اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دست کمک جان کری به سوی ظریف برای حل مشکلات جوی!



اخبار,اخبارسیاست  خار جی ,جان کر

کری در اشاره به جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت من می توانم همکاری با ایران برای دستیابی به توافق جهانی تغییرات جهانی را مشاهده کنم. کری اضافه کرد این همکاری می تواند به مهار تنش ها در مکانهایی از جمله جمهوری آفریقای جنوبی، کلمبیا، و جمهوری دموکراتیک کنگو کمک کند.

 آر تی سی سی نوشت: در بحبوحه گفتگوها درباره بحران اوکراین و برنامه هسته ای ایران جان کری در حال یافتن زمینه مشترک با ایران درباره تغییرات جوی است. تغییرات جوی موجب شده است ایران و آمریکا همزمان با تلاش برای پایان دادن به بن بست درباره مسئله هسته ای ایران به یکدیگر نزدیک تر شوند. حل و فصل بحران در اوکراین و نیز توافق هسته ای از جمله برنامه های اصلی آمریکا در آخرین روز کنفرانس امنیتی مونیخ بود.

به گزارش تیک ، جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت دو کشور می توانند درباره تغییرات آب و هوایی همکاری کنند. گفتنی است تغییرات آب و هوایی یکی از محورهای اصلی استراتژی امنیتی آمریکا بود که هفته گذشته منتشر شد.

کری در اشاره به جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت من می توانم همکاری با ایران برای دستیابی به توافق جهانی تغییرات جهانی را مشاهده کنم. کری اضافه کرد این همکاری می تواند به مهار تنش ها در مکانهایی از جمله جمهوری آفریقای جنوبی، کلمبیا، و جمهوری دموکراتیک کنگو کمک کند.

کاخ سفید در نخستین استراتژی امنیت ملی خود طی پنج سال گذشته تغییرات آب و هوایی را یکی از هشت ریسک اصلی استراتژیک برای منافع آمریکا توصیف کرده است. دیگر ریسکها شامل حمله به اتباع آمریکا در خارج از این کشور، بحران اقتصادی جهانی و شیوع بیماریهای واگیر است. این سند با ترسیم اولویت های باراک اوباما رییس جمهور آمریکا تغییرات جوی را یکی از فوری ترین و فزاینده ترین تهدیدهای جهانی توصیف کرده است. دراین سند همچنین آمده است گرم شدن جو زمین می تواند منجر به درگیری بر سر مواد غذایی و منابع آبی، فجایع طبیعی و موجب آوارگی شود.

اظهارات کری در کنفرانس امنیتی مونیخ نشان داد تغییرات جوی نیز می تواند از طرق دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات میان کشورهایی که به شدت مخالف یکدیگر هستند استفاده شود. ایران که از نظر اقتصادی به شدت به صادرات نفت وابسته است، تاکنون مواضع مشخصی درباره تغییرات جوی نداشته است. این کشور در مذاکرات تغییرات جوی سازمان ملل در گروه کشورهای در حال توسعه قرار دارد که در نشست سران لیما تهدید کردند توافق دراین باره را وتو کنند.

با این حال با توجه به اینکه مذاکره کنندگان در تلاش برای دستیابی به توافق جهانی در نشست پاریس هستند که ماه دسامبر برگزار می شود، فشارها بر همه سران افزایش یافته است که نقشی سازنده ایفا کنند. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و میزبان نشست پاریس نیز درباره پیامدهای امنیتی افزایش دمای هوا هشدار داد. وی در اظهارات خود در کنفرانس مونیخ گفت من متقاعد شده ام که تاثیر تغییرات جوی بر امنیت جهای بسیار گسترده است.

وی گفت تغییرات جوی موجب تضعیف توسعه، آوارگی جمعیت، افزایش رقابت برای منابع طبیعی، تضعیف کشورها و افزایش درگیری می شود. تغییرات جوی تنها یک مسئله زیست محیطی نیست، یک مسئله اساسا امنیتی است.

فابیوس گفت اینکه کشورها کمتر از منابع هیدروکربن استفاده کنند و به دنبال انرژی های تجدید پذیر باشند می تواند به امنیت بیشتر آنها کمک کند.


 اخبار سیاست  خارجی -  تیک 


ویدیو مرتبط :
لحظه دست دادن ظریف با جان کری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان کری: بشار اسد باید برود اما نه فوری / ایران و روسیه به حل بحران سوریه کمک کنند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: در یک و نیم سال گذشته گفتیم که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند اما چه زمانی و با چه شیوه ای ... ضروری نیست این موضوع در یک روز یا یک ماه روی دهد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز شنبه گفت که بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید از قدرت کناره گیری کند اما نه ضرورتا بلافاصله بعد از دست یابی به راه حل برای پایان دادن به جنگ در سوریه.

کری بعد از گفتگو با همتای انگلیسی اش فیلیپ هاموند در لندن گفت که او آماده گفتگو برای دست یابی به راه حلی برای بحران سوریه است اما معلوم نیست بشار اسد هم آماده گفتگو باشد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: در یک و نیم سال گذشته گفتیم که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند اما چه زمانی و با چه شیوه ای ... ضروری نیست این موضوع در یک روز یا یک ماه روی دهد.

وی از تمرکز روسیه بر تلاش ها علیه گروه داعش در سوریه استقبال کرد و گفت: ما از این اقدام حمایت می کنیم. ما آماده اقدامی برای نابودی داعش با سریع ترین و تاثیرگذارترین راه ها هستیم.

جان کری ادامه داد: ما باید مذاکرات را آغازکنیم و این چیزی است که آن را جستجو می کنیم. امیدواریم روسیه و ایران و دیگر کشورهای صاحب نفوذ در تحقق آن کمک کنند زیرا نبود چنین چیزی مانع از پایان بحران سوریه می شود.

وی افزود: ما آماده گفتگو هستیم اما آیا بشار اسد هم آماده مذاکره واقعی است؟ آیا روسیه آماده است بشار اسد را پای میز مذاکره حاضر کند و به راه حلی برای این پرونده دست یابیم؟ در وضعیت فعلی، بشار اسد بحث و بررسی های جدید را رد می کند روسیه هم حاضر کردن بشار اسد در پای میز مذاکره را رد می کند.

روسیه و آمریکا مذاکرات نظامی را درباره نزاع در سوریه آغاز کرده اند.


روسیه هم اکنون در حال انتقال نظامیان و تجهیزات نظامی به سوریه است.

وزیران دفاع روسیه و آمریکا هم برای نخستین بار در 18 ماه گذشته تلفنی گفتگو کردند.

 سوریه از 4 سال قبل تاکنون شاهد بحران گسترده ای است که هم اکنون به جنگ داخلی وسیعی تبدیل شده است. گروه های مسلح در سوریه شامل مخالفان مسلح و گروه های افراط گرای اسلامی تلاش می کنند از طریق نظامی، حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را سرنگون کنند.

 

اخبار بین الملل - عصرایران