جلسه نوبت عصر حسینی دولت آبادی نماینده شاهین شهر در تذکری ضمن ابراز تاسف از نگاه منطقه‌ای نمایندگان گفت: از نمایندگان گله دارم مخصوصا نمایندگان اصفهان.

زمانی که رشادت‌های اصفهانی‌ها خوزستان را برداشته بود چرا نمایندگان اصفهان هیچ حساسیتی نداشتند؟!

باهنر نایب رئیس مجلس از نمایندگان خواست این موضوع را تمام شده بدانند و صحبتی در این مورد نکنند.

وی گفت: آقای قاضی‌پور در جلسه صبح با عنوان مخالف با پیشنهادی صحبت کرد که البته اگر آن صحبت‌ها نمی‌شد بهتر بود البته عذرخواهی هم کرد و تاکید کرد که هیچ قصدی نداشته است.

باهنر در واکنش به تذکر حسینی دولت آبادی نیز گفت: این تذکر از یک جهت بجاست اما از جهت دیگر گله می‌کنم زیرا مجلس هیچگاه منطقه‌ای و قومیتی فکر نکرده و این حرف‌ها اصلا در مجلس نبوده است بلکه این موضوع سهو لسان بود.

وی ادامه داد: همه اقوام جزء افتخارات ایران اسلامی هستند خواهشم این است که این بحث را ادامه ندهید. اما موسوی نمایندگان رامهرمز از خوزستان با وجود خواهش باهنر برای ادامه ندادن این موضوع مصرانه درخواست اظهار نظر درباره صحبت‌های دولت آبادی نماینده شاهین شهر را داشت.

باهنر مجددا از وی خواست تا از این درخواست خود صرف نظر کند.

 

جمعی از نمایندگان به گرد موسوی نماینده رامهرمز جمع شدند و از وی خواستند تا از این تصمیم خود منصرف شود که حداد عادل از جمله این نمایندگان بود.

پس از آنکه نمایندگان موفق به منصرف کردن موسوی رامهرمز شدند ادامه بررسی بخش هزینه‌ای بودجه در دستور کار قرار داشت اما تعداد زیادی از نمایندگان همچنان درگیر این بحث لفظی میان نمایندگان خوزستان و اصفهان بودند. سایر نمایندگان خوزستان نیز در کنار موسوی نماینده رامهرمز حضور داشتند از جمله آنان موسوی جرف نماینده آبادان و سید شریف حسینی نماینده اهواز بود که هر دو خواستار واکنش نسبت به اظهارات دولت آبادی بودند.

 

به گزارش خبرنگار مهر در این همین حین محمد حسین فرهنگی از نمایندگان خواست تا برای نظم دادن به جلسه بر صندلی‌های خود حضور یابند.

وی گفت: حدود ۳۰-۴۰ درصد صندلی‌ها خالی از نمایندگان است.

باهنر هم به کنایه از نمایندگان تشکر کرد که بزرگواری کردند که به از بین رفتن امواج غیر ضروری در مجلس کمک کردند.

 

در این اثنا تعدادی از نمایندگان از جمله موسوی جرف نماینده آبادان به سراغ حسینی دولت آبادی رفتند و با وی صحبت کردند. موسوی جرف با عصبانیت و صدای بلند با حسینی دولت آبادی صحبت کرد و نمایندگان برای پایان دادن به این مشاجره وی را به صندلی خود هدایت کردند، از طرفی دیگر موسوی نماینده رامهرمز به جایگاه هیئت رئیسه مجلس رفت و با باهنر صحبت کرد.

 

باهنر که از ادامه این روند عصبانی به نظر می‌رسید دست موسوی نماینده رامهرمز را فشرد و از پشت تریبون به نمایندگان اعلام کرد و گفت: من دست تک تک شما را می‌بوسم خواهش می‌کنم که این بحث‌ها را که زمانی از سهو لسان ناشی می‌شود پیگیری نکنید مطمئنا آقای قاضی‌پور قصد توهین نداشت هر چند خوب بود که این حرف‌ها را بیان نمی‌کرد.

 

وی گفت: مسئله جنگ و دفاع مقدس موضوعی نیست که بگوییم که فلان شهید از شهیدی یا فلان منطقه از منطقه دیگر بر‌تر بوده است.

وی گفت: سانت به سانت این سرزمین برای ما فرقی نمی‌کند. همه چشم و قلب ما است. تعجب می‌کنم برخی نمایندگان این جملات را درست ترجمه نمی‌کند. مگر کسی که در خوزستان یا ایلام جنگیده به خاطر خوزستان یا ایلام بوده؟ همه مردم به خاطر شرف و ناموسشان جنگیدند.

باهنر از نمایندگان خواست تا با ختم صلواتی این موضوع را فیصله دهند./مهر