اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستگیری نظامیان آمریکایی تاثیری بر اجرای برجام ندارد



اخبار,اخباربین الملل ,برجام

این روزنامه آمریکایی نوشت: وضعیت فعلی نمی‌تواند بر اجرای توافق هسته‌ای تاثیر بگذارد چرا که در برجام نیز مسائل هسته‌ای از سایر موضوعات جدا شده است.

بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: روز سه شنبه دو قایق نظامی آمریکا در آب های خلیج فارس و جزیره فارسی دستگیر شدند، ایران هر 10 پرسنل این دو قایق را دستگیر کرد و قول داد  که به زودی ازادشان کند.

اما علی‌رغم خشونت های اشکاری که هست، یک موضوع مسلم است: وضعیت فعلی نمی تواند بر به کار گیری توافق هسته ای تاثیر بگذارد، توافقی که قرار است  اواخر این ماه اجرائی شود.

مانند سایر توافق نامه های هسته ای، برجام نیز بر این مبنا منعقد شده است که مسائل هسته ای از سایر موضوعات جدا باشد.

در برجام اشاره ای به رفتار ایران در خارومیانه و یا مواضع استراتژیک تهران در باره موضوعات دیگر نشده است. تصور این بوده است که ممانعت از تسلیحات هسته ای به حدی اهمیت دارد که سایر مسائل در برابر آن رنگ می بازد.

ارزیابی موفقیت برجام بر پای بندی ایران به موارد درج شده در توافق بستگی دارد. و ایران تا کنون به برجام پای بند بوده استو تمامی سوخت های خود را خارج کرده و قلب راکتور اراک را نیز تغییر داده است و سانتریفیوژ های خود را نیز متوقف کرده است.
 

اخبار  سیاست  خارجی  - نسیم انلاین


ویدیو مرتبط :
اولین خبر دستگیری نظامیان انگلیسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزنامه آمریکایی: فقط اوباماست که به دنبال اجرای برجام است/ ایرانی ها بزرگ ترین کلاه را سر اوباما گذاشتند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, توافق برجام

نیویورک پست می نویسد اوباما تنها فرد در جهان است که مشتاق اجرایی شدن هر چه زودتر توافق برجام است.

یک روزنامه آمریکایی با انتشار گزارشی مدعی شد این تنها اوباما است که برای اجرای هر چه سریع تر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به عنوان مهم ترین دستاورد سیاست خارجی خود برنامه ریزی کرده است در حالی که به ادعای این روزنامه آمریکایی به نظر می رسد این برنامه ریزی جدی و حقوقی نه در طرف ایرانی و نه در میان هیچ یک از کشورهای عضو گروه 1+5 دیده نمی شود. 

 روزنامه "نیویورک پست" با انتشار گزارشی نوشت: قرار است اوباما در هفته جاری (احتمالا 15 اکتبر) با صدور یک فرمان اجرایی روز 15 اکتبر را به عنوان " روز پذیرش" توافق هسته ای اعلام کند و به احتمال فراوان اجرایی شدن برجام را به عمل کردن ایران به تعهدات هسته ای خود موکول کند و تاریخ 15 دسامبر را به عنوان تاریخ آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای اعلام کند.

اما آن طور که به نظر می رسد اوباما در اجرایی شدن برجام تنها ترین فرد در جهان است، گویی او این پیمان مطلوب خودش را با خودش امضا کرده است. 

دولت ایران هیچ سندی درباره اجرایی کردن برجام امضا نکرده است و به نظر می رسد هیچ برنامه ای برای اجرایی کردن این توافق ندارد. طرح برجام حتی برای یک بار هم در هیات وزیران ایران به بجث گذاشته نشده است و حتی یک ترجمه رسمی از متن 159 صفحه ای توافق برجام در ایران منتشر نشده است. (نیویورک پست به بررسی و تصویب کلیات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی هیج اشاره ای نکرده است و تنها به اظهارات و اقدامات کمیسیون برجام پرداخته است.)

بر اساس اعلام محسن زاکانی رییس کمیسیون بررسی برجام، این کمیسیون مجلس ایران در حال بررسی یک متن غیر رسمی است و قرار است تا دو ماه دیگر دیدگاه های غیر رمسی این کمیسیون در قالب یک گزارش هزار صفحه ای منتشر شود.

او به طور ابهام آمیزی گفته است: آنها پیشنهادهایی برای تغییر و اصلاح و بازنویسی متن توافق برجام می دهند.

همچنین هنوز هیچ یک از کشورهای عضو گروه 1+5 از جمله فرانسه، بریتانیا، روسیه، آلمان و چین متن توافق برجام را در ساختار حقوقی داخلی خود به تصویب نگذاشته اند و به "توافق دلخواه اوباما" مشروعیت قانونی داخلی نبخشیده اند. گویا شرکای اوباما (در گروه 1+5) بر این تصورند که توافق هسته ای تنها جنبه و وجهه رفع تحریم های ایران را دارد و حاوی چیز دیگری نیست.

از همین رو این کشورها شروع به برداشتن تحریم ها علیه ایران بدون در نظر گرفتن دیگر بخش های توافق هسته ای کرده اند. بریتانیا تحریم 22 بانک و شرکت ایرانی را که پیشتر به بهانه فعالیت های هسته ای در لیست تحریم قرار داده شده بودند را برداشته است.

تجارت آلمان با ایران 33 درصد رشد داشته است ؛ هم اکنون آلمان پس از چین سومین شریک تجاری بزرگ ایران محسوب می شود.

چینی ها توافق اولیه ساخت 5 راکتور هسته ای جدید در ایران را امضا کرده اند. روسیه در حال تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران است و همزمان مذاکرات با ایران برای فروش هواپیماهای سوخو را آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه فرانسه به همراه یک هیات 100 نفره سیاسی و اقتصادی برای عقد قرار دادهای اقتصادی بزرگ به ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات نفت ایران به تهران سفر کرده است.

خیلی از کشورهای دیگر هم توافق برجام را تنها در قالب چراغ سبزی برای برداشته شدن تحریم های ایران می بینند. تجارت هند با ایران 17 درصد رشد داشته است و هندی ها قرار است یک بندر بزرگ با خطوط ریلی و اسکله های دریایی در منطقه چابهار ایران بسازند. از سوی دیگر با کمک بانک های اتریشی، ترکیه ای و اماراتی بسیاری از محدودیت های تحریمی علیه ایران کنار گذاشته شده است.

رییس جمهور ایران حسن روحانی در این باره گفته است ساختار چند دهه ای تحریم های ایران در حال فروپاشی است.

نیویورک پست در ادامه به عدم تغییر سیاست های ایران در قبال آمریکا اشاره کرده و می نویسد اوباما امید داشت با توافق هسته ای شاهد کاهش یافتن سیاست های ضد آمریکایی در ایران باشد، اما سیاست ها و رفتارهای حکومت ایران نشان می دهد همچنان این کشور همچنان سیاست های سابق خود را تعقیب می کند.

این روزنامه آمریکایی در پایان مدعی می شود: معامله هسته ای اوباما با ایران شاید در پایان به بزرگ ترین کلاهبرداری دیپلماتیک در تاریخ معاصر بدل شود.

  اخبار سیاست  خارجی  - عصر  ایران