اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستگیری 2 آفریقایی شیاد :فروش دلارهای سیاه



فروش دلار,خرید و فروش دلار,اخبار

فروش دلارهای سیاه
مرد آفریقایی كه با معرفی خود به عنوان تاجر و به بهانه فروش دلار سیاه، شهروندان تهرانی را فریب داده و از آنها كلاهبرداری می‌كرد، این بار در دام پلیس گرفتار شد.

به گزارش جام‌جم، اوایل آبان امسال مردی با حضور در شعبه اول بازپرسی دادسرای كاركنان دولت تهران علیه
دو مرد آفریقایی به اتهام كلاهبرداری شكایت كرد.

شاكی به بازپرس پرونده گفت: تاجر بوده و با بیشتر مشتریانم به صورت اینترنتی در ارتباط هستم.

وی اضافه كرد: چند روز پیش یك مرد آفریقایی با من ارتباط برقرار كرد و با معرفی خود به عنوان یك تاجر معروف، ادعا كرد در زمینه خرید و فروش دلار فعالیت دارد و می‌تواند دلار را با قیمت پایین‌تری از كشور خود خریداری و پس از سیاه كردن دلارها، آن را برای فروش به ایران بیاورد.

شاكی یادآور شد: ارتباط اینترنتی من با این مرد خارجی چند هفته ادامه داشت تا سرانجام اعتمادم به وی جلب شد و از او خواستم حضوری یكدیگر را ملاقات كنیم. چند روز پیش او را همراه یك مرد آفریقایی دیگر كه به یكی از هتل‌های تهران آمده بود، ملاقات كردم. آنها به من گفتند دلارهای سیاه بسیاری به ایران آورده و در خانه یكی از دوستان ایرانی‌شان پنهان كرده‌اند.

معامله‌ای كه 75 میلیون تومان آب خورد
وی گفت: تاجر آفریقایی نمونه‌ای از دلارهای سیاه را وارد محلولی كرد و دقایقی بعد دلارهای سفید را به من نشان داد و گفت، به این راحتی دلارهای سیاه را به حالت اولیه تبدیل می‌كنیم، اما هزینه خرید این محلول شیمیایی گران است و باید پول آن را خودتان بدهید بنابراین اعتمادم به آنها جلب شد و بابت خرید آن محلول مبلغ 75 میلیون تومان به تاجر آفریقایی پرداختم و قرار شد دو روز بعد در ملاقات بعدی، او در قبال همان مبلغ به من دلار بدهد، اما از آن روز به بعد ناپدید شده و تلفن همراه خود و دوستش نیز خاموش است و تاكنون جستجوهایم برای یافتن آنها بی‌نتیجه مانده است.

در پی این شكایت، پرونده برای تحقیق در اختیار پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا قرار گرفت و جستجو برای دستگیری تاجر قلابی و همدستش آغاز شد. در حالی كه تحقیقات در این باره ادامه داشت، دو مرد ایرانی دیگر هم با حضور در مركز پلیس، شكایت‌های مشابهی را ارائه كردند.

دو شاكی دیگر در دام متهمان
در تحقیق از آنها معلوم شد، آنها نیز در پی ارتباط اینترنتی با تاجر آفریقایی آشنا شده‌اند و پس از ملاقات با وی و یك مرد آفریقایی دیگر، بابت خرید محلول تغییر دلارهای سیاه به سفید به آنها 30 تا 50 میلیون تومان پرداخت كرده‌اند تا در قبال آن دلار خریداری كنند؛ اما در دام كلاهبرداری آنها گرفتار شدند.

با اطلاعات به‌دست آمده از شاكیان، چهره‌نگاری از تاجر قلابی و همدستش انجام شد و آنها تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند. در ادامه این تحقیقات ماموران متوجه شدند تاجر قلابی همچنان در اینترنت به‌دنبال یك مشتری جدید است.

پلیس در نقش مشتری
با جمع‌بندی اطلاعات، ماموران اداره مهاجرت و اتباع خارجی ناجا این بار در نقش مشتری ظاهر شدند و با تاجر قلابی برای خرید دلار، قرار ملاقات گذاشتند و دو روز پیش در یكی از محله‌های مركزی تهران حضور یافتند.

تاجر آفریقایی با اطمینان از این‌كه این بار هم توانسته یك ایرانی دیگر را به دام بیندازد، نمونه‌ای از دلارهای سیاه را كه در یك كاغذ دوجداره قرار داده بود به مشتری جدید نشان داد و ادعا كرد: از این دلارهای سیاه تعداد بسیاری را به ایران آورده‌ام، اما به دلیل گران بودن محلولی كه باید دلارها را در آن بگذارم تا به حالت اولیه بازگردند، موفق به سفید كردن دلارها نشده‌ام و باید 30 تا 50 میلیون تومان بپردازید تا من محلول را بخرم و به همین مبلغ به شما دلار بدهم. در همین موقع، ماموری كه در نقش مشتری ظاهر شده بود، به جای پول، دستبندی را از جیبش درآورد و به دست متهم زد و وی دستگیر شد و در اجرای نقشه كلاهبرداری‌اش ناكام ماند.

با اعتراف متهم، تحقیق در این زمینه برای شناسایی مالباختگان ادامه دارد.... / جام جم آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
دستگیری باند آفریقایی دلارهای سیاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فروش دلارهای سیاه در پایتخت


اعضای باند فروش دلارهای سیاه که همگی اتباع کشورهای آفریقایی بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

خبرگزاری مهر: اعضای باند فروش دلارهای سیاه که همگی اتباع کشورهای آفریقایی بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

چندی قبل تعدادی از مالباختگان با مراجعه به دادسرای ناحیه 5 تهران و تشکیل پرونده ای با موضوع "جعل و کلاهبرداری" از طریق فروش دلارهای مجعول موسوم به دلارهای سیاه مدعی شدند از سوی چند تبعه کشورهای آفریقایی مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند .

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "جعل و کلاهبرداری" و به دستور شعبه شانزدهم بازپرسی دادسرای ناحیه 5 تهران پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت .

مالباختگان پس از حضور در اداره سیزدهم و در اظهارات خود عنوان کردندچندین سیاهپوست تبعه کشورهای آفریقایی با طرح فروش دلارهای واقعی مدعی شدند که دلارهای زیادی را وارد کشور کرده اند که در صورت آغشته کردن کاغذ دلارها به یک محلول خاص که این محلول تنها در اختیار آنها قرار دارد، مجددا این پولها به دلار واقعی تبدیل خواهد شد و به این شیوه و به بهانه فروش دلارها به قیمتی بسیار ارزان تر از قیمت بازار ما را فریب داده و پس از دریافت مبالغی هنگفت متواری شدند.

با توجه به شیوه و شگرد استفاده شده از سوی اعضای گروه کلاهبرداران آفریقایی که بیشتر مالباختگان را در زمان مراجعه به صرافی ها مورد شناسایی قرار می دادند ، محلهای تردد این افراد در محدوده خیابان فردوسی شناسایی ، آموزش های لازم به صرافی های ارائه تا در صورت مشاهده اتباع کشورهای آفریقایی متقاضی فروش دلار، بلافاصله موضوع به اداره سیزدهم  اطلاع داده شود .

سرانجام بیستم آبان در تماس یکی از مدیران صرافی های محدوده میدان فردوسی ، کارآگاهان اداره سیزدهم اطلاع پیدا کردند که تعدادی از اتباع کشورهای آفریقایی قصد فروش ارز خارجی بویژه دلار به تعدادی از شهروندان را دارند که بلافاصله کارآگاهان اداره سیزدهم با حضور درمحل اقدام به دستگیری چهار تبعه آفریقایی کردند.

با شناسایی مخفیگاه این افراد در محدوده میدان فردوسی، کارآگاهان اداره سیزدهم آگاهی در بازرسی از این محل موفق به کشف دلارهای موسوم به دلارهای سیاه و همچنین محلول ویژه پارک کردن لایه سیاه قرار گرفته بر روی کاغذ دلارها شدند.

سرهنگ محمدرضا ذاکراستقامتی معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: با بررسیهای انجام شده و جمع آوری شکایت مشابه ، تعداد دیگری از مالباختگان در سایر مراجع قضایی به ویژه در دادسرهای جرایم بین الملل، دادسرای فرودگاه، دادسرای کرج شناسایی و به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ دعوت شدند.

ویادامه داد: از مالباختگانی که به این شیوه و شگرد و توسط تعدادی از اتباع کشورهای آفریقایی مورد کلاهبرداری و فروش دلارهای مجعول موسوم به دلارهای سیاه قرار گرفته اند دعوت می شود تا جهت شناسایی متهمان و پیگیری شکایات خود به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.