اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستگیری كلاهبرداران یك ‌میلیاردی در پایتخت



 

كلاهبرداران حرفه‌ای كه در قالب ۱۰ شركت كاغذی از ۲۰۰ تن نزدیك به یك میلیارد تومان كلاهبرداری  كرده بودند، توسط ماموران پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شدند.



بیش از ۳۵ تن از شهروندان تهرانی در تیر ماه سال جاری با در دست داشتن شکوائیه های جداگانه ای به دادسرای ناحیه ۲ سعادت آباد مراجعه و اعلام كردند كه از طریق آگهی در جراید کثیرالانتشار به آدرس شرکتی به نام «آویژه ایرانیان» واقع در خیابان ستارخان، مبالغی چند میلیونی را درباره خرید لیزینگی خودرو به حساب شرکت مذكور واریز كرده بودند اما علیرغم وعده و وعیدهای متوالی این شركت تاکنون خودرویی دریافت نکرده بودند و در مراجعات بعدی خود متوجه شدند كه دفتر شرکت موردنظر تعطیل شده است.

 



با تجمیع پرونده‌ها در شعبه هشتم دادسرای ناحیه ۲، کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ( اداره مباره با کلاهبرداری) مأمور رسیدگی به شکایت مالباختگان شدند.

 



در تحقیقات نخست از ۳۵ شاکی پرونده از سوی کارآگاهان اداره ۱۴، مشخص شد که محل شرکت دفتر مجللی متشکل از چندین کارمند مرد و زن با وضعیتی آراسته و مرتب بود که می‌توانسته توجه هر تازه واردی را به خود جلب كند. همچنین مشاهده سربرگ‌هایی که در فرم‌های مکاتباتی با مشخصات و آرم ایران خودرو مورد استفاده قرار می گرفت هم موجب جلب اعتماد مشتریان شده بود.



كارمندان شركت مذكور مدعی شده بود كه نماینده مجاز شرکت ایران خودرو در تحویل لیزینگی خودروها است و در مدت کمتر از ۲۵ روز در صورتی‌که مدارک متقاضیان و مبلغ واریزی کامل باشد، خودروی مورد نظر را تحویل متقاضیان خواهند داد.



در تحقیقات پلیس مشخص شد كه هویت اعضای اصلی این شرکت جعلی است ، لذا در اطلاعاتی که مالباختگان در اختیار كارآگاهان قرار دادند، یکی از کارمندان شرکت به نام «حسین - م» دردهم مردادماه امسال در خیابان آذربایجان شناسایی و دستگیرشد اما در تحقیقات از این فرد مشخص شد که وی از ابتدای تأسیس شرکت و از طریق آگهی استخدامی در جراید، به استخدام در آمده است و اطلاعات زیادی از نحوه فعالیت نفرات اصلی ندارد.



در ادامه پس از دستگیری «حسین» مشخصات نفرات اصلی در اختیار کارآگاهان قرار گرفت و پلیس متوجه شد كه فردی حدود ۴۵ ساله، خود را «امیری» معرفی کرده و هر ماه دو الی ۳ بار خود را به دفتر شرکت رسانده و به عنوان مدیرعامل حساب ها را بررسی می کرده است.



با توجه به اطلاعات بدست آمده از مشخصات ظاهری این فرد از قبیل وضعیت ظاهری و لهجه خاص شهرستانی فرد موردنظر، افسر پرونده احتمال داد این فرد می تواند متهم متواری به نام «بهنام - ص» باشد که از سال ۸۶ و پس از اخذ مرخصی از زندان، متواری شد.

 


بنابراین تصاویر «بهنام» به کارمندان دستگیر شده نشان داده شد و تعدادی از شکات که وی را دیده بودند نیز همگی تأیید کردند فرد اصلی تحت تعقیب همان کلاهبردار باسابقه فراری است.



این متهم سابقه دارفراری از حدود ۱۵ سال قبل دارای ۶ فقره سابقه کلاهبرداری اثبات شده و موجود در اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص کلاهبرداری، فرار از زندان ، صدور چک بلامحل بود و هم اکنون نیز از سوی بازپرسی شعبه هشتم دادسرای ناحیه ۲ ، بازپرسی شعبه پنجم دادسرای ناحیه ۵ ، اجرای احکام و دادیاری شعبه دوم دادسرای ناحیه ۳ تهران تحت تعقیب قرار داشت.



کارآگاهان اداره چهاردهم برای دستگیری متهم موردنظر و دو تن دیگر به عنوان نفرات اصلی شرکت «آویژه ایرانیان»، بسیاری از شرکت‌های فعال در امر خودروهای لیزینگی را زیر نظر گرفتند.



تا اینكه شركت «طاهاخودرو و تجارت خوردوی ایرانیان» كه از اواخر مهرماه مورد شناسایی قرار گرفته بودند و با مشخصاتی که از فعالیت اعضاء و کارکنان و نحوه فعالیت آنها بدست آمد کارآگاهان را بر آن داشت تا «احمدرضا توکلی» مدیر این شركت را تحت مراقبت شبانه روزی قرار دادند.



در ادامه در ۲۰آبان‌ماه امسال در ساعت ۱۱ صبح پس از حدود یک ماه از شناسایی این شرکت از سوی تیم مراقب کارآگاهان، فرد مورد نظر که همان «بهنام» متهم سابقه دار بود، وارد آپارتمان شد كه در این هنگام با ورود کارآگاهان به دفتر شرکت طاها خودرو و تجارت خودروی ایرانیان، متهم که قصد داشت از محل متواری شود با اقدام به موقع کارآگاهان غافلگیر شد، با این وجود متهم تحت تعقیب تلاش كرد تا ضمن ایجاد درگیری فیزیکی با یکی از کارآگاهان، وی را خلع سلاح كند که این موضوع مأمور پلیس را وا داشت تا با شلیک تیر به پای چپ متهم، «بهنام» را دستگیر كند كه در ادامه متهم پس از دستگیری جهت مداوا به بیمارستان منتقل شد.


در ادامه بررسی شکایات مالباختگان، از سایر مراجع قضایی در سطح شهر تهران ، مالباختگانی که در شرکت‌های مختلف کاغذی متعلق به «بهنام» و همدستانش به بهانه فروش لیزینگی خودرو از آن‌ها کلاهبرداری كرده بودند به اداره چهاردهم دعوت شدند كه بر این اساس مشخص شد متهم و همدستانش در قالب شرکت «ارشیا شرق» از ۳۰ تن تا سال ۸۶ ،« شرکت آرمان خودرو و حامیان خودرو» كه از ۵۰ تن كلاهبرداری در سال های ۸۶ و ۸۷صورت گرفت، « شرکت آویژه» ۳۵ مالباخته که در سال ۸۷ از آنها کلاهبرداری شد، « شرکت تجارت ایرانیان» كه ۲ مالباخته داشت و «شرکت طاها خودرو» كه از ۱۰ تن كلاهبرداری شد و« شرکت لیان خودرو» كه «بهنام» از ۱۵ تن كلاهبرداری كرد.



همچنین متهم در سال ۸۶ یكبار از سوی پلیس دستگیر وبه تحمل زندان و رد مال محكوم شد اما در زمان سپری کردن حبس با سپردن وثیقه از زندان شركت‌های واهی دیگری به نام‌های «تجارت کاران طارم»،« تخت جمشید» ، «امید درخشان » و « آریا داما» از سوی متهم تاسیس شده بود كه در این میان «شرکت امید درخشان» در سال ۶۴ به عنوان پخش کننده مواد غذایی مجوز فعالیت گرفت، اما «بهنام» در شرکت های «لیان خودرو» ، با استفاده از اسناد و مدارک و سربرگهای شرکت امید درخشان اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بود .



در ادامه رسیدگی به این پرونده كلاهبرداری همدست متهم به نام «شیرعلی» در دهم آذرماه امسال در خیابان ستارخان شناسایی و دستگیر و به اداره چهاردهم منتقل شد و متهم دیگر این پرونده به نام «رضا» نیز چند روز بعد در محدوده مرکزی پایتخت شناسایی و دستگیر شد.



با اطلاعات بدست آمده از اعترافات سه متهم دستگیر شده مشخص شد که این افراد در سال ۸۱ که هر یک به اتهام کلاهبرداری های جداگانه در زندان قصر تحمل کیفر می کردند با یکدیگر قرار گذاشته تا پس از آزادی از زندان، شرکت‌هایی را برای کلاهبرداری از مردم تأسیس كنند.



چهارمین متهم این پرونده به نام «محمد» نیز که تنظیم کننده متن قراردادهای شرکت بود ، درپانزدهم آذرماه امسال با راهنمایی «شیرعلی» در میدان صنعت شناسایی و دستگیر شد .



ارزش اموال کلاهبرداری شده از مالباختگان شناسایی شده شرکت های مختلف متهمان که تاکنون به ۲۰۰ نفر رسیده، نزدیک به یک میلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به گستردگی فعالیت های «بهنام» و همدستانش، احتمال افزایش تعداد مالباختگان و ارزش اموال کلاهبرداری شده از آنها دور از ذهن نبوده و با توجه به اینکه متهم اصلی پرونده در بیشتر اوقات در خارج از تهران و در شهرستان ها حضور داشته است احتمال آن وجود دارد كه وی در خارج از تهران و در شهرستان ها نیز از مردم کلاهبرداری کرده باشد.



سرهنگ عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر اظهار كرد: از شهروندانی که در شرکت‌های فوق و در سال های اخیر از آنها کلاهبرداری شده و پس از دستگیری متهمان به اداره چهاردهم و یا دادسرای ناحیه ۲ مراجعه نکرده اند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایت خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه و یا با شماره تلفن ۵۱۰۵۵۴۳۱ تماس بگیرند.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
دستگیری بدهکار 9 میلیاردی بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستگیری ضاربان یك روحانی در پایتخت در كمتر از 20 دقیقه/حال روحانی مضروب مساعد است



حمله به روحانی,دستگیری ارازل و اوباش,اخبار حوادث

افرادی كه صبح امروز با یك قبضه چاقو به یك روحانی حمله كرده بودند، در طرح «مهار» پلیس دستگیر شدند.

 

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بامداد روز جمعه و 10 دقیقه مانده به اذان صبح، امام جماعت مسجد سادات حسینی در خیابان میمنت - خیابان طوس كه در حال رفتن به مسجد برای ادای فریضه نماز بود، با سه ولگرد كه قصد ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت وی را داشتند درگیر شده و نهایتا با یك قبضه چاقو زخمی می‌شود.

 

مركز اطلاع‌رسانی فرماندهی تهران بزرگ با اشاره به اینكه این سه تن كه شرب خمر كرده بودند و با موتور ولگردی می‌كردند پس از مشاهده این روحانی به قصد آزار و اذیت با نامبرده درگیر می‌شوند افزود: این افراد پس از درگیری با این روحانی با مقاومت وی روبه‌رو می‌شوند كه در نهایت یك تن از این افراد با درآوردن چاقو، روحانی را مجروح كرده و هر سه از محل متواری می‌شوند.

 

در پی این حادثه چند تن از نمازگزاران ضمن تماس با پلیس 110 موضوع را اطلاع می‌دهند كه ماموران گشت 110 با اجرای طرح «مهار» در كمتر از 20 دقیقه فرد ضارب و همدستان وی را دستگیر می‌كنند.

 

در این عملیات كه با تعقیب و گریز و تیراندازی از سوی ماموران همراه بوده است سرانجام افراد یاد‌شده كه قصد متواری شدن از محل را داشتند دستگیر می‌شوند.

 

پلیس پایتخت با اعلام این كه پنج تن از نمازگزارانی كه شاهد صحنه درگیری بودند، ضاربان را شناسایی كردند افزود: روحانی مذكور به بیمارستان حضرت رسول (ص) منتقل شده و آخرین اخبار دریافتی حاكیست حال وی مساعد است.

 

در پی دستگیری عوامل ضرب و شتم این روحانی ماموران پلیس با حضور در بیمارستان و صحبت با وی و خانواده‌اش گزارش اولیه این درگیری را تهیه می‌كنند كه روحانی یاد‌شده ضمن تقدیر از عملكرد پلیس از عكس‌العمل سریع و دستگیری افراد مزاحم تشكر كرده است.... / isna.ir