اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دست تولیدكنندگان به ارز مرجع نرسید / احتمال تغییرات در اولویت‌های 10 گانه كالا



دست تولیدكنندگان به ارز مرجع نرسید / احتمال تغییرات در اولویت‌های 10 گانه كالا

براساس تازه‌ترین اظهارات تولیدكنندگان، بخشنامه سازمان توسعه تجارت مبنی بر اختصاص ارز مرجع به پنج گروه كالایی اولویت‌دار محدودتر از گذشته شده است.

چندی پیش سازمان توسعه تجارت 10 گروه كالایی مختلف را تقسیم‌بندی و اعلام كرد كه به پنج گروه اول برای واردات ارز مرجع اختصاص می‌یابد. این در حالی است كه بر اساس اظهارات جدید تولیدكنندگان، همین بخشنامه محدود نیز محدودتر شده است؛ به طوری كه قرار است تنها به دو گروه اول كه شامل اقلام اساسی غذایی و دارو می‌شوند، ارز مرجع اختصاص یابد.

ارز مرجع به گروه‌های سوم، چهارم و پنجم تنها زمانی اختصاص می‌یابد كه در فرم ثبت سفارش آنها كلمه ارز مرجع قید شده باشد. این در حالی است كه بسیاری از واحدهای صنعتی كه در گروه‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند، عنوان می‌كنند كه در فرم ثبت سفارش آنها كلمه ارز غیرمرجع درج شده است.

این اتفاق علاوه بر این‌ كه باعث تعجب تولیدكنندگان شده، ابهام آنان را نیز بیشتر كرده است؛ به طوری كه دقیقا معلوم نیست منظور از ارز غیرمرجع چیست و قیمت آن چقدر است.

چنین وضعیتی باعث شده تا كالاهای وارداتی تولیدكنندگان در گمرك انباشت شده و ترخیص آنها با تاخیر مواجه شود. گمرك ایران تاكنون به سوال خبرنگار ایسنا درباره میزان انباشت كالا در گمرك طی چند وقت اخیر پاسخی نداده است.

در همین حال گفته می‌شود كه در تصمیمی دیگر، واردات در مقابل صادرات متوقف شده است. اقدامی كه به گفته صادركنندگان می‌تواند خطرات زیادی را برای صادرات كشور ایجاد كرده و باعث كاهش حجم صادرات كشور شود. اگرچه اجرای تصمیم واردات در مقابل صادرات از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت تكذیب شده، اما در مورد اختصاص ارز مرجع به تولیدكنندگان نیز پیشتر خبرهایی تذكیب شده بود كه بعدا تایید شد.

در همین حال برخی تولیدكنندگان با انتقاد از فضای غیرشفاف ایجاد شده در حوزه‌ ارز این احتمال را مطرح می‌كنند كه بار دیگر تغییراتی در 10 گروه كالایی اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت به وجود می‌آید و برخی كالاهای دارای اولویت پایین‌تر به گروه‌های بالاتر ارتقا می‌یابند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
یکسان سازی نرخ ارز یکی از اولویت های دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال تغییر اولویت‌بندی کالاها/ به کالاهای اولویت 10 مانده در گمرک ارز تعلق نمی‌گیرد



 تغییر اولویت‌بندی کالاها,ممنوعیت‌های صادراتی

صافدل خبر داد:احتمال تغییر اولویت‌بندی کالاها/ به کالاهای اولویت 10 مانده در گمرک ارز تعلق نمی‌گیرد

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به هدفگذاری‌های انجام شده در راستای کاهش ممنوعیت‌های صادراتی احتمال تغییر در اولویت بندی کالاها وجود دارد.

حمید صافدل در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای کاهش ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی احتمال تغییر در اولویت بندی کالاها وجود دارد اظهار کرد: در حال حاضر تغییر جدیدی شامل اولویت‌بندی‌ها نشده است ولی این امکان با نگاه به حمایت از تولید داخل و تامین ماده اولیه واحدهای تولیدی وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ اگر نیاز باشد با تایید بخش‌های حامی صنعت مثل حوزه معاونت اقتصادی صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان مناسب تغییرات لازم در اولویت‌بندی کالاها به وجود می‌آوریم.

ترخیص کالاهای اولویت 10 به کاهش اتلاف سرمایه کمک می‌کند
صافدل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا اجازه ترخیص کالاهای اولویت 10 که واردات آن‌ها ممنوع بوده است باعث تشویق واردکنندگان متخلف نمی شود بیان کرد: اساسا به این کالاهایی که در گمرکها متوقف شده بود هیچ گونه ارزی تعلق نمی گیرد. در واقع خریداران این کالاها از قبل ارز خود را از طریق خود متقاضی تامین کرده‌اند.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت، به عبارتی ما در حال حاضر یک سرمایه ارزی خوابیده در گمرک داریم که باید در مورد آن تعیین تکلیف می‌شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اساسا این کالاها با نرخ تعرفه‌ای دو برابر ترخیص می‌شوند تا به نوعی از این حالت بلاتکلیفی و رکود کالا در گمرکهای داخلی جلوگیری کند.

صافدل در پایان با تاکید بر این‌که ترخیص این کالاها باعث ورود کالاهای اضافه‌تری به بازار می‌شود، گفت: از این رو با اهداف فوق اقدام به ترخیص کالاهای اولویت 10 در گمرکها کشور کردیم. /ایسنا