اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستور وزارت بهداشت برای توقف تولید "دسفوناک"



 

 

دستور وزارت بهداشت برای توقف تولید

حوزه دارویی کشور در این روزها دستخوش اتفاقات ناخوشایندی است که بیش از همه سلامت بیماران را تهدید می کند. بعد از ماجرای داروی جدید ام اس، حالا نوبت بیماران تالاسمی است که از مصرف "دسفوناک" به عنوان دارویی که تولید داخل به شمار می رود، محروم بمانند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از اخبار گوناگونی که در ارتباط با تولید و واردات داروهای بیماران خاص شاهد بودیم این بار نوبت به بیماران تالاسمی رسیده است که نگران تامین داروی مورد نیاز خود باشند. زیرا، وزارت بهداشت دستور داده است که تولید داروی "دسفوناک" به عنوان یک داروی ایرانی متوقف و تمامی نیاز دارویی بیماران تالاسمی کشور از طریق واردات داروی "دسفرال" از کشور سوئیس فراهم شود.

این در حالی است که تا کنون ۴۰ درصد از نیاز دارویی ۱۸ هزار و ۶۰۰ بیمار تالاسمی کشور توسط داروی دسفوناک تامین می شد به طوریکه در روزهای اخیر، نبود این دارو در داروخانه های تعدادی از استانهای کشور موجبات نگرانی بیماران تالاسمی را فراهم آورده است.

در همین ارتباط نامه های زیادی از انجمنهای تالاسمی در استانهای کشور به معاونت دارویی وزارت بهداشت و همچنین شرکت تولید کننده داروی دسفوناک ارسال شده مبنی بر اینکه بیماران تالاسمی با کمبود داروی دسفوناک مواجه اند.

دکتر سعید ملکی، مدیرعامل شرکت تولید کننده داروی دسفوناک با عنوان اینکه این دارو از سال ۸۶ تاکنون در بین بیماران تالاسمی توزیع شده است، به خبرنگار مهر گفت: تا کنون ۱۲ میلیون ویال از داروی دسفوناک توزیع شده است و همین مسئله باعث شده که هرسال ۲۴ میلیارد تومان صرفه جویی در واردات داروی "دسفرال" داشته باشیم.

وی در ارتباط با دستور توقف تولید داروی دسفوناک از سوی وزارت بهداشت، از این خبر به عنوان یک شوک سنگین یاد کرد و افزود: اصلا انتظار چنین خبری را نداشتیم چون در تاریخ ۹۰/۳/۳ از طرف وزارت بهداشت قراردادی با ما منعقد شد مبنی بر اینکه دو میلیون ویال داروی دسفوناک را برای نیاز بیماران تالاسمی تامین کنیم. اما نمی دانیم چرا به یکباره گفتند که تولید این دارو متوقف شود.

ملکی در توضیح علت این کار گفت: به ما گفته اند که این دارو باید مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر بگذراد و بعد از مشخص شدن نتیجه، نسبت به ادامه تولید آن تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه داروهای ژنریک نیاز به کارآزمایی بالینی ندارند، ادامه داد: البته ما قبول کردیم که کارآزمایی داروی دسفوناک انجام شود اما بعد به ما گفتند که تولید دارو متوقف شود.

مدیرعامل شرکت تولید کننده داروی دسفوناک با اعلام این مطلب که در سه سال گذشته ۱۲ میلیون ویال از این دارو در بین بیماران تالاسمی مصرف شده است، گفت: چرا تا کنون هیچ اعتراض و عارضه ای نسبت به مصرف این دارو عنوان نشده بود و به یکباره اعلام می کنند که این دارو برای بیمار عارضه دارد.

بعد از ماجرای واردات داروی جدید ام اس و همچنین مشکلاتی که داروی اروگوئه ای برای بیماران دیالیزی به دنبال داشت، حالا نوبت بیماران تالاسمی است که از هم اکنون نگران تامین داروی مورد نیاز خود باشند. البته مدیران ارشد وزارت بهداشت بر این نکته تاکید کرده اند که تمامی داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی از طریق واردات تامین شود..../ مهر 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضرب‌الاجل وزارت بهداشت برای توقف تولید روغن‌های نیمه جامد



اخبار,اخبار اجتماعی ,روغن‌های نیمه جامد

رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مهلت تعیین شده برای توقف تولید روغن‌های نیمه جامد را تا پایان سال 95 اعلام کرد.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با ایسنا ، درخصوص مهلتی که به کارخانجات تولید روغن برای توقف روند تولید روغن‌های نیمه جامد داده شده است، گفت: تا پایان سال 95 به کارخانجات روغن فرصت داده شده است که تولید روغن‌های نیمه جامد را حذف کنند، دیگر روغن نیمه جامد نداشته باشیم و به جای آن روغن مایع با اسید چرب ترانس زیر دو درصد داشته باشیم.

وی افزود: اکنون در کارگروه تخصصی متشکل از سازمان استاندارد، غذا و دارو، دفتر بهبود تغذیه و صنایع غذایی، استاندارد قند، نمک، شکر و روغن در محصولات غذایی در حال بازنگری است.

عبداللهی ادامه داد: برای آن دسته از محصولاتی که بازنگری شده‌اند، با ابلاغ سازمان استاندارد باید موارد مربوطه اصلاح و اجرا شود. در حال حاضر استاندارد نمک در تمام مواد غذایی بازنگری و ابلاغ شده است. بر این اساس باید استاندارد نمک به 1.8 درصد کاهش پیدا کند و بیشتر نباشد. در حال تلاش هستیم که این میزان نیز به یک درصد برسد.

وی افزود: این کاهش میزان باید به تدریج انجام شود که روی طعم و مزه مواد غذایی تاثیر نگذارد و ذائقه سازی شود. همچنین در زمینه کاهش نمک در پنیر، رب گوجه فرنگی، تن ماهی و ... نیز کار شده و استاندارهای آن تغییر کرده است. کاهش قند نوشابه‌ها هم در حال ابلاغ است. بر روی شیرهای طعم‌د‌ار نیز باید کار شود که میزان قند آن پایین آید.


  اخبار اجتماعی  -  ایسنا