اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستور ویژه احمدی‌ نژاد درباره دریاچه ارومیه


با جدی تر شدن مسئله خشکی دریاچه ارومیه به عنوان مهم ترین تالاب داخلی کشور، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور دستور ویژه ای را به وزارت نیرو درباره استفاده از همه ظرفیتها برای نجات این دریاچه صادر کرد.

خبرگزاری مهر: با جدی تر شدن مسئله خشکی دریاچه ارومیه به عنوان مهم ترین تالاب داخلی کشور، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور دستور ویژه ای را به وزارت نیرو درباره استفاده از همه ظرفیتها برای نجات این دریاچه صادر کرد، با این حال مقامات وزارت نیرو می گویند در صورت موثر واقع نشدن اقدامات ظرف مدت 4 سال این دریاچه به باتلاق تبدیل می شود.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری در جریان سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه برای منطقه و مردم، ضرورت تسریع اقدامات در دست انجام دولت برای احیای این دریاچه مهم را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت نگاه ویژه‌ای به احیاء و بهبود وضعیت این دریاچه دارد و در این زمینه اجرای پروژه‌ هایی را آغاز کرده و لازم است در تکمیل این پروژه‌ ها شتاب مضاعفی ایجاد شود.

رئیس جمهور وزارت نیرو را مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد: باید با بسیج همه امکانات و منابع در زمینه احیای دریاچه ارومیه ورود پیدا کرد تا شاهد تغییر و بهبود شرایط موجود این منطقه مهم اقلیمی در آذربایجان غربی باشیم.

موضوع خشک شدن بخش های وسیعی از دریاچه ارومیه به عنوان مهم ترین تالاب داخلی کشور در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفت و در مواردی نیز بروز مسائل خشکی در این دریاچه رنگ و بوی سیاسی نیز به خود گرفت و از وقوع طوفان های نمکی و از بین رفتن زیستگاه های حیات وحش در منطقه دریاچه ارومیه سخن به میان آمد.

دلایل وقوع خشکی دریاچه ارومیه

وزارت نیرو به عنوان مسئول اجرای پروژه های آبی در کشور در یکی دو سال اخیر درباره دریاچه ارومیه مسائل گوناگونی را مطرح کرده است، هرچند علاوه بر این وزارتخانه، دستگاه هایی مانند سازمان محیط زیست نیز در حفاظت و نگهداری از دریاچه ها و تالاب های کشور مسئولیت دارند.

ساخت سدهای متعدد در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و از بین رفتن تعادل منابع آبی در این حوزه؛ همچنین استفاده بیش از حد استاندارد از منابع آبی مانند رودخانه های تاثیرگذار بر دریاچه ارومیه و احداث هزاران چاه غیرمجاز برداشت آب در حوزه دریاچه ارومیه به عنوان دلایل وقوع خشکی در دریاچه ارومیه مطرح شد.

البته مجید نامجو، وزیر نیرو اعلام کرد احداث سدها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تنها 15 درصد بر وقوع خشکی در دریاچه ارومیه تاثیرگذار است و آنچه باعث این پدیده شده است وقوع خشکسالی های متعدد است که علاوه بر ایران در مناطق بسیاری از جهان نیز به وجود آمده است. از سویی اعلام شد که نه تنها دریاچه ارومیه بلکه صدها درایچه دیگر نیز در نقاط مختلف جهان دچار خشکی شده است.

در اوایل سال گذشته مقامات وزارت نیرو اعلام کردند دولت برای جلوگیری از ادامه خشکی در دریاچه ارومیه کارگروه ویژه ای را تشکیل داده و در این زمینه راهکارهای مختلفی از جمله باروری ابرها، انتقال آب بین حوزه ای، انتقال از طریق رودخانه هایی از جمله ارس به دریاچه ارومیه، جلوگیری از ادامه برداشت های غیرمجاز آب از طریق چاه ها، تلاش برای جلوگیری از اصراف آب در بخش کشاورزی و مواردی از این دست مطرح شد.

توقف کامل مطالعات سدسازی در حوزه دریاچه

همچنین وزارت نیرو مطرح کرد تا زمان مشخص شدن تکلیف دریاچه ارومیه هرگونه مطالعات سدسازی در حوزه دریاچه ارومیه متوقف خواهد شد، اما پروژه های سدسازی در حال اجرا امکان توقف را ندارند.

اواخر سال گذشته وزارت نیرو اعلام کرد رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه ها و باروری ابرها را آغاز کرده و در صورتی که تدابیر گوناگون درباره دریاچه ارومیه کارساز نشود، این دریاچه تنها 4 سال دیگر وجود خواهد داشت و پس از آن به باتلاق تبدیل می شود.

همچنین از اجرای طرحی درباره انتقال 250 میلیون مترمکعب آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه صحبت شد و وزارت نیرو تاکید کرد در این زمینه با کشورهای همسایه هماهنگی هایی را انجام داده است.

روزهای پایانی سال گذشته نیز سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از تثبیت وضعیت آب در دریاچه ارومیه پس از 14 سال سخن گفت و افزود: اجرای طرح باروری ابرها و بهبود وضعیت بارش ها در حوزه دریاچه ارومیه؛ دو عامل تاثیرگذار بر بهتر شدن شرایط دریاچه بود.

ادعای خارجی ها برای نجات دریاچه ارومیه

در هفته گذشته نیز یک شرکت بلژیکی ادعا کرد می تواند احیاء دریاچه ارومیه را به مدت 3 سال انجام دهد و قبلا در این زمینه تجربه ای را در دریاچه بحرالمیت کسب کرده است. البته هزینه مورد نیاز انجام کارهای مطالعاتی درباره دریاچه ارومیه 1 میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن حدود 6 ماه اعلام شد.

با دستور جدید رئیس جمهور به وزارت نیرو مبنی بر استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات برای جلوگیری از ادامه روند خشکی در دریاچه ارومیه؛ می توان انتظار داشت بزودی و قبل از اتمام کار دولت دهم برخی اقدامات درباره دریاچه ارومیه صورت پذیرد.


ویدیو مرتبط :
عبور احمدی نژاد از جلوی دانشگاه آزاد ارومیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستور ویژه احمدی نژاد درباره دریاچه ارومیه


وزیر نیرو از دستور صریح و ویژه رئیس جمهور برای نجات دریاچه ارومیه و توقف ادامه خشکی آن خبر داد و گفت: انتقال آب بین حوزه ای به عنوان یکی از دستورات مهم در برنامه کار قرار گرفت.

خبرگزاری مهر: وزیر نیرو از دستور صریح و ویژه رئیس جمهور برای نجات دریاچه ارومیه و توقف ادامه خشکی آن خبر داد و گفت: انتقال آب بین حوزه ای به عنوان یکی از دستورات مهم در برنامه کار قرار گرفت.

مجید نامجو از جدیدترین اقدامات صورت گرفته در زمینه حل مشکل خشکی دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: آخرین تصمیمی که از مهم ترین برنامه های این بخش نیز است و در شورای عالی آب مصوب شد، تقریبا تمام کارهایی که در این زمینه لازم است در حضور رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر نیرو اظهار داشت: رئیس جمهور به این منظور چند دستور صریح دادند که وزارت نیرو آنها را پیگیری می کند. یکی از اقدامات انتقال آب حوزه به حوزه است که ما این طرح را پیشنهاد کردیم و تا پایان دولت دهم به ثمر خواهد نشست.

نامجو با اشاره به اینکه طرح انتقال آب حوزه به حوزه در قالب طرح های مهر ماندگار است به صورت دراز مدت ادامه خواهد داشت، ادامه داد: برای این منظور باید منابع لازم نیز فراهم شود و همکاران ما در این خصوص برخی طراحی ها را در دست انجام دارند.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم با برگشت تغییر اقلیمی که وجود دارد و معمولا دوره های 7 تا 10 ساله را شامل می شود، بتوان از ادامه خشکی دریاچه ارومیه جلوگیری کرد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون 8 سال از زمان وقوع خشکسالی در حوزه آبریز ارومیه می گذرد، در ارتباط با این ایده که می گویند به دلیل ساخت سدهای فراوان در مسیر رودخانه های مهمی که به دریاچه ارومیه می ریزد؛ خشکی در دریاچه اتفاق افتاده است، گفت: بیشترین دلیل وقوع خشکی در دریاچه ارومیه به دلیل وقوع خشکسالی است و این میزان بیش از 85 درصد دلایل را شامل می شود.