اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستگیری یک ایرانی به اتهام ارسال مواد غنی سازی به ایران



دستگیری یک ایرانی به اتهام ارسال مواد غنی سازی به ایران

یکی از مقامات ارشد گمرک آمریکا تحت تعقیب قرار گرفتن این دو نفر را خنثی کردن تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا دانسته است.

وزارت دادگستری آمریکا دو نفر را به اتهام صادرات غیر قانونی مواد غنی سازی اورانیوم به ایران تحت تعقیب قرار داده است.

 این دو شهروند که یکی ایرانی و دیگری چینی است متهم هستند که   موادی را به ایران انتقال داده اند که قابلیت استفاده در سانتریفیوژهای هسته ای و فعالیت های مرتبط باغنی سازی اورانیوم دارند.

" پرویز خاکی " متهم ایرانی این پرونده  حدود دو ماه پیش به درخواست دولت آمریکا در فیلیپین دستگیر شده است. فرد دوم "ژونگچنگ یی " شهروند چینی است و طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا فراری است.

وزارت دادگستری آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این مطلب افزوده است که این دونفر موفق شده اند در سال 2009  از طریق چین بخشی از صادارات خود را   به ایران عملی کنند.  

متهم ایرانی این پرونده متهم است که در سال 2008 قصد خرید 20 تن فولاد c350 از آمریکا برای مشتریان خود در ایران داشته است. بر اساس ادعای دولت آمریکا این دو متهم   طی مدت زمان سه سال (2008 -2011) تلاش کرده اند از طریق یک شرکت چینی موادی چون فولاد c350 را به ایران صادر کنند.

فولاد350c به دلیل مقاومت بسیار به طور خاص برای استفاده در دستگاه  سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم مناسب است.

بر اساس کیفر خواست این پرونده پرویز خاکی از سال  2009 تماس خود را با یک مامور مخفی دولت آمریکا آغاز کرده و از طریق تبادل ای میل هایی که تا سال 2011 ادامه داشته به دنبال خرید مواد رادیواکتیو بوده است.

وی همچنین متهم شده که در پی خرید دستگاه اسپکترومتر( از این دستگاه  برای آنالیز گاز هگزافلوراید اورانیوم استفاده می شود) از آمریکا بود و در یکی از ای میل های خود به مامور مخفی آمریکایی گفته این وسیله را برای آنالیز ایزوتوپ های اورانیوم گازی هگزافلوراید می خواهد.

یکی از مقامات ارشد گمرک آمریکا تحت تعقیب قرار گرفتن این دو نفر را خنثی کردن تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا دانسته است./ عصر ایران


ویدیو مرتبط :
اعدام سه شهروند ایرانی در عربستان به اتهام مواد مخدر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستگیری 8 ایرانی در ترکیه به اتهام قاچاق مواد مخدر



دستگیری 8 ایرانی در آنکارا به اتهام قاچاق مواد مخدرهشت ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در آنکارا دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی خبرلر در بازرسی از منازل ایرانیان دستگیرشده در سه منطقه مختلف ناحیه چانکایا در آنکارا مقادیر قابل توجهی انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد.

این پایگاه اینترنتی بدون اشاره به اسامی ایرانیان دستگیر شده افزود: دادگاه آنکارا بعد از رسیدگی اولیه به پرونده دستگیرشدگان حکم بازداشت دو نفر از آنان را صادر کرد.

در منزل دستگیرشدگان شش کیلو و500 گرم هرویین، دو گرم تریاک، مقادیری قرصهای روانگردان کشف و ضبط شد.

 

اخبار حوادث - ایرنا